Opravdu krásné Norsko a ška... nebo rozporuplné Rusko... ale o tom se když tak rozepíšu později
Podařilo se nám zase vyřídit 3 týdny volna a říkal jsem si kam vyrazit. Hlavním cílem bylo Norsko, jižní část kde je toho hodně a Lofoty a potom podle počasí Nordkapp (tam jsem už byl, tak jsem na něm netrval, ale Romča se tam chtěla podívat). No a zpátky jsem si říkal, že než Finsko (které je krásné, ale jel jsem přes něj už), že bych se rád poprvé podíval do Ruska. Takový byl plán předem. Takže jsme předem ještě vyřidili víza.
Konečně přišel den D. Ještě jsem se rozhodoval ohledně směru, ale předpověď pro Norsko byla na první týden dobrá, nechtěl jsem riskovat, tak jsme jeli nejdříve do Norska. Vyrazil jsme tedy přes Polsko a Neměcko podle plánu na Dánsko, ale cestou jsem změnil plán a místo mostů jsme to do Švédska vzali trajektem (z Rujany ze Sasnitz do Trelleborg). Švédsko jsme jen projeli po dálnici směr Oslo, tam ještě před městěm využili tunel na druhou stranu zálivu (pro motorky zdarma) a už fičeli západně a jihozápadně za krásami Norska. A opravdu, začalo nejkrásnější část výletu, počasí parádní a jak se říká že je Finsko země tisíce jezer, tak Norsko mi přišlo jako země tisíce jezer, fjordů a vodopádů mezi horami a to i zasněženými... prostě paráda
Hned první den jsme nečekaně jeli přes nějaký krásný horský přejezd, směrem k městu Stavanger, pak krátký trajekt na druhou stranu fjordu a pěší výstup na skalní převis Preikestolen, 4km tam a pak nazpět a plno lidí, ale parádní, ten úchvatný pohled za to stojí... pak se silnice č.13 vlnila dál kolem několika fjordů, jezýrek a vodopády, těch je tam taky plno. Ten 24km dlouhý tunel jsme nedali, pršelo tak jsem změnil trasu. A taky tam v Norsku byly velké rozdíly teplot, na slunku klidně kolem 30°C, z druhé strany hory ve stínu třeba 20 a v tunelu 13°C.... projeli jsme další horské přejezdy, těch bylo několik a byly krásné, pak známou Trolí cestu, Atlantickou cestu a Trondheim. Následně přesun na sever (půl den nám pršelo) k Lofotům, na Lofoty trajektem z Bodo. Ty jsme projeli a opět krásné. Pak zastávka u jednoho motorkáře z Česka, který tam žije (Romane a Gábi díky za zázemí), od kterého jsme se dozvěděli jak se v Norsku žije a taky jsem se podíval na předpověď na další dny na místa kudy jsme chtěli jet. Předpovědi parádní, tak jsme jeli na Nordkapp. Cestou jsme sice viděli déšť, ale stačilo chvíli počkat a nemokli jsme. Nepromoky jsme už do konce výletu nepoužili (použité byly jen 3x). Tak tedy za 2 dny Nordkapp a já se těšil, že konečně uvidím o půlnoci slunce, které nezapadne (když jsem tam byl poprvé s kamarádem v červnu, tak nám sněžilo....). Ale málem to nevyšlo, celý den bylo jasno a navečer přišly mraky.... celou dobu až do půlnoci bylo zataženo, pak se tam na půnoc sešlo plno lidí a fakt, to slunce přesně na půlnoc na pár minut přes mraky zasvítilo, takže to vyšlo!
Po Nordkappu jako nejvzdálenějšího místa, následoval návrat. Přes Finsko jsem už jel 2x, tak mě napadlo jet přes Rusko (bylo třeba tedy vyřídit viza). Při přejezdu z krásného čistého Norska do špinavého Ruska fakt šok.... zejména města Nikel a Zapolernyj, tedy spíš fabriky s přilehlými paneláky... hnus, z toho smradu oči pomalu slzely už pár desítek km dopředu, to jsme ještě nevěděli co to tam smrdí... okolní příroda zničená, stromy uschlé do několika směrů, silnice hrozné muldy, všude šppína, prach, odpadky, binec...
pak vojenská oblast, za městem Pěčenga právě probíhalo cvičení, tak tam stříleli z různých obrněných vozů, v jednom místě jsme projeli kolem nich, jak byli v palebném postavení, parádní pohled, ale raději jsem nefotil, abychom nedopadli jak ti dva v Řecku...
no Rusko je prostě Rusko... pak byla příroda i pěkná, město Murmansk jsme si prohlídli centrum, našli sochu Lenina, pak následoval asi 1000 km dlouhý přesun jen v lese, jen dlouhé rovinky, nic jiného než les není vidět (žádný výhled ze žádného kopce), stále rovně, zatáčky jen mírné že to člověk ani nenaklopí, prostě nuda. Vesnice jako by se zastavil čas, většina baráků neudržovaných, chudoba,...
přibližně od Petrozavodska se to začalo měnit, častější vesnice a odbočky už nebyla jen do prachu, ale dokonce pokračoval i asfalt a už to vypadalo jako že se blíží Evropská civilizace. V Petrohradu jsme se mrkl na Auroru a pár dalších míst a pak už plní dojmů to vzali rovnou domů, ještě přes geografický střed Evropy v Litvě a hrad Trakai. Vedra byly, tak každý den koupání.
Celkově spokojenost, parádní.
Ještě všem co nám pomohli díky, díky za různé info, co jste mi kdo poradili, pomohlo to, také děkuji mechanikovi Jirkovi z nového kopřivnického motoservisu Motoroad 56 za to že mi dobře připravil motorku na tuto cestu, žádný problém s motorkou jsme neměli
a samozřejmě děkuji přítelkyni, že to se mnou zase vydržela
Jinak styl výletu jako vždy, aby to vyšlo levně, spaní volně v přírodě a příprava jídla z toho co jsme koupili v obchodech, každý den i jedno teplé jídlo.
V Norsku je celkem draho, chleba kolem stovky... benzín přes pade...
ale dá se ušetřit, čistou pitnou vodu si napustit do pet flašek na odpočívadlech nebo nabrat v přírodě
jo a ještě na jedné věci se dá ušetřit - v létě tam ušetříte na baterkách do čelovky
a v Rusku pak byl levný benzín, kolem 20 Kč
---
edit: níže v prvním příspěvku je na ukázku pár fotek a tady je jich více: Norsko - Rusko 2013
(fotoalbum s asi 200 fotkama)
Naposledy editováno 15.08.2013 20:11:33
- ano, zážitků máme plno, je na co vzpomínat
- toho počasí si fakt vážím, že nám to tak vyšlo
- cestopis chci napsat, ale už mám rozepsaných několik... ach jo...
- kilometry - určitě se to dá ujet i rychleji (kamarádi to jeli podobně za necelé 2 týdny), ale rád hodně zastavuji a fotím (nafotili jsme přes 2 tis. fotek), tak proto jsem to chtěl jet 3 týdny v klidu
Radim_C - tak to je škoda, že jste na Preikestolenu měli mlhu, to jste asi neviděli dole hladinu, ne? Jinak jel bych tam znovu, ale naopak hlavně pro tu jižní část, je mi jasné že právě tam jsme toho většinu neprojeli
foky
1) rozpočet přesně spočítám, obvykle čekám ještě 2-3 pracovní dny, aby se na účtu objevily všechny platby
2) komáři ano, dejme tomu že asi na třetině, nebo možná i polovině místech byli. Z toho na 2 místech hodně otravní. Používáme sprej, ale ne vždy to funguje.
3) neměnil. Již potřetí jsem to udělal tak, že se olej vymění prostě až po výletě, po těch necelých 10 tis. km. Kdysi jsem v nějaké diskusi shrnul všechny důvody, co jsem našel, proč by to nemělo vadit (zkusím najít)
prackarr - jo jo, přes Finsko jsem taky chtěl jet, cestou z Nordkappu jsem to chtěl od Lakselv to vzít na Finsko, ale tím směrem byla totálně černá stěna a začalo pršet, tak jsme to vzali dál po pobřeží a měli jsme to bez deště. Takže jsme Finsko minuli, objeli, ale nevadí
FILODENDRON - díky za upozornění, prostě nevím přesně jak moc ta lopata má být velká, aby už to byl los a ne sob
pernik92 - ne ne, nevydělávám celé dny, kdybych to dělal, měl bych asi BMW 1200GS a jezdil po hotelích
valasek - ahoj Vašku! jo jo, přesně tak, ostrovy nám ještě chybí do sbírky a snad to jednou vyjde
motovlk - stačí mít motorku s pohodlným posezem a pak to jde samo
Naposledy editováno 12.08.2013 22:37:45
1 reakcí na tento příspěvek Norsko-Rusko, tak jsme se fajně projeli
1 reakcí na tento příspěvek Norsko-Rusko, tak jsme se fajně projeli
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Norsko-Rusko, tak jsme se fajně projeli
Teď vážně , vím že je to zažitý pohled že kdo spí nadivoko, tak spí na humusáka. Tak to ale nedělám(neděláme), i když spíme volně v přírodě, tak se myjeme denně před každým spaním, spocený lézt do spacáku fakt nechci. Takže konkrétně mýdlem namydlit celé tělo a pak spláchnout vodou, popř. skočit do řeky nebo jezera (no jo, ekologové mě asi nebudou mít rádi...). Když se mi nepodaří najít spaní poblíž vody, tak nevadí, každý den už předem nabírám na motorku vodu, 4-5 pet flašek na mytí (a další 3-5 pet flašek jsme měli na pití, většinou pitnou vodu, většinou někde nabranou, takže jo, nějaká váha navíc to je). Ale jak mi řekl kamarád, "vodní program" mám na motorce vyřešený
Jo a komplet umytí před spaním jsem si neodpustil ani v Tunisku v poušti, to bylo na písku, vezl jsem si kvůli tomu kus igelitu kámoš to komentoval že jsem magor, ale já lezl do spacáku zase čerstvě umytý
Takže ano, jde to i tak, spát "volně v přírodě" a umýt se večer i ráno. Kdekoliv.
našel jsem i pár fotek ze stanování, tyto jsou z Ruska
prostě večer jsem našel místo u jezera
tady se mydlím (když jsem viděl foťák, zalezl jsem raději po pás do vody )
po večeři a po koupání ve stanu ochutnávka místního piva, Romča si dala čaj
a ráno než jsem sbalil stan, udělala snídani a ještě nasbírala kolem borůvky, je prostě zlatá
borůvek tam bylo plno
no a když člověk chtěl, tak se mohl i ráno okopat, prostě pohoda
----
edit: ještě zmíním další činnost, praní - na 3 týdny si vozím tak 3-4 ks spodního prádla, asi 5x ponožky, vše funkční materiál (moira apod.) a třeba co 2-3 dny to peru (v igelitce tekutým práškem). Netrvá to dlouho, pak propláchnout a na motorce na brašně pod síťkou to vždycky uschne.
Kromě mytí mám tedy navíc každý den čisté prádlo.
Takže nejen že nespím na humusáka, ale ani nejezdím jako humusák
Naposledy editováno 13.08.2013 22:40:40
lopata75 - jo, přítulka je odolná, mám pocit že by zvládla ještě i delší trasu
Hančaa - neupadla
Vovce - celý rok šetření a pak to jde
czunik - tak to vám držím palce ať vám to vyjde
na Turecko rád vzpomínám...
titus - břdili nejste, pokud jsi jel takovou dálku (prakticky stejnou) na jednoválu (a menší motorce), tak jsi daleko větší borec než já a to myslím vážně.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Norsko-Rusko, tak jsme se fajně projeli
Selver píše: Ahoj, jaka je na rusky strane cesta, je tam asfalt?
To byla pro mě zezačátku neznáma... nevěděl jsem do čeho jdem.
Pak jsme ale na odpočívadle potkali tohoto motorkáře z Varšavy
(půjčoval jsem mu křížový šroubovák, vrtal jsem v tom Harleji od americké armády z r.1942, odešla mu cívka a nahradil ji cívkou z Uralu)
tak ten jel po Rusku stejnou trasu jen naopak, tak kromě pá různých rad nám řekl, že hlavní silnici Murmansk - Petrohrad mají kromě pár úseků novou, takže pohoda, že je to lepší než někde v Norsku. A jo, měl pravdu, v Norsku na úseku od Nordkappu ke Kirkenes, když se jede kolem moře, tak byly úseky s horším asfaltem.
A v Rusku ale taky, úsek od hranice na Zapolarnyj stavěli, jeli jsme naokolo k městu Nikel a tam byl fakt špatný asfalt, pak to bylo proměnlivé a i na té hlavní cestě byly občas dost muldy... zadní tlumič si zamakal (on tam ten polák na Harleji asi nejel kolem stovky )
A taky jakékoliv odbočení z hlavní cesty znamenalo hodně zpomalit, nebo jet krokem... prostě konec pěkného asfaltu, nebo většinou i konec asfaltu a hrboly, muldy a díry...
Celkově ale dobré
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Norsko-Rusko, tak jsme se fajně projeli
Ale s tím funkčním prádlem naprosto souhlasím - člověk to vypere raz-dva a uschne to doslova před očima. Nepotřebuje to žehlení, aby člověk vypadal civilizovaně a ušetří to hodně místa.
A jasně, vše je to o tom, co kdo může a co chce a ta různorodost je fajn, že si každý může cestovat jakým způsobem chce
1 reakcí na tento příspěvek Norsko-Rusko, tak jsme se fajně projeli
je tam ve fotoalbu asi 200 fotek