2 reakcí na tento příspěvek Rozumí někdo ložiskům?
1. Jehly bez klece se budou naklápět a šprajcovat. Tomuto se dá zamezit kratšími válečky ve dvou řadách s mezikroužkem, jako mají kývačky. Mezera (na roztečném průměru) mezi válečky musí zůstat několik desetin celkově, tedy cca 0,02mm mezi každými dvěma válečky. Proto má kývačka průměr čepu 21,9mm a ne 22mm, aby byla obvodová vůle akorát. Ojnice koná kývavý pohyb válečky neustále zrychlují a zastavují. Jejich setrvačnost a třecí síly pak způsobí, že se "štorcují" a kousnou. U kývaček je dlouhodobě použitelný limit cca 5000 ot/min. Další důvod použití jehel v kleci je, že samotné válečky se vlivem odstředivých sil natlačí na vnější stranu a třou jeden o druhý, špatně mažou a nechtějí se točit.
2. Na čepu vznikne zalomení, které sníží pevnost. U hladkého čepu je největší namáhání na přechodu ze zalisované části, a ty zde ještě vytvoříš vrub.
3. Na bocích ojničního oka musí být hladké kalené příložky s vnitřním průměrem stejným, jako má čep, jinak si válečky brnknou o přechod rameno/zalomený čep a je konec.
4. Jak zalisuješ čep, aby excentr byl ve správné poloze a nepootočil se při lisování? Nejde ani tak o změnu zdvihu, ale změnu časování.
5. Rozříznout jehlovou klec na dva měsíčky, abys byl schopen toto smontovat, lze, ale nebude to fungovat v otáčkách. Bronzová klec musí být celistvý kruh, jinak se vlivem odstředivých sil zdeformuje, zadře.
Výsledný efekt prodloužení zdvihu bude tak +5% výkonu (protože zároveň zvýšíš ztráty), beze změny charakteristiky. To by ti dokázalo kompenzovat úbytek výkonu s nadmořskou výškou, který bys pozoroval například na vyjížďce od vás do Telče. Pokud chceš opravdu něco jiného, tak jedině s jinýma vačkama. Například zde ti za 420USD zvýší točivý moment z 44Nm na 56Nm:
http://www.happy-tra...camshaft-klr650.html
Naposledy editováno 21.01.2018 15:42:11