Jak asi všichni tuší, nebo ví, všechny Blaty od r.v. 2010 mající zapalování nechvalně známé české značky Vape, mají neustálé, opakující se problémy se zapalováním a volnoběžkami. Blansko o tomto problému, který je znám nejméně již 4 roky, ví a stále není schopno tento problém vyřešit jednou provždy! Není to chyba jenom Blata motorek, ale i samotné firmy Vape, která i přes neustálé stížnosti, není schopna vyřešit tyto problémy a tvrdí, že chyba je někde jinde. I kdyby pravda byla někde uprostřed, majitele Blata strojů to nezajímá - chtějí jezdit!
Bohužel i já jsem majitelem Blatovek se zapalováním Vape, takže jsem se setkal již se všemi "výhodami" těchto zápalek. Když si k tomu připočtete, že máme doma 2 Blaty, problémů je 2x tolik.
Nemáme čas a nejsme tak šikovní, proto servis necháváme na našem "dvorním" servismanovi Petru Špůrovi. Ten byl již otráven neustálými chybami zapalování, zničenými volnoběžkami atd. Jednoduše řečeno se nas*al a pokusil se vymyslet řešení jednou provždy!
Forum zakládám, kdy máme nové zapalování, které by mělo zázračně vyřešit problémy jednou pro vždy. Vše je v rámci testování, a tak nechci dělat ukvapené závěry. Proto prosím sledujte toto vlákno, kam budu přispívat informacemi o novém řešení.
Naposledy editováno 05.03.2016 15:41:26
Abych to trochu popsal, novější motory s tímto českým zapalováním mají při startech a dobíhání často tendenci tzv. kopat, což se navenek projeví hlasitou kovově znějící ránou. Tímto zpětným chodem klikovky vznikne velký ráz do volnoběžky startéru, která se i po mnoha firemních vylepšeních časem poškodí. Na vině je zřejmě nevhodná hodnota předstihu a špatně navržený systém zápalka. Druhou věcí je, že i samotné zapalování je nekvalitní a potrápilo už spoustu majitelů, počínaje vynecháváním a konče až nepojízdným strojem. Co vím od zakladatele vlákna, na vině je v tomto případě nejčastěji budící cívka, která je součástí alternátoru a slouží k napájení ŘJ zapalování.
To je asi tak vše, co k tomu chci na úvod napsat, abych trochu přiblížil o co se vlastně jedná a že to není jen výmysl.
Pokud by ta úprava zdárně vyřešila jednou pro vždy oba problémy, znamenalo by to pro spoustu majitelů velkou událost. Každopádně tomuto počinu fandím a jsem zvědav na výsledky testování . Docela bych uvítal i nějaké fotky, jak se úprava projevila na vnějšku nebo jak vypadají nové a staré komponenty atd.
Naposledy editováno 13.09.2014 23:33:39
1 reakcí na tento příspěvek Volnoběžky a zapalování na strojích Blata
Zapalování Vape má velice nevhodně volenou mapu předstihu hlavně v nízkých otáčkách. Motor při dobíhání nebo samovolném chcípání v nízkých otáčkách dostane onu slavnou pecku (ránu) do volnoběžky. Vše jez způsobeno tím, že v těchto nízkých otáčkách jede píst do horní úvratě (HÚ), kde má svíčka podpálit směs. Jenže směs je zapálena těsně před HÚ. Motor vlivem nízkých otáček nemá potřebnou energii, aby překonal tlak vyvolaný zapálením směsi před HÚ. Tím pádem se píst zastaví a pokračuje směrem dolů ještě před dosažením HÚ. To má za následek negativní směr otáčení klikové hřídel a vše vyvolá slavnou ránu do volnoběžky. Je to stejný případ jako když vás např. kopne Pionýr atd. Dokonce jsem viděl borce, jak nohou startuje Jawu 500 OHC a ta ho tak kopla, že ho motor pomocí startpáky celého zvednul
Tento problém byl již dávno vyřešen se zapalováním z Japonska Mitsuba. Tam nikdy nic nekoplo, motor běžel vždy volně. Bohužel Pavel Blata v rámci mírného patriotismu se rozhodl, že česká motorka bude mít i české zápalko. "Zlaté české ručičky" už dávno neplatí, takže ve Vape zkur*ili co mohli. Už od začátku říká Blata vedení Vape, že jeho zapalování ničí naše volnoběžky. Vape neustále tvrdí, že chyba je v chatrných volnoběžkách. Bohužel ani jeden výrobce (Blata, Vape) není schopen vyřešit problém trvale a jednou provždy Problém si přehazují jako horkou bramboru...
U starších motorek s nakopávačkou (Tříndy, Kejvačky a pod.) moc nevadilo, když vás motorka kopla. Maximálně vám zlomila holenní kost , ale tady to ničí volnoběžku.
Zde je to písnička více než podobná. Cívka na statoru Vape, hlavně ta budící, je omotána jakýmsi "kusem hadru". Na hadru jak naprcána jakási pryskyřice, která má budící cívku společně s "hadrem" chránit. Měli jsme možnost trochu porovnat zapalování Vape určené např. pro Jawu Kejvačku a pod. Stator společně s budící cívkou vypadá velice podobně.
JENŽE! Všechny komunistické paskvili mají zapalování umístěné v pravé deklu motoru. Tam nepůsobí takové teploty a ani celkem reaktivní prostředí oleje.
Blata, jako každá obyčejná motorka, má zapalování v levém deklu motoru. Zapalování plave v oleji tím pádem je vystaveno hned dvěma negativním vlivům 1) vysoké teploty vyvolané povahou vzduchem chlazeného motoru bez olejového chlazení. Teploty uvnitř motoru mohou hravě dosáhnout i přes 150°C možná klidně i více 2) reaktivní prostředí oleje.
Vše dohromady působí negativně na budící cívku, kde se nejspíše pryskyřice nějak poškodí. To způsobí zkratování cívky a následné problémy se zapalováním.
Konstruktéři ve Vape stále žijí někde v minulém století v totalitním režimu. Nezachytili vývoj posledních 30-ti let. Proto neuzpůsobili ani zapalování modernímu způsobu umístění.
Pravda je zde zase někde mezi. Vape o tomto problémů ví, přesto tvrdí, že problém je někde jinde. Blata o problému ví, přesto po čtyřech letech není schopen problém vyřešit trvale. Věc si přehazují jako horkou bramboru. Motorky i přes tyto fatal error chyby Blata prodává stále, což asi není úplně dobře. Nový majitel si koupí Blatu a ještě v záruce má nejméně 2-3 velké závady, proč mu motorka nejde Nechápu tu odvahu výrobce, že prodá motorku, o které ví, že se za pár měsíců pokazí a Blata to bude muset na svoje náklady v rámci záruky opravit...
Naše enduro skončilo na našem 3. Mototripu docela nešťastně. Jak jinak než zapalování bylo příčinou problémů. Jak jsem již zmínil, dovezli jsme enduro našemu opraváři Petru Špůrovi na opravu. Samotného ho štve, že se všechnlo tolik kazí, a tak se trochu zamyslel. V podstatě nás poprosil, zda bychom mohli naše enduro poskytnout jako testovací kousek na jeho pokus.
Jak víte z předchozích příspěvků, budící cívka na statoru byla kaput, ovšem snímač otáček ne. Nápad spočívá v tom, že Špůr vlastně zkratoval budící cívku, takže jí totálně vyřadil z provozu. Snímač otáček nechal na původním místě. Jako zdroj pro jiskrný výboj použil proud resp. napětí z baterie. Vyměnil původní CDI (řídící jednotku ŘJ) za objednanou programovatelnou. Dále musel vyměnit indukční cívku za nějakou universální, protože originální měla v sobě nějaký čip. Nebyla to tedy obyčejná indučka, ale zase nějaká špecielní. Musel ještě udělat nějaký zářez na rotoru, aby snímač poznal, v jakém směru se tedy otáčí kliková hřídel a tím zabránil kopnutí.
Z Blanska jsme sehnali podklady k zapalování Vape a celou mapu předstihu. Servisman tedy naprogramoval novou řídící jednotku s novou mapou, kterou uzpůsobil dle následujícího klíče - předstih v nižších otáčkách je vlastní tvorba, zbytek je překopírováno ze zapalování Vape. Dále změnil umístění ŘJ a indučky pod nádrž do místa vedle baterie vlevo. Vše několikrát odbrzdil na motorové brzdě, dále se pokusil vyhladit trochu prudký výkonový skok kolem 6500-7000 ot/min, aby vše bylo více lineární Prostě udělal práce jako na kostele.
1 reakcí na tento příspěvek Volnoběžky a zapalování na strojích Blata
Motorka chytá velice dobře. Za studena běží v pořádku, po vypnutí sytiče je trochu problém s udržením volnoběhu. Po ohřátí motoru problém mizí. Hned je vidět první výrazné zlepšení! Motor dokáže běžet i na méně než 1000 otáček, dokonce i 800 ot/min! přesto nechcípne. A pokud náhodou chcípne, neozve se slavná rána do zapalování!!! Motor jednoduše umře bez nějakého výrazného zvuku! Stiskem tlačítka opět hned chytí První jízdní zkoušky prokázaly, že motor běží hladce a dobře, výkonový skok je stále znát, dle subjektivního názoru již nárůst výkonu není tak prudký. Více zatím nemohu napsat, protože furt prší a drapáky jsou sjeté, takže na nějaké krošení to fakt není
Přidávám fotky:
Stator značky Vape. Ta bílá věc je budící cívka na zapalování, nově od pana Špůry je vyřazena z provozu.
Snímač otáček, ten zůstal původní
Velké ozubené kolo, o které se zachytne volnoběžka. Pokud se vám pokazí volnoběžka, Blansko vám ji pošle novou. Správně by se mělo měnit i toto kolo, ke kterému přilnou válečky volnoběžky během startování. Pokud se zničí volnoběžka, je často poškozena i dosedová hrana válečků. Mělo by se proto měnit oboje zároveň. Příklad nového řezu na starých ozubených kolech - nový řetěz je za chvíli vytahaný. To samé platí i zde!
Volnoběžka, na fotce chybí válečky!
Původní umístění indučky. Dnes je tam prázdný prostor. Je to nevhodné umístění, vystavení vodě při jízdě a při mytí. Často se stávalo, že motorka po mytí nechytala
Nová fajfka a vysokonapěťový kabel (VN kabel)
Nové vedení VN. Leží na hlavě motoru, asi mu trochu vylepšíme cestu...
Nové vhodné umístění řídicí jednotky a indukční cívky. Vše chráněné před vodou a jinými povětrnostními podmínkami
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Volnoběžky a zapalování na strojích Blata
Teď k závěru. Pokud by se vám toto řešení zamlouvalo a pokud dlouhodobý test dopadne dobře a vy se rozhodnete jít do tohoto řešení, určitě vás bude zajímat cena a rychlost provedení.
Nejprve reálie: Cena řídící jednotky a nové indukční cívky tvoří dohromady cenu 3600 kč. Zdá se to hodně, ale výměna zapalování po ukončení záruky + výměna volnoběžky a velkého ozubeného kola vás vyjde zhruba na stejné peníze. Do toho práce servismana a neustálá hrozba, že se něco pokazí... Jinými slovy obětujete 3600 kč + ještě něco za provedení úpravy, které je celkem náročná a dohromady vás vše vyjde odhadem +- do 4500 kč s tím, že motorka by měla být funkční na hodně dlouhou dobu a hlavně prodejná. Pochybuji, že ojetou Blatu pak někdo koupí s hrozbou odcházejících zapalování. S tímto řešením nejen že motorku snáze prodáte, ale prodáte ji za vyšší cenu!!!
Zahrnuje to celkovou úpravu zapalování, seřízení a odzkoušení na motorové brzdě možná i kontrola směsi v karburátoru.
Nemohu to říci přesně, protože nám pan Špůr dělal na motorce horu dalších věcí a k tomu byla naše motorka první, na které se učil. Díky tomu to zabralo mnohem více času a laborování. Vše by mělo být teď relativně rychle provedeno, proto cenu pouze odhaduji.
Více informací přinese čas a množství ujetých km, ale už teď se jeví, že toto řešení bude fungovat. V případě jakéhokoliv dotazu mě kontaktujte buď na foru nebo zprávou na serveru motorkáři.cz. Pokusím se vše zodpovědět. Kontakt na Petra Špůru zde máte v nějakém tom odkaze, adresa i telefon jsou funkční. Pokud byste tuto úpravu chtěli provést, kontaktuje prosím jeho.
Naposledy editováno 14.09.2014 21:36:51
1 reakcí na tento příspěvek Volnoběžky a zapalování na strojích Blata
S tou civkou je to zajimavy, ze nejde pouzit stavajici. Ale mozne to je. Co jsem tak zkoumal, tak pres ni je reseny asi chcipani a pripadne i vypnuti od stojanku, protoze do stavajiciho zapalka co jsem tak koukal signaly nejdou.
Pokud mate od Blaty schema eletriky (nemam) a zejmena tu mapu predstihu, tak je to super.
Ja osobne bych do toho sel...
Naposledy editováno 15.09.2014 12:21:52
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Volnoběžky a zapalování na strojích Blata
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Volnoběžky a zapalování na strojích Blata
Aby to tu bylo barevnější, přihodím ještě fotky jak vypadá moje indukční cívka (zapalování Mitsuba). Jak je vidět, má jednoduše pouze jeden vstup, kostru a výstup na VN kabel.
Jinak, také by mě zajímalo, od jakého výrobce máte ty nové komponenty.
Naposledy editováno 17.09.2014 15:32:11
Naposledy editováno 18.09.2014 09:01:52