bylo mi nedávno vyčteno, že běžně brzdím v náklonu. Chvilku sem si na to dával pozor, ale utažený zatáčkz se mi projíždí líp, když si na nájezdu přibrzdím zadní brzdou - motorka se tak nějak líp položí.
moje otázka zní: je tohle vyloženě zlozvyk, kterej by bylo lepší se odnaučit?
1 reakcí na tento příspěvek Brždění v zatáčce, v náklonu
Ale jsou motorky kde se na zadní v náklonu sáhnout nedá vůbec. Třeba Brembo ON - OFF na KTM
Naposledy editováno 17.07.2009 08:45:19
Zadní brzdu přidávám v momentě, kdy vidím že jsem to lehce přehnal, a náklon je už takový, že potřebuju pokračovat v uvolňování přední brzdy... v ten moment si přidám trochu zadní, ikdyž přední stále víc a víc pouštím, a tak nějak mě to přišlápnutí vrací do stopy kterou jsem chtěl... ani neumím popsat kterým principem to pracuje.
Jen dodám, že nic z toho není hamstnutí nebo puštění. V zatáčce víc než kdekoliv jinde je třeba dbát na plynulé dávkování. Třeba díky jedné krizovce už vím, že je CHYBA přední brzdu naráz pustit, když už nějaký náklon mám. Musí se odbržďovat plynule, při obyčejném "puštění" brzdy to s předním kolem tak něak "drbne" nebo co to tam udělalo - a utrhlo se... naštěstí se hned za chvilku chytlo a já jsem jen předved takovej taneček s oběma nohama vlajícíma +/- 1,5 metru kolem motorky...
1 reakcí na tento příspěvek Brždění v zatáčce, v náklonu
Osobně jsem si odvykl zadní používat taky, jde to a chápu to - vždyť přeci při brždění je veškerá váha na předku a ne na zadku
a přední brzdit samozřejmě prstem nebo dvěma
Co se týče průjezdu zatáčkou, určitě je správné už při nájezdu přemýšlet o průběhu zatáčky , tedy najíždět ne ve větší rychlosti, než jakou zatáčku pojedeš (projedeš)
kvazi-citlivý dobrždění zadní brzdou mi přijde dost o hubu, protože když zjistíš, žes to trochu přepálil, tak přirozeně hamtneš na zadní víc a si ve smyku
mě funguje brždění přední do okamžiku náklonu (pak brzdu pouštím) - a kdy při náklonu cítím, že jsem to trochu přepálil, citlivě přední držím dál a pouším samozřejmě pomalu - funguje to
Jinak klasická rada na přepálenou zatáčku zní: polož to (nakloň, co to de), většinou to nespadne nebo vymáčkni spojku a nakloň to - ale je to spíš o nácviku na okruhu, kde můžeš vyletět beztrestně mimo trať, v provozu bych to netrénoval...
A ještě lepší rada: před zatáčkou vždy podřadit, přibrzdit a průjezd a výjezd je pak svižný a hlavně super-bezpečný
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brždění v zatáčce, v náklonu
Michal_YZFR1>PetrBandit> Tak vymačkávat zrovna spojku v zatáčce mi přijde jako blbost.
přesně to samý jsem chtěl říct... jednou jsem takhle zazmatkoval, a už jsem byl na čáře...ještě že nic nejelo proti.
co mám ověřený v praxi je lehnout si na nádrž, sklopit motorku co strach dovolí a lehce korigovat plynem.
jinak mille dovolí v zatáčce i dost razantní brzdění oběma (ale chce to s citem a včas povolit) bez výraznější změny stopy, když brzdím jen přední tak mě to vynáší.
Naposledy editováno 17.07.2009 10:15:26
1 reakcí na tento příspěvek Brždění v zatáčce, v náklonu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brždění v zatáčce, v náklonu
Michal_YZFR1>PetrBandit> Tak vymačkávat zrovna spojku v zatáčce mi přijde jako blbost.
osobně jsem to v praxi-v krizový situaci nezkoušel, ale je to rada od lidí, co hodně lítaj na okruzích
vypnutou spojkou se údajně motka srovná v tom smyslu, že ani netáhne ani motorem nebrzdí a prý se to dá takto položit víc než když pustíš plyn a brzdíš motorem - ale jak říkám, nezkoušel jsem to
1 reakcí na tento příspěvek Brždění v zatáčce, v náklonu
Každopádně počítat s tím že při brždění působí síly který ti budou tlačit do řidítek na stranu kam to klopíš.
Klopíš-li na pravou (pravá zatáčka) bude ti působit síla na řízení a to ve směru doprava, čímž dochází k rovnání stroje. Obranou je zvýšení tlaku na pravé řidítko, nebo přitáhnutí levého (záleží na stylu)