Začínám Dělat autoškolu, za pár dní bych měl jít na první jízdy s instruktorem...
Potřebuji si ale ujasnit pár věcí, Na věci které tu za chvíli položím, mi v Autoškole nedokázali dá se říct odpovědět, respektive každý tvrdil něco jiného...
Jedná se o to že na motorce jsem nikdy před tím nejezdil takže nemám žádné zkušenosti....
Tudíž bych se chtěl zeptat jak na motorce zatáčet
Koukal jsem na pár videí, i na pár příspěvků zde na foru ale moc moudrý nejsem, spíše se mi to všechno plete...
Zde na foru jsem koukal že existuje takzvané kontra řízení
( prý stačí odtlačit pravé, nebo levé řídítko a motorka zatočí prakticky sama. Aspoň tak jsem to tedy pochopil já )
Ilustrační obrázek zde: http://www.suzukiba...oads/2680_kontra.jpg
Abych to lehce rozvedl pochopil jsem to tak, že když odtlačím například pravé řídítko motorka zatočí Doprava, a zase naopak, když odtlačím levé řídítko motorka zatočí do Leva
( Zároveň jsem ale pochopil že tento jev funguje pouze při určité rychlosti cca od 30 km/h )
Zároveň jsem koukal na video viz zde:
A tam na řídítka tlačí jakoby z vrchu...
Mohl by mi tedy někdo srozumitelně vysvětlit, jak tedy na motorce zatáčet ?
Předem Děkuji
( Pokud na vás tento dotaz působí směšně, tak se omlouvám, ale rád bych si ujasnil pár věcí, než sednout na motorku a něco udělat... )
Pokud jsem dal tento dotaz do nesprávné sekce, tak se omlouvám, ale jsem tu dnes poprvé.
jinak jasne ze prudkej (a ani tak prudkej byt nemusi) uhybnej manevr bez toho umelyho rozhozeni rovnovahy nedas, presne jak pises motorka je tezka aby se dala ve vetsi rychlosti a do malejch polomeru plně ridit bez drzeni, .. konec koncu na to tam ta geometrie (zavlek) taky je, aby to bylo stabilni a aby se s tim dalo zatacet bez velkyho posilovani - na tom se myslim shodnem bez debat vsichni..
2 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
Motorku v geometrii, v jaké ji známe, lze zatočit pouze tak, že ji nakloníme na danou stranu. K tomu lze použít tělo, kdy jím zatlačíme do požadované strany. Vnější nohou do nádrže, vnitřní na stupačku, náklonem či jakýmkoliv jiným přesunem těla. Tím natočíme zadní kolo na danou stranu. Přední kolo se ale nejdříve vychýlí na opačnou stranu a poté teprve srovná na stejnou stranu. Pokud zatlačíme či zatáhneme za řídítka, přední kolo se vychýlí na jednu stranu, tím se zadní kolo nahne na opačnou stranu a přední poté srovná podle zadního.
Z toho je patrné, že princip je totožný, ať již jde o ruce či tělo. Rozdíl je v intenzitě pohybu. Pohyb tělem je méně citlivý, pro rychlejší zatočení je třeba více síly. Rukama je to mnohem citlivější, přesnější a hlavně rukama si vytváříme dorazy, abychom zůstali ve správném náklonu. Najít a udržet požadovaný náklon bez držení řídítek je dost obtížné.
Problém je v názvosloví. Countersteering je výše popisovaný děj, kterým dojde k zatočení motorky. Bohužel ho Keith Code použil jaký synonymum k zatočení rukama. Ale i při zatočení tělem vzniká CS, kde se zase ne úplně vhodně používá pojem přenos váhy.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Krejza píše: Pokud zatlačíme či zatáhneme za řídítka, přední kolo se vychýlí na jednu stranu, tím se zadní kolo nahne na opačnou stranu a přední poté srovná podle zadního.
ty seš takovej akurátní, seš si jistej že je to napsaný dobře? Podle tohodle se zdá jako by tam kromě jedný osy řízení byla ještě nějaká další :)
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
Rady typu nějak to udělej a neřeš to jsou tak pro výletníky a občasné jezdce.
Učit se můžeš jen tak mimochodem nebo s aktivním přístupem, volba je na Tobě.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Krejza píše: Problém je v názvosloví. Countersteering je výše popisovaný děj, kterým dojde k zatočení motorky. Bohužel ho Keith Code použil jaký synonymum k zatočení rukama. Ale i při zatočení tělem vzniká CS, kde se zase ne úplně vhodně používá pojem přenos váhy.
i tady se mi to úplně nezdá, efektu countersteeringu využíváš jen při zatáčení rukama, při zatáčení jen tělem ho naopak musíš překonat ne? Takže to synonymum mi sedí. Nechám se rád poučit jestli se pletu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Stev píše: ty seš takovej akurátní, seš si jistej že je to napsaný dobře? Podle tohodle se zdá jako by tam kromě jedný osy řízení byla ještě nějaká další :)
Naprosto. To, co se změní, je styčná plocha předního kola se zemí. Můžeš si to zkusit na místě. Motorka kolmo, necháš ji volně stát, potom dej řídítka do jednoho rejdu. Tělo motorky se ti nahne na druhou stranu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Stev píše: i tady se mi to úplně nezdá, efektu countersteeringu využíváš jen při zatáčení rukama, při zatáčení jen tělem ho naopak musíš překonat ne? Takže to synonymum mi sedí. Nechám se rád poučit jestli se pletu.
Ne, pohled zpředu.
Při zatočení jasně přední kolo nejdříve opíše oblouček na jednu stranu a až poté se srovná podle zadního.
Čím rychleji zatočíš, tím zřetelnější oblouček je. Rukama to uvidí každý. Tělem musíš pohnout hodně a hodně rychle, abys to viděl. Je to díky tomu, že zatočit rukama je fakt citlivé a tělem moc ne, resp. je mnohem obtížnější zatočit stejně jako rukama.
Stev píše: Krejza> ale já nezpochybňuju děj jako takovej, tedy že zatočení na jednu stranu způsobí naklonění motorky na druhou a přední kolo se pak srovná. ale to že píšeš že přední kolo se nahne na jednu stranu a zadní na druhou. Kola jsou nahnutý pořád na stejnou stranu, přední se srovnává do směru jízdy v ose ve který se zadní nijak nehýbe.
Nejsou, viz předchozí odpověď.
2 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Krejza píše: Ne, pohled zpředu.
Při zatočení jasně přední kolo nejdříve opíše oblouček na jednu stranu a až poté se srovná podle zadního.
Čím rychleji zatočíš, tím zřetelnější oblouček je. Rukama to uvidí každý. Tělem musíš pohnout hodně a hodně rychle, abys to viděl. Je to díky tomu, že zatočit rukama je fakt citlivé a tělem moc ne, resp. je mnohem obtížnější zatočit stejně jako rukama.
ja myslim ze uz slovickarite, zadni kolo se sklapi vuci podelne ose, predni kolo ale tocis vuci vodorovne ose kolme na smer jizdy . Ve vysledku rikate oba to same a nejste schopni se domluvit
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Motorka chce něco jiného než ji můžeme sami od sebe nabídnout. Učení je právě změna v myšlení a vštípení si mnohdy opačných skutečností.
Krejza píše: Ne, pohled zpředu.
Při zatočení jasně přední kolo nejdříve opíše oblouček na jednu stranu a až poté se srovná podle zadního.
Čím rychleji zatočíš, tím zřetelnější oblouček je. Rukama to uvidí každý. Tělem musíš pohnout hodně a hodně rychle, abys to viděl. Je to díky tomu, že zatočit rukama je fakt citlivé a tělem moc ne, resp. je mnohem obtížnější zatočit stejně jako rukama.
mluvit o využívaní countersteeringu v situaci kdy motorku tlačíš stejným směrem do kterého se naklání mi přijde mimimálně zmatečné :)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Jarrinn píše: myslim, ze jste prave vychovali noveho stuntera
ten typek bude jezdit radsi uz jenom po zadnim
to je rekl bych nejvystiznejsi post tohoto vlakna..
Veverčák píše: ja myslim ze uz slovickarite, zadni kolo se sklapi vuci podelne ose, predni kolo ale tocis vuci vodorovne ose kolme na smer jizdy . Ve vysledku rikate oba to same a nejste schopni se domluvit
Jistě, že mluvíme o tom samém. Já pouze tvrdím, že CS je stejný pro obě části motorky - řídítka (ruce) a tělo motorky (tělo).
Jak se vyvíjí motorky samotné a ježdění, vyvíjí se i tento přístup. Všichni doposud oddělovali CS od přenosu váhy jako dva odlišné způsoby. Já tvrdím, že je to stejné.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Veverčák píše: ja myslim ze uz slovickarite, zadni kolo se sklapi vuci podelne ose, predni kolo ale tocis vuci vodorovne ose kolme na smer jizdy . Ve vysledku rikate oba to same a nejste schopni se domluvit
z mojí strany je to slovíčkaření od začátku, o tom snad není pochyb. Ale když čtu že přední kolo se naklání na jednu stranu a zadní na druhou, tak mi to přijde divný. Stejně jako mluvit o countersteeringu v případě kdy nic takovýho neděláš.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Jestli chceš, jedno ti dám. Hodně pomůže.
Krejza píše: Marcel97 - v autoškole moc prostoru mít asi nebudeš
no.. a to je prave ten kamen urazu ceskyho (nejen)autoskolstvi,... nicmene vzdycky (myslim ze v kazdy autoskole) ma moznost vymenit instruktora, a pokud neni instruktor uplnej debil a marcel uplny drevo, tak se po prvni hodine jezdeni po parkovisti v klidu otoci o 180°..
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Stev píše: z mojí strany je to slovíčkaření od začátku, o tom snad není pochyb. Ale když čtu že přední kolo se naklání na jednu stranu a zadní na druhou, tak mi to přijde divný. Stejně jako mluvit o countersteeringu v případě kdy nic takovýho neděláš.
Zaprvé jsem napsal vychýlí na jednu stranu, ne náklání. To jsi jen špatně četl.
Zadruhé projev motorky a jejích kol je shodný v obou případech. Tudíž výsledek je jasný.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Stev píše: z mojí strany je to slovíčkaření od začátku, o tom snad není pochyb. Ale když čtu že přední kolo se naklání na jednu stranu a zadní na druhou, tak mi to přijde divný. Stejně jako mluvit o countersteeringu v případě kdy nic takovýho neděláš.
by mozna bylo vhodne ten pouzivany pojem countersteering presne zavazne zadefinovat .
jinak ja zatacim stylem "visim z toho jak debil, taham za plyn a modlim se "
Veverčák píše: by mozna bylo vhodne ten pouzivany pojem countersteering presne zavazne zadefinovat .
jinak ja zatacim stylem "visim z toho jak debil, taham za plyn a modlim se "
Vo co se tady celou dobu asi snažim?
Všechno špatně, nesmí viset, netahat a už vůbec nemodlit
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Krejza píše: Zaprvé jsem napsal vychýlí na jednu stranu, ne náklání. To jsi jen špatně četl.
Zadruhé projev motorky a jejích kol je shodný v obou případech. Tudíž výsledek je jasný.
napsal jsi vychýlí, ale zároveň že zadní jde na opačnou stranu. Jenže přední se může vychýlit a naklonit, zatímco zadní jenom naklonit. A zároveň se můžou naklonit jen obě na stejnou stranu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Marge01 píše: Já si hlavně myslím, že podle toho co tu odborně píšete se lajk jezdit asi moc nenaučí Stejně si to každej musí vyjezdit sám..A jde taky o to, co má za motorku. To, co si dovolím já na naháčovi si asi nedovolí někdo na drakoušovi. Marcelovi bych doporučila tu motoškolu a jezdit, jezdit , jezdit. . Já například odcházela z autoškoly na velkou moto s tím, že musím v každém případě jezdit u pravého kraje vozovky a nikdy jinak-v praxi pěkně o hubu A nikdy nepoužívat zadní brzdu..Tudíž-skočí ti babka do vozovky-zahamtneš přední a letíš..další hovadina.. prostě motoškola jsou dobře investovaný peníze! A já v kurzu ucme se přežít a tam to bylo dokonce zadara
Pravě, že je jedno jakou má motorku, coutersteering funguje vzdy a vsude (od nejake minimalni rychlosti) na sportu i na cruiseru, kole. A je to vlastne jednoduchy, staci odtlacit riditko tam kam chce zatocit. Tak jak to mel hned na zacatku ve svem prispevku. To funguje i u vozickare, kdyz ho k tomu přivážou. Prenaseni vahy, naklaneni je hlavne dobrej pocit a rychlosti zatoceni to pomuze jen z menší části. Ja kdyz jedu po Alpach 500km, tak se nekdy ani neobtezuji se nejak presouvat, protoze bych vecer byl mrtvej.
A jen jezdit, jezdit nekdy nestaci. Vidis ze i Srsen co najezdil mozna stovky tisic km ti rekne ze to ridi nohama. A doklada to tak, ze pusti riditka a je schopen vykrouzit zatacku dalnicniho polomeru. On na to ma talent, tak jezdi dobre. Ale kdo ho tolik nema, tak na to neprijde poradne treba nikdy...
Naposledy editováno 29.08.2017 14:13:03
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
Skoro dva roky jsem jezdil a hodně se trápil... neměl jsem prostě ten radostný pocit z jízdy, jaký jsem si představoval, párkrát jsem se dokonce dostal do krizových situací, a měl jsem opravdu velké štěstí, že jsem vyvázl bez újmy (a motka samozřejmě také). Po shlédnutí bible zatáčení jsem si řekl, že nedám nic za to vyzkoušet jejich rady. 2 měsíce jsem byl v úžasu, jak je možné, motorku řídit opravdu lehce. A od té doby se snažím pilovat vše, co v tom videu je.
Countersteering always works!
@Marget01 a ostatní: základem, jak se zlepšovat je neodsuzovat něco, co zkušení motorkáři (na 100% lepší řidiči jak my všichni zde) přepsali pro nás/vás z praxe do teorie.
S žadatelem máme společné to, že jsme oba ve výcviku v autoškole. Já sice jenom rozšíření na A (není to kompletní výcvik), ale určitě mohu doporučit bibli zatáčení jako povinnou literaturu.
EDIT: teď to čtu, to je jak reklama od Horsta Fuchse
Naposledy editováno 29.08.2017 14:15:51
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
SVSkritek píše: ... Prenaseni vahy, je hlavne dobrej pocit a rychlosti zatoceni to pomuze jen z menší části.....
skoda ze to nikdo nerekl zavodnikum, ze to vlastne delaji uplne zbytecne