globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Silná moto pro začátečníka - shrnutí
 
17.7.2011 v 14:52
Téma "začínam na moto, chci silnější stroj" se tady opakuje s železnou pravidelností. Pokaždé se pak dotyčnému dostane spoustu doporučení ze dvou soudků: a) silnou moto nekupuj, jdi postupně, b) kup si co se ti líbí, sám s tím nemám problém... obě tyto skupiny mají pravdu, ale věc poněkud zjednodušují. Málokdo se zabývá tím, co je na ježdění na motorce nejpodstatnější a tím je ZKUŠENOST. Každý se musí dopracovat k tomu, aby svůj stroj ovládal a výkon je pouze jeden z činitelů, které v tomto procesu hrají roli. Podívejme se na nebezpečné situace a jaký vliv má v dané situaci výkon motocyklu.

1.) Nouzové brždění
Začátečníci nemají vždy vypracovaný cit pro brždění a v krizi často zamáčknou prudce brzdu což vede ke smyku předního kola a následnému pádu (zejména když nedrží při brzdění dostatečně pevně řídítka v přímém směru). Brzdí se však progresivně s krátkým ale postupným nárůstem brzdé síly (vytvoří se brzdný klín, který dovolí prudké brzdění). Zkušení jezdcí se taky brzdění často vyhnou a dokáží provést uhybný manévr. Akcelerace silných strojů = vyšší rychlost a ta klade na umění brzdění vyšší nároky. Motorka má obvykle brzdy odpovídající výkonu (slabá/slabé, výkonná/výkonné). I se silným strojem se však dá jezdit pomalu, výhodou slabých strojů je to že nedisponuje takovou akceleraci což přirozeně jezdce "brzdí v rozletu" a nedovolí na krátkém úseku dosáhnout vysoké rychlosti kterou by museli rychle "řešit".

2.) Chyby v náklonu
Jízda v náklonu je kombinací zkušeností a vypracované důvěry v pneumatiky a motoyckl. Průjezd musí být plynulý a práce s plynem citlivá. Panika (np. kvůli výmolu ve vozovce, louži, kamenu, výjezdu zeširoka) a následné brždění je příčinou spousty pádů nebo výletů mimo silnici. Zde je rozhodující vyježděnost jezdce a jeho psychická odolnost (když pud velí "brzdiii", zkušenost dovolí motocykl udržet a zatáčku projet bez ubrání plynu). Slabý stroj nešikovnou práci s plynem v zatáčce netrestá tolik jako silný stroj. Hrozba highsideru (rozkmitání říditek na výjezdu pod plynem) je u slabších motorek menší.

3.) Předjíždění
Zde se již jedná hodně o představivost. Zrychlení silného stroje vám dovolí nerozumné manévry, které byste si se slabým strojem asi rozmysleli. Nejnebezpečnějším manévrem je předjíždění auta, nebo nedejbože kolony aut, kdy existuje nebezpečí, že plechovka vybočí doleva (předjíždění, odbočení vlevo, otáčení do protisměru). Zkušení nepředjíždějí v situaci, kdy existuje možnost, že vám auto může vybočit doleva (je tam np. silnice, pumpa). I tak to může být nebezpečné (zkušený Ondra Lelek doplatil na Avii, která v přehledném úseku na dvojité odtáčela do protisměru). Zde to už není o síle stroje ale o představivosti co se může stát.

4.) Krizovky v provozu
Zde to již není o stroji ale o zkušenosti jezdce. Np. jedete po hlavní a na vedlejší stojí auto a řidič kouká do protisměru. V této situaci je ostražitost na místě. Koukejte na kola auta, jejich otáčení zaregistrujete dříve než pohyb vozidla vpřed. V této situaci je jedno, sedláte-li litra nebo 125ku.

Jízda na přehledné silnici je relativně bezpečná i na silném stroji a tady problém nebývá.

Jak vidíte, tak síla stroje je pouze jedním z několika členů rovnice bezpečné jízdy. V rovnici je ještě "znalost tchniky jízdy", "orientace v provozu", "technický stav stroje" a především ZKUŠENOST a "zvládání stroje". Méně výkonný stroj Vás jakoby nutí jet pomaleji a mnohé chyby odpustí. Výkonný stroj má nevýhodu v tom, že nutí nevyježděné jezdce "držet krok" i když na to ještě nemají zkušenosti. Byl jsem na vyjžďce, kdy novopečený R1kář se snažil držet krok s litry a skončil v lese (mokrá silnice ve stinné levotočivé zatáčce).

Prosím o doplnění konkrétních situací, kdy je silný stroj nevýhodou a kdy je to jedno. Které stroje jsou dobré a proč...

3 reakcí na tento příspěvek Silná moto pro začátečníka - shrnutí

24.7.2011 v 19:22 | Nahoru | #1
Che : chci se te na neco zeptat - bez debat je mezi nama hodne debilu co riskujou (to je ale vedlejsi) budou riskovat a jezdit i se 125kou jako hovada ... ale bavime se ted o "normlanich" lidech.Koupim si motorku tu kterou chci, co se mi libi... at je to litr, nebo 600 nebo 350 a jsem zacatecnik... s tim strojem se nejdriv pomalu naucim a pak jezdim tak abych citil ze jedu bezpecne což znamená - umim bez přemýšlení řadit, vim bez přemýšlení kde co na moto je za funkce abych mohl rychle reagovat, znam dobre pravidla provozu abych nepremyslel nad tim kde a jak mam prednost... a to je vsechno.Chces mi tady tvrdit ze jezdec co jezdi X let a ma moto postupne od 50 az po litr jezdi BEZPECNE na maximalni moznosti svyho stroje?(ano muže max na okruhu a i tam je to o hubu)...Tomu snad ani neveřiš že ne... v tom pripade bys nemel sebemensi pravo tu nekoho poucovat.Reflexy má v sobě každej a každej je má jiný a v osudový chvili záleží jestli stuhneš a nebo nestuhneš a něco uděláš... to se proste naučit nedá... uplně mi lezou krkem lidi co kecaj ostatnim do toho co a jak maj delat, kazdej by mel mit svoji vlastni soudnost.Dle tvyho nazoru bys vsechny posadil od zacatku na 125... totalni blbost.Vyježděnej jezdec na litru jezdi bezpecne?.... fakt jako mam docela usmev na rtech ... na nasich silnicich kde jsou vsude plechovky a s nasi max povolenou rychlosti jezdi bezpecne a muze vyuzivat svuj stroj?To opravdu asi ne... o ničem se o tomhle bavit.Zalezi jenom na tom jestli na to jezdeni ma clovek palici... pokud mu v ni jebne tak se zabije a muze jezdit 40 let... spis mi prijde ze te s*re ze za svych mladych let jsi proste jinou volbu než zacinat na malejch nemel a ted bys gestapacky sazel vsechny od třikolky vejš... vubec proste bandit pičo !!! čus :D

Naposledy editováno 24.07.2011 21:23:41

(reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí

24.7.2011 v 20:36 | Nahoru | #2
NobleSix> Tvrdě, ale pravdivě..... palec nahoru

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí

24.7.2011 v 22:01 | Nahoru | #3
NobleSix>

Zdravím Vás, již od začátku sleduju toto téma a vlastně i podobná témata zaměřená na tuto problematiku. Dlouho váhám, zda sem něco vůbec napsat a předem chci uvést, že jsem úplnej začátečník, je mi 26 a v životě jsem jel cca na 5 strojích...samozřejmě bez papírů,bez zkušeností atd. Nejel jsem nikdy ani na "blbém" pionýru, fichtlu, jawě... Můj první zážitek s motorkou byl, když k nám domu přijel známej na Hondě Transalp a suše se mě zeptal zda se enchci svézt... s rozbušeným srdcem jsem na to v 17 vlezl a objel blok. Další "zkušenosti" se nesly v podobném duchu, Honda CBR600R rok2005, CBR600F 2001, Honda shadow 750. 6 let jsem se rozhoupával, že si půjdu udělat papíry a až nakonec mě nakopli dva moji kamarádi, kteří se přihlásili. V autoškole jsem první jízdu jel na ER-5 a zbylé jízdy jsem jezdil na XJ-6, autoškolu jsem dělal v Praze na žižkově a jezdil jsem ve špičkách a musím říct, že lepšího instrktora jsem ani mít nemohl. Papíry jsem dodělal 17.6.2011 jako jeden ze 4 šťastlivců z 13 lidí (holt je čistka, kdy zavřeli 16 pražskejch komisařů znát a nové koště dobře mete).

Co chci ale říct, nelíbí se mi ten ad hoc přístup, že každej kdo chce hned na supersport trpí nějakou demencí či poruchou sebereflexe. Myslím, že se dotyčný dotkl těch několika (že tu mezi Vámi jsou, tak za tím si stojím a stále tomu věřím) jedinců, kteří tyto mašiny vlastní a jezdí rozumě a když sednou na mašinu tak nemají mozek doma. Chci uvést svůj příklad, je mi jasný že si na mě spousta z Vás bude ukazovat, chytat se za čelo atd atd. Odjakživa se mi líbí supersporty a při vybírání své první mašiny jsem se klasicky nemohl rozhodnout, tak jako tady mi spousta lidí nalejvala do hlavy, že je lepší jít postupně a druhá skupina, že je to vždy a jen o tom kdo na tý motorce sedí.

Udělal jsem "hroznou" věc, šel jsem a půjčil jsem si na den Hondu Fireblade 2010, chtěl jsem si to prostě a jednoduše zkusit, chtěl jsem si zkusit jak se s tím narozdíl od 600 jezdí, jak se to chová a tak dále. Musím říct, že jsem noc před tou sobotou skoro vůbec nespal a 2x sem převlékal triko jak jsem byl nervozní. Když jsem k tomu stroji přistupoval, měl jsem OBROVSKÝ respekt!!! Po vyřízení papírů atd jsem na to usedl, nastartoval kopnul za 1 a vyjel. První kruhák jsem klasicky jel "na dlouho" :D ale bylo 8 ráno v sobotu takže provoz žádnej:D. Po cca 20 minutách jsem se na tom cejtil už líp, dojel jsem domu a šel si naplánovat kam to půjdu projet. Po kávě jsem vyjel............ zkrátím to. Stroj jsem vracel po ujetejch 310km, neskutečně spokojenej a unešenej. Potvrdil jsem si to, že člověk může prakticky jezdit na čemkoliv pokud ví, že mašinu řídí jeho mozek s pravým zápěstím. Nepopírám a bezdebat souhlasím si tím, že zvládat krizovky na takovémto typu motorky je úplně někde jinde!!! To souhlasim, ale ZASADNE nesouhlasim s tim, že na tyhle motorky lezou JEN vymaštěnci, ANO bohužel je podstatná vetšina sedlá a pak to tak vypadá, ale jsou zde i tací, kteří si uvědomují že zdraví mají jen jedno!! Proto i mě celkem uráží, že "někdo" napíše, že sme vymaštěnci a vůbec blbci s x mentálníma chorobama!! To už bych bral to, že sme dárci orgánů a podobné fráze, ale zásadně se mi nelíbí tohle škatulkování.

Jinak co bych řekl k Firebladovi a té projížďcě? Asi to, že je to strašná svixě a mrcha v tom, že po 30 minutech Vám sedne okamžitě, vy tomu začnete věřit a myslíte si že na tom jezdíte x let, jenže ona má furt drápy!!! Na druhou stranu je pravda vše co se o tom říká, krásně lineární a FAKT TO HNED PADNE RO RUKY. Oproti 600 se mi jelo daleko plynulejc, 50 klidně na 5-6 prostě žrádlo a teď si neodpustím jednu věc: Dle mého názoru je litr na normální jízdu bezpečnější, plynulejší než 600... asi tím neříkám novinu, ale pro mě jako úplnýho zelenáče to novina je.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí

25.7.2011 v 08:21 | Nahoru | #4

NobleSix píše: Reflexy má v sobě každej a každej je má jiný a v osudový chvili záleží jestli stuhneš a nebo nestuhneš a něco uděláš... to se proste naučit nedá...



To se naučit dá. Někdo dřív, někdo pozdějc, někdo vůbec, záleží jakej je kdo jezdec a nakolik tomu věnuje pozornost. Čím víc jezdíš tím líp ty situace zvládáš, a silná motorka se do nich dostane snadněji, o tom to celý je.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist