Vždycky jsem si širokopásmovou lambdu přál vlastnit, ale za cenu za kolik se u nás prodává (nejlevnějsí 8.500,-) bych do ní nikdy nešel. Vyrobil jsem několik variant indikátorů s běžnou skokovou sondou např.
Měla dokonce v dolním rozsahu exponenciální a v horním logaritmický převodník ke zjemnění rozsahů 2 stavů skokové sondy, ovšem všechny tyhle pokusy skončili kvůli teplotní závislosti skokové LS v koši.
No a konečně jsem objednal SLC-DIY. www.14point7.com
Samotný kontroler je ve více variantách. Lze koupit plně oživený, nebo i jako stavebnici pro kterou jsem se rozhodl konkrétně já.
Popis SLC-DIY:
Přístroj je i s 4 místným displejem v jedné krabičce rozměrů 38 x 65 x 28 mm.
Na displeji je tlačítko přepínající mezi měřením směšovacího poměru AFR, teploty výfukových plynů EGT a tlak turba. Tyto další čidla nevyužívám, takže ani tlačítko jsem neosadil.
Kontroler je připojitelný přes rozhraní USB standardním kabelem používaným k tiskárnám.
Má zabudovaný dekodér otáček , tzn. z přiváděných impulzů z RJ pro otáčkoměr počítá okamžité otáčky - RPM.
Obsahuje 7 analogových vstupů 0-5V
Jeden programovatelný lineární výstup 0-5V
Jeden výstup simulace úzkopásmové lambdy (vlastníte li stroj s touhle lambdou připojí se tenhle výstup a RJ bere wideband sondu jako úzkopásmovou, přičemž směšovací poměr při kterém dochází k překlápění bohatá/chudá se dá naprogramovat.
Veškerá v čase sbíraná data je možné logovat na připojený PC přes USB. Přístroj nemá vnitřní epromku k uchování hodnot.
Kontroler je chráněn pojistkami, je odolný na přepólování a má ochranu před vysokým napětím (např. pokud odejde "hondí" regulátor)
Ke kontroleru se dá přímo od vývojáře Alana dokoupit senzory např sonda bosh LSU4.2
Cena stavebnice 99, lambda 50 dolarů. Poštovné 15 dolarů. Za 14 dní byl balík doma.
V balíku jsou obsaženy všechny součásky, pcb s osazeným naprogramovaný mikrokontrolerem Atmel v provedení SMD + jeden odpor, všechny další potřebné součástky, displej+červené plexi , krabička.
Mě osobně trvalo pájení 7 hodin (nechtěl jsem to uspěchat, po 5ti hodinách se mě již dost třepala ruka), je třeba mikropáječka. Trafopájkou by to asi nešlo.
Po 7 hodinách vypadal výsledek takto:
Zapojil jsem kabely, veškeré konektory jsou samozřejmě obsahem balení, změřil odpor na napájecích svorkách - OK. Připojil napětí na displej naskočil, hurá.
Připojí se PC, provede hardwarová kalibrace, případně kalibrace čitel teploty pomocí na PCB zapájenému termistoru. A sonda je připravena k používání.
Jdeme na montáž do mašiny.
Nejprve je třeba navařit přírubu.
No ale přeci jen původní krabička má pro motorku celkem nepříznivé rozměry a ať jsem se snažil sebevíc, do prostoru budíků jsem ji prostě nemohl rozumně zapasovat. Navíc není voděodolná.
Musel přijít další radikální krok, dokoupení rozměrově menší krabičky pro displej, a odloučení displeje od základní desky. Krabičku jsem na styčných plochách lepil navíc silikonem a proto odolává dešti a mytí motorky. Ovšem to nejdůležitější, případný zloděj si odnese bezdený kus konektoru s displejem.
To už je mnohem lepší...
Tohle je teď můj kokpit
Samotný záznam z datalogu vypadá třeba nějak takhle
Naposledy editováno 26.07.2010 09:23:36
http://www.14point7.com/products/slc-free
Před chvílí sem to objednal a hodlám s tim tejrat karburátorový motorky na brzdě i na silnici. Co vy na to? Je to dobrej nápad, nebo je to blbej nápad, nebo jakej je to nápad???
PS: Aj s poštou 116 babek.
1 reakcí na tento příspěvek širokopásmová lambda - SLC
Nechci se hádat, jsem rád, za každej rozum skušenějších, ale tohle píšou v manuálu:
Do not install Spartan Lambda Sensor in such a manner
that the unit is powered before your engine is runni
ng. An engine start
can move condensation in your exhaust system to the se
nsor, if the sensor is already heated this can cause t
hermal shock and
cause the ceramic internals inside the sensor to crack
and deform.
Samozřejmě píšou taky tohle:
While Spartan Lambda Sensor is in an active exhaust st
ream, it must be powered. Carbon from an active exh
aust can easily build
up on an unpowered sensor and ruin it.
Tak jestli nedáváš příliš důraz na tento druhý bod manuálu...
1 reakcí na tento příspěvek širokopásmová lambda - SLC
to co pisou ma logiku, pokud je k tomu takovahle instrukce ridil bych se tou...
takze pokud to tam budes montovat na stalo, dal bych napajeni spinany zapnutym klickem...
Naposledy editováno 29.04.2014 15:51:50
Jó tu odsávačku mám taky v hlavě pro aplikace na brzdě. Odsávací motorek už mám v garáži, snad bude dobrej. Nevim, jakou má mít hltnost. Nemáš nějaký tech data toho tvýho motorku pro inspiraci? Nebo jak to máš? Já si představuju soustavu "brzdová trubička-al výkovek se závitama pro lambdu, brzd.trubku a fitinku pro nasazení hadice-hadici-odsávací motorek. Al výkovek provrtán pro průchod spalin od trubky přes lambdu do hadice. Snad je to pochopitelný.
inspiraci jsem cerpal u innovate:
do komory s lambdou jdou dve trubky, jedna s vyustenim celne do proudu spalin, jedna s bocnim - ejekcni ucinek, jako u fixirky .... me to funguje OK.
moje verze:
Aktivni dela treba motocomtest ke svejm brzdam, murkin ji pouziva
1 reakcí na tento příspěvek širokopásmová lambda - SLC
Dneska sem si vyzved na celnici stavebnici. Proces na dvacet minut, šlo to jak na drátkách. Cena 95USD, pošta 18USD a clo 486kč. Až bude čas, tak se taky pochlubim.
Jinak povedlo se to někomu podle tý lambdy naladit do ideálních hodnot? A jestli jo, nebo téměř jo, tak foto svíček by nebylo?
Mrknout na svíčku někdy nezaškodí, zrovna předevčírem jsem tak vyřešil cukání při režimu "cruising". Byly tam moc studený a bylo to na nich i poznat.
jo a taky tu delsi trubku mam v ruznejch dylkach.... ucel je dostat do vyfuku co nejdelsi ....
samo idealni je mit navarek na lambdu ve svodu...
1 reakcí na tento příspěvek širokopásmová lambda - SLC
PS: odsávačku kolega spíchnul dle typu "Assassin"..
Naposledy editováno 03.09.2014 17:10:26
assassin píše: Naopak, tesi me kdyz je nakej muj napad k necemu dobrej.... Navic ja se stejne inspiroval u innovate motorsports...
Chci se zeptat, zkoušeli jste někdo porovnat výsledky z lambdy umístěné na konci tlumiče a nebo v klasickém nátrubku ve svodu? Z důvodu pohotovosti je ta nastrkávací trubice asi výborná, ale zdá se mi, že podmínky měření jsou hodně odlišné, teplota sondy, teplota plynů, přisávání vzduchu z konce trubky atd.
Assassine, dala by se u tebe trubice nechat udělat?
1 reakcí na tento příspěvek širokopásmová lambda - SLC
2 reakcí na tento příspěvek širokopásmová lambda - SLC
Mám také nějaké zkušenosti s prací na brzdě a dnes konečně vím, že brzda pro nás má smysl pro úplně jiné úpravy (sání, vačky, předstih) ale rozhodně ne směs, kde opravdu když se zadaří vyladit těch 12,6 až 13 tak to sedí na top krouťák vždycky, stejně se to naladit nedá úplně přesně v celém rozsahu top plynu.
Když chci směs, vezmeme mašinu na okruh, ne na dynamickou brzdu s fukarem třeba-že za 100.000 a nestabilní a nevypočitatelnou teplotou. Tak mluví zkušenosti.
Naposledy editováno 11.12.2015 12:47:23
Jurawood píše: Tak nějaký čas už od založení vlákna uplynul Širokopásmovka je v činnosti každý týden, naladila desítky motorek, odjela už několik závodů v Hořicích, Branné a stále šlape jak hodinky.
Mám také nějaké zkušenosti s prací na brzdě a dnes konečně vím, že brzda pro nás má smysl pro úplně jiné úpravy (sání, vačky, předstih) ale rozhodně ne směs, kde opravdu když se zadaří vyladit těch 12,6 až 13 tak to sedí na top krouťák vždycky, stejně se to naladit nedá úplně přesně v celém rozsahu top plynu.
Když chci směs, vezmeme mašinu na okruh, ne na dynamickou brzdu s fukarem třeba-že za 100.000 a nestabilní a nevypočitatelnou teplotou. Tak mluví zkušenosti.
Zdar,
zkus se zamyslet nad tím,jak s motorkou na brzdě pracovat,aby Ti to sedělo jak na brzdě,tak na dráze.Chce to jen najít správnou metodiku a potom to není zase takový problém.Za těch patnáct let už jsem to hodněkrát změnil a pořád to člověk přehodnocuje,ale dá se to nastavit celkem přesně.Třeba po vyčtení dat z datalogeru po ježdění je maximální rozdíl který jednotka koriguje oproti nabržděné mapě max 0,2AFR což je fakt zanedbatelné.A je jedno,jestli jde o auto,nebo motorku.
1 reakcí na tento příspěvek širokopásmová lambda - SLC
já myslím,že ne,na emisích měří obsah CO2,kdežto lambda měří O2.
množství ceočka a kyslíku ve výfukových plynech se v závislosti na bohatosti směsi mění u obou,ale jak přesně to nevím.
pro správný chod motoru je potřeba měřit obsah zbytkového kyslíku,podle toho se odvozuje bohatost směsi .........