Po dlouhé době mně padl do oka další článek o neovladatelném vozidle se "zaseknutým" plynem a tentokrát mne už donutil k vážnému zamyšlení.
Jde zejména o v článku zmiňovanou věc, že ani brzdy nefungovaly . Vím, že se dost pravděpodobně jednalo o vůz a hydraulickou převodovkou (dobře víme, jak se spousta "amíků" štítí manuální kvaltkysny) a klidně i se spouštěním a vypínáním motoru tlačítkem, kde spínačka jest nahrazena čipovou kartou, ale i tam přece musí být brzdový systém nezávislý na ostatních systémech , nebo tato podmínka snad dnes neplatí?
Tím spíše mé pochybnosti prohloubil jeden z příspěvků v tamější diskusi pod článkem:
Poraďte mě taky, mám auto s elektornickou ruční brzdou, automatickou převodovkou, startuju tlačítkem a brzda při sešlápnutém elektronickém plynu nereaguje.. Jak byste zastavili??
-----------
Většina moderních aut má pod sedadlem řidiče v jeho dosahu takovou plastovou krabičku a do ní stačí kopnout patou. Je v ní uzavírací ventil na přívod paliva do motoru,který reaguje na náraz určité intenzity,ale i na změnu polohy při převrácení auta. Tohle naopak bývá nejčastěji příčinou nemožnosti nastarovat auto,které je jinak v pořádku, jen si řidič neuvědomil, že do tohoto zařízení nechtěně kopl. Následně pak stačí tlačítkem na horní straně krabičky ventil znovu otevřít a vozidlo zase funguje. Jo a pak ještě jedna maličkost. Každé vozidlo je vybaveno příručkou pro řidiče, kde je urřitě popsána možnost a způsob nouzového vypnutí motoru či zastavení vozidla.
(citace jest doslovně kopírována, bez oprav chyb)
Pokud to znamená, že při sešlápnutém plynu jsou brzdy deaktivovány, tak potom snadno může k takové situaci dojít, ale potom by takové vozidlo nemělo vůbec získat homologaci pro provoz .
Spíš mne tedy napadá, zda nejsou informace v článku překrouceny (známe, co dovedou "novináři" na Blbinkách), nebo zda se kluk s čerstvým řidičákem jen nevymlouval a třeba se nesnažil "maskovat" pravý důvod zběsilé jízdy - třeba, že jej začala stíhat policejní hlídka pro porušení pravidel (a spoléhá na to, že v havarovaném autě ani znalci nic nezjistí).
Kor když i dealer značky vozu byl údajně bezradný. ASám mám Accent r. 2007, který už je elektronikou dost prošpikovaný, ale do brzd krom ABS žádná elektronika nezasahuje a je vyloučené , aby jakákoli porucha elektroniky brzdový okruh vyřadila.
A pokud jde o v diskusi zmíněný nárazový odpojovač čerpadla, tak ten sice má už i Punto 1. generace, ale je umístěn vedle sedačky řidiče pod hranou podlahy a rozhodně není možné do něj kopnout, pouze je na vrchu gumová krytka, jejímž stiskem jde rozpojený odpojovač znovu zapnout.
Tož babo raď... opravdu je možné dnes na silnicích potkávat taková "přeelektronizovaná" a tím pádem i potenciálně nebezpečná "PC na kolech", nebo celý případ jest novinářskou kachnou?
To zkratka neni mozne.
1 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
navíc, většina vozidel má safety fíčr, že při sešláplé brzdě se deaktivuje plynový pedál, rozuměj úplný přívod paliva (drtivá většina vozů s ESP), v žádném příápadě to nefunguje naopak. Brzda je ale vždy funkční...
si to vyzkoušejte s vyplým vozidlem... Brždění je sice takovej malý zápas, ale funguje.
sry pokud už to tu zaznělo.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Muj soukromy odhad je, ze posilovac dela dobre 50% jestli ne vic...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
A takovej blabol slysels kde? Zkousels to nekdy? Auto s nefunkcnim posilovacem samozrejme bez problemu zabrzdis, akorat musis slapnout trosku vetsi silo, alo rozhodne se na ten pedal nemusis postavit. Stara lada nebo nektere modely skodovky posilovat nemely a zabrzdit to slo. Tak prosim nerozsiruj blaboly, ktere jsi nekde cetl, ale nezkusil.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Dalo by se rict, ze ten pocit, ze to nejde pochazi mozna z toho rozdilu mezi silou nutnou k zabrzdeni s posilovacem a bez nej. Pravdou je, ze kdyz prestane fungovat posilovac brzd, tak u neznaleho ridice to muze navodit pocit, ze to nejde. S posilovacem se staci brzdy jenom dotknout a uz to funguje, s mrtvym posilovacem to chce radove vetsi silu, ale neznamena to, ze by se na to musel postavit 100 kilovej chlap nebo zenska (Boze chran )
Naposledy editováno 08.03.2013 16:02:38
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Naposledy editováno 08.03.2013 17:10:59
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
2. Stovky Nm ano, rekneme ze normalni auto ma moment nekde mezi 120 - 280 Nm, ale to nejsou rozhodne tisice. Neco pres tisic ma tahac s objemem motoru 12-13 litru. Bud si jisty, ze ani tam motor brzdy V ZADNEM pripade nepretahne. Zkousel jsem to jenom s kozlem bez navesu. Pokud funguje rucni brzda dobre, tak motor nepretahne ani tuto rucni brzdu, ktera pusobi jenom na zadni kola.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
milda_brno píše: Dawe02>
2. Stovky Nm ano, rekneme ze normalni auto ma moment nekde mezi 120 - 280 Nm, ale to nejsou rozhodne tisice
dvoulitrovy turbo at benzin ci nafta 300Nm, nafta ještě víc... třílitr nafta přes 500 Nm....
čímž nechci zpochybnovat brzdy... ale je fakt že bez posilovače, měla babi problém ubrzdit fabku když se rozjela od domu z kopce a myslela že to bude v pohodě jako u favoritu co měla předtím...
Naposledy editováno 08.03.2013 21:20:36
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Jak moc musis u bezneho auta slapnout na brzdu abys zablokoval kola? Tipuji tak 5 kg. Bez posilovace to klidne muze byt 40-50 kg. To mas 8-10x tolik. A to je rozdil jako krava, kdyz to necekas-neznas.
P.S.
Mam pocit, ze v historii existovalo jedno auto, ktere nemelo pedal brzdy primo na brzdovy valec, ale bylo to reseno elektricky. Byl to tusim Citroen BX. Kdosi mi rikal, ze za urcitych okolnosti se mohlo stat, ze to prestalo brzdit. Nicmene rucni brzdu mel na predni kola a to pomerne velmi vykonou, tak se to dalo resit. Ale pocit to mohl byt dost blbej, kdyz slapes na brzdu a pripadas si jako bys slapal do hovna bez jakehokoliv efektu.
Naposledy editováno 08.03.2013 21:57:51
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
ale třeba felinu bez posilovače volantu jsem na parkovišti zaparkoval docela v pohodě, kdežto nový auto rvu oběma rukama a mam strach jelikož ten odpor je fakt dost silnej a než bych otočil cely kola tak by mě asi jeblo...
takže že bez/s posilovačem je stejný a že je to jen placebo v rozdílu sil se mi prostě nezdá...
Naposledy editováno 09.03.2013 00:29:57
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
milda_brno píše: Dawe02> 1. nepotkal jsem jeste auto, ktere by nedokazalo preprat brzdami motor.
2. Stovky Nm ano, rekneme ze normalni auto ma moment nekde mezi 120 - 280 Nm, ale to nejsou rozhodne tisice. Neco pres tisic ma tahac s objemem motoru 12-13 litru. Bud si jisty, ze ani tam motor brzdy V ZADNEM pripade nepretahne. Zkousel jsem to jenom s kozlem bez navesu. Pokud funguje rucni brzda dobre, tak motor nepretahne ani tuto rucni brzdu, ktera pusobi jenom na zadni kola.
1) to zes ho nepotkal neznamena nic zasadniho.
2) psal jsem o momentu na kolech. A ten je (u bezneho Evropskeho auta, o US nemluve) snadno pres 1000Nm a to nejen na nejnizsi prevodove stupne. Nejprve pocitej nez zacnes nekoho opravovat. Brzdovy system designovany pro posilovac fungujici v rezimu 'no bias' velky motor tahnouci naplno skutecne neubrzdi. Nicmene aby se tyto dve okolnosti sesly je vicemene nemozne (alespon pro 6 sigma statistiku).
Naposledy editováno 09.03.2013 01:29:12
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
P.S.
Vyrobce tvrdi, ze nezastavis?
Naposledy editováno 09.03.2013 20:20:29
2 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
milda_brno píše: assassin> tak to je vyzva, kdy?
V tydnu jsem k večeru doma furt, jen zo chce nastudovat jak se vyřadí ten posilovač a da se plnej plyn, samo v aute nepojedu, bez motoru uz sem s tím brzdil a mám 100kg, tzn ze bych neuměl dost šlápnout na brzdu moc nehrozi, obavám se ze nejsem ani pripad kterej nema predstavu jak brzdi aut s/bez posilovace
Tak co, mas na to kule?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
assassin píše: V tydnu jsem k večeru doma furt, jen zo chce nastudovat jak se vyřadí ten posilovač a da se plnej plyn, samo v aute nepojedu, bez motoru uz sem s tím brzdil a mám 100kg, tzn ze bych neuměl dost šlápnout na brzdu moc nehrozi, obavám se ze nejsem ani pripad kterej nema predstavu jak brzdi aut s/bez posilovace
to si delas srandu, nebo fakt nevis, jak vyradit posilovac? mluvite tu "zasvecene" obcas o spouste odbornych vecech a nevis, jak na tuhle trivialnost?
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Eso_Rimmer píše: to si delas srandu, nebo fakt nevis, jak vyradit posilovac? mluvite tu "zasvecene" obcas o spouste odbornych vecech a nevis, jak na tuhle trivialnost?
Nevim v jakem aute to chce zkouset, ale spis mel na mysli jak vyradit posilovac aniz by skoncil v lip modu. Potom u moderniho auta neda ten plny plyn. Srandovni je si myslet ze to je porad jako u skodovky.
Naposledy editováno 11.03.2013 23:00:09
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Dawe02 píše: Nevim v jakem aute to chce zkouset, ale spis mel na mysli jak vyradit posilovac aniz by skoncil v limb modu. Potom u moderniho auta neda ten plny plyn.
u jeho auta tezko. bez urazky. ale je mozny, ze obmenil karu.