Téma: Rozumí někdo ložiskům?
21.1.2018 v 09:02
Laboruju s myšlenkou zvětšit zdvih klikovky na svém stroji.Vzhledem ke konstrukci přichází v úvahu jen vyosený ojniční čep.Problém tohoto provedení je,že na čep nedostanu jehlovou klec.Napadlo mě,že bych mohl "postaru" naskládat jen jehle.Nicméně podle všeho už je to nepoužívaný způsob.Zajímalo by mne,jestli má někdo šajn v čem je úskalí takového uložení.Díky za případné příspěvky k věci...

2 reakcí na tento příspěvek Rozumí někdo ložiskům?

Skvělá odpověď, děkuji! 21.1.2018 v 15:34 | Nahoru | #1
Záměr dobrý, způsob provedení bez šance na úspěch, z několika důvodů.
1. Jehly bez klece se budou naklápět a šprajcovat. Tomuto se dá zamezit kratšími válečky ve dvou řadách s mezikroužkem, jako mají kývačky. Mezera (na roztečném průměru) mezi válečky musí zůstat několik desetin celkově, tedy cca 0,02mm mezi každými dvěma válečky. Proto má kývačka průměr čepu 21,9mm a ne 22mm, aby byla obvodová vůle akorát. Ojnice koná kývavý pohyb válečky neustále zrychlují a zastavují. Jejich setrvačnost a třecí síly pak způsobí, že se "štorcují" a kousnou. U kývaček je dlouhodobě použitelný limit cca 5000 ot/min. Další důvod použití jehel v kleci je, že samotné válečky se vlivem odstředivých sil natlačí na vnější stranu a třou jeden o druhý, špatně mažou a nechtějí se točit.
2. Na čepu vznikne zalomení, které sníží pevnost. U hladkého čepu je největší namáhání na přechodu ze zalisované části, a ty zde ještě vytvoříš vrub.
3. Na bocích ojničního oka musí být hladké kalené příložky s vnitřním průměrem stejným, jako má čep, jinak si válečky brnknou o přechod rameno/zalomený čep a je konec.
4. Jak zalisuješ čep, aby excentr byl ve správné poloze a nepootočil se při lisování? Nejde ani tak o změnu zdvihu, ale změnu časování.
5. Rozříznout jehlovou klec na dva měsíčky, abys byl schopen toto smontovat, lze, ale nebude to fungovat v otáčkách. Bronzová klec musí být celistvý kruh, jinak se vlivem odstředivých sil zdeformuje, zadře.
Výsledný efekt prodloužení zdvihu bude tak +5% výkonu (protože zároveň zvýšíš ztráty), beze změny charakteristiky. To by ti dokázalo kompenzovat úbytek výkonu s nadmořskou výškou, který bys pozoroval například na vyjížďce od vás do Telče. Pokud chceš opravdu něco jiného, tak jedině s jinýma vačkama. Například zde ti za 420USD zvýší točivý moment z 44Nm na 56Nm:
http://www.happy-tra...camshaft-klr650.html


Naposledy editováno 21.01.2018 15:42:11
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist