AKCE JAWABLÁZNŮ
PLÁNOVANÉ AKCE JAWABLÁZNŮ
Podzimní bude v prvním týdnu v řijnu tedy 4-6.10.2024.
Místo zase Golf.
Rezervace ubytování 734 257 523 kdo chce, zamluví si sam solo.
Plánek kempu a jak to vypadalo pro ty co tam ještě nebyli u mě na rajčeti.
https://www.rajce.idnes.cz/verdom/album/podzimni-jizda-za-jawablazny
PROBĚHLÉ AKCE JAWABLÁZNŮ
Jarní proběhla. Termín druhý týden v dubnu tedy 12-14.4.2024
Byla super, sešlo za zdravé jádro, fotodokumentace u mě na rajčeti
Podzimní jízda byla 6.-8.10.2023 a po tom, co vypadl Kamýk i Skautovna v Autokempu GOLF .
Fotky VERDOM Kehaj Vlasťák
Celkem pohoda flek.
Jarní jawajízda 2023
12.5-14.5 v Kamýku nad Vltavou. Velký dík Kafimu a jeho milé paní za poskytnutí azylu a vlastně zorganizování bezva akce.
Fotky Verdom. Jen z pátka/soboty , v sobotu přesun na jinou akci.
Podzimní JAWAJÍZDA 2022 byla na osvědčené skautovně.
Opět obrovský dík Bimbamovi za zamluvení, Béďovi za výborné klobásky a dřevo a zbytku za to, že dorazil.
Nějaká fotodokumentace tady na rajčeti.
Jarní JAWAJÍZDA 2022 byla na doporučení Kehaje v okolí Mšena.
Posunula se o cca měsíc a stejnak to nijak neovlivnilo účast,
ale alespoň už byly otevřený campy a probíhaly nějaké akce, které v březnu nehrozí.
Fotodokumentace od Verdoma zde .
Podzimní JAWAJÍZDA 2021 byla po dvouleté pauze zaviněné koronou 16.10.2021.
Bylo to jako vždy super. Vyznamenání Béďovi za dřevo a báječné klobásky, Bimbamovi za skautovnu jakožto bezva flek a všem co se zúčastnili za bezva víkend.
Nějaká fotodokumentace zde:
https://verdom.rajce...imni_Jawajizda_2021/
https://kehaj.rajce....17530746/#nove-album
Podzimní Jawa jízda 2019 je za námi,
povedla se a jak jsme si jí užili je patrno z obrázků níže.
https://verdom.rajce...wablazni_jizda_2019/
Zajímavé moto weby:
https://www.jawanacestach.cz/
https://www.jednoustopouceskem.cz/lokality/
http://www.jawamania...poradna/default.aspx
http://www.veterankalendar.cz/]Veterán kalendář
*************************************************************************************************************************************
Můžeme poradit Jawabláznům i na FB:
https://www.facebook.com/groups/jawablazni
Než vyrazíte mrkněte na POČASÍ a nebo na POČASÍ
Český hydrometeorologický ústav
VETERÁNSKÉ AKCE A BURZY
NÁVRHY NA JAWA VÝJEZDY:
Technické muzeum Telč
Rodný dům F.Janečka Klášter nad Dědinou
Moto muzeum Netvořice
Vojenské muzeum Lešany
Stránky Jawabláznů, kde můžete najít různe tipy, rady, návody a fotky z cest: Web
Kdo se bude chtít aktivně účastnit na zvelebování webu, je potřeba se registrovat: ZDE
---------------------------------------------------------------------------------------------
Skupina Jawablázni
Fichtl výjezd za Svatomartinskou husičkou do Kácova 9.11.2013
Sraz v Kácově jak kdo dojede cca kolem poledne.Husu a fichtla sebou
Účastníci:Martaffon,Martin,Čmoud,Elevátor najeto cca 200 km
Podzimní vyjížďka 19.10.2013
Sraz již kdo chce a může 18.10. Bimbam opět zařídil sqělý nocleh v židovské škole u synagogy v Plaňanech.Jinak tradiční sraz ráno v 8:30 u Vrbčanské pumpy .Následuje přesun do Týnce k "fabrice " Jawa sraz v 10:30.Po té odjezd směr Kácov pivovar na oběd kolem 12:30,vyjížďka po okolí a zpět do Žiďárny.Je to návrh,další nápady jsou vítány.
Čmoud
Martaffon
Sema
Tachlovice 2013
Kehaj
Vlasťák
Čmoud
Rabakov 4.5.2013
Sema
Fichtlrider
Jarní Jawajízda 23.3.2013
Sema
Čmoud
Ast
Škodovák
Betkař
Martin
Svatováclavská Jawajízda 2012
Kafi
Čmoud
Jawablázni na Třeboňsku 2012
Čmoud
Druhá Jawajízda 2012
Škodovák
Čmoud
Kafi
První Jawajízda 2011
Fotky z Jawajízdy
Jawa jízda Endy
Jawajízda Sema
Odborná literatura
Literatura-jawarmaniak
elektro schémata
VZORNÍK BAREV RAL
VÝSLEDKY ANKET
Jak to máte přes zimu s moto?
Zazimuji a s moto nejezdím. 62% 13ks hlasovalo
Jezdím pořád. 38% 8ks hlasovalo
Pokládka moto (duben 2022)
Položil jsem motorku mockrát. 86% 12ks hlasovalo
Položil jsem motorku zatím jen jednou. 14% 2ks hlasovalo
Doposud jsem jezdil jen kolama dolů. 0% 0ks hlasovalo
Nejčastější poruchy motocyklů Jawa a ČZ
Zapalování 8% 3
Dobíjení 45% 17
Elektro rozvod 3% 1
Osvětlení a houkačka 0% 0
Převodovka 5% 2
Spojka a primár 0% 0
Klikové ústrojí 8% 3
Válec hlava píst a kroužky 5% 2
Rám praskání 0% 0
Kola - dráty ráfek 0% 0
Brzdy 0% 0
Tlumiče zadní 0% 0
Tlumiče přední 5% 2
Nádrž - prosak 3% 1
Startovací mechanizmus 0% 0
Pohon zadního kola sekundár 0% 0
Tachometr 0% 0
Táhla lanka bovdeny 8% 3
Karburace 5% 2
Přívod paliva 5% 2
4. Anketa: Co přidávám do žrádla svým dvoutaktním miláčkům. Nic neříkající ankety se zúčastnilo 61 lidí.
MOGUL M2T 20% 12
MOGUL TS 10% 6
MOGUL TSF 23% 14
LAVIO MOTO SYNT 2T 20% 12
CASTROL 2T 10% 6
M6A a M6AD 3% 2
SAE30 - 40 motorový 0% 0
MOTUL MOTOMIX 2T 2% 1
CINOL M2T 2% 1
VALAR TORSA 2T-SF 3% 2
SUNOCO 2T MX POWER 0% 0
SUNOCO 2T MX COMPETITION 0% 0
MOTOREX RACING GP 2T 0% 0
MOTOREX TWO STROKE 2T 0% 0
REPSOL COMPETITION 2% 1
OMV BIXXOL MOTOR BIKE 2T-S 2% 1
SHELL ADVANCE VSX 3% 2
DENICOL SUPER 2T 2% 1
TRAVOL 2T 0% 0
Anketa 10/2021-04/2022
Mám co mám a tak to zůstane 16
Spíše se budu zbavovat nasysleného. 2
Budu dál sbírat a nakupovat jak to půjde. 4
Anketa o pojišťovnách a kde máme pov. ručení
Generali Česká Pojišťovna 9%
Uniqa 6%
Kooperativa 14%
ČPP 34%
Allianz 17%
ČSOB pojišťovna 6%
Jinde než je uvedeno 14%
Anketa: Od koho pneumatiku na motorku mám ověřenou a mohu doporučit.(léto 2023)
Mitas 6%, Bridgestone 12%, Metzeler 21%, Michelin 9%, Heidenau 27%, Pirelli 12%, Dunlop 12%, Jiný výrobce 0%
OBČERSTVOVACÍ STANICE prověřené a doporučené.
Čestice u Borohrádku křižovatka silnic 11 a 36
Kondrac na 125 jižně od Vlašimi restaurace
Roztoky na Berounce - restaurace U Jezzu
U Držkatý Katky Nové Městečko.Ze Sušice po 169 na jih a odbočit přes most na 145
Hýskov v poslední době,když se řekne Hýskov,tak se mi nevybaví malebná vesnička kousek za Berounem směrem proti proudu Berounky,ale pořádná flákota přes kterou mám co dělat abych se ohnul opět k řídítkům
Bystřice u Benešova Hostinec U Hlaváčků.
Louny hotel a restaurace Černý kůň.Více info u Tondy Zlouna
Kácov pivovar křižovatka řeky Sázavy a silnice 125
Pokud se Váš příspěvek netýká tématu (české motocykly) odešlete ho prosím jako OffTopic aby se v tom potom lépe hledalo.
Kdo bude psát vulgárně, esejisticky utíkat od mototématu, útočit na jiné, tak je možná reakce ze strany adminů.
Více viz kafiho popis:
Zdravím všechny ve spolek.
Dnes jsem si dal práci a pohovořil s většinou těch, kteří sem chodí téměř celou dobu, co vlákno existuje.
Ptal jsem se na konkrétní důvody, které je vedly a vedou k neaktivitě ve vláknu.
Většina z nich sem pravidelně chodí, "čte", ale nemá chuť/důvod/motiv již přispívat.
Důvody se z velké části potkávaly v následujících bodech:
- Přílišné vulgární vyjadřování, nadávky vůči autorům příspěvků
- Nerespektování názoru druhých a s tím související nekonstruktivní diskuze
- Plevelení vlákna rozsáhlými diskuzemi o autech a nenávistnými příspěvky vůči jinému názoru
- Jistá "obava" z toho, že příspěvek povede k označení za idiota, kreténa apod...
Takřka s každým, s kým jsem dnes hovořil, jsem se shodl na následujícím:
- Není potřeba diskutovat o značce Jawa, téma je vyčerpané.
- Je více než žádoucí navrátit vlákno k obecnému tématu o motorkách a věcech jim blízkých,
jako je například cestování, zážitky, technika/rady, vybavení, značky všeho druhu, zkušenosti, tématické knihy apod.
- Dostat se zpět k tomu, že se zde bavili lidé, kteří se nějakým způsobem znali, párkrát do roka se setkali
a diskuze byla konstruktivní, respektovala názory i osobnosti ostatních, vládla zde přátelská atmosféra.
Současně jsem si dnes volal i s Pechem a celou situaci probral.
Předem upozorňuji, že však neni jediný s kym by stálo za to probrat stejné věci.
Nicméně na Pecha mám kontakt. Každý si sáhněme do svědomí.
Sdělil jsem mu svůj pohled na věc a požádal ho o respektování věcné diskuze ve slušné formě.
Důvodem mnoha vulgarismů, zejména vůči značce Jawa, je postoj samotné fabriky resp. managementu vůči zákazníkům.
To Pecha vytáčí, a nevidí jinou možnost, jak to říci, než použít sprostá slova.
Rád by tím dal najevo, jak se Jawa chová, a odradil tak potenciální budoucí kupce.
Bavili jsme se o tom, že zde ve vlákně jsme to většinově pochopili, a není potřeba se k tomu vracet.
V případě, že nesouhlasí s některým názorem, tak nechť to řekne slušně, nebo to raději přejde.
Také jsme se shodli na tom, že není cílem vlákna držet se striktně u tématu Jawa/ČZ,
ale mělo by obecně sledovat témata, jak jsem psal výše.
Závěrem tedy je, že počínaje dneškem budou vulgarismy, jak je známe z tohoto vlákna, mazány, autor upozorněn a při opakování dostane ban.
Stejný osud potká "opakující se" příspěvky z oblasti autodiskuzí .
Tím nechci říci, že je zákaz diskutovat o autech apod.
Nicméně není žádoucí vést 2+stránkové diskuze na toto téma - založte si separátní vlákno nebo si napište SZ.
Samozřejmě není problém položit dotaz, nechat si poradit, sdělit pocit. Ale zbytečně to rozvádět nemá cenu...
Věřím, že k sáhnutí po tomto řešení nebudu nucen, jelikož jsme dospělí lidé.
Jsme si vědomi rizika, že vlákno může takto umřít.
Současně mám víru ve vás, přátele, kteří sem chodí mnoho let, a o toto jste opakovaně žádali.
Apeluji na vás, pokud jste to mysleli vážně, tak se vraťte do diskuze, a společně najdeme cestu zpět.
V opačném případě vlákno umře, a já ho zamknu.
Díky za pochopení, respektování a spolupráci.
Jawablázen Kafi
Naposledy editováno 15.04.2024 08:13:50
Wenca24 píše: Verdom> ty ja nevim, ake zkousel jsem vsechno- vytocil jsem sroubek na tri otacky, siboval s jehlou a svicky porad bily..uz jsem mel strach ze to saje nekde falesnej vzduch a ze zoufalstvi jsem prehodil tu trysku a najednou cihla...
Tak ten šroubek volnoběhu to nevytrhne, ale větší tryska plus zvýšená jehla musí zabrat. Menší tryska by směs ochudila. Je to nějaký divný.
Každopádně bílá svíčka je průšvih a pokud to s touhle tryskou frčí a má svíčka správnou barvu, tak nesahat a jet. ;)
Šroubek volnoběhu to ovlivní při zaklapnutým šoupěti.
1 reakcí na tento příspěvek Jawablázni
a svíce jde celkem brzy do kopru, jelikož je jak briketa,
ale pořád lepší, než to rafnout. Obzvlášť těsný výbrus chce svoje.
Vyplatí se před první jízdou máznout ve správném poměru a lepším olejem (Motul 510, TSF, Lavio)
protože pokud se to rafne, tak to povětšinou nepřemázne hliníkem kroužky a počká se jen až to vychladne,
pokud to teda někdo nežene za autobusem kilo a na případné vymáčknutí spojky si nevzpomene .
Pak už jde zajíždět po 500km na minerál (jde to rychleji)
no a nebo tam lejt něco lepšího s tím, že není potřeba řešit karbon
nebo zůstat u M2T za pár vočí.
Jawu umaže i vegetol, jen je pak potřeba řešit ten humus co po něm zbyde.
Byl dobrý test a Sucháčova cesta kolem globusu. 4T olej lze použít bez problémů,
jen není určen jako 2T olej, aby při chodu motoru shořel, ale aby v 4T motoru naopak nehořel,
proto při spalování čudí, smrdí a občas udělá na svíčce pecku.
Navíc spalovací prostor a laufy jsou zakydaný černým bordelem
a motor někdy drapne samozápal navíc je otázka času, kdy se zacpou vložky v ve výfuku.
Ale pořád to je lepší, než táhnout olej sebou a ten humus se holt očistí.
Navíc pokud se použije hustější olej (20W30 apod) díky vyšší hustotě vymezí vůle
a motor má pak medově tichej chod bez zvonkohry a i zacpaný laufy karbonem jsou pak o dost tišší. ;)
Když vyšroubuješ šroubek bohatosti směsi, ochudíš směs. Ten šroubek na Jikovu totiž škrtí vzduch, ne palivo. Když se pak zaklapne roztočený motor, může být sakra rychle vymalováno.
Potřebného obohacení směsi se docílí pouze větší hlavní tryskou.
Přidřený píst se "léčí" pilníkem, nikdy šmirglem.
Šmirglem se může jít do válce.
Pokud se budu poprvé pohybovat ve velmi rozdílných nadmořských výškách a nevím, jak je můj motor na to háklivý, vemu si aspoň sousední trysky...
Furt je lepší je mět a nepotřebovat je, než se v horách topit a případně u móře motor zadřít, když bych zapomněl malů trysku z hor při cestě dolů vyměnit .
Tolik připomínky k technickým věcem.
No, ale výlet ste si udělali pěkný, tiše závidím.
Taky bych se rád do těch končin rád vydal...
2 reakcí na tento příspěvek Jawablázni
V těch našich historických werglech jak nemá píst za studena aspoň desetinu vakl, tak je to chyba, stejně jako vymýšlení hypersuper olejů. Slušný minerální o sae30-40 api tc je to nejlepší co tomu může pomoct. Moderní syntetické oleje jsou pro tyhle motory horší. Ony mažou super, ale z ostatních hledisek nejsou vyhovujici.
Moje zkušenost je ta, že motorka nejlíp táhne chvíli před smrtí. ;)
Jakmile je vůle v zámku kroužku více jak dvojnásobná a ovalita válce mimo rozumnou mez, je pak na čase to řešit,
ale většinou první co zakuká, je ložisko na klice. Oleje, to je večné téma. Díky tomu, že trasy výjezdů a vedení bandy mám na starost v naší tlupě já, ptal jsem se, co jim voní nejvíc a vyhrálo to TSF s frťanem ricinu.
Zdenál: Mám hrstičku trysek od kamaráda soustružníka s minidírkou a bez čísla a upravuju si je tak, až se mi zdá chod motoru OK.
Je to děsivá cesta do pekel, ale pokud si to odladím, pak jehlou s dlouhým broušeným konusem porovnám s typizovanou tryskou a je to.
Teda pokud to prodávám či dělám někomu jinému, bo nechci přivodit při laboraci s tryskou majiteli infrakt.
1 reakcí na tento příspěvek Jawablázni
Naposledy editováno 08.09.2017 09:27:44
My testovaliLavio a Motul 510 a jsou ty oleje dost řídké (lavio je tedy předředěné) takže kdo měl vylítanou motorku, objevil zvuky, které neměl. Ale kdo na to jezdí od začátku, je znát, že to maže líp. Nicméně ten poměr musíš zachovat, takže na futra 1:30 a míň raději ne. U jehel by to asi zkousnulo menší poměr, ale u dvouválců (i s poupravenýma kanálkama na mazání) to chce mazat jak píše výrobce, bo kdo maže ten jede a ve finále jsou ty opravy dražší, jak ten drtek oleje, o který se to okrade.
1 reakcí na tento příspěvek Jawablázni
Takže těch 1:30-1:35 je bych řekl tak akorát.
Já mám na všem jehly, takže míchám taky těch 1:35-1:40 a nezadrbal jsem ani přeloženej v Alpách.
Takže asi taky dobrý. Ten TSF je ale polosyntetika tuším. Nicméně laufy čistý a loni jsem po 15tis měnil na dvěpade hlavu (stržený závit na svíčce) a šlo to dolů z pístu hadrem, bylo to jen špinavý.
Edit: Kluci u 634 dávají tuším dle manuálu taky celkem dost .
Ale mají to nový, tak to nechtějí rafnout .
Naposledy editováno 08.09.2017 11:26:25
1 reakcí na tento příspěvek Jawablázni
Idealní by bylo mít stejnej olej jak pro motorku tak pro Yarise, nakonec oba jsou Japončíci.
Naposledy editováno 08.09.2017 11:51:16
1 reakcí na tento příspěvek Jawablázni
Naposledy editováno 08.09.2017 12:00:39
Ale je to fuk, co tam dáš, zrovna u té tvojí motorky. Podle ceny 4L tak 500-600 Kč se dá vždy něco vybrat.
Naposledy editováno 08.09.2017 12:12:38
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawablázni
kehaj píše: Když jsme u těch olejů co doporučíte pro Hondu. Podle poslední faktury vím jen že tam je 10W40 ale nevím značku a je na něj najeto 6000km tak bych ho radši vyměnil protože nevím zda byl měněnej filtr. Podle měrky za tu dobu neubylo nic. Výrobce doporučuje 10W40 API-SE,SF,SG. Co se týče nabídky výrobců tak se v tom dost plácám. Díky.
Idealní by bylo mít stejnej olej jak pro motorku tak pro Yarise, nakonec oba jsou Japončíci.
Hele dodrž to Api SG nebo lepší a taky aby měl olej specifikaci MA kvůli spojce. Proto nebude stejný olej pro auto a motorku.
Já beru zpravidla Motul5100 10w40 Api SL MA-2, nebo Castrol Power1 10w40 api SJ, MA-2 cena tak 7-800 za čtyřlitrovku, když dáš nějakého solidního výrobce při dodržení předepsaných specifikací včetně MA - alespoň MA-1, z proveřeného zdroje, tak je to jedno. Filtr každopádně dej, stojí pár korun.
App. ventilvé vůle jsi kontroloval?
Naposledy editováno 08.09.2017 12:46:48
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawablázni
má dvě nevýhody - málo prodejních míst (dá se koupit po netu) a prodej jen po litrech, ne ve větších kanystrech.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawablázni
2 reakcí na tento příspěvek Jawablázni
Páč když sem dělával výbrusy, dával sem o stovku-někdy skoro dvě míň.
Pokud se dala vůle, jakou předepisuje továrna (0,07 na vrtání 80), tak horko těžko prošels hlukem (ani s hubertusem až po zem), páč to řinčelo jak ringlvál.
Akorát musels zkraje trochu opatrně, ale píst mě vydržel celou sezónu a po ní se ani výbrus nemusel dělat, enom se válec prolápl a dal se o písmenko větší píst.
Poťapané kruhy sem srovnal v litinové díře, aby neprosvítaly (přepážka ve výfuku tomu dávala hajas) a jelo se dál...
Když se to udělalo podle fóršriftu z továrny, obvykle na sezónu potřebovals písty dva, páč tu operaci, kerá se u těsnějšího výbrusu dělávala až na konci, musels udělat mnohdy dřív...a na konci výbrus...
Zajímavé je, že dvěpade má předepsanou o desetinu větší vůli (vrtání 70mm), než půllitr, kerý má díru 80...
Takže potud mé praktické zkušenosti s vůlí pístu ve válci, hlukem a životností.
O olejích do našich "nízkootáčkových a starých dvoutaktů" - jen bych nesměle poukázal, že třeba motokrosový dvoutakt Yamaha 250 má v uložení ojnice na klikovém čepu daleko větší vůli, než soutěžní jawský půllitr (a ten má ojniční čep větší zhruba o 5mm), o sériové třindě ani nemluvě.
Takže když někdo řekne, že "...ty staré Jawy a Zetky měly vůle jak kráva a proto se musel používat hustý olej, moderní olej s nízkou viskozitou..." atd., tak to je pro mě trošku úsměvné.
Pro použití oleje u 2T motoru je totiž rozhodující pevnost a stabilita olejového filmu při pracovní teplotě, ne viskozita oleje při 20 stupních Celestýna v piksli.
Podobné je to i u starých 4T motorů.
V dávné době byla norma pro GO motoru proběh cca 100.000 km, na moderní olej tentýž motor, jsa po generálce a s vůlemi, které tam patří na "starý" olej, najede v poho několikrát víc.
Mám to vyzkoušené na takových verglech, jakým je vrchový motor Žuk a nebo motorech Moskvič.
Takže na kategorická prohlášení, že to či ono nepoužívat, že je to škoda atd. jsem poněkud háklivý.
S olejem pro 4T motocykl, mající spojku v oleji - specifikace pro motocyklový olej je dobrá, ale někdy se dá vyzkoušet automobilový olej s tím, že se uvidí.
Takto jsem zkusil olej s viskozitou 60, abych měl u vzduchem chlazeného motoru v terénu jaksi vyšší rezervu-spojka spojkuje, neklže, drží...od roku 2002 .
Né na ten první, už sem několikrát nalél čerstvý.
A nemusím používat veledrahé omastky, stačí mě olej, který je asi o tři výkonnostní třídy lepší, než předepisuje výrobce...ale to není ten hlavní důvod.
Zajímavé doporučení či poznatek jezdců z USA je totiž ten, že je lepší nepoužívat ve sportovních strojích extra super top oleje, že stačí nižší výkonnostní třídy (vždy nejmíň takové, jaká je pro stroj určená), ale častěji ho měnit.
Protože třeba u Hondy 450 CRF je toho motoráku ve skříni ani ne litr a motor má kolem 60ti koní...takže jeho tepelné namáhání je enormní a proto ti hoši zastávají teorii, že je lepší ten olej vyměnit dřív...je to jak ve friťáku...potom se to nedá žrát .
Tož tak.
Ono zřejmě dost záleží na tom, jak budu stroj používat a jestli mě stojí za to, používat drahý olej, když s tím strojkem najedu prd a nebo jezdím stylem Paní Radová.
A nebo si připlatit s tou nadějí, že náročnou a drahou opravu budu dělat později...a nebo mě to přežije...a nebo se posere úplně neco jiného...
A nebo používat superantikontramultiextraunikátní přípravky a cítit se jako opravdový závodník. Nebo si to aspoň myslet...
Naposledy editováno 08.09.2017 19:18:32
Zdenalbenal píše: Pechu, já teda nevím, ale se soutěžní Jawou mám své, poněkud odlišné zkušenosti.
Páč když sem dělával výbrusy, dával sem o stovku-někdy skoro dvě míň.
Pokud se dala vůle, jakou předepisuje továrna (0,07 na vrtání 80), tak horko těžko prošels hlukem (ani s hubertusem až po zem), páč to řinčelo jak ringlvál.
Akorát musels zkraje trochu opatrně, ale píst mě vydržel celou sezónu a po ní se ani výbrus nemusel dělat, enom se válec prolápl a dal se o písmenko větší píst.
Poťapané kruhy sem srovnal v litinové díře, aby neprosvítaly (přepážka ve výfuku tomu dávala hajas) a jelo se dál...
Když se to udělalo podle fóršriftu z továrny, obvykle na sezónu potřebovals písty dva, páč tu operaci, kerá se u těsnějšího výbrusu dělávala až na konci, musels udělat mnohdy dřív...a na konci výbrus...
Zajímavé je, že dvěpade má předepsanou o desetinu větší vůli (vrtání 70mm), než půllitr, kerý má díru 80...
Takže potud mé praktické zkušenosti s vůlí pístu ve válci, hlukem a životností.
O olejích do našich "nízkootáčkových a starých dvoutaktů" - jen bych nesměle poukázal, že třeba motokrosový dvoutakt Yamaha 250 má v uložení ojnice na klikovém čepu daleko větší vůli, než soutěžní jawský půllitr (a ten má ojniční čep větší zhruba o 5mm), o sériové třindě ani nemluvě.
Takže když někdo řekne, že "...ty staré Jawy a Zetky měly vůle jak kráva a proto se musel používat hustý olej, moderní olej s nízkou viskozitou..." atd., tak to je pro mě trošku úsměvné.
Pro použití oleje u 2T motoru je totiž rozhodující pevnost a stabilita olejového filmu při pracovní teplotě, ne viskozita oleje při 20 stupních Celestýna v piksli.
Podobné je to i u starých 4T motorů.
V dávné době byla norma pro GO motoru proběh cca 100.000 km, na moderní olej tentýž motor, jsa po generálce a s vůlemi, které tam patří na "starý" olej, najede v poho několikrát víc.
Mám to vyzkoušené na takových verglech, jakým je vrchový motor Žuk a nebo motorech Moskvič.
Takže na kategorická prohlášení, že to či ono nepoužívat, že je to škoda atd. jsem poněkud háklivý.
S olejem pro 4T motocykl, mající spojku v oleji - specifikace pro motocyklový olej je dobrá, ale někdy se dá vyzkoušet automobilový olej s tím, že se uvidí.
Takto jsem zkusil olej s viskozitou 60, abych měl u vzduchem chlazeného motoru v terénu jaksi vyšší rezervu-spojka spojkuje, neklže, drží...od roku 2002 .
Né na ten první, už sem několikrát nalél čerstvý.
A nemusím používat veledrahé omastky, stačí mě olej, který je asi o tři výkonnostní třídy lepší, než předepisuje výrobce...ale to není ten hlavní důvod.
Zajímavé doporučení či poznatek jezdců z USA je totiž ten, že je lepší nepoužívat ve sportovních strojích extra super top oleje, že stačí nižší výkonnostní třídy (vždy nejmíň takové, jaká je pro stroj určená), ale častěji ho měnit.
Protože třeba u Hondy 450 CRF je toho motoráku ve skříni ani ne litr a motor má kolem 60ti koní...takže jeho tepelné namáhání je enormní a proto ti hoši zastávají teorii, že je lepší ten olej vyměnit dřív...je to jak ve friťáku...potom se to nedá žrát .
Tož tak.
Ono zřejmě dost záleží na tom, jak budu stroj používat a jestli mě stojí za to, používat drahý olej, když s tím strojkem najedu prd a nebo jezdím stylem Paní Radová.
A nebo si připlatit s tou nadějí, že náročnou a drahou opravu budu dělat později...a nebo mě to přežije...a nebo se posere úplně neco jiného...
A nebo používat superantikontramultiextraunikátní přípravky a cítit se jako opravdový závodník. Nebo si to aspoň myslet...
1 reakcí na tento příspěvek Jawablázni
Místo u Jesenice (K. Vary-Praha /// Plzeň-Žatec). Nemá to povahu komerčního motosrazu - prostě jen přátelské setkání lidí.
Poslední léta i celkem hodně komorní (okolo 20-ti motocyklů).
Takže kdyby někdo nevěděl co by příští víkend - chtěl chuť vyzkoušet, potkat se a pokecat s podobnými kousky (posezení Pá + So večer), nebo se v sobotu od rána projet krajinou a potkat slibovaná překvapení pořadatele - mojí maličkosti - má možnost:
http://motoplzen.com...dicni-akce-chatoslet
Naposledy editováno 09.09.2017 11:24:28
4 reakcí na tento příspěvek Jawablázni
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Jawa 250 Kývačka Jawa 250/353 Kývačka Jawa ČZ | Tom350354 | 4 | Dnes v 05:59 318is |
Jawa 250 559 plynová rukojeť ze sit... Jawa 250/559 panelka | Mario1504 | 7 | 26.4.2024 v 09:54 cmiral |
Jawa 250 559 plynová rukojeť ze sit... Jawa 250/559 panelka | Mario1504 | 9 | 23.4.2024 v 21:06 rg250 |
jawa 250 maska Jawa 250/559 panelka | alexch | 2 | 9.4.2024 v 21:22 Dolin |
měření rychlosti Jawa 250/353 Kývačka | rg250 | 10 | 14.3.2024 v 14:17 Mňojo |