Jak tak vidím, že se tu poslední dobou objevilo několik vláken s užitečnými tipy, triky a postřehy (třeba hlídání žárovek cívkou a jazýčkovým relé) a rovněž je tu i nemálo témat týkajících se automobilů, tak rovněž přispěju trochou zkušeností do mlýna.
Nedávno jsem zde narazil na vlákno , v kterém se řešila nezávislá vytápění, tak jsem si vzpomněl, jak jsem už před léty uvažoval o montáži "bufíku", ale tehdy to ztroskotalo na finančních nákladech a obtížnosti vestavby kvůli nedostatku místa.
Dostal jsem v diskusi tip na elektrický předehřev a po chvílí bádání a porovnánání různých možností a výrobců jsem se rozhodl pro tento. . Oproti ostatním podobným má výhodu v integrovaném čerpadle, takže ohřívá motor rychleji a rovnoměrněji a navíc není problém jej vestavět i tam, kde by konstukce chladicího okruhu neumožnila splnění podmínek pro samotížnou cirkulaci.
Ohřívák jsem vestavěl do Punta 55SX a i když byly trochu problémy a laborování s odvzdušněním (jelikož jednotka je v "úvrati" okruhu radiátoru), nakonec pracuje výborně. Není zapojen přesně tak, jak by měl být dle montážního plánu , ale je vřazen ve vratné větvi od radiátoru, takže nasává glykol z radiátoru a vyhřívaného hrdla sání, ohřívá a žene jej vratnou větví na zpětnou hadici od chladiče a odtud přes čerpadlo do motoru. Motor se tak ohřívá od spodu, ne od hlavy a navíc v tomto případě může být ohřev zapnut i při běžícím motoru, jelikož směry proudění čerpadel souhlasí.
Trocha dokumentace konkrétní vestavby:
komplet dodávka:
ukázka velikosti jednotky:
původní vedení vratné větve:
namontovaný předehřev:
připojovací konektor, vyvedený v horním otvoru nárazníku - v "uklizeném" stavu prakticky není vidět:
vysunutý konektor před sejmutím krytky a připojením kabelu. Krytka je zajištěna proti ztrátě zdvojeným vázacím drátem:
Za (ne)kvalitu fotografií se omlouvám - jsou pořízené jen mobilem. Je ale vidět, že vestavba není obtížná. Jediné, co mě udivilo, jest, že síťový kabel pro připojení je jen necelý metr dlouhý, hodil by se delší. Je tam však běžný přístrojový konektor používaný dnes typicky na PC zdrojích, takže sehnat delší kabel snad nebude problém.
Další informace o výrobku zde. . Nemíním nikomu dělat reklamu, ale musím pět chválu na distributora, jelikož ohřev jsem objednával v neděli odpoledne a necelých 20 minut po odeslání objednávky p. Mudrák zavolal, jednak ohledně ověření platnosti objednávky (chápu, že se najde dost šprýmařů), ale také se hned z vlastní iniciativy vyptal, do čeho to chci namontovat, jestli to zvládnu nebo budu chtít montáž od nich a také ochotně odpověděl na všechny otázky. Také se hned omluvil, že prý náklaďák s poslední zásilkou havaroval a i když výrobce hned vypravil další, zdržení bude zřejmě nevyhnutelné. Ale i tak udělali, co se dalo a ve středu večer zásilku přivezli.
Takže mohu vřele doporučit, jednání opravdu solidní a vstřícné.
Dnes ráno jsem provedl zkoušku na zcela prochladném motoru (okolní teplota -5°C) a hodinu po zapnutí byl motor ohřát cca na 47°C a po další hodině již byl skoro na provozní teplotě (kolem 80°C) , i víko hlavy bylo horké, sání rovněž. Před otevřený termostat se slabě natemperoval i chladič a expanzka, takže nehrozil ani "tepltoní šok" po spuštění motoru.
Vůz sice startuje v pohodě na tři otáčky i v silných mrazech, ale tentokrát chytil na "drc" a i topení hned zpočátku fungovalo obstojně. Takže plná spokojenost.
Takže kdo uvažuje o podobném ohřevu, kor u naftového motoru, rozhodně mohu doporučit právě tento. Nevýhodou je sice závislost na vnějším zdroji 220V~, ale tu přebijí výhody snadné vestavby, možnosti použití i v garáži (nejsou zplodiny hoření) a též není nutné nijak zasahovat do elektrického rozvodu vozu, ani do palivového systému.
Výborně se osvědčí zejména řidičům dodávek, kteří musejí startovat kolem páté hodiny ranní, kdy jsou navíc teploty téměř nejnižší v průběhu dne.
Takže pokud jde o "recenzi", předehřívák, kor ve spojení s (byť improvizovaným) ohřevem interiéru, se osvědčil na celé čáře, ba i předčil očekávání.
nsrx> netuším, jaké "vyúčtování" máš na mysli... nepleteš si to s jiným uživatelem a jiným vláknem?
1 reakcí na tento příspěvek Tip na zimu - předehřev motoru.
Letos chci něco takového namontovat do auta sloužícího jen na krátké cesty, parkujícího před domem.
Tedy až na to, že mi to auto teď dojezdilo (jezdí, ale STK už ani s úplatkem) tak musím nejdřív sehnat náhradu.
Benzínový bufík nechci, je to záruka problému. Kdo někdy zkoušel v mrazu roztopit letlampu, chápe proč.
Elekrické vyhřívání je optimální. Jednoduchá konstrukce, jednoduché použití - když vstanu, píchnu to do zásuvky, nebo časovač.
Tvá zkušenost potvrdila můj teoretický výpočet, že na ohřátí motoru do hodiny potřebuji alespoň 2kW. Pokud na Punto stačilo 1kW, na normální motor to bude chtít 2x tolik. Nechci ohřívat déle než hodinu, protože kvůli tepelným ztrátám bych víc topil do okolí než ohříval. Také to dokládá můj předpoklad, že 300W topné tělísko na blok motoru nemá žádný smysl.
Také jsem se tu ujistil, že dobře to funguje jen s oběhovým čerpadlem.
Na rozmražení kabiny a oken budu mít paralelně připojeno něco uvnitř, stačí i 500W.
To se mi osvědčilo už před 20 lety u škody 100, která žádným jiným způsobem netopila. Tam se ale prodlužka strkala dovnitř vyhnilou dírou v podlaze, kterých tam bylo v dostatečné velikosti spousta a tehdy to na STK tolik nevadilo
Nemám čas se ráno starat o zahřátí auta, obvykle potřebuji hned sednout a jet.
Naposledy editováno 20.12.2021 21:23:42
Teď mám v Transitu dieselový Webasto, teplovodní a ohřívám motor i kabinu, dálkový jsem napojil od alarmu, takže si to spustím z domu. U tý mojí krávy je ideální aby běželo tak hodinu aby to bylo ohřátý.
Doporučuju na bufík druhou baterku.
Minulou zimu jsem namontoval 3kW vodní ohřívač LF Bros WZ-8005
https://www.carheati...-230v-3000w-wz-8005/
Zkušenost je smíšená. Ten ohřívač má konstrukční chybu - 60C (nebo 80C podle toho která série zrovna přišla z číny) termostat je namontován přímo do zadní strany topného tělesa, nikoliv na výstup vody. Výsledek je, že po zhruba 10 vteřinách rozepne i při studené vodě a po podobně dlouhé době zase sepne. S teplotou vody se mění střída sepnutí a při 30C už dává v průměru jen 1kW, což na další ohřátí nestačí. Reklamoval jsem ho, poslali mi jiný stejně chybný. Jim to vodu v testovacím hrnci na těch 60C nakonec ohřálo, tak mi reklamaci zamítli. Logicky, na ohřátí proudící teploty na určitou teplotu musí mít topné těleso mnohem větší teplotu. Konstrukčně správné řešení by bylo mít regulační termostat na výstupu vody a pojistný termostat v topném tělese na mnohem vyšší teplotu.
Chtěl jsem jim to hodit na hlavu, ale nejprve jsem zkusil přemostit termostat (jsou tam pro jistotu dva stejné v sérii) a po té ten ohřívač fungoval k mé spokojenosti. Ty 3kW ohřejí šestiválec na 50C za půl hodiny, na 80C za hodinu a dál teplota kvůli tepelným ztrátám nestoupá. Termostat tedy vůbec nepotřebuji.
Jediná nevýhoda - odběr 13A nenechává moc rezervu, standardní zásuvky mají 16A jistič. Není tedy moc možnost tam připojit ještě ohřívač interiéru.
Othřívač interiéru by to chtělo, protože ten motor předehřátý na 60C sice nějak topí, ale rozmrazit sklo přecejen nějaký čas trvá. Elegantní by bylo přeprogramovat klimajednotku v autě, aby s vyplým autem na základě nějakého vstupu pustila ventilátor a přepla na vnitřní oběh vzduchu. Na to ale nemám sílu ani čas to ubastlit.
Teď chci něco podobného nacpat do druhého auta. Je to jen 4-válec, tak by mohl stačit 2kW vodní ohřívač, ale chci k němu i interiérový ohřívač. Moc toho nenacházím:
Defa https://www.dalix.c...i-1400-miniplug.html má elegantní řešení na montáž k nohám spolujezdce. Ale je to zbytečně výkonné a drahé. Motor se ohřívá minimálně půl hodiny, je zbytečné mít interiér ohřátý za 10 minut. 500W by stačilo, 1kW max, abych v součtu nepřetěžoval zásuvku.
Víte o něčem, máte zkušenost?
EDIT: Defa vyrábí i 1000W variantu, ale u nás ji nikdo neprodává. V Estonsku a Finsku se koupit dá.
https://www.defa.com...uct/termini-ii-1000/
Naposledy editováno 20.10.2022 09:58:12