O tom, zda je či není vhodná 'tisícovka' pro začátečníka je tady napsáno hodně a nepanuje zrovna shoda názorů zda ano či ne. Pokud přijmeme názor jedné strany že 'pokud to máš v hlavě srovnaný jdi do toho' nebo 'já bych se toho litra nebál', tak potom ale jistě i druhá strana má pravdu v tom, že přeci jen silný stroj přináší daleko větší rizika.
A o ta KONKRÉTNÍ rizika, která přináší silný stroj, zvláště pro začínající, bych chtěl požádat a případně i jak je řešit ( jinak než koupí jiné motorky :) ).
Z mého dosavadního zkoumání jsou to pro začátek tato:
1/ Nedostatečný respekt. Po prvním 1000 km si začátečník myslí že sežral všechnu moudrost a zblbne. Ale tohle platí jistě obecně pro všechny kubatury...
2/ Rychlost - silný stroj jede rychleji a jistě, svádí to, Ale tohle je také obecná věc a je relativní co je vlastně 'rychle'. Někdy je rychle i 40 km/h...
3/ 'Zaklapnutí plynu' - když jsem se ptal zde já, zda ano či ne, byl jsem právě na toto riziko upozorněn: rraol píše: 'Ale silné motorky mají zas jiné záludnosti, co se týče "zavření" plynu. Začátečník na litru bys nebyl ani první, ani poslední. Ale silný motor má oproti těm slabším nadvládu nad třením zadního kola na asfaltu. Na slabé kubatuře zavřeš plyn, a zadní kolo vnutí motoru otáčky od silnice. Silný motor je schopen při zavření plynu velmi intenzivně brzdit, což může dělat horké chvilky třeba při nešikovném nájezdu do zatáčky a "leknutí se", že jsi dlouhej.'
A o přesně takové záludnosti o jaké píše rraol, v oblasti spojení silného stroje a začátečníka, bych chtěl vás zkušenější požádat.
Věřím že se budou hodit nejen mně, ale i třeba dalším..
Všem předem díky.
Možná bych doplnil, že mi jde především o technické a konkrétní věci stylu rraol. Je samozřejmě pravda že 'Největší nebezpečí pro ty co začínají představuje jejich vlastní mozek a pravé zápěstí.' ale skutečně bych rád spíše konkrétní technickou stránku věci. Díky.
Ještě doplním, že mi jde skutečně o prosbou ke zkušenějším o konkrétní pojmenování rizik silného stroje z technického pohledu a pohledu rizik při jízdě oproti strojům slabším.
Děkuji.
Naposledy editováno 05.07.2011 14:27:02
a umět zacházet s motorkou je asi hlavní předpoklad ...prostě mít osahanou menší kubatůru
Naposledy editováno 09.07.2011 08:57:47
1 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
Třeba kámoš, jezdil na Simsonovi, sem tam dědkova 250, pak si koupil Marauder 125.
Ten vyměnil za Jawu 350. Na té najezdil asi 5000km a jeli jsme pro Suzuki TL 1000S.
Bylo to přes celů republiku.
Říkám, vole nekupuj si to, rozbiješ si hubu, je to skok jako prase a navíc litrový 2V.
Aj v bazaru ho upozorňovali, nakonec stejně kůpil a jeli jsme.
On bude asi vyjímka, pač jezdil jak s vajicama. Opatrně zatáčky, nikdy nedivočil, prostě měl pravů ruku spójenů s mozkem velice dobře.
Pak přišlo do ruk mě a zustalo.
Moje postřehy:
První litr, první 2V, jedu, zavřené závory, podřadim ve vyšších otáčkách a kuva co to??
Dyť tomu léce prdel! Udělat totok v náklonu, sunu se k zemi!
Potom zatáčky, to taky bylo, před zatáčků vědět jak do ní pojedu, nepodřazovat, ukrutně nepřidávat, pač bych chytl smyka.
Dalo se na to zvyknůt a dlůho mě netrvalo, ale to bylo tym, že mám už nejaký tu 10tis. km najetý na inačich motorkách.
S tym jsem poznal, že dokáď nezahřeju gumu, tak jezdim jak na ledě, že mět to tak před 5ti rokama tak už su na krchově.
Nikdy sem nebyl proto, kupovat si silnů motku na začátek, ale dyš vidim jak to měl v pořádku kamarád...ale nikomu to nikdy na začátek neradim, pač mu mrdne v palici a já si budu dávat za vinu, že se omotal kolem slůpa, nebo nekde nedobrzdil.
Pač u litra je to zrychlení dost veliké, kór u 2V. Rozjed to umí každý kokot, ale potom to zabrzdit....nebo vědet co s tym. Ve vysoké rychlosti je kurva málo času na rozhodování pokáď nejsi Neo z Matrixu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
Sleeper1 píše: jeeee, ze jsem sem vubec lezl...
hele napisu to bez okolku, pac jsme se ted vratil z parby a je mi vse sumak
clovek vam chce napsat (jako jeden z mala na m.cz) uzitecnou radu a vzdy se najde nejakej mrdalek, co vsemu rozumi lip a napise radoby vtipny moudra, co nicemu nepomuzou...
jezdete si jak chce, ale jeste jednou potkam nejakyho lulanka v proti smeru, tak mu protahnu kevlarovou pest mezi usima
a kdyz uz DPC na tu masinu vlezu, tak na ni jedu stylem, ze nebudu drzovat....TZN., ze kvuli vam nebudu v plechovce brdit, ale ze se mi rychle sklidite z cesty.... fakt mam nejradsi partu dusinu, kterou potkavam za volantem (a fakt specham, pac business musi frcet) a voni se s tim serou jak se starou pannou a vubec se neklidej z cesty i kdyz na to evidentne nemaji...
to vubec nemluvim o tom, kdyz se s kamosem vracime z hor a potkame groupu (i sportonich) motorek, co si to sere ( ja nevim) 100 - 140 s tim, ze kazdej druhej zaclani na plny care.... bych vas taky skopnul do skarpy.... horsi ovsem je, ze potkavam i jednotlivce na sportech, co si to serou podobnou rychlosti a furt se mamrdi natahujou na plnou caru.... snad neni mozny, co se na ty silnici deje.... bud jedu a nebo vubec...a nebo to vodprzim!
ted se trochu vratime k fyzice, pac mi FAKT NEJDE DO HLAVY, proc bych mel zatezovat zadni kolo, kdyz potrebuju, aby mi prede pri brzdeni neustrelil..... Jezdili jste kuci (a holky) nekdy na kole, ze tady melete uplny (ja vim, ze jen teoreticky) hovinka?
nic woe, jedny stope zdar a plnej pyco a jedno jestli 125cc nebo litr, JE TO VSECHNO O TOM? CO MAS V HLAVE, prece!
toto je kvalitni nazor... !!!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
DusanHaya píše: F3RA> napsal si to jak ti huba narostla,vesele se to čte
Su moravák a nestydim se za to! A eště z dědiny, komu se to nelíbí...
Všem hezkou neděli.
1 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
2LEKO píše: ...vůbec nechápu,proč ty motorky vůbec vyrábí,když je to taková "sebevražda" na tom jezdit!!
Pač nikdo nemiluje život víc jak motorkář. Ten ho každý den riskuje, aby žil!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
F3RA píše: Pač nikdo nemiluje život víc jak motorkář. Ten ho každý den riskuje, aby žil!
..tomu nerozumím,...ale to je jedno!
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
No, snad je ale většina těch, co zrovna riskovat nemusí a užijí si na motorce taky. Já jsem například s léty pochopil, že je přinejmenším nezodpovědné zbytečně odejít předčasně a na mnoho let tím ranit ty, co zůstali a měli nás rádi...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
Warin71 píše: 2LEKO> Myslí jako že motorkář riskuje život, aby jeho život za něco stál...(zkrátka si užil)...
No, snad je ale většina těch, co zrovna riskovat nemusí a užijí si na motorce taky. Já jsem například s léty pochopil, že je přinejmenším nezodpovědné zbytečně odejít předčasně a na mnoho let tím ranit ty, co zůstali a měli nás rádi...
..jasně...já to myslel v "nadsázce"!
..mě už dost vadí ty nekonečné řečí ve stylu, jezděte opatrně,s rozumem a hlavně bezpečně!
..do dneška ale nikdo pořádně nevysvětlil a neurčil a nepopsal, co to vlastně znamená a jak to tedy "vypadá"!
..osobně neznám nikoho,kdo by sedal na motorku za účelem se "vyválet" nebo zabít či někoho zranit nebo mu způsobit škodu!..každý si to chce užít a mít z toho radost!...že to občas nevýjde,to už je věc jiná!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
pylot píše: 2LEKO> To mas tak... Slovo "bezpecne" je skomolenina souslovi bez pecnu. To kdyz nasi dedove jezdili pro pecen chleba (tenkrat rohliky nebyly) na hustokrutejch dveapulach v trenkach a skrpalech, tak jeli lazoplazo na klid. To se rikalo, ze jedou "ne bez pecnu" (dnes skomoleno na nebezpecne). Kdyz pecen nemeli tak se vohlakli do kuze, na hlavu dali skopek a valili aby nekam dojeli a aby si to trosku uzili. To je jizda "bez pecnu" a dneska se tomu rika bezpecna. Takze az po tobe bude nekdo chtit, abys jel bezpecne, tak oblec kombosku, zahrej motor a gumy, a pak jet tak, aby to za neco stalo a abys byl vsude vcas a nebo radsi o neco driv. A kdyby si za tebe sedla rostenka a chtela at ji predvedes nebezpecnou jizdu, tak musis nejdriv do penace pro chleba.
LOOOL
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
F3RA píše: Pač nikdo nemiluje život víc jak motorkář. Ten ho každý den riskuje, aby žil!
No kdyz jsem dnes na tech okreskach videl nektery ty kluky, kdyz se vraceli z Brna, cela parta uprostred silnice po dvojity plny, na tachaci nejmin 180 / 200, pritom v obou smerech auta, tak jsem si rikal, ze bude asi urcite rozdil v tom, co pro nektere znamenaji slova 'uzit si to na motorce'
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
NickCarter píše: No kdyz jsem dnes na tech okreskach videl nektery ty kluky, kdyz se vraceli z Brna, cela parta uprostred silnice po dvojity plny, na tachaci nejmin 180 / 200, pritom v obou smerech auta, tak jsem si rikal, ze bude asi urcite rozdil v tom, co pro nektere znamenaji slova 'uzit si to na motorce'
ale to je snad naprosto prirozeny ne? pro nekoho je 500,-- CZK hodne a pro nekoho je 2502.000,-- Kc malo.. stejne tak je to ve vsech oblastech zivota..
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
SPIJKER píše: ale to je snad naprosto prirozeny ne? pro nekoho je 500,-- CZK hodne a pro nekoho je 2502.000,-- Kc malo.. stejne tak je to ve vsech oblastech zivota..
Uprimne, nepochopil jsem to tve prirovnani s penezi...
NickCarter píše: Uprimne, nepochopil jsem to tve prirovnani s penezi...
ja zase nevim jestli jsi chapajici, nebo odsuzujici..
ale chtel jsem rict, ze kazdej hodnoti podle sebe, podle toho co kdo umi a na co je zvyklej. Kdybysme se vsichni hodnotili podle nejlepsich, treba podle Valeho, tak uz jsme davno mrtvi, protoze tak rychle jako on tu zatacku proste neprojedu. ALe spousta lidi ji neprojede tak rychle jako ja, ani kdyz ja jedu s velkou rezervou.. a kdyz pojede Corela, tak mozna ja nebudu stacit jemu a s velkou rezervou pojede on.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
NickCarter píše: No kdyz jsem dnes na tech okreskach videl nektery ty kluky, kdyz se vraceli z Brna, cela parta uprostred silnice po dvojity plny, na tachaci nejmin 180 / 200, pritom v obou smerech auta, tak jsem si rikal, ze bude asi urcite rozdil v tom, co pro nektere znamenaji slova 'uzit si to na motorce'
mě přijde, že takovou jízdou si akorát říkaj o sestřelení nějakou plechovkou...
Naposledy editováno 11.07.2011 08:37:28
2 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
Čím větší kubatůra - tím většinou těžší celek a víc hmoty k ovládání(ale to taky není pravidlem) ...víc než motoru na silný mašině bych se obával spíš váhy a brzd. Motor už to jen dokáže víc nebo míň urychlit a dát tomu kynetiku, se ktreou se ty jako začátečník musíš "nějak" vypořádat.
...resumé ...když silnou mašinu...tak zásadně lehkou
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
2 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
Sportovni litry s tlustou gumou vzadu zpusobujou predcasnou ztratu panictvi!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
Sleeper1 píše: mam tu jeste riziko silneho stroje, ktere jeste nebylo receno...
Sportovni litry s tlustou gumou vzadu zpusobujou predcasnou ztratu panictvi!
tak v 21 už je docela načase