Téma: Tak i na sever jsem to dotlačila :)
29.8.2013 v 19:34
Tak jste mě v tom zase nechali samotnou, potvory.

Najeto 10 064 km za 35 dní . Nejela jsem jenom jeden den.

Navštívené země: Německo, Dánsko, Švédsko, Norsko, Finsko, Estonsko, Lotyšsko, Litva, Polsko, Slovensko

Ve zkratce - dvakrát jsem onemocněla, byla jsem u nehody hořícího kamionu v norském tunelu, na Lofotech mi upadl palivový kohout, bezdůvodně mě začal líbat cizí Nor, byla jsem rybařit, ve Finsku mě z lesa vyhnal pravděpodobně los, připletla jsem se k obřímu finskému motoklubu, kde mi jen tak zadarmo vyměnili pneu, a v Estonsku jsem oslavila 21. narozeniny.

Spala jsem střídavě v kempech, střídavě nadivoko, i když poprvé jsem se sama na divoko ve Švédsku upřímně málem podělala strachy. V Litvě jsem dokonce musela do hotelu, protože jsem od Estonska domů jela s horečkami a v Litvě jsem se už nemohla udržet ani na nohou.

Co mi nikdo neřek / může se někomu hodit:

1) Nejradši bych omlátila hlavu všem, kteří tvrdili - "Dánsko, Švédsko, Norsko a Finsko jsou stejné, jen Norsko má hezkou přírodu." Nebo že "tam na severu se dělá něco takhle". Každá ta země byla úplně, ale úplně jiná. Např. Norové jezdí opravdu pomalu, ale Švédi jako prasata. Finové byli zas úplně jiní, byli hrozně zamračení a na hracích automatech tam vysedávaly i matky s dítětem, ale byli to ti nejsrdečnější a nejochotnější lidé, s kterými jsem se potkala.

2) Trajekty v Norsku fungují pokaždé jinak. Projela jsem se asi 8 trajekty jenom v Norsku a pokaždé se platilo jinde. Na prvních dvou trajektech jsem dokonce vůbec nic neplatila, protože to prostě nešlo. Motorky se nijak neupevňují, nikoho nezajímáte, klidně vám ji nechají uprostřed mezi auty, i když je bouřka a trajekt se houpe nahoru dolů.
Cena trajektu neodráží délku plavby. Platila jsem 90 NOK za 20 minut, stejně jako 87 NOK za víc jak hodinový trajekt.

3) Norsko je navzdory počasí neskutečně motorkářská země! Nikde jsem nepotkala tolik zachovalých motorek třeba z 60.,70. let. Běžně člověk potká i pět veteránů denně, jak se prostě jenom jedou projet. Taky skoro všechny placené silnice, tunely, atd. jsou pro motorky zdarma.

4) Norsko od Trondheimu nahoru stojí za to! Kdo říká, že ne, nebaví ho jízda na motorce. Já jsem si podél moře (musíte sjet ze silnice E6) užila nekonečné stovky kilometrů zatáček a za 3 dny mi to totálně sežralo gumy. :))) V životě jsem si takhle nádherně nezajezdila a hledala jsem pořád způsoby, jak tam zůstat o něco déle.

5) V Norsku je Čechů pomalu jak v Chorvatsku na pláži. To by nevadilo, ale popovídala jsem si pokaždé s Němci, Holanďany, Španěly, Korejci, Italy, Finy, Nory, akdovíkým, ale Čechům jsem nestála ani za pozdrav. Češi se prostě naprosto ignorují a jsou snad na sebe naštvaní, že se vůbec potkali. Co to je sakra za mentalitu?

6) Ve Finsku i v Norsku i na velkých klidně několikaproudových křižovatkách často chybí značky i semafory a platí prostě jenom přednost zprava.

Další zážitky:
Tady na fóru mi nabídl jeden Čech žíjící na severu Norska u Lofot přespání a já se tak octla na den a půl v milé české rodině, která mi umožnila poznat Norsko i z úplně jiné stránky a zodpovědět spoustu otázek, co mi celou dobu vrtaly hlavou. Takže znovu děkuju. A taky mě vzali na ryby a já dvě chytila! To byl úžasný zážitek, poprvé na rybách a hned v moři v Norsku.

Absolutně nejtěžší den byl pro mě přejezd z Norska do Finska. Věděla jsem, že ve finském Laponsku nic není, ale nečekala jsem tohle. Přijela jsem do Finska za šíleného deště, který mě provázel přes 400 km, do toho byla hrozná vichřice, v které byl problém se vůbec udržet na silnici a přede mnou jen rovinka, kterou bylo vidět několik km dopředu, mezi podivně zakrslými hustými stromky. A nikde nikdo a nikde nic, prostě jen podivná tma a občas obří bežící chlupaté parohy. Pak mi pochopitelně došel benzín, tak jsem dolila z kanystru. První benzínka byla po 150 km a byla zavřená! Musela jsem tam zůstat.

Finsko bylo obecně úplně nejtěžší, ale zároveň zanechalo nejsilnější dojem, byť to není ani trochu příjemná moto destinace (za celý Finsko jsem potkala dvě zatáčky). Je tam 69 % lesů a působí to hrozně depresivně, že se vůbec nepohybujete. Taky se tam nedá najít moc klasických kempů, jednou jsem nenašla nic a rozhodla se rozbalit stan u lesa a jezera, ale pak se začaly linout hrozně hlasité zvuky zvířete, podle popisu to byl snad i los, a já se octla v jedenáct v noci s napůl rozbaleným stanem opět na cestě... Finové obecně ohledně zvířat často mluvili o medvědech i na jihu, takže bych tam moc na divoko nestanovala.

Každopádně chci poděkovat těm, co mi půjčili spoustu věcí na cestu, těm, co mi psali pravidelně smsky a můžou za ten obří účet, a taky firmě Motozem, která mě sponzorsky podpořila. Jo a taky těm, co to dočetli až sem.

Zbytek fotek najdete zde.
Ještě budou přibývat, protože to byl výlet hodně bohatý na kontakty a spousta lidí mi ještě "dluží" fotky.

Cestopis někdy někde bude...

PS: Do Lotyšska a Litvy mě už v životě nikdo nedostane, ani kdyby to byly poslední dvě země, kam by se dalo vycestovat. (Ale jsem ráda, že jsem si je zažila na vlastní oči.)

Edit: Hledám někoho na cestu do Arménie...
Edit 2: Už nehledám a možná měním destinaci.

www.facebook.com/DominikaNaCeste

Naposledy editováno 04.11.2013 19:40:48

31.8.2013 v 07:51 | Nahoru | #151
Tagstein: Kontrakty sice uzavírali, ale pracovní cesta to primárně nebyla a cestovali opravdu za své! Jediný "sponzorský dar" byla ta Tatra. Vlastně dvě, protože jedna sešla bídnou smrtí poté, co jim v Libyi britská tajná služba sabotovala brzdy a H&Z havarovali. Navíc to byla zápůjčka, po skončení cesty museli Tatru vrátit.

naprcccs: Tak sakra uspořádejte nějakou honemakci v Albrechticích, než začne CSholce semestr

Naposledy editováno 02.09.2013 09:42:55

31.8.2013 v 18:16 | Nahoru | #152
Super, taky to snad někdy zažiju

1.9.2013 v 00:37 | Nahoru | #153
Jsi skvělá, klaním se před Tebou

1.9.2013 v 01:02 | Nahoru | #154
ehm... je to vůbec možný? 35 dní hezké fotky, super výlet, tak at ti to jezdí holka

1.9.2013 v 11:55 | Nahoru | #155

1.9.2013 v 21:00 | Nahoru | #156
CSholka> Tak tohle jet sama,to je obdivuhodné,ale i riskantní.

Nicméně k věci - já v Norsku,Dánsku a Švédsku byl vloni a k trajektům nemám jedinou výtku. Vždy nás zkasírovali už před naloděním,přesně vymezili místo,kde stát...
Cestování po Norsku a Dánsku bylo kouzelné,lidé super. Ve Švédsku to šíleně foukalo a štvaly mne pumpy mimo velké silnice.

No a Litvu,Lotyšsko,Estonsko a Finsko máme na přes příští rok - tak možná poprosím o pár rad.

Každopádně před Tebou smekám !!

1.9.2013 v 21:31 | Nahoru | #157
bobrvan> Děkuju, ohledně těch zemí se klidně ptej. Ale jestli jen tyto země a na motorce, tak by to mohlo být trochu drsné, to jsou opravdu jen nekonečné roviny. Vtipné, že Finové jezdí zřejmě často na motorce do Česka a na Slovensko, ale nikdy jsem tu žádného nepotkala.

S těmi trajekty je to různé - buď jsou na začátku normální brány (tj. kdy jsem neplatila, protože v bráně mě jako motorku nenechali a řvali, ať jedu dál, a na palubě byla ticket office zavřená a nikdo peníze nechtěl), nebo tě zkásnou už na parkovišti, anebo celkem často obchází člověk všechny až na samotném trajektu. Jelikož jsem těch trajektů projela fakt hodně, tak už jsem se pak jen bavila vyděšenými výrazy motorkářů, kteří netušili, kde platit. :))
Co tě štvalo na pumpách ve Švédsku?

Děkuju za komentáře.

1.9.2013 v 21:40 | Nahoru | #158

1100Virago píše: Tagstein: Kontrakty sice uzavírali, ale pracovní cesta to primárně nebyla a cestovali opavdu za své! Jediný "sponzorský dar" byla ta Tatra. Vlastně dvě, protože jedna sešla bídnou smrtí poté, co jim v Libyi britská tajná služba sabotovala brzdy a H&Z havarovali. Navíc to byla zápůjčka, po skončení cesty museli Tatru vrátit.

1 reakcí na tento příspěvek Tak i na sever jsem to dotlačila :)

1.9.2013 v 21:41 | Nahoru | #159
Jinak já dorazil dnes navecer.. 22dni a 8800km :) bylo naprosto paradne

1.9.2013 v 21:52 | Nahoru | #160
Klobouk dolů, po takovým vykonu a samotinka!Respekt
Krásna slečna za řídítky motorky, to se nedivím že se ti finove přetrhli kdo ti tu gumu vymění a zadarmo!

1 reakcí na tento příspěvek Tak i na sever jsem to dotlačila :)

1.9.2013 v 21:59 | Nahoru | #161

Naposledy editováno 01.09.2013 22:00:28

1.9.2013 v 22:53 | Nahoru | #162

600GSR> No ne že by se zrovna přetrhli, ale hlavně to právě dělali naprosto bez postranních úmyslů, což už jsem taky měla problém pochopit, že může být někdo takhle ochotný.

valasek> Skotsko mi sice ještě chybí, ale tam se teď rozhodně nechystám. Náladu si opravdu spravovat nemusím, neb má nálada po tomto výletu je víc než skvělá. Proč mě dvě pobaltské země "rozhodily" se dozvíš na konci strany 3 (vůbec to není o zemích, jako takových). A že Arménie není zajímavá? To snad ani nemyslíš vážně. Silnější motorku si kupovat nebudu, už jsem to tu rovněž vysvětlovala, ta motorka byla koupena k cestování a z domu prostě nepůjde. Proč se taky dozvíš někde v tomhle vláknu. ;)) Ale děkuji za "myšlenku." :))

1.9.2013 v 23:02 | Nahoru | #163
CSholka> Premyslela jsi nekdy proc jezdis sama ?

1.9.2013 v 23:14 | Nahoru | #164
Creck> protoze s ni nikdo nejede vzdyt uz shanela na spanelsko tenkrat partaka
ale ja myslim ze kdyz clovek jede sam tak jaksi lepe pronikne v dane zemi mezi mistni, kdezto ve skupine je spis zamerenej na svy partaky je to podle me jina zkusenost, oboji ma svoje

1.9.2013 v 23:29 | Nahoru | #165
WHTRDR> Ja tu divcinu znam uz delsi dobu, nikdo se s ni nebavi, jezdi sama po Havru, je stale sama, nema zadne pratele.

Ptal jsem se ale ji.

e : btw ted dostanu nezadouci

Naposledy editováno 01.09.2013 23:30:41

1.9.2013 v 23:33 | Nahoru | #166

Naposledy editováno 01.09.2013 23:34:12

1.9.2013 v 23:34 | Nahoru | #167

CSholka píše: naprcccs> Tak to jsem ráda, žes (asi) dojel tentokrát na motorce a ne v náklaďáku...

dojel..proto jsem si koupil afru :)

1.9.2013 v 23:36 | Nahoru | #168
naprcccs> A bez problému? :)

1.9.2013 v 23:38 | Nahoru | #169

CSholka píše: Creck> Milý Crecku, po "Havru" sama na motorce jezdit nemůžu, jelikož většinu času bydlím v Brně. Nyní tě nezablokuju, ale požádám, aby ses přemístil zpátky do svých ultrapolitických vláken a žil dál ve svém virtuálním světě. Mě tu zná pomalu každej druhej osobně, zatímco my dva jsme se nikdy osobně nesetkali.

Jasne v pohode, dik za odpoved. Ja jen ze co jsem te videl jsi byla vzdycky sama, nikdy jsem te nevidel ani s kamoskou. To jsem te potkal opravdu hodnekrat.

Premistuji se do svych politickych vlaken At se ti dari.

1.9.2013 v 23:43 | Nahoru | #170
Creck> To mě opravdu mrzí, že ses nepřihlásil a nepředstavil, když jsme se tedy tolikrát potkali. Jsem tě chtěla hrozně poznat! Děkuji za přemístění. ;)

1.9.2013 v 23:45 | Nahoru | #171
CSholka> Clovek ma za svuj zivot moznost potkat jen par opravdu genialnich lidi. Nepromrhej svuj talent

Ted uz opravdu jdu , ahoj

1.9.2013 v 23:47 | Nahoru | #172

CSholka píše: naprcccs> A bez problému? :)

jinak gruzie opravdu

1.9.2013 v 23:48 | Nahoru | #173

valasek píše: Držím palce do všech Tvých dalších cest a přidávám jednu myšlenku.. Zvaž možnost, vyměnit cestu do Arménie za výlet do Skotska s návratem přes Irsko. Především Skotsko je super paráda! Spravíš si náladu po Litvě a Lotyšsku a poznáš moc jiné a zajímavé země i přírodu. Pokud Tě dvě pobaltské země rozhodily, (proč ??)tak cesta za Kavkaz Tě moc nepobaví. Přitom Arménie až tak zajímavá není...vždycky je ale stokrát lepší jednou vidět, nežli stokrát slyšet . A co takhle přidat k těm 250. kubíkům nějaký navíc

jenže to, co je ve Skotsku ted, tam bude i za 10 let... naopak to, co je v Gruzii/Armenii ted, tam za 10 let sice bude, ale budou vsude asfaltky, mraky turistů, obchodaku atd...

1.9.2013 v 23:53 | Nahoru | #174

naprcccs píše: nene... několikrát za cestu mi chcípla jakoby došel benál... ale pak to vzdycky naskočilo a jelo.. ale v horach, v kopcich, to jelo blbě.. mám za to , že za to může benzín..v Armenii jsem tankovak z kyblu, který byl rezavý jak liška.. v Gruzii taky z kýblu atd.. takže to karbcům neprospělo, ale dojel jsem :) poslednich 2500 už to jelo v pořádku

jinak gruzie opravdu

2.9.2013 v 06:58 | Nahoru | #175

CSholka píše: Tak mně zase za polárním kruhem nechtěla startovat, byla jí zima. Taky jsem po deštích nemohla otočit klíč do polohy ON, ale s tím mělo problém víc lidí, co jsem potkala. To jsou takové drobnosti no. Proč z kýblu?

v Arménii to s benalem není moc jednoduché.. Takze jednou jsem byl skoro na suchu a musel jsem brat z kýblu (a v Gruzii vlastně taky)

2.9.2013 v 08:22 | Nahoru | #176
Klobouk dolu (jdu si nějakej koupit, abych ho moh' sundat ).

2.9.2013 v 09:40 | Nahoru | #177

Sodomak> Pak pošli fotku, ať vím, jaký jsi vybral. Díky.

2.9.2013 v 09:51 | Nahoru | #178

naprcccs: Myslim si ze jak sever, tak už i Gruzie apod. jsou hodne profakle a lidi to znají...:)

Profláklé je kdeco, ale každý kdo tam jede vidí něco jiného trochu jinýma očima. Však se podívej, kolik je tu na serveru popisů cesty na Grossglockner - a stejně to lidi čtou pořád dál a jezdí tam další a další. Protože každý zažije trochu jiné průsery a každý to umí popsat trochu jinak.

CSholka: Tricker má spínačku normálně u řídítek? V upršených lokalitách pomáhá na ni navlíknout šprcku, pak do ní nezatéká a nezablokuje se.

2.9.2013 v 10:00 | Nahoru | #179
1100Virago> Jo jo, jenže předem mě to nenapadlo a pak už jsem jen týden vždycky asi deset minut páčila klíč. Nepomohlo to ani ničím máznout...

2.9.2013 v 10:09 | Nahoru | #180

CSholka píše: naprcccs> Tak se trochu rozepiš. Proč to není jednoduché, kde byl ten kýbl? Vidíš to, a pak že Gruzie nikoho nezajímá...

Sodomak> Pak pošli fotku, ať vím, jaký jsi vybral. Díky.

tak benzínek tam moc není a když už, tak z kanystru.. třeba jsme jeli v Gruzii Mestia - Ushguli a dál... no a po 150km v terénu bys ráda natankovala a ono benzínka nikde :) nakonec jsme našli chlapa, co měl cisternu na zahradě tak nám každém prodal kýbl benzínu a jeli jsme dál... hodně benzínek tam je prostě starých, nefunkčních.. ale u místních vždycky nějaký benzín byl.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Zadní tlumič Yamaha Tricker 250 leo41 23 23.10.2023 v 10:40 majcherisko
Yamaha tricker 250 alternativa Yamaha Tricker 250 maky_bart 3 16.8.2017 v 10:25 bledemon