Téma: Regulátor z 20V na 12V/400W
 
7.6.2022 v 00:33
ahoj

trochu off topic, ale pořídil jsem si lodní elektromotor minn Kota na 12V, který má 5 stupňů regulace pro jízdu vpřed s výkonem od cca. 100 po 400W. Pro napájení mám připravenou trakční baterii z motucka 12V/22Ah, kde je možné opakovaně cyklovat na 50% kapacity, takže nějakých 130Wh. To je v podstatě na hranici mého zamýšleného použití s tím, že si musím ručně hlídat napětí baterie.
Mimo tuto olověnou trakční baterii mám ale doma celkem dost Lidl X 20V, dohromady v tom mám dalších 22Ah, tentokrát ale prakticky 400Wh. Zde je celá řada výhod:
- mnohem lehčí
- lze bezpečně vybít prakticky do 0
- interní balancery baterek hlídají Aku proti hlubokému vybití automaticky (nemusím hlídat ručně). Použití těchto baterek by mě podstatně zlepšilo akční rádius a pro příležitostné použití by ani nevadila složitější manipulace.

Otázka na chytré hlavy: Jak jednoduše a cenově dostupne udělat z 20V těch 12V@35A ? Regulátory co jsem našel jsou docela za hodně peněz. Ono by mě i stačila možná 20A, prostě bych jen motor nehnal na max.
Máte někdo nějaké typy na cenově dostupné regulátory/stavebnice (nemám problém si to pospajet sám), třeba i co já vím regulátory z aut/motorek atd. ?

Děkuji


Naposledy editováno 07.06.2022 00:35:44

(reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W

8.6.2022 v 15:23 | Nahoru | #31
Hornetyk> VTC SONY mají nárazově 30 ampér. Pak logicky hodně klesá kapacita.

Tazatel jistě nemyslel 35 ampér trvale, ale jako max. zátěž.

Nikdo soudný nebude z jedné liionky tahat 30 ampér jinak než nárazově. Při větším trvalém odběru zapojí několik aku paralelně.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W

8.6.2022 v 15:30 | Nahoru | #32
Hornetyk> S jedním akupackem nepočítají. Řekl bych, že jich chce uživatel propojit několik paralelně. Pak nevidím větší problém.

Otázka na Tebe: hledáme řešení pro tazatele, nebo předkládáme jakýkoli argument, proč to nejde.

Liionky jsou moderní, lehčí s vyšší hustotou energie. Pokud se zvolí správné zapojení ke konkrétnímu projektu a správně obslouží jejich provoz z hlefiska nabíjení a vybíjení, tak je považuji za lepší řešení, než olovo. Pokud si myslíš, že je olovo lepší řešení, já Ti to neberu. Jen píšu svůj pohled na věc a pokud napíšeš rozumný argumenty, beru je c potaz. Nebo spíš je bude brát v potaz zadavatel dotazu. Víc se k tomu asi napsat už nedá.

Regulátor z 20V na 12V/400W

8.6.2022 v 15:37 | Nahoru | #33
..30A je trosku hodne, ale tech treba 12, 14A nektery umej (je treba vybirat dle parametru, samozrejme).. ale vzhledem k tomu ze takovej pack bude propojovat serioparalelne, tak staci klidne dat treba 3s5p a pak je to 7A na baterku, coz je uplne v pohode, vyjde to klidne kolem 1200,- + bodovani.. (pri vetsich odberech jsou ty baterky navic o neco levnejsi), ...s 35A to pofrci cca 20min na plnej, a to vzhledem k predpokladane cestovni rychlosti plavidla a velikosti nasich rybniku ci nadrzi na prepluti treba orliku nebo hejtmanu na sirku bohate staci.. samozrejme ze pokud by chtel provozovat lodni dopravu a honit to 8hodin dene, bude potreba mnohem vetsi baterka, o tom zadna..

Regulátor z 20V na 12V/400W

8.6.2022 v 15:55 | Nahoru | #34
doplním: ano těch 35A by bylo jen nárazově. Normálně bych jel na želvu, kde to bere do 150W, čili nějakých 12A, právě vědom si proudových omezení článků.
Jinak s tím vybíjením, přesně jak píše jandaxx - smysl hotoveho akupacku pro mě byl, že baterka jako taková má v sobě dost inteligence aby nevybila vlastní články do 0, tudíž já jako BFU si nemusím nic hlídat. Prostě jak motor kyxne, tak vím že je potřeba vyměnit baterku za další. U zatím zamýšleného olova budu mít na bateriové schráně voltmetr a musím si to hlídat ručně + vědět že se to musí měřit v klidu atd... což o to, já to vím, ale manželka už třeba ne a je zde teoretické riziko, že vymlátí to volovo až do 0.
Jinak Lidl má 8Ah baterku řady performance, která tuším obsahuje značkové články 18650, takže to by bylo v cajku.

Celkově pokud zjistím že motor nesnese 20V a současně nechci řešit komplikaci s DC-DC měničem, tak než kupovat trakční volovo 140Ah, tak dává podle mě lepší smysl nakoupit a nabodovat vhodnou kombinaci třeba těch 18650tek a toto doplnit alespoň o primitivní a z leteckých modelů osvědčený akustický hlídač napětí, kde se nastaví minimální napětí, že když to pod něj klesne, tak se rozezní pipatko = baterka je skoro vybitá . Jediné co mi do toho může hodit vidle, tak je případný záložní zdroj domů, kde jak už jsem psal bych koupil trakční olovo a používal to příležitostně i na tu loď

1 reakcí na tento příspěvek Regulátor z 20V na 12V/400W

8.6.2022 v 16:24 | Nahoru | #35
Místo 18650 zvol modernější 21700, nebo větší 26650. Mají kapacitu okolo 5 ampérhodin a vzhledem k velikosti lépe snášejí větší vybíjecí proudy.
Jsou ale taky dražší. Muselo by se spočítat, jestli při uvažované kapacitě by méně článků 21700 nebo 26650 vyvážilo vyšší cenu.

Nevím odkud jsi, ale liionek mám doma desítky kusů ve velikostech 18650, 21700 i 26650. Na nějaký experiment klidně půjčím.

Edit: tak koukám Litovel.

Naposledy editováno 08.06.2022 16:52:23

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W

8.6.2022 v 17:24 | Nahoru | #36

jandaxx píše: Hornetyk>
Nikdo soudný nebude z jedné liionky tahat 30 ampér jinak než nárazově. Při větším trvalém odběru zapojí několik aku paralelně....
...
Otázka na Tebe: hledáme řešení pro tazatele, nebo předkládáme jakýkoli argument, proč to nejde.



Byl bys tak hodný a přečetl si napřed tuším druhý příspěvek této plodné debaty, kde navrhuji paralelní zapojení LiIonů, případně dále i princip řešení?
A teprve pak psal takové kraviny?

Děkuji

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W

8.6.2022 v 18:55 | Nahoru | #37

Hornetyk píše: Trvale a na baterku z Lídlu ?



ona treba jejich flexa taky neco vezme - ted ty novy s BT ukazuji kolik se z nich odebira.. schvalne se podivam..

btw 35A pri 12V... lidl ma 20V ... tzn pri stejnem prikonu uz tam mame jen kolem 20A...

(reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W

8.6.2022 v 19:14 | Nahoru | #38
assassin> FYI. Ze zvedavosti jsem si predloni koupil nejnovejsi cinskou "kopii" 18V Makity. Je to mensi flexa velikosti 100mm s vtipnym jmenem "Lithium"
Az nedavno jsem se ale dostal k tomu, ze ji kuchnu a v rychlosti promerim zakladni veci.

Ma to jednoduchy softstart a rozjizdi se od 13V, zastavuje pri 11.8V. Kompatibilni s Makita aku BL18x.
Jde komutatorovy motor s volicem pro tri rychlosti- naprazdno s nasazenym 100mm reznym kotoucem jsem nameril pri napajecim napeti 20VDC: 76W (3.8A) , 102W (5.1A) a 140W (7A).
Odpovidajici zmerene rychlosti: 6300rpm, 8250rpm, 10100rpm.
Vse 5s plovouci prumery, rychlost to drzi pekne stabilni.

Provozni abs max odber jsem zmeril 32.7A (crest, <1ms), jinak v zatizeni pri rezani ocelove kulatiny D70 s adekvatnim pritlakem to dela cca 15A-17A , takze pracovni prikon nejakych 300-350W. Stale se 100mm, 1.6mm reznym kotoucem, rezny vykon je poplatny el. prikonu, odhadem tak o pulku pomalejsi rezani nez s malou 125mm 230VAC Makitou.
Takoveho rezani tedy teoreticky vydrzi nejsilnejsi 6Ah aku v dobre forme cca 20min nonstop. Realne to bude odpovidat asi tak 30-45min prace.
Nicmene seriozni RMS hodnoty pro nejakou typickou cinnost (resp. jeji zatezny cyklus) nemam a nebudu ani merit, dostatecnou predstavu jsem si uz udelal.

edit> mimochodem deklarovana byla jako 800W :D
Ono to asi jinak nejde, kdyz to ma na ty aku rezat vic jak par minut...

foto 1
foto 2
foto 3
foto 4

Naposledy editováno 08.06.2022 19:30:24

1 reakcí na tento příspěvek Regulátor z 20V na 12V/400W

8.6.2022 v 19:21 | Nahoru | #39
Johny_Servis> o jaky presne model motoru jde? Neni to nahodou model C2 30? Ten by ti totiz bezel normalne na paralelni kombinaci dvou tech 20V aku (jen na posledni stupen je motor pretizeny uz pres nominalni proud). A nebo jde ten motor asi za pul hodiny upravit na plynulou regulaci PWM za cca tri stovky, kterou taky muzes napajet temi 20V aku. Ucinnost to pak ma lepsi nez ty 40A DC/DC buck menice, ktere jsou rady kdyz daj prii vysokem zatizeni 76-82%, o srazeni diodama nebo lin. stabilizaci ani nemluve.

Naposledy editováno 08.06.2022 19:22:48

(reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W

8.6.2022 v 19:56 | Nahoru | #40

jandaxx píše: Místo 18650 zvol modernější 21700, nebo větší 26650.



18650 - prumer 18mm, delka 65mm
"modernejsi" 21700 - prumer 21mm, delka 70mm
(tentokrat uz spravne napsano) vetsi 26650 - prumer 26mm delka 65mm

(reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W

8.6.2022 v 20:36 | Nahoru | #41
Hornetyk> máš pravdu, že jsi něco navrhnul. Ale pak se mi zdá, tedy jen můj osobní pocit, že tomu vlastně moc nefandíš.

Navrhnuté řešení, tedy samostatný regulátor na kazdou "větev" je ale špatný řešení. Už bylo vysvětleno. Nikdy nezajistíš stejné výstupní napětí. A to se v podstatě při každým zapnutí může o málo měnit. Nějaká tolerance součástek, změny teploty atd. Správné řešení (dle mého subjektivního úsudku), je jeden společný regulátor. Ten co jsem navrhnul má do budoucna výhodu, že umí regulovat nahoru i dolů. Tazatel si může vyrobit vlastní akupack s výstupním napětím třeba 32 voltů. Při konverzi na 12 voltů bude z akupacku tahat na stejný výkon výrazně nižší proudy a méně tak zatěžovat akumulátory.

Regulátor z 20V na 12V/400W

8.6.2022 v 20:45 | Nahoru | #42
no pokud by se to melo fakt seriozne krmit z "mnoha zdroju", tak takovy nejslusnejsi reseni je to rozkmitat, sfazovat, a transformovat na jednom spolecnym jadre, s jednim spolecnym sekundarem... coz je ale samozrejme naprosto totalni a neefektivni picovina delat s nejakejma batercickama z lidlu.. jakykoliv spojovani vice zdroju bude dycky jen komplikovany, jiny napeti, jiny kapacity, jiny vybijeci char. ..(tedy s vyjimkou trvale spolecne nabijenejch/vybijenejch stejnejch clanku v jednom stalym packu... )

za me koupit 20 nebo 30 liionek a nabodovat z toho vlastni akumec, a lidlacky akumce proste zbytecne netrapit a nechat k naradi ke kterymu jsou urceny.. oni i tak dostavaj v ty flexe, vrtacce, nebo sukacce docela slusnou sodu, a casem odchazej

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W

8.6.2022 v 21:15 | Nahoru | #43
Dawe02> ano přesně tak, je to model C2 34 (ten druhý nejslabší). Můžeš prosím poslat nějakej odkaz kde to předělávali na PWM nebo jak je to s těma jizdnima stupněma a faktem že to vydrží 20V. Rád bych se o tom dozvěděl co nejvíce

(reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W

8.6.2022 v 21:57 | Nahoru | #44
Johny_Servis> Ja ten C2 30 upravoval asi pred 3 rokama, kdyz to kamarad dotahl jako skoro novy porouchany motor, ktery potrebuje druhy den v provozu na lodce.
Byl tam vadny prepinac v te rukojeti. Ani jsem nezkoumal co tam je fyzicky vlastne za motor (jestli BLDC, nebo komutatorovy), rovnou to rozdelal a k (utesnenemu) motoru vedou tou svislou rourou 4 draty. Cerveny, cerny a myslim ze zluty a bily.
Cerveny a cerny se tvarily po pripojeni na laboratorni zdroj jako vodice na komutator PMDC motoru - tocil na prazdno i se zatezi (v sudu s vodou) od cca 8 do cca18V v ramci sveho nominalniho prikonu asi 350-400W pokud si dobre vybavuju. Pri 20VDC napajeni uz by byla ta nejvyssi rychlost pres.
Tak jsem tedy na cerveny a cerny zkusmo zapojil svuj 16V/12A PWM regulator na mensi PMDC motory. Cili jsem vyhodil vadny prepinac (v nem budou asi jen vykonove odpory??) a misto nej PWM regler. Fungovalo to jednu sezonu dobre s 12VDC Pb, ovladani jen v open loop stridou PWM pomoci potenciometru.
Po asi roce odesel (ocekavatelne) H-bridge toho meho regulatoru kvuli dlouhodobemu pretezovani. Tak jsem kouknul na youtube, jestli to nekdo uz neresil s nejakym lowcost PWM driverem a nasel jsem cerstve video, na zaklade ktereho jsem koupil a osadil tam regulator prodavany pod nazvem ZW40.
Ted koukam ze uz neni dostupny, ale najdes novejsi i s nejakym displayem, treba: https://www.aliexpr...05001913763650.html?
Od te doby to zas jezdi. jen tedy nefunguje ten original ukazatel stavu baterie...
Vstup pro ten regulator je az pres 50V, takze k nemu klidne muzes pripojit 2p kombinaci tech 20V aku. Jen v zajmu vydrze motoru by nebylo dobre ho na tech 20v honit nadoraz. Kratkodobe to ale urcite vydrzi a ziskas nejakou rychlost navic.

Videa zde (asi jich tam bude dnes uz vice):
Regulator z Ali:

Demontaz (je to primitvni, ale aby sis udelal predstavu):


Naposledy editováno 08.06.2022 22:25:36

1 reakcí na tento příspěvek Regulátor z 20V na 12V/400W

9.6.2022 v 13:47 | Nahoru | #45
On je to ss motor? Co jsou ty další dráty? Jinak PWM regulátor a je to vyřešené. Střídou nastavit max. výkon. Jsem to navrhoval od začátku.

(reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W

9.6.2022 v 21:06 | Nahoru | #46
mito7> Ze to je stejnosmerny motor snad bylo jasne, ne? Otazka byla, jestli to je komutatorovy motor njakeho druhu, nebo BLDC. Ja cekal uz jen kvuli tichemu chodu ze to bude BLDC, nicmene se to z vnejsku tvari skutecne jako komutatorovy motor s permanentnimi magnety statoru a jde ovladat v open loopu tou stridou. Jestli to fyzicky je PMDC nebo BLDC s nejak integrovanym rizenim fazi a feedbackem primo u motoru, to nevim. Ten zluty a bily jsem pak uz nezkoumal, napada me nejaka tepelna ochrana - vzhledem ke konstrukci prepinace v rukojeti by me neprekvapil ani obycejny bimetalovy NC spinac.

1 reakcí na tento příspěvek Regulátor z 20V na 12V/400W

10.6.2022 v 09:24 | Nahoru | #47
Tak proč se tu řeší nějakej měnič z 20 na 12V?

(reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W

10.6.2022 v 09:46 | Nahoru | #48
mito7> Ze by chtel napajet ten motor bateriema 20v s tim ze nebude ten motor rozebirat a stavet si do nej regulaci atd?

1 reakcí na tento příspěvek Regulátor z 20V na 12V/400W

10.6.2022 v 10:00 | Nahoru | #49
Přeci tam nebude dávat měnič z 20 na 12 a těch 12 potom ještě dál něčím regulovat. Když to může vzít na jednom stupni rovnou s nižšíma ztrátama.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W

10.6.2022 v 11:52 | Nahoru | #50
mito7> Rekl bych, ze neni zadnej elektrikar, tzn ze ma predstavu, ze koupi krabicku do ktere na jedne strane zapoji 20V baterku a na druhe draty co koukaji z toho motoru…

To pak muzes rict, ze kdyz uz se bude babrat s regulatorem, tak rovnou vyhodit ten komutatorovej motor a dat tam BL…

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W

10.6.2022 v 12:11 | Nahoru | #51
assassin> to je fakt, zabývám se primárně jednočipovými aplikacemi a toto je pro mě už "silová" elektronika, tak si nechám poradit.
Jinak dle informací od výrobce je tam obycejnej SS motor s uhlikama, takže PWM regulátor se jeví jako schůdné řešení. Na vstupu by se mohlo objevit i 36V z Aku packu jízdního elektrokola, které budu pořizovat až v budoucnu a jednalo by se podle mě o vůbec nejlepší řešení. Ty baterky mají hodně slušnou kapacitu, malou váhu a zůstanou zachovány všechny výhody hotových Lion akupacku

(reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W

10.6.2022 v 12:12 | Nahoru | #52
Johny_Servis> to roubovani je fakt pitomost, ale nebudu se hadat.. kdyz chces i kolo, jdi obracene, koukni na alienpower nebo podobny stranky, a kup naopak bezkomutatorovej motor co umi z 36V a regl rovnou k nemu.. pak budes mit stejnej pack na kolo i do lodi

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W

10.6.2022 v 14:47 | Nahoru | #53

Johny_Servis píše: ...Jinak dle informací od výrobce je tam obycejnej SS motor s uhlikama, takže PWM regulátor se jeví jako schůdné řešení. Na vstupu by se mohlo objevit i 36V z Aku packu jízdního elektrokola...



No vidis, tak mas aspon potvrzene ze to je komutatorovy motor a muzes to snadno vyresit.
Jinak s tema 36V bych uz byl opatrny a popremyslel jak si udelat nejake poka-yoke opatreni typu doraz na tretine rozsahu potenciometru, nebo 40A polyfuse na privodech. Aby sis pri zaberu treba behem hlubinne privlace nedrbnul do potenciometru a zbytecne nespalil ten motor. Na 36V by to naplno byla otazka jednotek vterin...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W

10.6.2022 v 21:20 | Nahoru | #54

Dawe02 píše: No vidis, tak mas aspon potvrzene ze to je komutatorovy motor a muzes to snadno vyresit.
Jinak s tema 36V bych uz byl opatrny a popremyslel jak si udelat nejake poka-yoke opatreni typu doraz na tretine rozsahu potenciometru, nebo 40A polyfuse na privodech. Aby sis pri zaberu treba behem hlubinne privlace nedrbnul do potenciometru a zbytecne nespalil ten motor. Na 36V by to naplno byla otazka jednotek vterin...



To ten potenciometr může podložit odporem o vhodné hodnotě, aby z něj nemohlo vylézt víc než chce ani kdyby ho ukroutil.

Regulátor z 20V na 12V/400W

10.6.2022 v 22:02 | Nahoru | #55
tyvole rikat dorazu na potaku vznesene odborne japonsko anglicky "poka-yoke" je uz fakt dost moc jatoho blba z ty ignorace snad vyndam, pac tohle je placama lepsi cervenej trpaslik..

Johny> jako podle me je to cely uplna blbost, ale PICe s PWMkem odladenym na prislusnou stridu ti dyztak naprogramuju a poslu ze ses to ty.. (zbytek si predpokladam poskladas sam, tak slozitej obvod to stejne jako programovani tyhle triviality nebude.. stablik, procak, potak, a nejakej N-FET osetrenej dvema vodporama v gejtu), ..a nebo dalsi dva trimy hodit na ADcka pro dolni a horni mez stridy treba, coz bude asi praktictejsi nez se v PM domlouvat jakou stridu...

Regulátor z 20V na 12V/400W

10.6.2022 v 22:19 | Nahoru | #56
Ja bych si poskladal baterku ze 4takovych clanku … nepotrebujes nic bodovat… pripadne vetsich…

https://www.mivvyene...cializacni_nabiti-ne

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W

11.6.2022 v 07:57 | Nahoru | #57
Deadman> To by ale nemohl stridat ty aku. Kdyz si tam dá hmatnik se stavitelným dorazem, ten si nastavi pro aku kterou zrovna jezdi, tak to ma univerzalni.

1 reakcí na tento příspěvek Regulátor z 20V na 12V/400W

11.6.2022 v 09:09 | Nahoru | #58
No, kdyz tady ctu mistni odborniky na vsechno, kteri se nedokazi shodnout na nicem, resil bych to tak, jak se ma resit veskera elektromobilita: vyhazet vsechno, do ceho vedou draty a poridit neco, co pali benzin.

Regulátor z 20V na 12V/400W

11.6.2022 v 13:16 | Nahoru | #59
jsi debil, ale v tomhle ramcove souhlas..

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W

11.6.2022 v 18:08 | Nahoru | #60
Medved> na silnici bych s tim benzinem souhlasil, ale voda je neco jineho. Se spalovakem jsi legislativne daleko vic omezeny nez s elektromotorem - nesmis na kazdy druhy revir. A pak ten hluk a smrad se na vodu taky vubec nehodi...
Tim odbornikem na vsechno jsi myslel koho presne?
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist