Téma: Horské kolo
3.1.2016 v 09:55
Zdravim bando,
přemýšlím že si na jaro pořídím nějaké horské kolo, ale rozumim tomu jak koza petrželi, tak bych byl rád kdyby mi někdo poradil. chci to na každodenní dojíždění do práce (cca 5 km) a víkendový ježdění po lese a místních cyklostezkách. nejsem náročnej, takže mi stačí něco kolem 10 tkč (max 12 tkč), víc se mi investovat nechce, protože to stejně nevyužiju. klidně to může být doprodej starších ročníků, ale podmínka je že chci nový, žádný z druhý ruky. v okolí mělníku, litoměřic, roudnice popř prahy bych se na to jel osobně mrknout, kdyby někdo věděl kde se dá dobře pořídit... díky za info

Horské kolo

16.10.2017 v 16:59 | Nahoru | #451
Vilemx: 26 a 27,5 kola nedelaj zas tak velkej rozdil, treba 2 zuby na prevodniku. Ja jedu na obou kolech stejny prevody, s tim ze tezsi kolo na 26kach je v celkovem prevodu trosku pomalejsi.

Uz z popisu geo je jasny, ze tvoje jezdeni je uplne neco jineho nez co se jezdi na celoperech. S riditkama v poloze "nekrcit se" v podstate eliminuji jakejkoliv tezsi teren. Tlaceni kopcu s tim jde ruku v ruce, i kdybys na to mel prevody, bude se to vzpinat.

Ta zpetna vazba od kola a jeho reakce na slapnuti se hodne lisi s kinematikou zadni stavby, tuhosti ramu atd.

(reakce na) Horské kolo

16.10.2017 v 17:21 | Nahoru | #452
Racing.angel> to by jeste nebylo tak zly, ja cekal skoro sestimistny cislo (preci jen cela ta kinematika a zadni tlumic je technologicky uplne jinde nez HT..) jinak o fullu ani nepremyslim, spis jen tak ze zajmu, na co to vyjde

Stev> vetsi prevodnik + vetsi pastorek = mensi rychlost retezu a zaroven mensi sila v retezu, takze tim mensi i ztraty propruzenim retezu, ale jak moc to je poznat tezko rict.. je fakt ze treba mezi 36dratu obyc trek. kolama a tema co jsem si naplejtal (24 dratu ale paralelni radial krizeny umyslne jen proti smeru torze..) rozdil v propruzeni v zaberu (na asfaltu) pri plny sile poznam... ale pri jizde na pohodu uz spis nic nepoznam, kdybych o tom nevedel..

jinak k tem prevodum, ilustracne - ja jezdim spis vyssi kadenci, 28´ kola TUFO LPS CX elite, prevodnik 42, vzadu 7kolo 13-24 + 34..
42/13 na rovine normalne netocim, to je tak na 40+(na tomhle kole zaleh 5km palba a umrit), 42/15 jedu uz docela pohodu 35+ nebo palbu na sotoline, 42/17 je pohoda na sotoline, sterku, polvnackach, lesnackach.. v hrubsim terenu koreny kameny >10cm davam kolem ty 21, 24... (a slapu jen kdyz mam zadni kolo na zemi ) ..tech 34 tam placnu do prudkyho kopce lesem kdyz uz jedu treba 8km/h a nechce se mi slejzat, nebo do hlubokyho blata, brodeni reky....
ale tohle je cely strasne individualni, dost zalezi na pomeru sila/kadence, zvyklostech konkretniho cloveka atd atd..

E: a z kopce je to uplne jedno, ..z kopce neslapu, z kopce se bojím

Naposledy editováno 16.10.2017 17:28:49

Horské kolo

16.10.2017 v 17:24 | Nahoru | #453
assasin> Jasně, na skoky ala DH s tím nemůžu, protože můj poměr hmotnosti těla a svalohé hmoty už nedokáže nahradit tlumiče kola, takže bych kolo po pár skocích rozlousknul. Ale jak píšu, krátký prudký kopec nahoru s tím dám, na delším odpadnu díky fyzičce (nebo prokluzu kola v záběru). Proto lehčí převody nepotřebuji. Každý máme různý styl šlapání. Běžně jedu vedle někoho s frekvencí 1 šlápnutí za sekundu, kdy v mrrtvé poloze klik skro zastavím, a člobrda vedle mě kmitá na zoufalce jak katr.

Díky mému jizdnímu silovému (pa)stylu jsem musel vyměnit XL-kové Crossmaxy za pevnější SX, které mají na obou stranách zadního náboje překřížené dráty, protože jsem musel každou chvíli řešit těch pár vytahaných "záběrových" drátů pouze jednostranně překříženého výpletu XL-ek.

Naposledy editováno 16.10.2017 17:34:11

1 reakcí na tento příspěvek Horské kolo

16.10.2017 v 17:30 | Nahoru | #454
vilemx: no jo, ale zas kdyz slapes na freq tak netlacis kopce a neodpadnes po 20km :)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

16.10.2017 v 17:46 | Nahoru | #455

assassin píše: vilemx: no jo, ale zas kdyz slapes na freq tak netlacis kopce a neodpadnes po 20km :)


Dvacet? Tolik? Co blbneš, já mám dost po kiláku A co je horší, tak délkovém a ne nastoupaném

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

16.10.2017 v 17:49 | Nahoru | #456

vilemx píše: Dvacet? Tolik? Co blbneš, já mám dost po kiláku A co je horší, tak délkovém a ne nastoupaném



nastoupanej kilak neni uplne malo :)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

16.10.2017 v 18:09 | Nahoru | #457

assassin píše: nastoupanej kilak neni uplne malo :)


Já vím, to je zhruba celodenní výlet po hřebenovce, kdy se na zádech tahají a do kopců tlačí i ty celopéra za kilo

Naposledy editováno 16.10.2017 18:10:12

(reakce na) Horské kolo

16.10.2017 v 18:42 | Nahoru | #458

vilemx píše: Já vím, to je zhruba celodenní výlet po hřebenovce, kdy se na zádech tahají a do kopců tlačí i ty celopéra za kilo



hele jezdime to se sefem na letnim teambuldingu... loni (cca 1300m/den Krkonose) jsem ke konci uz dost tlacil (mel jsem kolo jen za kilo :) - kdysi davno, ja ho koupil jety za zlomek ) ... letos uz jsem to dal vsechno na pohodu... sef to daval s prehledem uz loni, ale letos prezbrojil, ma nejlepsiho Yetiho a jeste limitku ktery bylo asi jen 250ks pro celej svet, takze tam za kilo nebyl asi ani ram :D

Naposledy editováno 16.10.2017 18:45:02

(reakce na) Horské kolo

16.10.2017 v 20:33 | Nahoru | #459

vilemx píše: Stev> Celo/bez péro s tím nemá vůbec nic společného. Mně prostě přijde neefektivní šlapat na místě (frekvenční jízda krokem na hodně lehký převod) do dlouhého krpálu. Pokud ten krpál není krátký (řádově třeba do 10 metrů), aby se mi nevyplatilo slézat, tak to dám i na 38/32. Při delším, kdy mi v kopci dojde fyzička a už na tom vlaju, už ale slezu, protože pěšky jsem nahoře rychleji a navíc s menší námahou. A je mi opravdu jedno, jestli si tím srážím ego



Zalezi kde jedes. Na rovnym povrchu je zadni tlumic na obtiz a je to jenom o delce a stoupani, ale v terenu delas na neodpruzenym kole spustu pohybu navic a pak uz nezbyva na slapani bud sila, nebo se to blbe koordinuje. Na celoodpruzenym v terenu sesedas pozdeji nebo vubec protoze se soustredis jen na zaber.

Horské kolo

16.10.2017 v 21:05 | Nahoru | #460
o sile to neni, ale ta koordinace teda 100% - to je presne to co shrnuju ve svem prispevku vetou " slapu jen kdyz mam zadni kolo na zemi " - neni horsi situace nez proslapnout do prazdna, takze na cyklokrosu pres koreny a velky sutry jedu ve stylu slap slap - hop hop.. lepe receno nejsem tak limitovanej vlastnim vykonem nybrz strojem

2 reakcí na tento příspěvek Horské kolo

16.10.2017 v 21:39 | Nahoru | #461
víkendové překvapení zažil kolega...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

16.10.2017 v 22:16 | Nahoru | #462
2LEKO> jak se mu to povedlo?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

16.10.2017 v 22:51 | Nahoru | #463

Manzak píše: 2LEKO> jak se mu to povedlo?



jeho slova :"Nejhorší je že netuším proč... netrefil jsem nic na brzdě, žádná rána prostě nic.... Jedu, chci přibrzdit a najednou jak když šáhnu do hovna..."!



Naposledy editováno 16.10.2017 22:54:58

(reakce na) Horské kolo

16.10.2017 v 22:57 | Nahoru | #464

2LEKO píše: víkendové překvapení zažil kolega...

Nechci tvýmu kamarádovi křivdit, ale něco mi říká, že takhle veliký kotouč tam asi není originál, čímž tomu šel dost naproti... Ale třeba se pletu

Horské kolo

16.10.2017 v 23:51 | Nahoru | #465
To nebude kotoucem, proste unavovy zlom, nebo konstrukcni vada (slabina). To se stava i lepsim znackam, Scott s tim mel problemy u nekterych svych modelu, ted aktualne Canyon, myslim ze u modelu Nerve praskaj ramy jedna basen. Je to jen zadni stavba, neni to ram, tak treba mu to Author vymeni. To je proste snaha vyrobcu odlehcovat, nebot u kol se hraje i o vahu, a nekdy to holt prepisknou.

(reakce na) Horské kolo

17.10.2017 v 06:07 | Nahoru | #466

vilemx píše: Ono těch 38/11-32 je na 26" kolech, takže na moderních 27,5" nebo dokonce 29" by to vypadalo hrozivě. Jenže jsem empiricky zjistil, že těžší dlouhodobě neušlápnu kvůli odporu vzduchu a lehčí nepotřebuji, protože to už je takový krpál, že raději sesednu a tlačím Dá se říct, že síla by byla, fyzička ne Na moderních celopérech v cenovce kolem kila jsem párkrát jel. Ale je to pro mě takový nezvyk, kdy chybí zpětná vazba od okol, pouhým přesouváním váhy se mění těžiště i geometrie,energii odrazu mi žere propružení, atd., takže stále zůstávám u celopevňáku. Ono mi stačí, když občas sednu na manželky kolo, která má odpružený předek fouknutý na poloviční hmotnost. Pravidelně na to zapomenu, při zastavení se automaticky opřu do řídítek a pak mám co dělat, abych nehodil šipku, když mi řídítka kamsi zmizí
Je fakt, že díky nezvyklým proporcím přední části kola vzbuzuji rozruch. Mezi pláštěm a spojem vidlice pod sloupkem řízení je dobrých 7 cm, mezi horním ložiskem a představcem vyskládaných dalších cca 15 cm podložek, k tomu 6 cm / 35 stupňů představec a 5 cm prohnutá řídítka - přece se na stará kolena nebudu na kole hrbit, ne?



hele, možná je to mimo mísu, ale dneska je asi standart to, aby se dali vidlice zamknout, né?
já nemám kolo za kilo, mám ho dejme tomu za nějakých 40 tkč a mám tři režimy tlumení (ON - 1/2 - OFF)
takže když šlapu do kopce tak abych se nehoupal jak na kocábce, tak zamknu a mám "pevnej" rám

1 reakcí na tento příspěvek Horské kolo

17.10.2017 v 07:38 | Nahoru | #467
author no :D

mara: standard to neni, zalezi na pouziti, ja na vidlici lock nemam a na druhym kole kde je jsem ho snad nikdy nepouzil. nedam takovy prachy za odpruzeni abych ho pak vypinal :)

Naposledy editováno 17.10.2017 07:40:44

(reakce na) Horské kolo

17.10.2017 v 07:56 | Nahoru | #468

assassin píše: author no :D

mara: standard to neni, zalezi na pouziti, ja na vidlici lock nemam a na druhym kole kde je jsem ho snad nikdy nepouzil. nedam takovy prachy za odpruzeni abych ho pak vypinal :)



tak pokuď máte kolo na jednostranný použití (myslím třeba sjezd apod...) tak je asi nesmysl odpružení vypínat. ale pokuď je kolo na univerzální použití jako v mym případě, tak je to docela užitečná věcička to vypínání. třeba když jedu k našim 8 km po silnici kde je dobrej asfalt a dva pěkně táhlý kopce, tak uvítám když si to odpružení vypnu a při hamtání do krpálu se to se mnou nehoupá

(reakce na) Horské kolo

17.10.2017 v 08:09 | Nahoru | #469

2LEKO píše: jeho slova :"Nejhorší je že netuším proč... netrefil jsem nic na brzdě, žádná rána prostě nic.... Jedu, chci přibrzdit a najednou jak když šáhnu do hovna..."!



že on na tom kole jezdil??

Horské kolo

17.10.2017 v 08:39 | Nahoru | #470
Mara: to neni sjezdak, ale ani po silnici to nevypinam, kdyz tocis pedalama v kruhu tak treba zrovna vidlice se temer nehne a ve stoje nejezdim v podstate nic.

(reakce na) Horské kolo

17.10.2017 v 13:51 | Nahoru | #471
PetrS> Au

(reakce na) Horské kolo

17.10.2017 v 13:51 | Nahoru | #472

assassin píše: Sakra dneska mi to jde :) ono neco najit v tech neaktualnich modelech je peklo.



Ty si myslel, že to je Q FS RC nebo SL ... nebo jak mají to označení, ne?

1 reakcí na tento příspěvek Horské kolo

17.10.2017 v 13:56 | Nahoru | #473
Jj hledal jsem Q FS RC

PetrS: takhle okousane nohy od pinu jsem mival taky, ale uz se mi to nestalo docela dlouho

(reakce na) Horské kolo

17.10.2017 v 21:22 | Nahoru | #474
assassin> Co jsem přestal trénovat, už s tím taky nemám problém : ))

(reakce na) Horské kolo

18.10.2017 v 08:47 | Nahoru | #475

assassin píše: Vilemx: tak ono se i s technikou kol meni teren kde se jezdi, dnes je velka moda vselijakych singltreku a tam spd nemaji moc smysl, v terenu to navic kazi styl - bunnyhop kdy to tahas pres pedaly je takova prasarna skrz kterou si na vetsim skoku pak rozbijes hubu
Ja mam plastovy HT na vsech kolech, levny, lehky a drzi... alu pedaly s touhle hmotnosti to je 6tis nebo spis vic...


Mně vždycky nějak uniknou ty nový módní trendy...v čem ty spd kazí styl?
Mně teda jen připadá, že když mám zacvaknuto, tak jedu do kopce jak posranej, protože mam bobky, že prohrábnu a nestihnu vycvaknout

1 reakcí na tento příspěvek Horské kolo

18.10.2017 v 09:14 | Nahoru | #476
Karf: hlavne na skakani - nenuti to cloveka se spravne odrazet (naucit bunny hop) - taha to tam tima nacvaknutejma nohama a pak na vetsich skocich to smrdi drzkopadem. A taky si s nima vetsina lidi netroufne do technictejsiho terenu .. Takze se vlastne ani nemaj sanci nic novyho naucit..

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

18.10.2017 v 09:48 | Nahoru | #477

assassin píše: Karf: hlavne na skakani - nenuti to cloveka se spravne odrazet (naucit bunny hop) - taha to tam tima nacvaknutejma nohama a pak na vetsich skocich to smrdi drzkopadem. A taky si s nima vetsina lidi netroufne do technictejsiho terenu .. Takze se vlastne ani nemaj sanci nic novyho naucit..



To je o zvyku. Ja kdyz mam vycvaknuto z SPD, tak nejsem schopny prejet pomalu ani obrubnik. Nacvaknuty se pustim do kdejake silenosti. A s vycvakavanim pri nestabilite, nebo padu nemam problemy. Chce to proste jenom jezdit. A krvavy nohy od pinu z toho clovek fakt nema. Ale obcas se zase na vetsich skocich podari nechtene vycvaknout a pak si vetsinou clovek narazi koule...:) Kazdy ma neco.

Jinak k tomu kazeni techniky buny hopu. Osobne si myslim, ze je uplne jedno, jestli ma clovek SPD, nebo platformy s pinama a k tomu boty. Oboje drzi na noze dost fest a kazi to techniku. Kdyz se clovek chce naucit skutecne buny hop, tak musi jezdit v keckach na platformach bez pinu. Aby tam ta noha nedrzela vubec a musel to clovek tahat riditkama. EDIT: A pokud mozno na kratkym kole, aby mohl manipulovat s tezistem. Na starejch horalech (stabilnich parnicich) se clovek akorat trapi. Ja k tomu ucelu pouzivam manzelcino 15" Canondala.. (s moji vyskou je to jak BMX a je na tom pak docela prdel)

Naposledy editováno 18.10.2017 09:53:25

Horské kolo

18.10.2017 v 10:01 | Nahoru | #478
mára929r> Ale jo, manžekla má na vidlici také zamykání, ale v tom problém není. "Problém" je v naprosto odlišném přístupu, co od jízdy na kole očekávám. Stev to napsal naprosto přesně: "ale v terenu delas na neodpruzenym kole spustu pohybu navic a pak uz nezbyva na slapani bud sila, nebo se to blbe koordinuje. Na celoodpruzenym v terenu sesedas pozdeji nebo vubec protoze se soustredis jen na zaber."

No a protože při jízdě na kole mě šíleně baví právě ta "spousta pohybu navíc" a naopak šlapání je pro mě jen k tomu nutné a nudné zlo, tak eliminovat odpužením to zábavné a soustředit se na nudný záběr je pro mě nesmysl. Je to úplně stejné, proč nemám krosku do terénu a cesťáka na asfalt, ale jednu starou, slabou a těžkou mrchu na všechno. Intenzita zážitku je totiž úplně jinde: Dát jeden a ten samý výjezd buďto na pohodu na krosce je úplně jiný zážitek, než to zvládnout na čtvrttunové potvoře. Stejně tak někam jet v běžném provozu při +- dodzžování předpisů je s vymazleným výkonným cesťákem daleko větší nuda, než dát tu samou trasu s prehistorickou vránou.

Můj postoj k jízdě na kole po běžné cestě (mechanickému šlapání, honění km, průměru km/h, nastoupaní, apod.) bych dokreslil včerejší příhodou. Byli jsme s rodinkou ve Voděradských bučinách. Jsou tam takové nudné udržované rovné šotolinky, naštěstí v teď v krásně zbarvených lesích. Ideální pro cyklochrty nebo naopak dětičky. Protože prťata zlobila (mladší se vztekalo, že to na malém 16" kole moc drncá a nejede, starší se naopak vztekalo, že vůbec musí jet), tak starší šlo dozadu na tyč a mladšímu jsme za odměnu dali "velké" 20" kolo toho staršího uřvánka. Co mě dostalo, tak tříletý špunt samou radostí nasadil takové tempo, že bych možná sám jel i pomaleji a musel jsem ho brzdit, aby se neutavilo nebo nepřizabilo

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

18.10.2017 v 10:07 | Nahoru | #479

DrDNA01 píše: To je o zvyku. Ja kdyz mam vycvaknuto z SPD, tak nejsem schopny prejet pomalu ani obrubnik. Nacvaknuty se pustim do kdejake silenosti. A s vycvakavanim pri nestabilite, nebo padu nemam problemy. Chce to proste jenom jezdit. A krvavy nohy od pinu z toho clovek fakt nema. Ale obcas se zase na vetsich skocich podari nechtene vycvaknout a pak si vetsinou clovek narazi koule...:) Kazdy ma neco.

Jinak k tomu kazeni techniky buny hopu. Osobne si myslim, ze je uplne jedno, jestli ma clovek SPD, nebo platformy s pinama a k tomu boty. Oboje drzi na noze dost fest a kazi to techniku. Kdyz se clovek chce naucit skutecne buny hop, tak musi jezdit v keckach na platformach bez pinu. Aby tam ta noha nedrzela vubec a musel to clovek tahat riditkama. EDIT: A pokud mozno na kratkym kole, aby mohl manipulovat s tezistem. Na starejch horalech (stabilnich parnicich) se clovek akorat trapi. Ja k tomu ucelu pouzivam manzelcino 15" Canondala.. (s moji vyskou je to jak BMX a je na tom pak docela prdel)



ono zas nejde o to naucit se skakat jak na bmx, ale vubec o ten odraz - kdyz se neumis odrazet tak ti zmizi pedaly pod nohama a vis ze je neco spatne uz na malym skoku, platformy ti tohle neudelaj. na tech se rozsekas az na vetsim skoku pri "vytuhlym" dopadu.

jsou lidi co jezdi na SPD vse, i DH, ale to jsou lidi co jezdi - jak rikas - dneska na biku zacinat tak mi prijde celkem bez smyslu si na to nandat SPD, zvlast na "trailovy" kolo.

ja trenuju na tom na cem jezdim, ono je fakt, ze "pevnak nauci" atd... jenze velkozdvihovy celopero funguje uplne jinak, i na bunny hop i na odraz to clovek musi nejdriv "proslapnout" a celej ten pohyb je jinak nacasovanej - proste vsechno jinak :)

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

18.10.2017 v 10:14 | Nahoru | #480

DrDNA01 píše: ....Osobne si myslim, ze je uplne jedno, jestli ma clovek SPD, nebo platformy s pinama a k tomu boty. Oboje drzi na noze dost fest a kazi to techniku. Kdyz se clovek chce naucit skutecne buny hop, tak musi jezdit v keckach na platformach bez pinu. Aby tam ta noha nedrzela vubec a musel to clovek tahat riditkama...


Počkej, ty piny tam snad jsou proto, aby mokrá nebo špinavá podrážka neklouzala. Neříkej mi, že to tam je jako "náhrada" za SPD, kdy se má podrážka doslova napíchnout na piny a botu držet i bez tlaku na pedál???
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist