globalmoto_kveten





Téma: Energetická krize (a za kolik budem jezdit)
3.3.2022 v 18:03
Taková malá tipovačka

(Abychom to mohli porovnat s realitou a zjistit, jací jsme byli optimisti )

Změnil jsem pořadí v názvu, s tím co nás pravděpodobně čeká jsou ceny za phm asi ta menší bolest


Naposledy editováno 15.10.2022 22:34:10
Anketa: Kde se zastaví cena PHM?
35-40
4%
5
40-45
13%
16
45-50
35%
44
50-55
19%
24
55-60
7%
9
60-65
3%
4
65-70
6%
8
70+
9%
11
putler požere ukrajinu a cena klesne pod 30 Kč
5%
6

Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

6.11.2023 v 21:58 | Nahoru | #4981
Zvýšení distribučních poplatků za elektřinu jako dárek od těch germánských idiotů?
http://www.odborneca...-evropske-unie--2540
.

(reakce na) Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

6.11.2023 v 22:33 | Nahoru | #4982

Deadman píše: Stev> Je těžké uvěřit, že se nejedná o satirický youtube kanál. Tyvole, to je styl jako kdyby ho parodoval Čtvrtníček.



no, co dodat

(reakce na) Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

6.11.2023 v 23:28 | Nahoru | #4983

Stev píše: muzeme byt v klidu



Jezis co to je?

Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

7.11.2023 v 09:03 | Nahoru | #4984

2 reakcí na tento příspěvek Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

7.11.2023 v 09:23 | Nahoru | #4985
jestli to ctu dobre, tak ti co maji elektrinu levnejsi tak diky statni podpore. Prijde mi, ze stat si moc penez nevydela a vybere je od obcanu na danich, ty nasledne prerozdeli tak, ze jich cast prispeje na elektrinu vsem ... stat ani v tom prerozdelovani nebyva zrovna efektivni. Takze mi to v konecnem souctu neprijde jako extra hitparada...

(reakce na) Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

7.11.2023 v 09:32 | Nahoru | #4986
assassin> Proti svemu zvyku jsem si ten clanek precetl, byt ho tady tapetoval ten blb. A posledni odstavec je take zajimavy .

(reakce na) Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

7.11.2023 v 09:37 | Nahoru | #4987
Londoner> ad SMR uvidíme, ale moc tomu nedávám

viděl jsem pár studií a nákladově to moc hitparáda není - u těch studií sice lze namítat anti jaderné zaměření, ale to je realita evropy a evropské legislativy

a ta se jen tak nezmění - pokud by tam byla výjimka pro SMR s tím, že se tam přímo nemanipuluje s readioaktivním materiálem (není zavážka ani sklad vyhořelého paliva)
a tím by bylo jednodušší tu jaderku postavit tak by to mělo logiku - ale tak to není a nejspíš ani nebude a pokud musíš splnit všechny náležitosti tak logicky vyšší náklady nemají moc opodstatnění vůči klasickému modernímu řešení

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

Skvělá odpověď, děkuji! 7.11.2023 v 10:12 | Nahoru | #4988

assassin píše: jestli to ctu dobre, tak ti co maji elektrinu levnejsi tak diky statni podpore. Prijde mi, ze stat si moc penez nevydela a vybere je od obcanu na danich, ty nasledne prerozdeli tak, ze jich cast prispeje na elektrinu vsem ... stat ani v tom prerozdelovani nebyva zrovna efektivni. Takze mi to v konecnem souctu neprijde jako extra hitparada...



u nas uz neni takova statni podpora (ani moc nebyla), ale zase je na cez uvalena windfall tax, pomerne nemala. Minulou stranku jsem daval graf kde jsou ceny elektriny videt, kdyz to srovnam s kupni silou, a s faktem ze jsme asi nejvetsi vyvozce elektriny na hlavu, tak mi vychazi ze vyrabime za cenu mistni, CEZ docela vydelava, vezme se mu to na danich, a platime za elektrinu prumernou evropskou cenu.

Tak se mi zda ze by to slo delat lip.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

7.11.2023 v 10:14 | Nahoru | #4989
Stev> to nerozporuju, ostatne ani nemuzu - v energetice se vubec neorientuju. Ja komentoval jen ten clanek ...

(reakce na) Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

7.11.2023 v 10:18 | Nahoru | #4990
assassin> ja ho zas doplnuju :)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

7.11.2023 v 17:54 | Nahoru | #4991

Stev píše: u nas uz neni takova statni podpora (ani moc nebyla), ale zase je na cez uvalena windfall tax, pomerne nemala. Minulou stranku jsem daval graf kde jsou ceny elektriny videt, kdyz to srovnam s kupni silou, a s faktem ze jsme asi nejvetsi vyvozce elektriny na hlavu, tak mi vychazi ze vyrabime za cenu mistni, CEZ docela vydelava, vezme se mu to na danich, a platime za elektrinu prumernou evropskou cenu.

Tak se mi zda ze by to slo delat lip.



Mám pochybnosti o tom, že to šlo udělat výrazně lépe, aniž bychom měli na krku žalobu z Brusele nebo arbitráž od minoritních akcionářů.
Finální čísla ještě nejsou (ani nemohou být), ale co jsem zahlédl, tak budou rádi když windfall tax a dividenda od ČEZu pokryjí náklady na zastropování (=dotování) energií. Edit: Zrovna dnes Stanjura prohlásil, že to náklady nepokryje.

Různé země mají různé podmínky. Někde nemají akcionáře, takže můžou jet i jinak než na maximalizaci zisku, někde nemají takovou přenosovou kapacitu, aby produkci skoupili němci přes burzu, někde (asi všude) mají vyjednané lepší vyjímky z EU předpisů. Někde má národní distributor nakoupeno na mnoho let dopředu, tak jim tu produkci nemohli přeplatit němci.

Naposledy editováno 07.11.2023 18:09:35

1 reakcí na tento příspěvek Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

7.11.2023 v 18:25 | Nahoru | #4992
Ještě jeden průser se na nás valí. Zálohování nestabilních zdrojů. Tzv. kapacitní platby elektrárnám za připravený výkon pro případ potřeby.
Poláci a Němci si vyjednali vyjímku z předpisu, který u kapacitních plateb omezuje, do jakých limitů CO2 se ten záložní zdroj musí vejít. A ten limit je nastaven tak, aby se tam vešly plynové ale nikoliv uhelné elektrárny.
Hádejte, jaké vyjímky nám vyjednal Babiš?
Takže zatímco Němci a Poláci budou jen udržovat své odstavené uhelné elektrárny jako zálohu, my to nebudeme smět udělat. Uhelné elektrárny budeme muset zlikvidovat a místo nich za drahé systémové poplatky stavět plynové záložní elektrárny.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

7.11.2023 v 18:36 | Nahoru | #4993

Deadman píše: Mám pochybnosti o tom, že to šlo udělat výrazně lépe, aniž bychom měli na krku žalobu z Brusele nebo arbitráž od minoritních akcionářů.
Finální čísla ještě nejsou (ani nemohou být), ale co jsem zahlédl, tak budou rádi když windfall tax a dividenda od ČEZu pokryjí náklady na zastropování (=dotování) energií. Edit: Zrovna dnes Stanjura prohlásil, že to náklady nepokryje.

Různé země mají různé podmínky. Někde nemají akcionáře, takže můžou jet i jinak než na maximalizaci zisku, někde nemají takovou přenosovou kapacitu, aby produkci skoupili němci přes burzu, někde (asi všude) mají vyjednané lepší vyjímky z EU předpisů. Někde má národní distributor nakoupeno na mnoho let dopředu, tak jim tu produkci nemohli přeplatit němci.



mezitim francie edf pomerne transparentne zestatnila, u nas skoda mluvit

e: co se tyce hrozby arbitrazi od 20% nebo kolika procent akcionaru, je to spise v teoreticke rovine. Pokud by cez odprodaval na burze pouze prebytky, stejne by byl ziskovej dost. Muze to byt vselijak, ale jako 100% platny argument pres ktery nejede vlak to neberu.

Naposledy editováno 07.11.2023 18:43:36

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

7.11.2023 v 19:29 | Nahoru | #4994
Stev> Zestátnit ČEZ by stálo minimálně 200 miliard, spíš víc.
Stát (snad) můžea byl bych rád kdyby to dělal, potichu odkupovat akcie na burze za nějakou rozumnou cenu. Např. když je akcie pod litr. I tak to ale půjde pomalu, protože většina investorů to za tu cenu neprodá.

(reakce na) Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

7.11.2023 v 19:32 | Nahoru | #4995

Deadman píše: Ještě jeden průser se na nás valí. Zálohování nestabilních zdrojů. Tzv. kapacitní platby elektrárnám za připravený výkon pro případ potřeby.
Poláci a Němci si vyjednali vyjímku z předpisu, který u kapacitních plateb omezuje, do jakých limitů CO2 se ten záložní zdroj musí vejít. A ten limit je nastaven tak, aby se tam vešly plynové ale nikoliv uhelné elektrárny.
Hádejte, jaké vyjímky nám vyjednal Babiš?
Takže zatímco Němci a Poláci budou jen udržovat své odstavené uhelné elektrárny jako zálohu, my to nebudeme smět udělat. Uhelné elektrárny budeme muset zlikvidovat a místo nich za drahé systémové poplatky stavět plynové záložní elektrárny.


Babiš možná vyjímky na uhlí nevyjednal, ale komu tím uškodil a komu prospěl? Vážně to tady chceme do nekonečna pálit, aby se Němci měli líp? Najedno to, co jsi napsal, zapadá do sebe s jinými událostmi. Ale samozřejmě jsou to spekulace, protože mafiánům a oligarchům úplně do karet nevidíme.
Takže je to Babiš vs Křetínský vs Tykač?
2018 - Proč Babiš odvolal Outratu z ERÚ? Prý chtěl pomoci Křetínskému
Firmy měly určovat pravidla pro výpočet cen elektřiny
2019 - Projekty plynovodů přes Česko vyškrtla Evropská komise z prioritních staveb Proti několikrát odloženému plynovodu BACI bojoval Daniel Křetínský, který vlastní slovenský plynovod Eustream.
2019 - Vypněme třetinu uhelných elektráren a zastavme obludné exporty elektřiny, radí expert Greenpeace Pokud zítra zavřeme třetinu elektráren, které pracují na vývoz, tak se emise zásadně sníží.
Věta o jaderné energetice v závěrech summitu dává Česku zelenou
2021 - blíží se volby a Je to kšeft KSČM s vládou o Dukovany, obvinila vládu pravicová opozice
Ihned po volbách letí ceny elektřiny raketově nahoru, bez nejmenší snahy tomu jakkoliv bránit. A když už je to přespříliš, občanům se se vytáhne z jedné kapsy na daních a jakože se jim to dá do té druhé, aby měli jak topit a svítit.
2023 - Novým dodavatelem elektřiny do několika státních institucí bude společnost Sev.en uhlobarona Pavla Tykače
Křetínského EPH hlásí rekordní provozní zisk více než 100 miliard korun

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

7.11.2023 v 20:30 | Nahoru | #4996

Deadman píše: Stev> Zestátnit ČEZ by stálo minimálně 200 miliard, spíš víc.
Stát (snad) můžea byl bych rád kdyby to dělal, potichu odkupovat akcie na burze za nějakou rozumnou cenu. Např. když je akcie pod litr. I tak to ale půjde pomalu, protože většina investorů to za tu cenu neprodá.



To co pises stat delat nesmi. Dividenda pro stat za rok 22 je asi 54mld? Kolik by ti stalo v celkove castce je jedno, je za tim jasna hodnota a je to strategicka nutnost.
Resime tady ucty co platime, ale ten hlavni pruser je nekonkurenceschopnost prumyslu, posledni pokles je o 5%.
Touto optikou je 200 nebo 400 mld nic a uz se to melo davno vyresit.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

7.11.2023 v 21:17 | Nahoru | #4997
Stev: Kde se na to těch 200 nebo 400 miliard vezme?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

7.11.2023 v 21:23 | Nahoru | #4998
1100Virago> ve statnim rozpoctu, nepripada ti to jako rozumna investice?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

7.11.2023 v 21:30 | Nahoru | #4999
Stev> na zacatek uvedu, ze to nesleduju a ekonomie nikdy nebyl muj obor - coz vis, ale nejsem si uplne jistej, ze za upadek prumyslu muze vlada. Jasne, asi neni nijak extra schopna a neumi prumysl podporit atd.. ale ze by pumpovani penez do prumyslu ze strany statu slibovalo nejaky extra rust?
Me prijde, ze to je zpusobene tim, ze je u nas vetsina prumyslovych odvetvi navazanych na automotive a specialne na ten nemecky a ten v soucasne dobe nejspis skomira - ze to neni stastne rikam uz leta, ale to ted tezko nekdo investicema zmeni ... tohle si meli uvedomit podnikatele sami a hledat zalozni plan. Stat na co sahne to dokurvi a je celkem fuk, kdo tam nahore je...

Naposledy editováno 07.11.2023 21:30:40

(reakce na) Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

7.11.2023 v 21:45 | Nahoru | #5000
assassin> Záložní plán se jmenuje "dotační droga". A jako u všech drog, když se sype, na začátku se to zdá být dobrá stimulace, ale končí to předčasnou smrtí z předávkování. Drogovým dealerům to vyhovuje, poslušnost zdrogovaných je cílem.


Naposledy editováno 07.11.2023 21:47:58

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

7.11.2023 v 22:34 | Nahoru | #5001

Stev píše: 1100Virago> ve statnim rozpoctu, nepripada ti to jako rozumna investice?


Návrh státního rozpočtu na příští rok je deficitní ve výši 252 miliard. Takže zvedneme deficit na 452-652 miliard? Co by to asi udělalo s úvěrovým ratingem, jaký by to mělo dopad na výši inflace? Ono to vypadá jako dobrý nápad, ale jak kdysi řekl Špidla, "není zasazen do ekonomické reality". Musely by se silně seškrtat jiné výdaje nebo radikálně zvýšit daně - a výsledkem by nejspíš byly sociální bouře.

A já tu rozumnou investici udělal už dávno, jsem akcionář ČEZu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

7.11.2023 v 22:52 | Nahoru | #5002
1100Virago> pokud to budes povazovat za strategickou nutnost, a ne polozku "nice to have", coz v mych ocich tak urcite je, tak pak se nad takovymi vecmi vubec neuvazuje, to uz jsme se prece naucili za poslednich par let.
Opakuji ze je to investice, ekonomicky pro ni prostor je, a je do budoucna vyhodna.

Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

7.11.2023 v 23:27 | Nahoru | #5003
Pominout cistej zisk 80mld ročně s tím,ze je 200mld jako investice moc a citovat Špidlu je docela frajerina

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

8.11.2023 v 05:49 | Nahoru | #5004

assassin píše: Stev> na zacatek uvedu, ze to nesleduju a ekonomie nikdy nebyl muj obor - coz vis, ale nejsem si uplne jistej, ze za upadek prumyslu muze vlada. Jasne, asi neni nijak extra schopna a neumi prumysl podporit atd.. ale ze by pumpovani penez do prumyslu ze strany statu slibovalo nejaky extra rust?
Me prijde, ze to je zpusobene tim, ze je u nas vetsina prumyslovych odvetvi navazanych na automotive a specialne na ten nemecky a ten v soucasne dobe nejspis skomira - ze to neni stastne rikam uz leta, ale to ted tezko nekdo investicema zmeni ... tohle si meli uvedomit podnikatele sami a hledat zalozni plan. Stat na co sahne to dokurvi a je celkem fuk, kdo tam nahore je...



ja to prehlidnul ...

Rozumet/nerozumet ekonomice je gumovej pojem, stejne jako jsou gumovy ekonomicky teorie.
Tohle neni pumpovani penez do prumyslu. To je investice srovnatelna s vystavbou dalnic nebo ostatni infrastruktury. Bud se da plakat nad rozlitym mlikem a koukat jak nam to tu s drahejma energiema a automotive prumyslem nefunguje, nebo se snazit s tim neco delat at funguje aspon ten zbytek.
A nepisu nic novyho, je to znamy minimalne rok.

(reakce na) Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

8.11.2023 v 06:44 | Nahoru | #5005

Deadman píše: Stev> Zestátnit ČEZ by stálo minimálně 200 miliard, spíš víc....

Ale houby. Vyzbrojit Lidove milice by tolik nestalo. A v osmactyricatem se to bolsevikum uz osvedcilo.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

8.11.2023 v 06:52 | Nahoru | #5006

Stev píše: ... To je investice srovnatelna s vystavbou dalnic nebo ostatni infrastruktury. ...

Investice by to byla, pokud by to delal nejaky ekonomicky svepravny subjekt s jasnou koncepci, na co ten budouci zisk z investice pouzije. To se vlady (zadne vlady na svete) - potazmo statu - netyka. Tam je ta 'koncepce' sice jasna - vsechno prozrat a vyhazet za nakup volebnich hlasu - ale tomu se opravdu investice rikat neda, to je klasicka spotreba.

Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

8.11.2023 v 08:17 | Nahoru | #5007
Zbytečnej čurák si za naše prachy trajdá po světě ... no ale někde jsou dost chytrý na to, aby ho tam nechtěli

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

8.11.2023 v 08:18 | Nahoru | #5008
Medved> bavime se o zbyvajicich 30% akcii, kdy 70% stat vlastni. Je to zaklad infrastruktury - ta vymezuje hriste kde se maj prohanet ziskovy a efektivni soukromy subjekty. Dle me ma byt zcela v kompetenci statu. Krom toho celou rozvodnou sit a soustavu elektraren postavil kdo asi.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

8.11.2023 v 08:59 | Nahoru | #5009

Stev píše: ...Opakuji ze je to investice, ekonomicky pro ni prostor je, a je do budoucna vyhodna.


Špidla: "Zdroje jsou".

Znovu se ptám: Kde se na to vezmou ty miliardy, když je stát nemá? Vezme si úvěr? Za cenu zhoršeného ratingu, zhoršených úvěrových podmínek a drahé dluhové obsluhy? Kde se vezmou peníze na splácení toho dluhu? Zvýší se daně? Sníží mandatorní výdaje, z nichž nejvíc sežerou důchody a zdravotnictví?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Energetická krize (a za kolik budem jezdit)

8.11.2023 v 09:13 | Nahoru | #5010

1100Virago píše: Špidla: "Zdroje jsou".

Znovu se ptám: Kde se na to vezmou ty miliardy, když je stát nemá? Vezme si úvěr? Za cenu zhoršeného ratingu, zhoršených úvěrových podmínek a drahé dluhové obsluhy? Kde se vezmou peníze na splácení toho dluhu? Zvýší se daně? Sníží mandatorní výdaje, z nichž nejvíc sežerou důchody a zdravotnictví?



... nebudou se nakupovat letadýlka, zyklostezky, přestane se s dotačním morem, sníží se platy od náměstka nahoru, přestane se trajdat po světě pokud to není přímo nezbytné pro zájmy státu, zruší se výsluhy poskokům režimu, zruší se zbytečná úřední agenda a ex-úředníci začnou dělat něco užitečnýho v soukromém sektoru...? Jako začátek dobrý, ne?
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist