Téma: Tak i na sever jsem to dotlačila :)
29.8.2013 v 19:34
Tak jste mě v tom zase nechali samotnou, potvory.

Najeto 10 064 km za 35 dní . Nejela jsem jenom jeden den.

Navštívené země: Německo, Dánsko, Švédsko, Norsko, Finsko, Estonsko, Lotyšsko, Litva, Polsko, Slovensko

Ve zkratce - dvakrát jsem onemocněla, byla jsem u nehody hořícího kamionu v norském tunelu, na Lofotech mi upadl palivový kohout, bezdůvodně mě začal líbat cizí Nor, byla jsem rybařit, ve Finsku mě z lesa vyhnal pravděpodobně los, připletla jsem se k obřímu finskému motoklubu, kde mi jen tak zadarmo vyměnili pneu, a v Estonsku jsem oslavila 21. narozeniny.

Spala jsem střídavě v kempech, střídavě nadivoko, i když poprvé jsem se sama na divoko ve Švédsku upřímně málem podělala strachy. V Litvě jsem dokonce musela do hotelu, protože jsem od Estonska domů jela s horečkami a v Litvě jsem se už nemohla udržet ani na nohou.

Co mi nikdo neřek / může se někomu hodit:

1) Nejradši bych omlátila hlavu všem, kteří tvrdili - "Dánsko, Švédsko, Norsko a Finsko jsou stejné, jen Norsko má hezkou přírodu." Nebo že "tam na severu se dělá něco takhle". Každá ta země byla úplně, ale úplně jiná. Např. Norové jezdí opravdu pomalu, ale Švédi jako prasata. Finové byli zas úplně jiní, byli hrozně zamračení a na hracích automatech tam vysedávaly i matky s dítětem, ale byli to ti nejsrdečnější a nejochotnější lidé, s kterými jsem se potkala.

2) Trajekty v Norsku fungují pokaždé jinak. Projela jsem se asi 8 trajekty jenom v Norsku a pokaždé se platilo jinde. Na prvních dvou trajektech jsem dokonce vůbec nic neplatila, protože to prostě nešlo. Motorky se nijak neupevňují, nikoho nezajímáte, klidně vám ji nechají uprostřed mezi auty, i když je bouřka a trajekt se houpe nahoru dolů.
Cena trajektu neodráží délku plavby. Platila jsem 90 NOK za 20 minut, stejně jako 87 NOK za víc jak hodinový trajekt.

3) Norsko je navzdory počasí neskutečně motorkářská země! Nikde jsem nepotkala tolik zachovalých motorek třeba z 60.,70. let. Běžně člověk potká i pět veteránů denně, jak se prostě jenom jedou projet. Taky skoro všechny placené silnice, tunely, atd. jsou pro motorky zdarma.

4) Norsko od Trondheimu nahoru stojí za to! Kdo říká, že ne, nebaví ho jízda na motorce. Já jsem si podél moře (musíte sjet ze silnice E6) užila nekonečné stovky kilometrů zatáček a za 3 dny mi to totálně sežralo gumy. :))) V životě jsem si takhle nádherně nezajezdila a hledala jsem pořád způsoby, jak tam zůstat o něco déle.

5) V Norsku je Čechů pomalu jak v Chorvatsku na pláži. To by nevadilo, ale popovídala jsem si pokaždé s Němci, Holanďany, Španěly, Korejci, Italy, Finy, Nory, akdovíkým, ale Čechům jsem nestála ani za pozdrav. Češi se prostě naprosto ignorují a jsou snad na sebe naštvaní, že se vůbec potkali. Co to je sakra za mentalitu?

6) Ve Finsku i v Norsku i na velkých klidně několikaproudových křižovatkách často chybí značky i semafory a platí prostě jenom přednost zprava.

Další zážitky:
Tady na fóru mi nabídl jeden Čech žíjící na severu Norska u Lofot přespání a já se tak octla na den a půl v milé české rodině, která mi umožnila poznat Norsko i z úplně jiné stránky a zodpovědět spoustu otázek, co mi celou dobu vrtaly hlavou. Takže znovu děkuju. A taky mě vzali na ryby a já dvě chytila! To byl úžasný zážitek, poprvé na rybách a hned v moři v Norsku.

Absolutně nejtěžší den byl pro mě přejezd z Norska do Finska. Věděla jsem, že ve finském Laponsku nic není, ale nečekala jsem tohle. Přijela jsem do Finska za šíleného deště, který mě provázel přes 400 km, do toho byla hrozná vichřice, v které byl problém se vůbec udržet na silnici a přede mnou jen rovinka, kterou bylo vidět několik km dopředu, mezi podivně zakrslými hustými stromky. A nikde nikdo a nikde nic, prostě jen podivná tma a občas obří bežící chlupaté parohy. Pak mi pochopitelně došel benzín, tak jsem dolila z kanystru. První benzínka byla po 150 km a byla zavřená! Musela jsem tam zůstat.

Finsko bylo obecně úplně nejtěžší, ale zároveň zanechalo nejsilnější dojem, byť to není ani trochu příjemná moto destinace (za celý Finsko jsem potkala dvě zatáčky). Je tam 69 % lesů a působí to hrozně depresivně, že se vůbec nepohybujete. Taky se tam nedá najít moc klasických kempů, jednou jsem nenašla nic a rozhodla se rozbalit stan u lesa a jezera, ale pak se začaly linout hrozně hlasité zvuky zvířete, podle popisu to byl snad i los, a já se octla v jedenáct v noci s napůl rozbaleným stanem opět na cestě... Finové obecně ohledně zvířat často mluvili o medvědech i na jihu, takže bych tam moc na divoko nestanovala.

Každopádně chci poděkovat těm, co mi půjčili spoustu věcí na cestu, těm, co mi psali pravidelně smsky a můžou za ten obří účet, a taky firmě Motozem, která mě sponzorsky podpořila. Jo a taky těm, co to dočetli až sem.

Zbytek fotek najdete zde.
Ještě budou přibývat, protože to byl výlet hodně bohatý na kontakty a spousta lidí mi ještě "dluží" fotky.

Cestopis někdy někde bude...

PS: Do Lotyšska a Litvy mě už v životě nikdo nedostane, ani kdyby to byly poslední dvě země, kam by se dalo vycestovat. (Ale jsem ráda, že jsem si je zažila na vlastní oči.)

Edit: Hledám někoho na cestu do Arménie...
Edit 2: Už nehledám a možná měním destinaci.

www.facebook.com/DominikaNaCeste

Naposledy editováno 04.11.2013 19:40:48

2.9.2013 v 12:09 | Nahoru | #181

CSholka píše: Sodomak> Pak pošli fotku, ať vím, jaký jsi vybral. Díky.

Sakra, s tim sem nepočítal...

2.9.2013 v 14:08 | Nahoru | #182
Tak gratuluju k dalšímu uspěchu. Fakt parádní cesta a zážitky taky. Ve Švédsku mám kámošku ze základky a bratránka za polárním kruhem. Pomalu začínám na tu cestu sbírat odvahu

2.9.2013 v 15:27 | Nahoru | #183
Skvele!!!
Jsi skvela...

2.9.2013 v 18:44 | Nahoru | #184
Nikde nevidím,kdy chceš do té Arménie vyrazit.
Třeba by se někdo našel.

2.9.2013 v 21:03 | Nahoru | #185
Míra> Prostě někdy v létě.

Díky za komentáře, vážím si jich.

2.9.2013 v 21:10 | Nahoru | #186

CSholka píše: Míra> Prostě někdy v létě.

Díky za komentáře, vážím si jich.

Takhle to zatím stačí.Díky.

2.9.2013 v 21:37 | Nahoru | #187

naprcccs píše: nene... několikrát za cestu mi chcípla jakoby došel benál... ale pak to vzdycky naskočilo a jelo.. ale v horach, v kopcich, to jelo blbě.. mám za to , že za to může benzín..v Armenii jsem tankovak z kyblu, který byl rezavý jak liška.. v Gruzii taky z kýblu atd.. takže to karbcům neprospělo, ale dojel jsem :) poslednich 2500 už to jelo v pořádku

jinak gruzie opravdu

Gruzii chci dát příští rok,tak mě těší že se ti líbilo,jak jste tam jeli?
Jinak,to co popisuješ s tim chcípánim měl kámoš a bylo to čerpadlo

2.9.2013 v 21:58 | Nahoru | #188
Kde skončilo tvé předsevzetí nechat si dlouhý vlasy? ...si říkám, co je na tobě jinýho!

2.9.2013 v 22:02 | Nahoru | #189

2.9.2013 v 22:25 | Nahoru | #190

Ďuričko píše: Gruzii chci dát příští rok,tak mě těší že se ti líbilo,jak jste tam jeli?
Jinak,to co popisuješ s tim chcípánim měl kámoš a bylo to čerpadlo

To by chtělo asi palivový filtr navíc.

2.9.2013 v 22:32 | Nahoru | #191

CSholka píše: prouky> Nepamatuji si, že bych nějaké takové předsevzetí měla. Jsem ostříhaná už půl roku...

.....taková dýlka, ...sem si mohl z nich nechat udělat druhý vlasy!

2.9.2013 v 22:44 | Nahoru | #192

prouky píše: ..... spíš rozhodnutí si je nestříhat, z nějakýho vlákna mi to utkvělo.......si nepamatuju přesně!

.....taková dýlka, ...sem si mohl z nich nechat udělat druhý vlasy!

Asi četla tenhle článek.

Dlouhé vlasy jsou taková ozdoba.

2.9.2013 v 22:52 | Nahoru | #193

Míra píše: Asi četla tenhle článek.

Dlouhé vlasy jsou taková ozdoba.

Viď, má žena taky měla dlouhý vlasy, akorát jsem se pokaždý takhle kolikrát při vlahých večerech do nich zamotával a všelijak skřípal, tahal, a je teď taky teda ostříhaná

2.9.2013 v 23:52 | Nahoru | #194
CSholka - tak když jsi mě odmítla vzít sebou na sever, tak jsem vyrazil nakonec do Pobaltí a Finska. My jsme na rozdíl o Tebe největší hovada na silnici zažili v Polsku. A úplný opak - to je ježdění v Dánsku, tam snad ani nemůžou mít bouračky... .
A samozřejmě klobouk dolů před Tebou
A doufám že přijedeš na letošní sraz MotoRoute.

2.9.2013 v 23:59 | Nahoru | #195
Jirka_S> Já tě neodmítla, ale co vím, tak jsi měl vůbec problém se čtyřmi týdny a jak vidíš, zabralo mi to týdnů pět - to bys mě tam stejně musel někde nemocnou nechat. Navíc ses pak už ani neozval, takže se zas netvař ublíženě.
Na letošním srazu Motoroute mě neočekávej.

3.9.2013 v 13:00 | Nahoru | #196
Tyjo, 35 dní a takové cesty Palec hore, klobouk dole

3.9.2013 v 13:27 | Nahoru | #197

Vďaka bohu že som objavil odkaz na túto cestu (v diskusii o našej cestovateľke okolo sveta ).

Nádherné čítanie, zaujímavá mašina, pekné fotky a čerešničkou na torte mladá, pekná a milá motorkárka

Prajem veľa podobných šťastných zážitkov (teda okrem tých dvoch spomínaných krajín )

3.9.2013 v 15:28 | Nahoru | #198
Teda klobouk dolu. Paráda Já jezdím akorát Alpy, takže kolem komína, ale tohle bych nikdy nedala. Těším se na cestopis.

3.9.2013 v 15:59 | Nahoru | #199
Fakt pecka .. klobouk dolů holka

Taky se těším na cestopis

3.9.2013 v 16:34 | Nahoru | #200

3.9.2013 v 16:41 | Nahoru | #201

Zeptám se. Kdy chceš jet do Arménie? Letos jsme se chystal do Gruzie a Arménie ale nevyšlo to časově a finančně, takže jsme jel Ukrajinu, Moldavsko, Rumunsko, Bulharsko, Makedonii, Řecko, Albanii Černou horu Bosnu a domu ...

3.9.2013 v 17:53 | Nahoru | #202

milan1963 píše: Letos jsem byl na Jawě 650 ve Finsku a doma mě měli za hrdinu.Nevím, co by řekli Tobě . Máš můj obdiv. A na poznámku v úvodu "zase jste mě nechali samotnou..." - mám 4 týdny dovolené a dostanu tak maximálně 2 týdny vcelku. A takových lidí je víc. Za 2 týdny jsem dojel do Finska a zpět, tedy turisticky. Na víc z časových důvodů není nárok.

Tak vzhledem k tomu, žes tam jel na Jawě 650, tak tě mám taky za hrdinu. Děkuju.
No upřímně, myslím, že vzhledem k těm podmínkám a tomu, že jsem dvakrát onemocněla, bych to prostě ani za ty čtyři týdny nedala. Jasně, dá se proletět Německo po dálnici, sednout na trajekt a v Norsku letět nahoru, co mi mých 19 koní stačí , ale nevím, jestli jsem schopná podstoupit takovou oběť jen kvůli doprovodu, i když naprosto to časové omezení chápu. Já byla děsně zvědavá i na Německo, kde jsem nikdy na motorce nebyla, a hrozně mě ty zážitky překvapily. Proletět to po dálnici, asi by mě to mrzelo.
Ale já se taky nepohybovala zrovna pomalu. Kolikrát jsem sedala na motorku i v hrozném stavu, jen abych to aspoň 150 km posunula, protože jsem věděla, že mi taky můžou dojít peníze. A když pominu jeden den na rybách , tak průměr je 296 ujetých km denně, což na 250 ccm po pomalých silnicích není úplně nejjednodušší.

3.9.2013 v 17:58 | Nahoru | #203

@fro píše: Smekám před tebou. Sám to tam mám proježděné na motorce, takže vím o čem píšeš a taky vím, že i na Africe to byl záhul. My téhdy táhli až na nordkapp a měli jsme jen 21 dní, takže to byla trochu naháněčka a když pořád prší tak to pak je zážitek.

Mně ten Nordkapp taky hrozně vrtal v hlavě, hlavně jsem potkávala spoustu turistů, kteří mi skoro nadávali, jak si můžu dovolit jet na sever Norska a nejet na Nordkapp, ale jelikož jsem tam byla už dost pozdě a nic moc bych tam už bohužel neviděla, tak jsem se rozhodla si to prodloužit na východ Finska, který mě zajímal.

Do Arménie kdykoliv mezi červnem a září, preferuju spíš červenec srpen, ale jinak bych snad zase měla mít volno cca čtyři měsíce. Pěkná trasa, taky si to konečně musím někdy projet.

Děkuju všem za milé reakce!

3.9.2013 v 18:20 | Nahoru | #204
CSholka> Nordkapp je pekny kdyz ti vyjde pocasi ale je to silene komercni (ale maji sleviu pro studenty :D ) takze milion lidi a tak ale moc fajn je pry Nordkinn ale my tam nejeli bo sme nemeli cas. Ale koukam, ze pocasi si chytla podobne jako my tehdy.

Kazdopadne do te Armenie bych v lete jel pokud to bude jenom trochu mozne. Rád bych dal trasu podle plánu co byl na letosni rok: Tureckem do Armenie (do gruzie je pak letos uzavrena hranice) takze zpatky do turecka a pak do gruzie a z gruzie jedinym otevrenym prechodem do ruska a na ukrajinu. Radsi bych jel asi sam ale neni problem jet i s nekym :) Klidne se muzem domluvit a kdyz ne tak to muzes brat jako inspiraci na Armenskou cestu :)

3.9.2013 v 18:38 | Nahoru | #205
@fro> Odkud máš ty informace? Já mám za to, že do Arménie se dá dostat právě jenom z Gruzie nebo Íránu, ne z Turecka. Tedy aspoň to tvrdí web ministerstva zahraničí.

Naposledy editováno 03.09.2013 18:41:44

3.9.2013 v 18:46 | Nahoru | #206
CSholka> No my měli jet právě z Armenie do Gruzie. Ale parťák s kterým jezdím říkal, že to zjišťoval a že letos je přechod z Armenie do Gruzie uzavřený. A letos na cestě nám to tvrdilo nezávisle i více lidí. Já osobně to nezjišťoval, protože to pro mě bylo bezpředmětné když ta cesta padla. Ale to neznamená, že příští rok to nebude opět otevřené. Nicméně na web ministerstva zahraničí se nedá vždy spolehnout. Četl jsem článek nejakých borců co když zjišťovali jak je to s přechodem do ruska tak i když oficialně měl být otevřený tak ministerstvo zahraničí tvrdilo, že o tom nic neví a nakonec otevřený byl. Nicméně web ministerstva zahraničí tvrdí to co říkáš ty :) Ale abych nemystifikoval, tak se parťáka zeptám až ho uvidím na netu a napíšu ti odkud to má :)

3.9.2013 v 18:52 | Nahoru | #207
@fro> Jo, s tou ruskou hranicí vím, že to měli blbě a normálně se tam dá dostat. Ale s tímhle fakt nevím...

3.9.2013 v 18:58 | Nahoru | #208
CSholka> No docela si me znejistela tedka :D Hledam to a opravdu o tom co sem napsal nemuzu nic najit ale pokud uz nejsem i hluchy tak mi to takhle tvrdilo vic lidi :D ... Zeptam se a pak povim abych tu nesiril bludy :)

2 reakcí na tento příspěvek Tak i na sever jsem to dotlačila :)

3.9.2013 v 19:10 | Nahoru | #209
A odkud by ses teda do Arménie chtel dostat? jasne ze to jde z Gruzie, je tam několik přechodu.. A z Gruzie do Ruska to kde taky.

3.9.2013 v 19:13 | Nahoru | #210
narc> hele, kdy budeš k zastižení na baru? ta gruzie mne zajímá... už nějaký pátek nad tím polemizuju...
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Zadní tlumič Yamaha Tricker 250 leo41 23 23.10.2023 v 10:40 majcherisko
Yamaha tricker 250 alternativa Yamaha Tricker 250 maky_bart 3 16.8.2017 v 10:25 bledemon