Téma: baterka
 
17.4.2011 v 18:37
zajimalo by me jak od sebe rozeznam gelovou a bezudrzbovou baterii, zkousel jsem hledat na m.cz ale vsude se resila konkretni baterie

1 reakcí na tento příspěvek baterka

17.4.2011 v 18:38 | Nahoru | #1
neni to to samý? prostě se nemusí dolejvat

baterka

17.4.2011 v 18:40 | Nahoru | #2
často je mylně i prodávajícím (asi záměrně) bezúdržbovka prezentována jako gelová.

1 reakcí na tento příspěvek baterka

17.4.2011 v 18:43 | Nahoru | #3
tak jak to tedy je? ani jedna se nedolejvá ne?

(reakce na) baterka

17.4.2011 v 18:47 | Nahoru | #4
UrvyHnát> to ne ale za gelovku dá třeba 100 euro - nechci plácat blbosti -elektrika není kůj koníček - ale podle mě je to v životnosti.

baterka

17.4.2011 v 18:49 | Nahoru | #5
DO bezudržbovky musíš poprvé narvat tu kapsli - do grelovky netuším - myslím,že by měla být už hotová. Tuším ,že první gelovku měla R 1 ?

1 reakcí na tento příspěvek baterka

17.4.2011 v 18:55 | Nahoru | #6
ja ji měl na sradu ale nevim jestli tam byla i pri prvovýrobě. tam je ta baterka hodně nakloněná a obyč by asi tekla

(reakce na) baterka

17.4.2011 v 18:56 | Nahoru | #7
UrvyHnát> ta bezúdržbová ti taky zrosolovatí.

baterka

17.4.2011 v 18:57 | Nahoru | #8
Gelový akumulátor

Akumulátor gelový je uzavřený a není schopen odvádět vzniklý plyn při nabíjení po dosažení plného nabití.. Pokud se v nabíjení pokračuje, nafoukne se a zdeformují se desky, v krajním případě obal akumulátoru exploduje. Proto nabíječka určená pro gelové akumulátory, musí být opatřena obvodem, který si při nabíjení akumulátor měří, a když zjistí, že je nabit, přepne nabíjecí napětí z těch nabíjecích skoro 15 V na tzv.udržovací napětí 13,8 V, které akumulátor už dále nenabíjí, neboť je v podstatě stejné, jako napětí nabitého akumulátoru, ale pouze ho udržuje ve stavu plného nabití a nahrazuje ztráty vzniklé samovybíjením. Akumulátor se z elektrofyzikálního principu nabíjí pouze tehdy, je-li nabíjen vyšším napětím, než má sám. Co se týče údajů na nabíječce či v dokumntaci, tak údaj, že nabíječka má např.nabíjecí napětí 14,4 - 14,7 V nemá žádnou výpovědní hodnotu, zda se jedná o nabíječku pro akumulátory s tekutým elektrolytem nebo tzv.gelové. Je to pouze technický údaj, stejný, jako že je na napájecí napětí 220 V nebo jaké má nabíječka rozměry apod. Gelový akumulátor musí být tedy nabíjen nabíječkou, která je pro nabíjení gelových akumulátorů určena, tzn, že má elektronicky hlídané napětí 13,8 V, po jehož dosažení se automaticky přepne na udržovací dobíjení. Takovou nabíječkou lze bez problémů nabíjet i normální akumulátory s tekutým elektrolytem, dokonce s výhodou automatického přepnutí na tzv.udržovací nabíjení. Zásada je, že slabší dobíječkou silnější akumulátor lze dobít dobře, pouze to trvá déle. Pomalejší dobíjení slabší dobíječkou je pro jakýkoliv akumulátoru šetrné a rozhodně mu neuškodí. Pokud je dobíječka opravdu hodně slabá, tzn.kolem 1/50-1/100 kapacity akumulátoru, může být připojena trvale jako udržovací, protože nabíjecí proud je tak slabý, že v podstatě pouze nahrazuje úbytek proudu samovybíjením, a nemá dostatek síly, aby akumulátor zahřál. Tuto funkci má z podstaty každá nabíječka na gelové akumulátory, která se přepne po nabití na zmíněných 13,8 V. Každou malou dobíječkou na gelové akumulátory lze tedy dobíjet i normální autobaterie jako udržovací dobíječkou. Obráceně to nejde - silnou dobíječkou na autobaterie, které mívají kapacitu kolem 50 Ah a výše, se slabá motocyklová baterie (s kapacitou běžně kolem 10 Ah) zničí (s jedinou výjimkou uvedenou níže). Z výše uvedeného je zřejmé, že nelze v automobilech ani motocyklech nahrazovat baterie s tekutým elektrolytem (lhostejno jestli údržbové či bezúdržbové) gelovou baterií. Pokud tak učiníte, gelovou baterii zničíte, neboť nabíjecí obvod, který není uzpůsoben pro nabíjení gelových akumulátorů, jí bude trvale nabíjet plným nabíjecím napětím kolem 15 V a zničí ji. Obráceně to možné je zcela bez problémů.

Upozornění: Nikdy neodpojujte akumulátor za běhu motoru, protože zcela spolehlivě okamžitě odpálíte elektronický usměrňovač nebo celý alternátor, jehož je součástí, a v horším případě i celou elektroniku, když se nekontrolovaně zvýší napětí v palubní síti až na cca 50 V. To vyjde na pár tisíc až desítek tisíc Kč (podle typu motocyklu či auta).

baterka

17.4.2011 v 18:58 | Nahoru | #9
Důvody použití gelových akumulátorů pro motocykly

Ještě je třeba zodpovědět otázku, proč se vůbec používají gelové akumulátory, když s nimi jsou takové problémy a jsou skoro dvojnásobně dražší než obyčejné s tekutým elektrolytem. Existuje pár důvodů, ne zcela nepodstatných. Gelové akumulátory jsou při stejné kapacitě menší a lehčí, což je zejména pro motocykly důležitý parametr. Gelové akumulátory mají při stejné kapacitě vyšší startovací proud a proto mohou být použity akumulátory s menší kapacitou, které jsou tím pádem menší a lehčí, což je zejména pro motocykly důležitý parametr, a to už po druhé. Kapacita motocyklových akumulátorů je totiž dána především velikostí startovacího proudu, protože po nastartování už je celý motocykl zásobován z alternátoru. Gelové akumulátory se nemohou vylít a tak při položení motocyklu, což je rozhodně častější případ, než auta, se nevylije elektrolyt a nic nezničí. Gelové akumulátory jsou zcela uzavřené a neodpařují se, a tak nedochází k zrezivění schránky na motocyklu.

Nouzové nabíjení gelových akumulátorů

Gelový akumulátor s ohledem na velkou plochu efektivně umístěných elektrod snese mnohonásobně vyšší počáteční nabíjecí proud, takže lze v případě, že je třeba rychle gelový akumulátor dobít, použít i normální nabíječku autobaterií (řádově půl hodiny - podle jejího výkonu, kapacity gelového akumulátoru a stupně jeho vybití), ale MUSÍ SE HLÍDAT (jinak se nafoukne a může i explodovat)!!! Je to použitelné pro nouzový případ, že ten gelový akumulátor byl silně vybit, tzn.že sice svítí kontrolky, cvaká startér, ale nemá sílu nastartovat. V takovém případě ho lze na omezenou dobu zapnout na normální nabíječku autobaterií, ale musí se neustále hlídat, aby nebyl horký. A jak bude mít sílu nastartovat, tak nabíječku vypnout. Z toho vyplývá postup: nabíjet ho v motorce a jakmile začne být teplý, zkusit nastartovat. Zbytek se dobije jízdou. Pokud je "gelovka" vybita tak, že nerozsvítí ani kontrolky, event.necvakne startérem, je to většinou její konec - gelové akumulátory nesnáší tak silné vybití, zvláště, trvá-li delší dobu. Může však takovýto stav přežít, ale ne nadlouho - silně se mu sníží kapacita i životnost. Záleží zejména na době, jakou ve stavu hlubokého vybití byl. Pokud má motocykl nebo automobil dobře seřízené zapalování, nemusí se to zpočátku ani projevit, protože baterka není při startu zatížena na 100% kapacity. Projeví se to při delší odstávce bez dobíjení, hlavně, pokud je vystavena mrazu a delšímu startování. Vlivem kalů z rozpadlých desek se sníží vnitřní odpor článků akumulátoru a dojde k jejímu samovybíjení. Hluboké vybití gelové baterie snáší hůře než ty s tekutým elektrolytem, i když v zásadě pro každý akumulátor je hluboké vybití škodlivé, protože při něm postupně dochází k nevratným "degenerativním" změnám struktury desek.

Sulfatace

(reakce na) baterka

17.4.2011 v 19:07 | Nahoru | #10

UrvyHnát píše: neni to to samý? prostě se nemusí dolejvat

rozdil by mel byt v nabijeni, bezudrzbova se da nabijet normalni nabijeckou narozdil od gelovy

baterka

17.4.2011 v 19:48 | Nahoru | #11
jde mi o to dam vedle sebe dve baterky a jak poznam ze tahle je gelova tahle bezudrzbova a elektrolitem

2 reakcí na tento příspěvek baterka

17.4.2011 v 20:01 | Nahoru | #12
gelovka v sobě nemá žádný otvory - bezudržbovka ma -ale nesmis je po naražení kapsle otevřít.

(reakce na) baterka

17.4.2011 v 20:09 | Nahoru | #13
šmudla> takze jestli to dobre chapu nahore je gelova uplne bez otvoru

1 reakcí na tento příspěvek baterka

17.4.2011 v 20:09 | Nahoru | #14
gelovka je hermeticky uzavřená, bezúdržbovka má v podstatě klasický otvory pro nalití, jen nejsou uzavřená zvlášť ale společně plastovým krytem, na kterym bejvá napsáno DO NOT OPEN

(reakce na) baterka

17.4.2011 v 20:19 | Nahoru | #15
neznamyScooterD> takze kdyz bude nahore vicko tak bezudrzbova, kdyz tam nic nebude tak gelova

baterka

17.4.2011 v 22:19 | Nahoru | #16
Nutno ještě dodat, že jak gelová, tak bezúdržbová baterie plynuje při nabíjení jako každá jiná. Pouze je do elektrolytu, či gelu přinán jakýsi činitel, který vyvíjený plyn váže a vrací jej zpět do chemického procesu. Ta reakce ale probíhá poměrně pomalu. Musíme nabíjet malými proudy a hlídat konečné nabití /viz Šmudlou zmíněné automatické nabíječky/. Pokud nabíjíme gelovou, či bezúdržbovou baterii velkými proudy, plyn se nestačí vstřebávat a může se obal nafouknout a baterie exploduje. U bezúdržbové to většinou vyrazí ty uzávěry pro nalévací kapsle, u gelové jsou na víku naskenutá kruhová bezpečnostní víčka, které přetlak utrhne a vyrazí. Ty bývají vidět na víku baterie jako naseknuté kroužky, bývá jich zpravidla šest, i víc. Pokud je víko gelovky úplně hladké, jsou zevnitř. Každopádně stane-li se to, je s baterkou konec. Navíc je to slušná rána a je to nebezpečné.

Podlimitní vybití, tedy pokles napětí pod 1V na článek zničí jak gelovou, či bezúdržbovou baterii, tak i klasickou mokrou. Dojde k sulfataci, tedy k vysrážení krystalického síranu olovnatého v takové míře, že se baterie už nedá zachránit. Často dojde k tomu, že sulfatace je tak masivní, že jehličkovité krystaly zkratují desky navzájem a je totálně hotovo.

Všeobecně platí, /pouze u mokrých baterií/ že pokud baterie mírně zasulfátuje, například tím že ji přes zimu nenabíjíme, nebyl krátkodobě dolit elektrolyt, nebo nabíjecí proud alternátoru je z nějakého důvodu malý a nedostatečný, lze baterii zachránit. Pouze však v tom případě, napětí nepokleslo pod hranici zničení, tedy 1V na článek a že sulfatace je v počátečním stadiu /slabý povlak na deskách, nikoli velké krystaly/. A to tím, že ji nabíjíme pulsním proudem nižší, maximálně střední intenzity, než je předepsaný a s co možná nejvyšším přesahem napětí, pokud to tedy jde. Tento proces se musí asi po hodině vždy na deset minut přerušovat a kontrolovat hustotu elektrolytu a plynování. Ne vždy, ale pokud není baterie poničená, nebo už velmi stará, to zpravidla pomůže.
Nutno ale počítat s tím, že baterie už nikdy nebude mít původní kapacitu, ale minimálně o 5 až 10% menší, než by odpovídalo jejímu okamžitému stavu a stáří. Na čas to pomůže, ale je to pouze nouzové řešení.

Poznámka:
V současné době se většina mokrých baterií prodává v suchém stavu. Baterie je z výroby nabitá, ale bez elektrolytu a větrání je vzuchotěsně uzavřeno. Prodávající při koupi baterii naplní elektrolytem, otevře se větrání a baterie se musí nechtat 30 minut v klidu. Pak se normálně zapojí. Zabraňuje se tím samovybíjení a sulfataci ještě v obchodě.

Naposledy editováno 17.04.2011 22:35:34

(reakce na) baterka

17.4.2011 v 22:32 | Nahoru | #17

šmudla píše: gelovka v sobě nemá žádný otvory - bezudržbovka ma -ale nesmis je po naražení kapsle otevřít.



To, ale opravdu gelovka není. A navíc tam otvory jsou.
Gelovka pro motorku by ztěžkla tak o dvacet kilo oproti běžné se skleněným rounem

Naposledy editováno 17.04.2011 22:53:17

baterka

18.4.2011 v 13:46 | Nahoru | #18
Jste vedle jak ta jedle, pokud akumulátor nemá žádné špunty s nápisem DO NOT OPEN jak tady postujete, nejedná se o žádnou gelovku ale o AGM bez plnících špuntů.
Teprve teď si můžete uvědomit jak dalekosáhlá je ta lež o gelovkách.
A jak taky vydíme tvrdí nám to zase převážně uživatelé registrovaní jako firma.
Z-moto: doporučím vzít kudlu, otevřít tu baterku made in taiwan a pak nám tady vyfotit ten gel. Najdete tam ale pouze gázu s nasáklou kyselinou

Johann: souhlasím, jen s tím 1V jsi to zbitečně hnal do extrémů.
Normální AGM se nedaří rozchodit ani při poklesu 1,7V!! na článek.
Samozřejmě záleží nejvíc na čase takto hlubokého vybití, ale týden nechat baterku na 10V tak nemáš co řešit

Naposledy editováno 18.04.2011 13:52:08
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist