globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Kompresni pomer, R6
Zdravim, prosim zkuste se vyjadrovat jen lide co o tom aspon neco malo vi diky.

Dneska si byl kamos vyzvednout z opravy svou R6 r.v.01, kde mu mechanik rekl ze ma motor na odpis jelikoz nameril tlak ve valcich 9 - 11 - 9 - 11 .

Kdyz mi tohle rikal, tak trosku jsem chvili nechapal, jelikoz tyhle tlaky u pres deset let stare masiny, jsou sice pomalu na hrane , ale porad bych rekl ze celkem v pohode.

Potom mi vyrazil dech tim, ze mu bylo sdeleno ze spravna hodnota by se mela pohybovat v rozmezi 15 - 13 bar. Chvili jsem nechapal , jestli se zacli benzinove motory delat s dieslovym tlakem a pak sel prohledat servisni manual , kde pisou kompresni pomer 12,4:1

Tudiz chapu neco spatne kdyz si myslim ze tlaky jsou sice hodne na hrane, ale porad u tak stare masiny docela v poho ?

Kompresni pomer, R6

22.3.2011 v 22:44 | Nahoru | #1
Nevim o tom ani hovno, ale jak se chová ten motor za jízdy?

1 reakcí na tento příspěvek Kompresni pomer, R6

22.3.2011 v 22:44 | Nahoru | #2
Kompresní poměr a tlak ve válci nejsou dva stejné pojmy.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kompresni pomer, R6

22.3.2011 v 22:50 | Nahoru | #3
brabenecz> Tak to musim jit zmrdat sve ucitele , ze me ucili jako automechanika kraviny. Ze Boyleovo pravo neplati.

1 reakcí na tento příspěvek Kompresni pomer, R6

22.3.2011 v 22:53 | Nahoru | #4
u takhle starý mašiny se s nějakym poklesem tlaku už musí počítat.. ale jsou mezi jednotlivýma válcema velký odchylky

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kompresni pomer, R6

22.3.2011 v 22:55 | Nahoru | #5
Omg.Bueno> Jj, tohle muze byt problem, ale neni to zas tak strasne rekl bych. Ovsem ted je to opravdu o tvrzeni ze ma byt tlak v rozmezi 13 - 15 bar. Cokoliv pod je spatne, coz bych rekl ze se asi trosku sekl.

Edit : rozumis, je to pomalu o tom ze to chce prodavat na nahradni dily a kupovat novou masu, tudiz je z toho celkem na prasky.

Oleje zere jako kazda yamaha kurevsky hodne (cca pul litru na 1000 km) ale jinak mi neprijde motor nijak vylagrovany, kdyz zaradis jednicku z kopce tak ho nepretlacis, 260 km/h da jako malinu.

Naposledy editováno 22.03.2011 23:02:32

(reakce na) Kompresni pomer, R6

22.3.2011 v 22:59 | Nahoru | #6

Creck píše: brabenecz> Tak to musim jit zmrdat sve ucitele , ze me ucili jako automechanika kraviny. Ze Boyleovo pravo neplati.


Myslíš Boyle-Mariottův zákon? Ten platí, ale to je jedno...

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kompresni pomer, R6

22.3.2011 v 22:59 | Nahoru | #7
Creck: Stáhni si servisní manuál a podívej se do něj, kolik mají být limitní tlaky. Každopádně, kompresní poměr a tlak opravdu nejsou shodná veličina.
A doufám, že to bylo měřené na teplém motoru a s plným plynem a kalibrovaným manometrem, jinak je to diskuse o hovně.

(reakce na) Kompresni pomer, R6

22.3.2011 v 23:03 | Nahoru | #8
1100Virago> mě na původní r6 naměřili tlaky 5 na všech válcích.. přitom to tyhle tlaky mít, tak ani nenastartuju následovala okamžitá změna servisu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kompresni pomer, R6

22.3.2011 v 23:19 | Nahoru | #9
1100Virago> No teply motor a plny plyn neres. Limitni tlaky to opravdu nevim kdes na to prisel

Ve skole nas vzdycky ucili ze podle Boylova zakona , musime ve valci namerit zhruba stejny tlak jako je kompresni pomer.

Tudiz bud byli ucitele totalni trotli, nebo si to neumim jinak vyvsetlit. Samozrejme pojmy jsou to celkem rozdilne, ale o to ted nejde.

Kompresni pomer, R6

Skvělá odpověď, děkuji! 22.3.2011 v 23:22 | Nahoru | #10
Tlaky 9 atm jsou v pohodě. Mezní tlak je 6.5 atmosféry, kdy už směs není výbušná. Ale mi moto jelo i na těch 6,5a celkem normálně, jen na volnoběh měl tem jeden válec tendenci při studeném motoru vynechávat..

1 reakcí na tento příspěvek Kompresni pomer, R6

23.3.2011 v 01:17 | Nahoru | #11
Kompresní tlak a kompresni poměr jsou dvě rozdílné věci.
Kompresní poměr udává poměr mezi objemem směsi nasáté a objemem směsi stlačené a je neměnný, je dán konstrukcí motoru.
Kompresní tlak není stálý. Je to tlak, který vznikne stlačením nasáté směsi ve válci. Může být ovlivněn netěsností ventilů, netěsností pístních kroužků nebo netěsností mezi hlavou a válcem.
Pokud máš malý kompresní tlak, jde zjistit příčina vstříknutím malého množství motorového oleje do válce před měřením. Když se ti po vstříknutí oleje do válce zvětší kompresní tlak, je to netěsností pístu a válce. Pokud tlak zůstane zhruba stejný, utíká ti to buď pod hlavou nebo pod ventily. Ještě poznámka: tlak se měří při plném otevření sacího potrubí (to určitě víš).

Kompresni pomer, R6

23.3.2011 v 07:21 | Nahoru | #12
Normální rozsah i limity tlaku by měly být v servisním manuálu, jsou plus mínus kompresní poměr, čili jestli má 12 tak bude rozsah třeba 11 - 15 nebo něco podobného. Spíš by vadil víc rozdíl, ale 2 atmosféry by mohly být také v toleranci.

Bude to spíš jak říkáš - hodně na hraně, ale u staré mašiny očekávané.

Kompresni pomer, R6

23.3.2011 v 07:57 | Nahoru | #13
tak mi kdysi namřily tlak ve valcich 3-5 atm ... změna servisu a v 85 000km tlaky 11 11 11 10,5

Kompresni pomer, R6

23.3.2011 v 07:58 | Nahoru | #14
Přípustná tolerance mezi jednotlivými válci je cca 0,3 baru! Pokud je to více, je problém, většinou ventilová netěsnost ať už z jakéhokoli důvodu, nebo vůle pístu a kroužků, ovalita válce apd. Doporučuji PŘESNĚ přeměřit na studeném motoru s plně otevřeným plynem a hodnoty si poznamenat. Pokud budou rozdíly stále takové, do válců nalít 1/2 male štamprle oleje. Pokud se naměřený tlak zlepší, jsou to písty a kroužky, pokud se nezmění nic, je to hlava.

Každopádně kompresní poměr a kompresní tlak jsou 2 různé pojmy. Všeobecně by měl mít benz. motor oněch 12 -15 baru ( záleží na konstrukci motoru, 12-15 není tolerance! ) pokud hodnota klesne pod 7 baru, je motor na konci svého života. Většinou s opotřebením klesá kompresní tlak rovnoměrně u všech válců, pokud jsou rozdíly veliké, není to problémem opotřebení, ale již výše popsaným.

K některým údivům, že nejde o diesel ( ten má mimochodem 2x větší kompresní tlaky ) jsem byl kdysi taky překvapen, když jsme na svém sériovém pětiválci Audi naměřil 15,5 baru a skutečně to tak mělo být. Kompresní poměr byl 10,5:1.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kompresni pomer, R6

23.3.2011 v 09:45 | Nahoru | #15

Creck: No teply motor a plny plyn neres. Limitni tlaky to opravdu nevim kdes na to prisel

Ve skole nas vzdycky ucili ze podle Boylova zakona , musime ve valci namerit zhruba stejny tlak jako je kompresni pomer.

Tudiz bud byli ucitele totalni trotli, nebo si to neumim jinak vyvsetlit. Samozrejme pojmy jsou to celkem rozdilne, ale o to ted nejde.


Crecku, zase jsi spatlal páté přes deváté. To je pak těžké diskutovat. Tak to vezmeme popořadě:
U reálného motoru se netěsnost mění s teplotou - vůle se teplem vymezují. Takže za studena naměříš jiné tlaky než za tepla, kapišto? Proto řeším teplotu motoru.
U reálného motoru záleží na odporu sání. Válec potřebuje na naplnění nenulový čas a pokud mu do cestu postavíš překážku v podobě zavřené škrticí klapky, tak se prostě naplnit nestihne, píst jde nahoru v době, kdy je ve válci ještě hluboký podtlak a tím pádem nemá šanci dosáhnout tlaku, který bys měl naměřit. Proto řeším škrticí klapku, jasné? Jak myslíš, že některé servisy naměřily těch 3-5 barů u předchozích příspěvků? neuměli měřit.
Limitní tlaky jsou v servisních manuálech běžně udávány - je to nejnižší tlak ve válci, kdy se motor ještě považuje za provozuschopný, plus největší přípustný rozdíl tlaků mezi jednotlivými válci. Pokud má některý válec tlak nižší než limitní nebo je rozdíl vyšší než limitní, je to důvod k opravě.

Naposledy editováno 23.03.2011 09:49:15

Kompresni pomer, R6

23.3.2011 v 10:16 | Nahoru | #16
Kompresni pomer je jen geometricka velicina a nema primou vazbu se skutecnym tlakem pri kompresi. Velmi zasadne to ovlivnuje napr casovani rozvodu, cim rychlobeznejsi motor, tim je obecne rozdil vetsi (jednoduse pist uz smeruje z dolni uvrati do horni, ale jeste se zadna komprese nekona, neb jeste nejsou zavrene saci ventily). U moji motorky je predepsan kompresni pomer 9.4:1 a tlaky 11.5 bar.

EDIT: rozdil mezi teoretickym a skutecnym kompresnim pomerem..

Naposledy editováno 23.03.2011 13:42:26

(reakce na) Kompresni pomer, R6

23.3.2011 v 14:58 | Nahoru | #17
1100Virago> Jo to te chapu, ted se nehadame o kravinach ,ale o dulezite veci, tudiz bez hadek

Tohle je mi vse jasne, ze musis mit otevrenou klapu aby se tam mel jak dostat vzduch a provozni teplotu aby se material roztahl.

Kazdopadne mel si pravdu , opravdu v servisni knizce je male zakouti, kde je napsano compression presure 15,5 kpa
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Volnobeh Yamaha YZF-R6 sete111 1 27.4.2024 v 09:38 kokoška.
Označení ložisek v kyvné vidlici Yamaha YZF-R6 Hašlik 4 25.4.2024 v 10:03 Slow
yamaha yzf r6 RJ09 Yamaha YZF-R6, Yamaha YZF-R6R Yamahatorr 2 15.3.2024 v 18:23 Yamahatorr
Vymena lozisek v krku rizeni [1, 2] Yamaha YZF-R6 harwey10 35 5.2.2024 v 13:58 Gahan37
Spinanie ventilátora Yamaha yzf r6 ... Yamaha YZF-R6 Jar0 10 1.2.2024 v 16:06 Jar0


TOPlist