1 reakcí na tento příspěvek olej motul 5100 mužu dolejt do diesela citroen C5 2005
1 reakcí na tento příspěvek olej motul 5100 mužu dolejt do diesela citroen C5 2005
zdenysrx6 píše: to neni o šetření to je že doma nemam ani kapku do auta ,ale do mašiny asi 6 litru a ta tyčka je už kratka , nedosahne,tak tam cmrdnu na minimum dojedu na pumpu a tam koupim a doleju na max
jak daleko to máš na nejbližší pumpu ?, abys tam nalil, co tam patří
jinak všeobecně se traduje, že jakýkoli olej je lepší než žádný ( bez záruky )
1 reakcí na tento příspěvek olej motul 5100 mužu dolejt do diesela citroen C5 2005
Vzájemná mísitelnost olejů
Vzájemná náhrada, mísitelnost a zaměnitelnost motorových olejů je velmi často diskutované téma. V obecném povědomí jsou však, bohužel, některé přežitky, které jsou již dávno překonané.
Všechny motorové oleje jsou navzájem mísitelné. Pokud smísíte jakékoliv dva nebo více motorových olejů, nikdy se nic nesrazí, nescukne apod. Problémy byly někdy v druhé polovině 70. let minulého století, v době, kdy se začínalo se syntetickými oleji. Tehdy ne každý syntetický olej byl mísitelný s klasickým minerálním olejem. Dnes již tento problém v žádném případě nehrozí, nikdo si dnes nedovolí vyrobit motorový olej, který by s ostatními nebyl mísitelný.
Problém pří mísení různých olejů může být ale jiný. Může se změnit viskozitní charakteristika oleje. Smísení dvou různých motorových olejů např. SAE 5W-40 může za určitých okolností vést i k vytvoření oleje např. SAE 10W-40. Obdobně, smísením olejů SAE 5W-40 a SAE 15W-40 nemusí vzniknout "polosyntetika" SAE 10W-40, ale něco úplně jiného. Příčinou je interakce různých modifikátorů viskozity se základovými oleji. Samozřejmě, nouzově je možné všechno a motoru to příliš neuškodí. Pokud ale je možnost výběru, vždy je lepší doplňovat stejný olej který je v motoru, příp. olej stejné viskozitní charakteristiky. Mísit dva oleje již při výměně motorového oleje určitě není častý případ a nelze tento způsob výměny oleje ani doporučit, ale principiálně to možné je.
Vždy je však nutné dodržovat požadavek motoru na minimální HTHS viskozitu. Při mísení olejů může dojít k záměně zejména ve viskozitních třídách SAE 0W-30 a 5W-30, které se vyrábí s normální HTHS viskozitou, tj. větší než 3,5 mPa.s, a se sníženou HTHS viskozitou, tj. v rozmezí 2,9-3,5 mPa.s. Tento problém se týká např. longlife olejů pro motory VW. Většina těchto longlife olejů má sníženou HTHS viskozitu, ale pro benzinové motory s turbodmychadlem je nutné používat oleje s normální HTHS viskozitou, tj. se specifikací VW 503.01. Důvodem je vyšší teplota některých mazaných míst benzinového turbomotoru a nutnost udržení pevné olejové vrstvy mezi třecími povrchy.
Karbonové úsady
Často diskutovaným problémem je vzájemná náhrada "minerálního" oleje a "plné syntetiky". V povědomí motoristů přežívají stále problémy starých škodovek, které v době jejich výroby byly plněny motorovými oleji s malým množstvím detergentů. Při provozování těchto olejů se v motoru vytvářely nánosy karbonových usazenin, které se po použití kvalitnějších olejů, ty se již tehdy objevovaly na trhu, začínaly uvolňovat, ucpávaly olejové filtry a způsobovaly problémy při čerpání a dopravě oleje na mazaná místa v motoru.
U dnešních moderních olejů se s takovým problémem již nesetkáme. I ty opovrhované "minerální" oleje SAE 15W-40 mají dostatek detergentních a dispersantních aditiv a motory jsou po jejich používání stejně čisté, jako při používání "plné syntetiky", tedy pokud oleje mají stejnou nebo podobnou výkonovou specifikaci. Určitě už neplatí strašák, který je v internetových diskusích velmi frekventovaný, totiž že vyjetý "minerální" olej není možné nahradit "polosyntetikou" a už vůbec ne "plnou syntetikou", protože se rozpustí karbon a zadře se motor. Znovu je třeba zopakovat, všechny dnešní moderní oleje jsou natolik kvalitní, že je možná náhrada čehokoliv čímkoliv a kdykoliv. Tedy krátce, možné je všechno. Samozřejmě, že i zde platí některé výjimky, i dnes ještě potkáme na silnicích a v autoservisech dvacet i více let staré škodovky a žigulíky. Tam je potom na místě určitá opatrnost.
První náplň a záběh motoru
Problematika prvních náplní byla předmětem samostatného dílu Mazivářských mýtů. V souvislosti s tvorbou karbonu jsem však v internetových diskusích narazil i na velmi podporovaný názor uvedený na začátku článku týkající se "kladných úsad". Nevím, jak se liší kladné a záporné úsady, vím ale, že motor má být čistý a jakákoliv nečistota je na závadu. Příčina používání "minerálních" olejů SAE 15W-40 jako prvních náplní do některých automobilů je v ceně olejů, tyto oleje jsou levné. Určitě není cílem tvorba jakýchkoliv "kladných úsad". Moderní oleje ani nedávají šanci, aby se jakékoliv úsady při správném používání oleje vytvořily.
Příště:
V příštím pokračování tohoto seriálu vám poodhalíme mýtus na téma: Mazací schopnosti motorového oleje
Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz
1 reakcí na tento příspěvek olej motul 5100 mužu dolejt do diesela citroen C5 2005
zdenysrx6 píše: u auta absolutně nemam ponětí ,tam udržbu neřeším bo nemam kde , jo mít garaž se zvedakem to by se dalo dělat věcí.......
... treba kontrolovat merkou, kolik je oleje v motoru... jojo, mit tak garaz... a zvedak...
2 reakcí na tento příspěvek olej motul 5100 mužu dolejt do diesela citroen C5 2005
zdenysrx6 píše: třeba , skoušel si někdy před panelakem , kde maš parkoviště z kopce , vyměnit olej?
on spis myslel ze mas kontrolovat hladinu tak abys vcas vedel, ze mas dolit a ne az kdyz tam chybi 2 litry
2 reakcí na tento příspěvek olej motul 5100 mužu dolejt do diesela citroen C5 2005
ale jinak jo chlapi mate pravdu a sypu si popel na hlavu , chce to kontrolovat dřív a ne na to s**t
ale je fakt že auto neřešim a jenom používam
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) olej motul 5100 mužu dolejt do diesela citroen C5 2005
zdenysrx6 píše: kdyby tohle někde v okolí bylo volně přístupné , tak pohoda , vim o dvou ale obě zamčené v arealu kam nemam přístup.
ale jinak jo chlapi mate pravdu a sypu si popel na hlavu , chce to kontrolovat dřív a ne na to s**t
ale je fakt že auto neřešim a jenom používam
i na pouzivani je tzv. "uzivatelska prirucka" a hlidat olej musi i ten kdo jen pouziva olej je proste uplne nejdulezitejsi a ostatni se jakz takz da zanedbat a prijdou driv nejaka varovani, ale olej to je fatalni kdyz se pak motor zadre. a nic nevaruje.
1 reakcí na tento příspěvek olej motul 5100 mužu dolejt do diesela citroen C5 2005
Pokud sedí viskozita, SAE, tak v klidu.
Pro diesel je vhodné ještě kouknout na API, a ACEA.
U moto oleje ale i tady bývá vyšší , takže v pohodě.
Moto oleje jsou prémiové už ze své podstaty.
Musí přežít vysoké teploty u vzduchem chlazených , mazat řetěz , převody...
Motory v motorkách jsou stavěné s velkým litrovým výkonem, komprese nad 10:1, podctverce... Otáčky 10 tisíc plus nejsou vyjimka a chodí se do nich, malé náplně.
Takže do auta úplně v klidu, nic se mu nestane, je to jenom házení perel svinim
....."....Určitě už neplatí strašák, který je v internetových diskusích velmi frekventovaný, totiž že vyjetý "minerální" olej není možné nahradit "polosyntetikou" a už vůbec ne "plnou syntetikou", protože se rozpustí karbon a zadře se motor. Znovu je třeba zopakovat, všechny dnešní moderní oleje jsou natolik kvalitní, že je možná náhrada čehokoliv čímkoliv a kdykoliv. Tedy krátce, možné je všechno. Samozřejmě, že i zde platí některé výjimky, i dnes ještě potkáme na silnicích a v autoservisech dvacet i více let staré škodovky a žigulíky. Tam je potom na místě určitá opatrnost. .................."...................
tak to určitě platí i motorek 70/80 er, které dlouho "stály"
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) olej motul 5100 mužu dolejt do diesela citroen C5 2005
Bubrak-ZX10R píše: i na pouzivani je tzv. "uzivatelska prirucka" a hlidat olej musi i ten kdo jen pouziva olej je proste uplne nejdulezitejsi a ostatni se jakz takz da zanedbat a prijdou driv nejaka varovani, ale olej to je fatalni kdyz se pak motor zadre. a nic nevaruje.
taky mi to napsalo check oil level , proto sem to řešil takhle když sem měl doma jenom olej do mašiny ,tet už je to ok a je fakt že od poslední výměny je nalítano něco ke dvaceti takže mě čeka výměna a po dvaceti tisících dolejt dva litry je celkem slušný , nebo ne ? , při mym stylu jenom leju naftu a měnim gumy
Naposledy editováno 18.08.2019 22:23:20
DVI píše: No, každopádně moto oleje se liší jen aditivy pro mokré spojky.
Pokud sedí viskozita, SAE, tak v klidu.
Pro diesel je vhodné ještě kouknout na API, a ACEA.
U moto oleje ale i tady bývá vyšší , takže v pohodě.
Moto oleje jsou prémiové už ze své podstaty.
Musí přežít vysoké teploty u vzduchem chlazených , mazat řetěz , převody...
Motory v motorkách jsou stavěné s velkým litrovým výkonem, komprese nad 10:1, podctverce... Otáčky 10 tisíc plus nejsou vyjimka a chodí se do nich, malé náplně.
Takže do auta úplně v klidu, nic se mu nestane, je to jenom házení perel svinim
hlavně mi šlo o ty aditiva , proto sem se ptal a je mi jasný že tady ten olej minimalně o třídu převyšuje to co mi tam nacpali v autoservise, jen sem nevěděl co ty aditiva udělaj ,
zdenysrx6 píše: taky mi to napsalo check oil level , proto sem to řešil takhle když sem měl doma jenom olej do mašiny ,tet už je to ok a je fakt že od poslední výměny je nalítano něco ke dvaceti takže mě čeka výměna a po dvaceti tisících dolejt dva litry je celkem slušný , nebo ne ? , při mym stylu jenom leju naftu a měnim gumy
dolejt 2 litry neni slusny, ale prasarna, sorry ale spotreba 0.1 na tisic je v pohode, obecne. proste to hlidej
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Vybrovanie Adamoto Cetos 125 | hanusek | 3 | 26.2.2023 v 15:55 hanusek |
Kouř od chladiče + bublající kapali... Adamoto Cetos 125 | Dumb | 13 | 5.1.2023 v 23:40 ramlik |
smazat - děkuji Adamoto Cetos 125 | pap.plzen | 2 | 4.1.2022 v 16:23 pap.plzen |
Jakou 125 Adamoto Cetos 125 | Decimus_Benzinus | 12 | 23.7.2019 v 20:36 Decimus_Benzinus |
Můžu mít v 16 silnější motorku KTM EXC 400, KTM EXC 250, KTM EXC 125, KTM EXC 300, ... | JirkaMX69 | 6 | 15.5.2018 v 22:57 Matko1 |