Jedná se mi o (snad zatím) vizuální ideový návrh motocyklu na bázi Jawy 500 OHC, eventuelně Péráka. Vede mě k tomu odezva na poslední produkci z mnohými oblíbené (a jinými teď zatracované) fabriky. Hodně lidí totiž psalo, že by Jawa měla místo těchto pokusů vytáhnout starou pětistovku a oživit ji, podobně jako to provedl Triumph, Indian, Royal Enfield a další. No co, motorka je to pěkná, tak proč ne. Ale jelikož se k tomu nikdo z Jawy evidentně moc nemá, chtěl jsem to zkusit sám, s pomocí Vás všech. Můžeme tu o tom básnit a zkracovat si večery, zatímco naše ženský koukaj na ordinaci v růžový p...
Nějaký prvotní návrh postupně ve volném čase vytvářím, a postupně přidávám obrázky. Od vás bych rád komentáře typu líbí/nelíbí, ale hlavně proč nelíbí a co změnit . Chápu, že co hlava, to názor, ale rád bych ve finále docílil nějaké slušné vizualizace motocyklu, který by odpovídal zadání a přitom se líbil co nejvíce lidem. Pište mi názory na kdejakou blbinu co se vzhledu týče - tzn. třeba "užší kola, rovnější sedačku, hlubší blatníky, vlaječku dozadu" atd... Nejde mi tu o funkční technický návrh, ale o vizuální stránku věci - tím samozřejmě nechci říct, že to má být zcela technicky mimo. Postupně až se domodeluje, přidáme i barvy a vyhodíme z toho pár obrázků. Prozatím poslední výsledek:
Každou Vaši kritiku uvítám
Pokud se chce někdo k modelování připojit přímo, stačí mi napsat do zpráv a rád pošlu model...
Naposledy editováno 06.03.2015 19:13:51
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Návrh "retro" Jawy
laďa-prášil píše: Možná někdo někomu dá peníze na projekt, aby si postavil motorku, ale to musí být hodný strejda nebo úplný vůl.
Pak mi řekni proč někdo dávát peníze na projekt, který má natoči film, vydat knížku, cestopis, výstavu atd atd? Nejde o to postavit prototyp jde o to, co s tím pak dál uděláš, co těm lidem za to nabídneš krom prototypu, jak vymyslíš ten projekt, motorkou to nekončí....pokud to postavíš na tom, že s tim pojedeš na mezinárodní výstavy, vydáš k tomu publikaci jak prototyp vznikal, jak to ten člověk dokázal, pár rad k tomu, že ho pak třeba dáš dispozici NTM nebo opravdu domluvíš to, že když to bude funkční tak máš přislíbené, že v tom bude chtít někdo dál pokračovat v kusové výrobě dál jako VIP motocykl, tak by se to chytnout mohlo....vše je o iniciativě, snu a otho co doopravdy chci dosáhnout....samozřejmě je jednoduché to rovnou vzdát, pos*at předem z toho a říct to nejde, je to ztráta času...ale pokud tu výzvu přijmu a budu se tomu věnovat, je velká šance, že z toho nakonec něco bude a dosáhnu toho...právě proto většina populace je zaměstnaná a dělá pod někým, bojí se říct svůj nazár natož ho pak realizovat, proto většina lidí žije tak jak žije a neni přitom spokojená s tím jak žije a co dělá, protože je od mala někdo učil, dělej co se ti řekne a co dělají ostatní, protože to nějak funguje, víš takový je život a blablabla, spousta dětí má sny, které jim postupem času někdo bere - učitele ve škole, rodiče, kamaradi protože jim řikaj to nejde, je to ztrata času, to nedokažeš, je to nerealne atd, protože to tak někdo tady postavil...ale to je na jinou diskuzi....
pro autora, pokud budeš chtít, tak ti s tim pak pomůžu, neumim to co ty, ale zase umym dost otravovat lidi abych dosáhl nakonec svého, tvůj nápad se mi líbí a rád bych s nim pak pokud bude šmít zajem zkusil nějak dal pracovat, je to konec konců můj svět, pomoci uvést do zdárného výsledku nějaký smysluplný projekt, baví mě to a chtěl bych něco takového realizovat...a ne nechci si přihřát polífčičku...
1 reakcí na tento příspěvek Návrh "retro" Jawy
Pak bych se tedy inspiroval i konstrukcí zadní části rámu ze Shadow - podsedlové části, která nese sedlo, horní uchycení tlumičů a drží i blatník. Ty chromované oblouky na zadním blatníku Hondy kryjí masivní držáky blatníku navazující na podsedlovou část rámu.
Asi bude potřeba posunout kastlíky i olejovou nádrž směrem nahoru a dopředu jakoby po horní rámové trubce a přetvarovat tak, aby byl trochu vyplněný prostor pod sedlem, ta horní rámová trubka by asi neměla být pod sedlem viditelná. Zároveň se tím posunem vykryje poměrně velký prázdný prostor za válci i za blokem motoru. Kastlíky bude nutné posunout výše i kvůli výfukům, takhle tam není pro ně moc místa. A co případné stupačky pro spolujezdce?
Sedlo bude chtít taky trochu přetvarovat, jeho zadní stranu protáhnout víc dozadu, takto by nebylo asi moc pohodlné.
Zdají se mi trochu slabé profily kyvky...
Edit: Jinak jsem svůj názor, kudy se měla Jawa ubírat, vyjádřil ve starším fóru k podobnému tématu:
Něco jako chopper a vzkříšení 500 OHC je opravdu cesta do pekel, chtělo to vymyslet nějaký univerzální rám klasického formátu a na tomto základě pak vyvíjet různé verze - varianty by mohly být klasik, retro, café, custom, touring...
Touto cestou se měla Jawa vydat, aby s co nejmenšími náklady mohla nabídnout širší modelovou řadu.
Jednotlivé modely se mohly lišit použitím různě tvarovaných nádrží, sedel, blatníků, polokapot, řídítek, světel, přístrojů, podsedlových deklů, kol (drát/paprsek), barevných stylů (chrom/lak), výfuků, naladěním motorů, detailů jako blinkrů, zrcátek, různých nosičů, opěrek, kufrů, plexi, padáků, různé varianty odpružení, jéžiš, toho je, s čím by se dalo kouzlit...
když se tak koukám na tu Bezziho studii Kalifa, tak by tohle mohlo být právě ono. Ty obrázky kolují netem už pár let, divím se, že Jawa po tom hned neskočila, to nejdůležitější jí bylo naservírováno na stříbrném podnose. Dovedu si ten podvozek představit jako základ modelové řady. S Californianem mohli vyjet jako prvním, je povedený, a postupně představovat další modely. A klidně mohli Oberdana zapojit do jejich vývoje...
Naposledy editováno 04.03.2015 16:46:59
2 reakcí na tento příspěvek Návrh "retro" Jawy
Ja v tom vidím zmysel len ak by sa to robilo ako skladačka, doslova vyrobiť prototyp. Zohnal by sa motor, vyrobil by sa rám, použilo by sa z niečoho pruženie atd atd
Len že kto v dnešnej dobe investuje tolké prachy aby kúpil nejaký motor z inej motorky a len tak staval motorku pre vlastné potešenie
2 reakcí na tento příspěvek Návrh "retro" Jawy
jen rychle v malování, protože nevládnu schopností ovládat grafické programy.
Podle mě máš špatně kyvku. Důležité je, aby osa otáčení byla co nejblíž výstupní hřídeli z převodovky, kvůli změně napnutí řetězu(řemenu) při zatížení.
U některejch motorek je dokonce osa kyvky shodná s osou hřídele. Zároveň ti to dá prostor k potřebnému prodloužení kyvky. To je důležité pro jízní vlastnosti. Řekl bych hlavně pro stabilitu a trakci.
A uložení zadních tlumičů by se například dalo řešit vzpěrou blatníku ala HD, nebo pevným samomosným blatníkem s úchyty... Zároveň by tento celek mohl sloužit jako držák nosiče, sedačky, nebo to rychle sundat a mít jednosic.
Sklonem tlumičů by se dala ovlivnit progresivita tlumení.
Posunul sem schránky, aby se zakrylo místo za motorem a asi prostor pro el. instalaci a baterii a zároveň odkrylo kolo.
Edit... Teď mi došla kravina. TLumiče se nepřipevňují k ose kola ale kousek před ní... jinak omluvte provedení, jen sem chtěl nastínit moje myšlenky.
A pěkná masivní kyvka z hliníku může být pastvou pro oči...
Naposledy editováno 04.03.2015 17:04:56
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Návrh "retro" Jawy
Jsou lidi, že postavili i několik motorek, de facto prototypů (většinou pak uznali, že měli radši stavět..). Pracoval jsi někde v ČSAO, kde jsi měl možnost "po práci" využít strojní čas, kámoš udělal odlitky taky "po práci" v rámci spolupráce závodů a další kecy, pak se to představilo na výstavě tvořivosti a nebo to závodilo v ZO Svazarmu při závodě... Všecko šlo. Dnes např. Vyrobím kovový kryt převodu startéru, kousek oceli, 4 díry, hodina práce. Máš představu, kolik stojí hodina práce? Takže?
Takže zapomeň nakreslit si vidlici, protože tam dáš nějakou hotovou, motor to samé atd. Takže ten "prototyp" bude o rámu a estetice. Vyrobí se a co? Katoda Olomóc to začne vyrábět a bode na tým vedělávat? A gdo to bode kopovat?
No, nevím, co děláš, ale myslím si, že tak to opravdu nefunguje..
Jsou celkem (snad) úspěšný firmy u nás, že dokážou dělat brzdový desky nebo rozety, páčky.. A je to boj. K motorce je ještě hodně daleko...
Myslím, že NTM by v tom případě mělo sbírat malotraktory samodělky.
AD: samozřejmě je jednoduché to rovnou vzdát. To ano. Ono je právě složitý něco vymyslet, aby to ekonomicky fungovalo. Rychlý šípy taky dělaly bazar. Kdyby chlapci vytrvali, bylo by TeSco dnes asi český řetězec.
Vezmi papír, udělej si tři sloupce: díl (nebo práce) - cena - počet hodin. Taková jako rozvaha. Jen tak z legrace. Zkus to ofotit pak, pokecáme.
1 reakcí na tento příspěvek Návrh "retro" Jawy
Naposledy editováno 04.03.2015 17:12:21
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Návrh "retro" Jawy
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Návrh "retro" Jawy
Kafi píše: ...právě proto většina populace je zaměstnaná a dělá pod někým, bojí se říct svůj nazár natož ho pak realizovat, proto většina lidí žije tak jak žije a neni přitom spokojená s tím jak žije a co dělá, protože je od mala někdo učil, dělej co se ti řekne a co dělají ostatní, protože to nějak funguje, víš takový je život a blablabla, spousta dětí má sny, které jim postupem času někdo bere - učitele ve škole, rodiče, kamaradi protože jim řikaj to nejde, je to ztrata času, to nedokažeš, je to nerealne atd, protože to tak někdo tady postavil...ale to je na jinou diskuzi....
pro autora, pokud budeš chtít, tak ti s tim pak pomůžu, neumim to co ty, ale zase umym dost otravovat lidi abych dosáhl nakonec svého, tvůj nápad se mi líbí a rád bych s nim pak pokud bude šmít zajem zkusil nějak dal pracovat, je to konec konců můj svět, pomoci uvést do zdárného výsledku nějaký smysluplný projekt, baví mě to a chtěl bych něco takového realizovat...a ne nechci si přihřát polífčičku...
Sleduj fórum a jestli z toho něco kloudnýho vyleze, tak to pak klidně můžem posunout dál, jsem pro. Jinak jsem taky zaměstnanec, něčím se živit musí každej, ale je to tím, že nesnáším byrokracii a v týhle zemi bez ní nejde ani si uprdnout. Ale ve volným čase jsem ochotnej tvořit něco, co se někomu bude líbit a pokud se najde člověk jako ty, kterej se s úředníkama za mě popere, tak by z toho mohla bejt dobrá spolupráce. Počítej s tím, že ti spousta lidí vpálí, že jsi mladej idealista - dávaj mi to taky sežrat, ale nebejt mladejch idealistů, tak jsme ještě neslezli ze stromu... Drž se, je nás takovejch celkem dost...
Ivan-K píše: Kafi : zle si to vykladáš, ono by človek dnes vyrobil všeličo, len že ked to nemá mať značky tak serieš na to. Doba kedy si mohol jazdiť na motorke bez papierov je dávno preč
Ja v tom vidím zmysel len ak by sa to robilo ako skladačka, doslova vyrobiť prototyp. Zohnal by sa motor, vyrobil by sa rám, použilo by sa z niečoho pruženie atd atd
Len že kto v dnešnej dobe investuje tolké prachy aby kúpil nejaký motor z inej motorky a len tak staval motorku pre vlastné potešenie
Na srazech bejvá vidět hodně customů, který si někdo postavil pro radost k obrazu svému...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Návrh "retro" Jawy
1 reakcí na tento příspěvek Návrh "retro" Jawy
Škodovka stim nechtěla nic mít ale lidé oto měli velký zájem, přeci je to jen legenda českého motorsportu, nu a letos by měl být k vidění první kus , základ podobný audi R8 a bude to pod jinou značkou. Pač jsou škodováci hloupí a nepoznali příležitost.
Splnil se mu sen a nevidím důvod proč by se to neplovedlo i legendě jako byla jawa 5oo ohc .
Jen to chce zachovat původní myšlenku a tvar a vrazit dotoho moderní technologie.
laďa-prášil píše: Kafi>
Vezmi papír, udělej si tři sloupce: díl (nebo práce) - cena - počet hodin. Taková jako rozvaha. Jen tak z legrace. Zkus to ofotit pak, pokecáme.
Myslím si že chápu jak to myslíš a v podstatě bych i souhlasil, jenže... Nejsem si jistej čísly, musel bych se zeptat cenařů u nás, ale myslím že na ceně výrobku je zhruba 40-60% režie a pak nějaký strašlivý procento marže, pak až materiál a čas dělníka. Celkem drahej je strojní čas, to je fakt. Ale vem si, že tu režii - organizace, poptávky, design, konstrukce, technologie atd. na tom lze ušetřit tímto způsobem. Pokud to chceš dělat ve volným čase jako zábavu a pro dobrej pocit a nechceš to dělat na kšeft, což rozhodně nedělám . A ušetříš tím 40-60% ceny někomu, kdo by do toho třeba za ten materiál investoval...
Mimoto kdybychom trávili ten čas projebanej řešením proč to dělat/nedělat tím, že budem dělat, tak už to před lety bylo hotový a vyrábělo se to sériově...
1 reakcí na tento příspěvek Návrh "retro" Jawy
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Návrh "retro" Jawy
RTourer píše: laďa-prášil> Dělají se spousty designových studií, které nemají ambice na výrobu. Tak proč ne toto? Bezzi si taky kreslí jen tak, že ho to baví...
Děkuji, pochopil jsi a řekl za mě...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Návrh "retro" Jawy
Co delalo tuhle Jawku Jawkou: 19"kola, 2V motor s kralovskou hrideli, zakryty brejle v krytu svetlometu, typicka banda, kastliky a olejova nadrz a zadni kluzaku + doutnikove vyfuky.
Co z toho navrhujes dodrzet - uz jsem to nazval PPP
Edit:
to uz opravdu radsi ty sikmooky Argentince!
Naposledy editováno 04.03.2015 18:31:31
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Návrh "retro" Jawy
XVavron píše: Děkuji, pochopil jsi a řekl za mě...
obrázek nejezdí
e: promiň, ty vejfuky tam ještě nejsou, ale počítám s doutníkama...
Naposledy editováno 04.03.2015 18:43:10
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Návrh "retro" Jawy
laďa-prášil píše: obrázek nejezdí
Na ježdění mám třapůlu...
Na bohemia custom bude hodně českých šikovných úpravců co se tim živí, ale že by jim někdo nabídnul maloserivou výrobu nějakého modelu? Neslyšel jsem o tom.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Návrh "retro" Jawy
XVavron píše: Sleduj fórum a jestli z toho něco kloudnýho vyleze, tak to pak klidně můžem posunout dál, jsem pro. Jinak jsem taky zaměstnanec, něčím se živit musí každej, ale je to tím, že nesnáším byrokracii a v týhle zemi bez ní nejde ani si uprdnout. Ale ve volným čase jsem ochotnej tvořit něco, co se někomu bude líbit a pokud se najde člověk jako ty, kterej se s úředníkama za mě popere, tak by z toho mohla bejt dobrá spolupráce. Počítej s tím, že ti spousta lidí vpálí, že jsi mladej idealista - dávaj mi to taky sežrat, ale nebejt mladejch idealistů, tak jsme ještě neslezli ze stromu... Drž se, je nás takovejch celkem dost...
V pohodě sl lidma který mají stejný nazor jako láda jsem se srovnal....sou to prostě svym způsobem ovce (nic ve zlém, ale vidim je tak) a jak říká Bukowski:,,svět patří těm co se neposerou"
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Návrh "retro" Jawy
Kafi píše: V pohodě sl lidma který mají stejný nazor jako láda jsem se srovnal....sou to prostě svym způsobem ovce (nic ve zlém, ale vidim je tak) a jak říká Bukowski:,,svět patří těm co se neposerou"
Ovce jsou lidi co si napujčují miliony na nejistou věc a potom se divějí, že jejich novým bydlištěm je ulice
laďa-prášil píše: obrázek nejezdí
Na jednu stranu říkáš, že je kravina se snažit aby to jezdilo, nadruhou stranu ho tady ,,schazuješ" rozhodni se co vlastně chceš říkat. Ono kolikrát MP nevědí co chtějí no....Nemusim si dělat nějakou rozvahu, pokud něco chci tak to udělám bez ohledu kolik to bude stát, i kdybych to měl dělat deset let....prachy nejsou všechno...kdyby každý uvažoval jako ty, tak budem dodnes chodit pěšky a bydlet v jeskyních... Tím diskuzi s tebou na toto téma ukončuji, protože si nejspíš materealista a člověk který se v určitém směru bojí riskovat, jít si za cílem když mu zt oho nic nekápne nebo prodělá...každý je svého štěstí stujce, takže proč ne...jen prosím neber iluze a chuť těm co se snaží a díky kterým jednoho dne může být něco velkého..tihle lidé by se měli podporovat a pomoc jim. A kdo by do toho dal prachy? Když se najde dost lidí tak stačí aby každý v průměru přispěl 100-300,- i člověk se skládá z molekul a atomů.....to je prostě ta chyba kterou dělá většina lidí, bere sny...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Návrh "retro" Jawy
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Jawa 500 OHC - spojka Jawa 500 OHC | OnluCBR | 14 | 20.2.2024 v 15:55 MartinED250 |
JAWA 500 OHC - přípravek / stahovák Jawa 500 OHC | mikeš. | 4 | 9.5.2022 v 10:04 1jarda1 |
Jawa 500 OHC - výbrus válců + repas... Jawa 500 OHC | mikeš. | 14 | 17.1.2022 v 18:06 cmiral |
Prezývky [1, 2] Jawa 350 Tramp, ČZ 175/477, ČZ 250/471, Jawa 250/559... | MarekPalovic | 56 | 28.12.2021 v 11:53 zelinar22 |
Jawa 500 OHC běží na 1 válec Jawa 500 OHC | mikeš. | 16 | 14.9.2021 v 11:17 Kohlstein |