jmenuji se Jarda je mi 21 let, *měřím 196cm a momentálně si dělám řidičák na A2 motorku. Můj koníček je fotografování a rád bych po vyřízení řidičáku cestoval a fotil. Vybral jsem si motorku, protože na cesty budu pravděpodobně jezdit pořád sám, snáz se na místa dostanu a moje fotovybavení nepotřebuje zas tak velké úložné místo, takže mi auto přišlo vcelku zbytečné. Když říkám, že budu jezdit na cesty, tak myslím docela dlouhé, západ Francie, Španělsko, Itálie, atp. Samozřejmě nechci hned první den, co dostanu řidičák, sednout na motorku a vyjet na 5-8 hodinovou cestu..
Teď je řada na moje zkušenosti a znalosti a ty jsou docela na nízkém bodu. Vím, že mě nějaké věci naučí v autoškole, ale přeci jenom. Proto píši sem, píši Vám, zkušeným lidem, co mají řidičák a motorku nějaký ten pátek a už mají zkušenosti, znalosti a ví, jak to chodí. Rád bych si pořídil nějakou pěknou, hlavně pohodlnou motorku na klidné cesty. Určitě nebude na škodu připočítat, když někdy budu mít spolujezdce.
Moje cenová hranice je asi 150.000,-, rád bych si pořídil něco, co má např. 70kW, jelikož jsem četl, že se motorky dají takzvaně škrtit, takže bych to měl uškrcené na 35kW a po třech letech bych si nechal udělat řidičák A a nechal si to udělat zpět na 70kW, jelikož mi přijde akorát finančně složité si pořídit nejdříve motorku na 35kW a poté jí prodat a koupit si něco co má větší výkon. (Rád bych slyšel i na toto názor, jestli je to dobrý nápad, zdali to má cenu nebo si potom prostě koupit jinou s vyšším výkonem)
Dále bych se chtěl zeptat, jaký je rozdíl mezi objemem a výkonem, protože sem někde viděl, že motorka měla objem například 650 cm3 a výkon 49kW a některá zase objem 1312 cm3 a výkon 55kW, takže co bude výkonnější nebo jaký rozdíl v tom bude?
Z mé strany je to asi vše, snad jsem na nic nezapomněl. Velice si vážím a cením Vašich rad. Taktéž se omlouvám pokud jsem něco napsal špatně nebo to vyznělo špatně. Jsem v tom zkrátka začátečník.
Prozatím hezký den!
Naposledy editováno 03.08.2018 14:14:16
Pro trochu konkrétnější rady musíš být trochu konkrétnější i ty. Pro začátek třeba kolik měříš. Jestli 170cm tak ti budou rady ať si koupíš nějaký cestovní endurko k prdu protože z toho nedosáhneš. Pak by docela pomohlo když by si alespoň nastínil jaká kategorie je ti nejbližší. Cestovní endura, naháče, cestovní motorky......
Takhle od boku ti můžu vypálit třeba Honda NT 700 V Deauville. 680ccm, 48Kw, kardan, integrovaný kufry, povedenej, spolehlivej motor.Kolem 100.000,-
Krom "kategorie" motorky by to ještě chtělo si ujasnit oblíbené dvouvál nebo 4vál (3hrnek rulez ) - každý ten motor má výrazně jiný průběh výkonu. Pro začátečníky myslím je vhodnější a příjemnější 4válcový stroj.
A ty různé obsahy s podobným výkonem, to je hodně různých důvodů. Od toho, že některý výrobce dostane ze stejného obsahu vyšší výkon, že se motory používají v rámci značky do vícero motorek a ladí se na různý výkon a průběh, atd. A pokud má poloviční obsah zhruba stejný výkon, bude stejně mít výrazně nižší krouťák. Velmi laicky řečeno, nebudeš muset výkon dolovat v nejvyšší otáčkách, ale dostaneš ho "skoro kdykoliv". Oproti tomu ten stroj zas bude těžší ...
Do začátku cenduro nebo naháče.
Nekupuj jen "papírově zeškrcenou". V zahraničí po tom začínají docela šlapat tak abys nebyl překvapený...
Kup motorku škrcenou a až uděláš "A" tak jí prodej. Za rok nebo dva zjistíš že to co jsi koupil ti nevyhovuje nebo budeš chtít zkusit něco jiného uvidíš
O výběru motky je tu toho už dost.Zkus pohledat ať si uděláš nástřel alespoň trochu z čeho vybírat.
Do 35 kW, 100 - 150 tis, od nějakého roku výroby.
A omrkni co by se Ti líbilo.
Pak zkus vybrat počet válců, každé se to chová trochu jinak.
Pohledej v čem se to liší.
Po získání řidičáku se přihlas do nějaké motoškoly, to Ti dá nejvíce v nejkratším čase.
1 reakcí na tento příspěvek Začátečník, jakou motorku a pár vysvětlení
Ale taky by se mohlo zadání změnit, třeba na "protože letos už budu rajtovat asi jenom po okolí, naučím se jezdit a jak jezdit delší trasy, tak do toho vrazím 30-50k, plus postupně nějaké vybavení, tak jak budou přicházet chladnější dny". No a na jaře prodáš kravku, už nezaseješ, koupíš něco novějšího a tradá do světa.
2. při tvé výšce doporučím začít s cestovním endurem a na delší přesuny ber dvouválec, namátkou třeba koukni na:
Honda XL 650 V Transalp
Kawasaki KLE 500
Suzuki DL 650 V-Strom
Kawasaki Versys 650
Honda NC 700 X
Honda CB 500X
2 reakcí na tento příspěvek Začátečník, jakou motorku a pár vysvětlení
Ale nechci tě od toho odrazovat, focení i motorka jsou hezký koníčky Jednou jsem potkal někde na Balkáně Germána na GSu, ten to měl vyřešený hezky - v hliníkovým topcasu měl dvě patra vyplněný nějakou PUR pěnou, ve který byly přesně vyřezaný kapsy na foťák, objektivy, stativek atd. a ostatní věci měl normálně v bočácích.
Jinak docela souhlasím s tím, že dávat 150.000 za první motorku je možná až zbytečně moc - asi bych šel do něčeho levnějšího, po roce-dvou ježdění už budeš mí ujasněný priority a vybereš si něco dražšího/výkonějšího. Dobrý je, že ty levnější ojetiny už cenu zrácejí dost pomalu, takže na tom člověk nijak zásadně netratí.
Pokud chceš cestovat hlavně na západ Evropy, tak cestovní enduro mi přijde jako naprostá zbytečnost. Z toho, co tu zaznělo, mi jako nejlepší přijde ta Deauville. Navíc bys byl jeden z mála, kdo by dokázal smysluplně využít ten její propojovací tunel mezi kuframa - třeba by do toho pásnul teleobjektiv
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Začátečník, jakou motorku a pár vysvětlení
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Začátečník, jakou motorku a pár vysvětlení
Odhléneme-li od vzhledové stránky věci, tak IMHO mu s jeho výškou Deauville bude ergonomicky vyhovovat. To si ale nejlíp vyzkouší sám...
Naposledy editováno 03.08.2018 15:55:08
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Začátečník, jakou motorku a pár vysvětlení
JohnnyS08 píše: Humusus> safra, tohle vědět dřiv, taky bych si cenduro koupil. Sice bych měl motorku, co je na hovno v terénu i na silnici, ale nevypadal bych na ní jak vosa na bomboně...
Odhléneme-li od vzhledové stránky věci, tak IMHO mu s jeho výškou Deauville bude ergonomicky vyhovovat. To si ale nejlíp vyzkouší sám...
rady od někoho kdo na tom nikdy neseděl jsou opravdu platný, jinak s tím co máš v garáži ty bych o tom co je nahovno do terénu i na silnici raději pomlčel
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Začátečník, jakou motorku a pár vysvětlení
Velmi brzo zjistíš, že 35 kw je málo, za dva roky si uděláš "A" budeš moct vybírat, nezávisle na stávající motorce a už s nějakou motocyklovou zkušeností.
Pro začátek bych Ti doporučil Hondu Transalp, ( jó, jsem Hondař, takže ne úplně objektivní ), ale TA je léty prověřená bezproblémová motorka, která si poměrně drží cenu, tak následný prodej by neměl být úplný propadák.
Kolama dolů
řešil jsem podobný problém zhruba před rokem, nejsem tedy žádný znalec ale zase si to dobře pamatuju.
Kombinace A2 řidičáku a 196cm je trochu problém, protože motorky rozměrově "větší" mají zpravidla i větší motor. Tady asi není lepší rada než obejít prodejny/bazary a na pár v úvahu připadajících motorek se posadit. Uvidíš jak se na ně srovnáš. Pokud plánuješ cesty 1000+ km, tak nejlépe jsou na ně stavěny (z hlediska pohodlí a tak) motorky z kategorie cestovní enduro. Určitě si prohlédni Hondu CB500X ale i podobné modely dalších značek.
Obecně bych byl na tvém místě s plány na cesty přes půl Evropy trochu opatrný. Cestování na motorce je sice krásné ale překvapivě méně pohodlné než v jakémkoli větším dopravním prostředku. Ono tam fouká (a fest), drncá to, v létě je na tom vedro (v šortkách a tričku se sice skvěle jezdí ale blbě padá), v zimě zase zima (a fest), o jarním deštíku nebo letní bouřce ani nemluvě. Zejména ze začátku, než si zvykneš a něco se naučíš, budeš nejspíš tak maximálně po 200km docela unavený, fyzicky i psychicky. A "zatnout zuby, vydržet a drandit dál" je poukázka na hřbitov. S narůstající únavou klesá pozornost a rychlost reakcí, zbytek už je jen ruská ruleta. A po 200km skocích to máš do Francie tak na týden, to tam stopem budeš dřív.
Se škrcením/otevřením motorky to není až tak jednoduché. Ono je to obojí otázka technická i administrativní (odpovídající výkon musí být zapsán v technickém průkazu). A obojí stojí čas i peníze, abys pak nebyl oproti variantě koupit 35kW, po čase ji prodat a koupit silnější nakonec v mínusu. Zkus se případně přímo daného prodejce uškrcené motorky (nebo obecně v autorizovaném servisu dané značky) zeptat, za kolik ti ji případně následně "otevřou". A zdůraznil bych při tom slovo "legálně". Ještě k tomu výkon x objem - kolem toho je celkem dost vědy, někdy magie a taky spousta fám. S trochou zjednodušení lze říci, že motor s větším objemem prostě lépe jede i když výkonově je vlastně srovnatelný s jiným, s polovičním objemem. Přitom to "lépe" nemusí nezbytně znamenat "rychleji", může to být otázka pružnosti motoru (jak moc často se musí řadit), chování v nízkých otáčkách atd. Na druhou stranu, větší objem téměř vždy znamená větší váhu. A těžší motorka se hůř ovládá, překvapivě hlavně na místě a v nízkých rychlostech.
Co se týká nová vs. bazarová, tam je to taky na zvážení. Pokud koupíš novou motorku a po třech letech ji budeš chtít prodat, určitě za ty tři roky "ztratí" něco kolem třetiny té sumy, co jsi za ni původně dal. Ceny bazarových už potom v dalších letech tolik neklesají. A také, jako úplný začátečník, máš opravdu větší riziko toho, že ti to někde "upadne" a šrámy na motorce z bazaru jsou nějak méně vidět/méně člověka trápí než na naleštěné funglovce. Vezmi ale v úvahu, že pokud tomu nerozumíš a nemáš v okolí někoho, kdo by ti s tím poradil (z toho že se ptáš tady, tak usuzuji, že nemáš), tak koupit v bazaru motorku v dobrém stavu je hodně o štěstí. Už od dob koňských handlířů přitahuje obchod s dopravními prostředky nejrůznější individua. Kromě toho, ono i tady je to otázka úhlu pohledu, co může být pro někoho s garáží, dobře vybavenou dílnou a roky zkušeností "prkotina na jedno odpoledne", může pro tebe být problém na několik měsíců a za hodně peněz.
Ještě jedna rada na závěr. V autoškole tě naučí nezbytné minimum dovedností a znalostí k tomu abys s trochou štěstí úspěšně zvládl závěrečné zkoušky. Nenaučí tě jezdit na motorce. Jednak na to není čas (13 hodinových lekcí, kdy často od jedné lekce k druhé je dost času zapomenou vše co bylo minule), jednak některé znalosti nezbytné pro úspěšné absolvování závěrečné zkoušky jsou přímo v rozporu s rozumným a bezpečným ježděním na motorce (jízda při pravém okraji vozovky, např.). Velmi ti doporučuji, jen co si pořídíš svoji motorku a trochu si ji osaháš, absolvovat nějakou motoškolu. Mně tedy pro můj další motorkářský život dal jeden den v motoškole více než celá autoškola.
Tak nějak jsem brouzdal a rozhlížel se po Vaších typech a hodně se mi zalíbila Honda NC 700 X, Suzuki DL 650 V-Strom a koukl jsem i na Honda CB 500X. Koukal jsem ale na Hondu Transalp a ta má 39kW takže to mi asi neprojde. Chtěl bych si tedy koupit přímo 35kW bez škrcení a po pár letech jít do vyššího výkonu, jak jste tu již psali.
Určitě si plno motorek zkusím, nežli nějakou koupím. Jen jsem chtěl slyšet i vaše rady a názor, než jen v prodejnách a bazarech. Přece jenom je to jiné, když vám něco říkají prodejci a něco zkušení jezdci.
1 reakcí na tento příspěvek Začátečník, jakou motorku a pár vysvětlení
-otacky jsou asi jasny, nektery motory proste brblaj v nizkejch, zatim co jiny motory kvicej ve vysokejch. Ty otacky jsou nejvic zavisly na kmitajici hmote takze hodne zjednodusene receno cim mensi objem jednotlivych valcu = mensi a lehci pist(-y) tim jednoduseji se motor "roztoci", naopak cim vetsi objem = vetsi pist(-y) tim budou setrvacne odpory vetsi a motor do tak vysokycch otacek nepujde
-kroutak zavisi na samozrejme vic vecech(resp. tlak ve valci nad pistem zavisi na vice faktorech), ale zjednodusene a v kontrastu s tim nahore hodne zavisi na plose pistu. Vetsi plocha pri stejnem tlaku = vetsi sila, mensi plocha = mensi sila. (samotnej kroutak bude dal zaviset jeste na rameni kliky, ale to neresme..)
v principu shrnuto a podtrzeno: dva motory ktere maji uplne stejny objem valcu, muzou mit hodne rozdilne dalsi parametry a tudiz i hodne rozdilny vykon, nebo naopak ten stejny vykon pujde "udelat" jak treba jednim velkym valcem s velikym krouticim momentem(a patricnym prevodem), tak i vice malymi valci s malejma pistama ktere behaji rychleji (a opet s patricnym zprevodovanim)
BTW ten katalogovej vykon se vetsinou udava namerenej na brzde/valcich, tedy uz po zahrnuti ztrat od prevodovky az po kontakt zadni gumy s podlozkou - resp. meri se prave moment na zadnim kole a vykon se dopocita.
E: jeste prakticky k vyberu, do zacatku, snaze se samozrejme ovlada ten motor s velkym kroutakem a mensimi otackami tj. mene valcu pri stejnem objemu - protoze ma sirsi spektrum vyuzitelnych otacek a tahne uz od spoda. Zatim co vysokootackovej motor je treba drzet ve spravnych otackach razenim
Naposledy editováno 04.08.2018 00:58:24
Počítej taky peníze na oblečení, zvlášť pokud chceš cestovat na delší trasy tak by to chtělo něco solidního= né laciné.
www.motorkari.cz/motokatalog/honda/honda-nc-700x.html
www.motorkari.cz/motobazar/motorky/
Ještě doplním většina moto lze snížit ale hlavně pro tebe zvýšit, sedlo, přepákování, tlumiče.
Naposledy editováno 04.08.2018 09:29:09
A automat je v zácpě luxus............občas se podívejte, co předvádí řidiči skutrů. Bohužel my manuálové se navíc musíme soustředit na správně zařazeno a správné dávkování na spojce. Pořizovací cena ojetiny kole kila a spotřeba při výletech 5 - 15 000km/rok je již také argument vhodný ke zvážení. Propálit cca 700litrů paliva, nebo jen 350 při evropské ceně 1,5€/l dělá rozdíl jednoho slušného objektivu
Toto je pohled uživatele motocyklu již věkem vyklidněného a volba tvořena rozumově, nikoli emočně.
Přeji šťastnou ruku při výběru a ať vybereš cokoli, tak ať musíš dělat co nejméně kompromisů. Ty totiž udělal každý, ale jen ti zaslepení je nejsou schopni přiznat.
Tenhle pán tady publikoval na téma motorka a focení pár článků - možná už jsi je četl; pokud ne, určitě stojí za to si je byť jen pro inspiraci projít. A najdou se i jiní ...