Naposledy editováno 19.08.2013 17:19:10
1 reakcí na tento příspěvek Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?
2 reakcí na tento příspěvek Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?
1 reakcí na tento příspěvek Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?
Trochu teorie. (Udávám teploty pro ilustraci, přesně si je nepamatuji)
Původní oleje byly bez toho dvojího indexu.
Tak bylo například 10; 20; běžně 30... To číslo udává viskozitu tuším při 20°C
Jenže ten olej je při teplotě 90° v motoru "poněkud" řídkej a moc nemaže. No a při -20°motorem neotočíte.
Tak se začaly hledat přísady které udělají olej za tepla hustější a za zimy naopak tekutější.
No a kvalitu tohoto aditivovaného oleje po stránce viskozity = hustoty začaly udávat dvěma čísly.
První např. 10W značí že za zimy (tuším -5°C) má viskozitu stejnou jako základní olej 10
No a druhé číslo např. 40 udává že při vysoké teplotě má viskozitu jako olej se základní viskozitou 40.
Tak shrnuto nízké dolní číslo, např. 5W Vám říká, že to v zimě lépe nastartujete. Zde je otázka zda to potřebujete.
No a horní zase říká, že když je olej hustější než optimum, máte velké ztráty z odporu a hůř to maže jelikož čerpadlo není sto dodat potřebné množství hustého oleje do potřebných míst.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?
x_Casper píše: mihla> Co znamenají ty čísla mi je zhruba jasné, nicméně to stále není odpověď na otázku proč výrobce dovoluje 10W40 i 15W50 ale nikoli 10W50.
prostě je to napsané.nic víc.
motoru je to jedno,viskozita a tepelný rozsah je poměrně málo vypovídající údaj-důležitá je specifikace(kvalita) oleje.
když tam naliješ 10w50 nic se nestane,ale taky ničemu nepomůžeš.
takže nevymyšlej,nalej tam 10w40 a hotovo.
Koštěbuch píše: Jo proč to zakazuje výrobce ti nepovím nepovím ti ani jaký to mám vliv na motor když naliješ novej. Jen ti povím že když sem kdysi hledal olej vhodný do auta a zajímal se o to. Tak sem našel jakési PDF připisované nějake studii na ČVUT podepsané nějakým tamnějším profesorem a znej vycházelo že ze stářím oleje se samozřejmě mění jeho viskozita, ovšem čím byl teplotní rozsah větší tím byla ztráta ideální viskozity rychlejší. Možná je s tím i spojeno i tohle, ale tohle je už jen výkřík do tmy.
Nenazval bych to výkřik do tmy.
x_Casper píše: mihla> Co znamenají ty čísla mi je zhruba jasné, nicméně to stále není odpověď na otázku proč výrobce dovoluje 10W40 i 15W50 ale nikoli 10W50.
Olej s vyšším rozsahem teplot má logicky jiné vlastnosti. Výběr mezi 15W-50 a 10W-40 máš kvůli tomu, abys to mohl přizpůsobit místu, kde žiješ, jiný olej se asi bude lít v Norsku a jiný v Kalifornii. Neřeknu ti, co přesně by se tomu mohlo stát, co přesně na tom vadí ale mohu ti říct, že je škoda zadřít si motor jen kvůli špatnému oleji. Drž se manuálu .
1 reakcí na tento příspěvek Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?
2. Podle mě je důvodem onoho zákazu právě ten zbytečně široký teplotní rozsah a tímádem rychlejší degradace oleje - jak tu máš zminěno.
3. Celkem na ten zákaz čumim - nikdy jsem to neviděl, tak bych se toho radši držel, i kdyz mi to přijde přehnaný...
E: třeba je to jen proto, že doporučujou Mobil a tímpádem i rozsahy který Mobil pro moto vyrábí, ale to jen spekuluju...
Naposledy editováno 19.08.2013 21:29:37
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?
ad1:
tak jasný, to jsi mě chytl za slovo, to že jsem kupoval 10W50 a né 15W50 nebylo proto že bych si myslel že ten 15W je míň kvalitní, ale spíš že bude o trošku hůř mazat při startu než se zahřeje když bych na moto vyjel třeba na podzim, no především jsem netušil že čím větší rozsah tím rychlejší degradace jak jsem se dozvěděl až tady z příspěvku Koštěbucha.
ad2:
zdá se dost reálný, že to tak bude
ad3:
taky jsem na to čuměl, zatím si to vysvětluju tak, že vzhledem k tomu že motorky určené pro silniční provoz mají ve srovnání např. s motokrosovými motorkami nebo závodními speciály docela dost dlouhý intervaly výměny oleje tak ten 10W50 by tak dlouho nevydržel. Což by ale znamenalo, že bych ho mohl použít pokud bych ho třeba měnil po 10 motohodinách ježdění tak jako na krosce.
Teď by mě teda ale zajímalo jestli vůbec je nějaká 4 válcová silnička, která má od výrobce doporučenej 10W50 olej a jestli jo, tak jakej má doporučenej interval výměny. Já mám třeba 10W50 doporučenej v manuálu od Husaberga, jenže to je právě kroska a tam jsou intervaly výměny krátký.
2 reakcí na tento příspěvek Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?
Jednak s Dave81 souhlasím. teda až na bod 1.
V různých zemích zvolili různé normy značení kvality čehokoliv, tedy i olejů.
Každá norma ale preferuje něco jiného, a tak výrobci pro jistotu uvádí všechny specifikaci podle všech hlavních norem - DIN, SAE, API... Tím je lépe popsáno jaký a k čemu je.
Například u API to druhé písmeno, zde G a nebo H znamená v podstatě kvalitativní skok ve vývoji oleje (něco jako verze programu - 1.1; 1.2;....2.2...)Čím dál v abecedě, tím modernější.
Základní je ale viskozita.
Shrnuji - čím je konkrétní olej teplejší, tím víc teče, má teda menší viskozitu. V grafu, kde je na jedné ose teplota a na druhé viskozita, je průběh přibližně šikmá přímka. Její strmost je dána právě šířkou toho rozsahu. Čím je rozsah širší, tím je ta čára plošší.
A zde už trochu spekuluji.
V motoru jsou mazána místa s různou teplotou a tím je jejich mazání zajištěno olejem s jinou viskozitou. V chladnějších je hustší, v teplejších je řidší. Konstrukce těchto míst s tím počítá. Jestli použijeme olej s velkým rozsahem , je křivka plošší a tím viskozita podle teploty méně kolísá. Ve studených místech je moc řídký a v teplých naopak hustý. S tím už konstruktér nepočítal. U běžných motorů to problém není. U tohoto motoru to asi krapet problém bude (víc jak 12000 ot a koně raději nepočítám ) Proto je asi to omezení. Víc mne nenapadá.
1 reakcí na tento příspěvek Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?
Jinak poguglil jsem na zahraničních webech a kolegové mají pravdu, čím větší rozsah, tím rychlejší degradace kvůli různým aditivům.
3 reakcí na tento příspěvek Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?
Redguy. V klikové skříni je nějaká teplota, třeba 80°C, tak i kliková ložiska jsou mazána teplotou 80°
Ojniční ložisko má nějakých 100° například a pístní kroužky 150° Vše je mazáno. A válec a pístní kroužky mají na sobě vrstvu oleje o síle několika mikrometrů. Myslíte že ta vrstva dokáže držet těch 80°?
Jak dlouho chladne olej? Hodiny. A ty tu budeš tvrdit, že ztratí 70 stupňů během zlomku sekundy než proběhne z jedné časti motoru do druhé???
Přesto s tebou nesouhlasim, výrobce motorky doporučuje teplotní rozsahy defakto dle venkovnich teplot, jedná se o parametr oleje, ale rozhodně ne o údaj, podle kterého je možné porovnávat kvalitu.
1 reakcí na tento příspěvek Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?
Olej je důležitou složkou chlazení vnitřku motoru. Zejména dna pístů je nutné chladit a tam je ten rozdíl teplot značný. Čím více oleje, tím se méně se ohřeje. Jenže v otáčkovém motoru toho oleje moc na písty cpát nemůžete. To znamená velký teplotní gradient.
Dále olej na stěně válce, v drážkách kroužků a pod se mění jen pozvolna. A stále musí mazat.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?
mihla píše: Dave81 Bod 1 teplotní rozsah je základní kvalitativní parametr už od pravěku. Jak jsem psal, dnes už to nestačí. Vážně tomu můžete věřit.
Redguy. V klikové skříni je nějaká teplota, třeba 80°C, tak i kliková ložiska jsou mazána teplotou 80°
Ojniční ložisko má nějakých 100° například a pístní kroužky 150° Vše je mazáno. A válec a pístní kroužky mají na sobě vrstvu oleje o síle několika mikrometrů. Myslíte že ta vrstva dokáže držet těch 80°?
Jen doplním.Ale nerozporuji. Teplota uvnitř spalovacího prostoru(válce) dosahuje až 3000°C. Stejně jak je důležitá teplota, tak stejně je důležítá energie.
A písty se IMHO ochlazují více čerstvou směsí vzduch a benzín než olejem. Jinak nejsem žádný motorový guru, ale olej na stěnách válců přece stírají právě ty kroužky při každém pohybu pístu dolů a při každém pohybu nahoru je tam rozstříknutý olej nový, takže o pozvolném měnění nemůže být řeč.
Naposledy editováno 19.08.2013 23:17:13
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?
AndělČK píše: Jen doplním.Ale nerozporuji. Teplota uvnitř spalovacího prostoru(válce) dosahuje až 3000°C. Stejně jak je důležitá teplota, tak stejně je důležítá energie.
Pokud máš olej ve spalovacím prostoru (4taktu), tak doporučuji rychlou návštěvu servisu
Redguy píše: Pokud máš olej ve spalovacím prostoru (4taktu), tak doporučuji rychlou návštěvu servisu
Mám ho tam, jako 100% spalovacích motorů.
Doporučuji si přečíst nějakou knížku o motorech. A nebo studium na VŠ v oboru.
Naposledy editováno 19.08.2013 23:27:34
1 reakcí na tento příspěvek Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?
to jen k diskuzi o teplotách oleje....
jinak už fakt není co dodat,olej se tady řeší 20x do roka-vysledek vždy stejný:nalít tam to co doporučuje výrobce a hotovo!nic lepšího se nevymyslí,maximálně zkrátit interval výměny...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?
Redguy píše: Když už jsme u toho, tak je zajímavý, že výrobce plácne v manuálu nějaký rozsah viskozit, ale neřeší ani lokální klima (třeba Španělsko vs Norsko), ani sezonu, tj. v létě používat třeba 20W-50 a v zimě 10W-40. Přitom právě místní teplota je pro výběr SAE viskozity nejdůležitější.
Opet souhlas sefe... Kluci v italii na vejlete uz nekolikrat beci ze jim motorka zacne extra zrat olej a vedra... 10w40... 10w50 uz to nedelala...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?
z-x-r píše: Opet souhlas sefe... Kluci v italii na vejlete uz nekolikrat beci ze jim motorka zacne extra zrat olej a vedra... 10w40... 10w50 uz to nedelala...
Proto bych asi dodrzoval hlavne minimalni kvalitu podle API a viskozitu bych proste prizpusobil tomu, v jakych teplotach zrovna jezdim. Samozrejme u motorek se spolecnou naplni motoru, spojky a prevodovky to laborovani asi tak jednoduchy nebude kvuli moznemu prokluzu, ale je mi opravdu divny, ze vyrobce nebo aspon distributor nebere v uvahu lokalni klima a placne jedno SAE pro celou planetu na cely rok.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
ukazatel paliva Triumph TT 600 | Donyx | 0 | 27.4.2019 v 10:53 Donyx |
Potřebuju radu s triumphem Triumph Speed Four, Triumph TT 600 | silver.wrc | 1 | 26.4.2019 v 18:45 Desm |
Přehřívání Triumph TT 600 | ChoseHnizdo | 5 | 22.3.2015 v 20:44 piplman |
pro a proti Triumph TT 600 | pajik6r | 5 | 4.6.2014 v 12:41 PetrKlusacek |
Snímač ryhlosti Triumph TT 600 | PetrKlusacek | 2 | 4.6.2014 v 09:49 PetrKlusacek |