Téma: Pokec pro letecké nadšence
 
24.1.2016 v 23:13

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

15.2.2016 v 23:26 | Nahoru | #1261
Pher> no ono je vubec dobry, ze se ve vycviku naucis zvladat vsechny mozny rezimy a nejdes dal dokud nesplnis ten kterej zrovna delas. Bejt to takhle tvrdy v autoskole, tak pulka lidi nema papiry
namrazu jsem zatim nechytnul. Mozna zkusim, kdyz se konecne dokopu k tom jit do vlny. Ale z mraku mam respekt. Nevim jestli jsi do nej nekdy zkusil vletet, ale bez umelyho horizontu fakt ne, S kamosem jsem si nasli jeden takovej malej mracek {leteli jsme v jednom blaniku), kde bylo videt, ze do nej opravdu nikdo nevletel a prubli to. Viditelnost nula, ale uplne. No a vylitli jsme hlavou dolu. Ale co je nadherny, jsou bourkovy mraky. Kdyz se udela bourkova mohutna stena, tak se da na okraji svahovat. Dostal jsem se nejakych 150m nad zakladnu. Jedno kridlo zapichnuty v mraku. No bomba. Ale to se asi taky nesmi

Naposledy editováno 15.02.2016 23:38:55

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

16.2.2016 v 00:06 | Nahoru | #1262
Jarrinn> Já měl námrazu v karburátoru...
Ještě že ty větroně maj brzdící klapky, lecos se tím dá zachránit
Bouřkám se vyhýbám, musela to být nádhera

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

16.2.2016 v 08:54 | Nahoru | #1263
Pher> co jsem tak slysel, tak se namrazy na vetronich zbavuji opakovaným pritahnutim a potlacenim, kridla propruzej a led praskne. A brzdy jsou fajn. Jak te nacucne mrak, tak brzdy ven, potlacit a cekat.
Ta hratka s bourkou byla fakt nadhera. S bourkou mam i jeden zvlastni zazitek a to zavrat. Asi to bude fungovat na kazdyho jinak, ale kdyz jsem letel v nejakych 2km tesne kolem toho mraku a podival se nahoru, tak se mi udelalo na chvilku blbe. Ona ta stena ma 10-15km na vysku a kdyz jses primo u kraje a ten mrak je hezky nasvicenej, tak te ta mohutnost naprosto pohlti. Proste rizni Himalaje rovnym rezem a stoupni si pod to. Neskutecny a do toho jeste vidis, jak to jako celek pracuje. To se mi vrylo hodne hluboko do pameti.
edit: si ted tak uvedomuju, ze bourkovej mrak je vlastne to nejvyssi, co muzeme na zemekouli videt

Naposledy editováno 16.02.2016 12:50:57

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

16.2.2016 v 13:56 | Nahoru | #1264
Jarrinn> Jako odledování dobrý, ale co námraza na kormidlech?
To musel být super pohled. To snad ani nejde vyfotit...

(reakce na) Pokec pro letecké nadšence

16.2.2016 v 14:46 | Nahoru | #1265
Pher> se zkusim na ty kormidla poptat. Ani nevim jestli jim v tech 7km kormidla namrzaj (asi bude i zalezet, jakej typ kridylek tam maji).
Fotky z toho nemam a ani nevim jestli se mi to jeste nekdy zadari. Jsem si to lajznul jenom proto, ze se udelala lokalni bourka nad letistem a proste jsem byl ve spravnou dobu na spravnym miste. Pripadal jsem si jako ten nejvetsi hajzl na svete. Dole jsem sledoval cvrkot kamosu, jak v prutrzi mracen uklizeji fofrem letadla do hangaru a ja si s o par metru vys, hezky v suchu, ujizdel na te nadherne scenerii
edit.: ale ono ten mrak nemusi bejt ani bourkovej, staci aby to byl poradnej "kvetak" a je to taky super. Tak treba takovy budou az se zastavis takze idealne, tak 2-3 dny po prechodu studeny fronty

Naposledy editováno 16.02.2016 15:01:15

2 reakcí na tento příspěvek Pokec pro letecké nadšence

16.2.2016 v 15:54 | Nahoru | #1266
Spravna priprava na prvni solo let: dat vsude kamery a pak to po startu narvat do stromu
ta nulova odezva pilota na zmenu otacek motoru je az tragikomicka
edit: nebejt tam ten strom, tak si snad ani neuvedomil,ze havaroval


Naposledy editováno 16.02.2016 16:04:51

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

16.2.2016 v 16:07 | Nahoru | #1267
Jarrinn> vy jste se zase kochal pane doktore co .....

nevim jestli se zde da pouzit poucka, ze kazde pristani ktere neskonci smrti posadky se da povazovat za uspesne

(reakce na) Pokec pro letecké nadšence

16.2.2016 v 16:19 | Nahoru | #1268
gugo> to snad ani nejde pojmenovat jako let, ale spis crash test

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

16.2.2016 v 16:57 | Nahoru | #1269
Jarrinn> Ten strom si snad vybral úmyslně, to není jinak možný

Jsem si vzpomněl na podobnou story z dob letovské školy, kdy Jiřímu Schmitzerovi vysadil motor po startu k druhému solu.
Nezaváhal a vysekl ukázkový přistání do protisměru

Pokec pro letecké nadšence

16.2.2016 v 17:11 | Nahoru | #1270
Kdysi jsem v Moravské Třebové vyhazoval paragány. Z Mi-17. To jsem byl ještě mladý nezkušený blbý kluk, mohl jsem mít nalítáno tak 1000 hodin. Ale v mraku jsem to uměl docela dobře. Byl krásný letní den, kumuly, spodky to mělo cca 1000m , vršky nějakých 2500m. Nádhera, radost létat. Všichni jsem si to užívali. Vysazovali jsme asi tak ze 4000m. Tak jsem si cestou dolů vždycky taky píchnul ten krásný, bílý nadýchaný kumul abych to nemusel oblítávat, bylo jich celkem dost. No a v jednom takovém bílém úžasném kumulu se asi tak po 15 sec setmělo a začal takový tanec, že jsem měl co dělat , aby to letělo přibližně požadovaným směrem a nerozpadlo se to už ve vzduchu. Celá posádka jsme byli málem posraní a jsem si naprosto jist, že Vosa by tam přišla o křídla. A od té doby se taky dívám jinak na mraky. I na ty krásné bílé.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

16.2.2016 v 17:36 | Nahoru | #1271
Pher> koukam ze Schmitzer to jede na vsech frontach. U nas skákal na padaku

MrHip> chci byt taky nezkuseny mlady hoch s 1000 hodinama to snad za zivot ani nenalitam. Jinak nektery mraky maji fakt silu jako bejk. Jak zacne vario pod zakladnou stoupat k 5 m/s, tak koncim hratky a mazu pryc, nejlepe pres nejakej rozpadnutej car toho mraku....takove rozlouceni
Edit: neznas nahodou vrtulnikare s prezdivkou "Hedli", nebo "Henli" lita taky s Mi.

Naposledy editováno 16.02.2016 17:40:34

2 reakcí na tento příspěvek Pokec pro letecké nadšence

16.2.2016 v 17:43 | Nahoru | #1272
S námrazou mám celkem bohaté zkušenosti, tak něco ať se poučí ti, co zatím ještě nemají. Lítal jsem ruské vrtulníky. Ty mají super odmrazování. Odmrazuje se rotor, vrtulka , vstupy do motorů a skla kabiny. Má to ale i háček. Když se to odmrazování spustí, tak se sníží nosnost vrtulníku o nějakých 1000kg. To odmrazování nám záviděli všichni cizí piloti vrtulníků. Letět v zimě v mraku nějaký dlouhý přelet je dost vzrušující zážitek. Když to začne namrzat a nemáte odmrazování, máte fakt problém. jednak to nechce letět, ztěžkne to, pokazí to tvar profilu a nenese to. No a taky můžou zdechnout motory. A v neposlední radě, když namrzne čelní sklo, tak ani nic nevidíte. A sednout jen tak kdekoli mimo letiště když jste v mraku a nevíte jestli ten mrak není až na zem, to je fakt o velký průser. Tak se zabilo už dost lidí. Klidně zjistíte že jste na zemi až po nárazu. . Jednou letěl kolega v mraku do Prahy. Přes Vysočinu. Vezl tři nějaké pupíky a jejich nohsleda. Oba piloti a palubní technik mají padáky. Ale když se vezou lidi ( paragáni se nepočítají ) tak posádka padáky mít nesmí. proto se ty padáky vždycky hodili dozadu na vrata. A tak i tak v zímě hezky letěli, až se v mraku poněkud setmělo a začaly se dít věci. Vrtulník během chvilky namrznul tak, že letěl jenom dolů a vibroval , že ani nebylo vidět na budíky. Vrtulník v námraze má jednu ohromnou vlastnost. Když námraza na listech hezky naroste, tak se odstředivou silou led utrhne a odletí. jenomže se neutrhuje hezky stejně ze všech listů. Tak vzniká silná nevyváženost produkující úžasné vibrace.( Listy vrtulníku se vyvažují na jednotky gramů ) . No, a když bylo nejhůř a vypadalo to fakt špatně, tak palubní technik, ten dobrý muž usoudil, že nemusí umřít úplně všichni když mají na palubě padáky. Tak vyběhnul dozadu, vzal padáky začal strachy polomrtvé bigoše instruovat, jak se oblíká padák a jak se otvírá. Tím jejich hrůzu ještě podstatně zvýšil. Představte si, že vám někdo vnucuje padák, jste někde nevíte kde, ani jak vysoko a vidíte jenom šedou mlhu . No ale úplně nejvíc zezelenali , když zjistili , že padáky jsou tři a oni jsou čtyři. . Mezitím se pilot dokázal z toho nejhoršího dostat a letěli zpět. No a když přistáli a otevřeli se dveře, tak milí cestující vyrazili z vrtulníku jako zajíci a valili rovnou na nádraží na vlak. . A dopadlo to tak, že chudák palubní technik dostal strašně přes frňák, že je vyděsil. Jo, s námrazou není moc dobré příliš laškovat, protože se to během chvilky (desítky sekund) může všechno dost vyhrotit.

(reakce na) Pokec pro letecké nadšence

16.2.2016 v 17:47 | Nahoru | #1273
gugo>
Ta poučka je stále platná. Po dobrém přistání je vrtulník opravitelný silami útvaru. Vynikající přistání je takové, po kterém lze vrtulník opět použít

Naposledy editováno 16.02.2016 17:49:05

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

16.2.2016 v 17:51 | Nahoru | #1274
MrHip> hezká story
Rotory byly elektricky a zbytek horkým vzduchem?

Já se už delší dobu chystám pořídit ohřev karburátoru. Jen doufám, že budu rychlejší než námraza
Jednou mne to chytlo nad velkým lesem, protože jsem neodhadl výšku a vletěl do základny. Fajn zážitek

(reakce na) Pokec pro letecké nadšence

16.2.2016 v 17:52 | Nahoru | #1275
Jarrinn>
To by mohl být Radek, měl podobné příjmení , teď lítá v Praze a my jsme mu říkali Vojtíšek ( byl z nás všech nejmladší a tuším i nejmenší) dle filmu Tmavomodré nebe. Dost mu to vadilo.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

16.2.2016 v 17:53 | Nahoru | #1276
MrHip> proc se snizi nostnost vrtulniku pri zapnuti odmrazovani ?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

16.2.2016 v 18:03 | Nahoru | #1277
Pher>
Rotory i okna jsou elektricky. Vstupy do motorů ohřátým olejem a taky elektricky. Tuším to bralo asi tak 40kW z generátoru. Ohřev karburátoru Ti chválím, jenom je blbý, že to pak míň táhne. Když jsem létal Mi-4, tak tam se odmrazovalo lihem. Zpočátku čistým lékařským. Byli tam dvě nádrže, jedna na okna, ta měla obsah 3litry. No a druhá na listy. Ta měla 55 litrů. Čistého lihu. . Když Rusové přelítávali nové Mi-4 do Čech, tak na každém letišti doplňovali líh protože zuřivě odmrazovali. A až doletěli do Prostějova, tak ty vrtulníky předávali naší armádě tak dlouho, dokud byl líh. Takže asi tak měsíc byl celý letecký pluk totálně ožralý až manželky pilotů udělaly vzpouru a milí Rusové museli domů. Naštěstí tohle já znám jenom z vyprávění bývalých kolegů, až tak starý zas nejsem.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

16.2.2016 v 18:05 | Nahoru | #1278
gugo>
Protože ten ohřev má dost vysokou teplotu, ohřeje vzduch nad listama a proto se sníží vztlak. Asi jako když se létá v parném létě. Velmi parném.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

16.2.2016 v 18:13 | Nahoru | #1279
MrHip> Něco podobného bylo v LOKu, dokud se tam dělaly migy-21. Na demontáži parta notorů, kteří měli lehčí úmrtnost, protože v tom byl občas denaturák :-/
Demontáž lihové nádrže v předním radioprostoru, to byl opojný zážitek i bez pití

Na karbecy se dělá ohřev teplou vodou, na těleso se nasadí kostka a připojí k chlazení. To koně nevezme

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

16.2.2016 v 19:03 | Nahoru | #1280
MrHip> aha ... to by me nenapadlo. Myslel jsem ze se jen nejak lehce ohrejou listy.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

16.2.2016 v 19:05 | Nahoru | #1281
Pher> a nebylo by lepsi elektricky aby si to mohl regulovat ?

(reakce na) Pokec pro letecké nadšence

16.2.2016 v 19:48 | Nahoru | #1282
gugo> u vodou chlazenýho motoru je jednodušší koupit tuten bazmek a regulovat to kohoutkem...
Při teplotách nad 10 stC to v běžných výškách považuju za zbytečný.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

17.2.2016 v 13:42 | Nahoru | #1283

Jarrinn píše: Pher> rozumim...proste takova ta domaci letecka nekazen ono vubec si myslim, ze plachtari jsou v otazce porusovani predpisu tak nejak nekde jinde, nez zbytek letajicich magoru . Ale kdyz je proste kumul za hranici prostoru a nikde okolo nic, tak mam sednout do pole? Stejne tak omezujici maximalni vzdalenost od zakladny mraku 300 metru. Se tam skrabes pul hodiny, tak si ten mrak chci aspon pohladit, no ne? Vubec nemluvim o povolene vzdalenosti mezi letadlama...kdyz je v jednom stoupaku vic letadel, tak to holt ty slabsi natury vzdaji a ten zbytek si to uziva. Samozrejme musis znat zkusenosti tech ostatnich a navzajem si verit, ze to nekdo neposere. Hral jsem si jednou s paraganem. Motal jsem se kolem letiste a zahlasili vysadek. Nasel jsem si tu L410 a pockal az spadnou z tech 4500m do myho reviru. Jeden paragan padal tak nejak mimo ostatni skupinu. Jsem k nemu prilitnul, cumime na sebe a vidim, ze ma na helme kameru. No super příležitost si udelat video. Odlitnul jsem dal, pak zpatky k nemu na 180. Podlitnul jsem ho a svickou nahoru...z radia sevozvalo: "Voso nech ho bejt, je to novacek a ma strach!!" Me nabonzoval no radsi to ukoncim, oni snad i inspektori jezdej na motorkach



Asi bych tě přerazila vejpůl. Ale je mi divný, že nováček měl na hlavě kameru. To je trochu impossible.

Naposledy editováno 17.02.2016 13:43:24

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

17.2.2016 v 13:48 | Nahoru | #1284
Save77> ale to vis, ze neprerazila.....jeste by jsi urcite pribehla se s tim zaznamem pochlubit a skemrat, jestli to taky nemam natoceny
se nekdy zastav a muzem si pak prohodit zaznamy

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

17.2.2016 v 13:52 | Nahoru | #1285
Jarrinn> Pche, já na to měla svoje lidi

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

17.2.2016 v 13:55 | Nahoru | #1286
Save77> tak jeste, aby sis to delala sama

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

17.2.2016 v 13:59 | Nahoru | #1287
Jarrinn> Jsou tací, kteří si upevní kameru na ruku. Tak si natáčí třeba tandemy. Aby ušetřili za kameramana. Ale mě se takový video nelíbí.
Prostě bych tě přerazila a hotovo!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

17.2.2016 v 14:03 | Nahoru | #1288
Save77> hele, me tak neco napadlo.....kolik tak na tom padaku letite doprednou rychlosti? je to aspon 70km/h?

Pokec pro letecké nadšence

17.2.2016 v 14:30 | Nahoru | #1289
S padákem skupinu nedáš, leda tak na vrtulníku nebo vírníku. Běžné padáky létají reálně nějakých 30 km/h. Když se na nějaké žiletce udělá něco jako polozvrat, tak se to hezky rozeběhne, ale jenom na chvilku.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

17.2.2016 v 14:34 | Nahoru | #1290
Jarrinn> cca 12m/s ...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist