Naposledy editováno 05.02.2012 12:28:08
1 reakcí na tento příspěvek Zmacknuta brzda pres noc - odvzdusneni.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zmacknuta brzda pres noc - odvzdusneni.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zmacknuta brzda pres noc - odvzdusneni.
brabenecz píše:
E: ještě zdroj
http://kdf.mff.cuni.cz/veletrh/sbornik/Veletrh_02/02_18_Patc.html
Brabenec nezlob se, ale ve vsem tvym vedeckym badani a odkazu na mff chybi krapet zdravyho rozumu. Neresis bublinu v akvarku, ale bublinu v uzky hadici, kde se ma bublina velikosti blizici se prumeru hadice snahu "prilepit" na hadici a prave nestoupat vzhuru k pumpe.
Kdyz ji zmensis tlakem na zlomek jejiho objemu, tak mozna pokud by to bylo v akvarku tak stoupa pomaleji, ale diky malemu prumeru je pro ni hadice najedou HODNE siroka, a misto "prilepeni se" ke stenam proste projde nahoru k pumpe.
A to ti tu jinejma slovama uplne presne napsal Jurawood v prispevku #80 at snim souhlasis nebo ne.
Naposledy editováno 05.02.2012 12:56:10
ostatne ja pri odvzdusnovani mam jeste gumovou palicku a do vseho mlatim, natacim riditka sem tam prostre z toho ten vzduch musim vymlatit , razy taky uvolni "prilepenou bublinku"
Naposledy editováno 05.02.2012 14:32:18
1 reakcí na tento příspěvek Zmacknuta brzda pres noc - odvzdusneni.
Tlak roste s hloubkou. V nasem pripade roste s klesajici vyskou, a to i v packou nezatizenem stavu. Tudiz u trmenu je vetsi tlak nez u packy. Jsou to asi velmi male hodnoty, ale treba na to maji vliv.
Diky zvyseni tlaku packou dojde ke zmenseni bubliny, ktera tim ma i vetsi moznost prostorem prokloznout, pripadne se tim i vice prostoupi misto s vetsim poctem bublin. Vzhledem k tomu ze u trmenu (jak jsem psal vyse)je tlak vyssi, zene zmensenou bublinu vzhuru k nadrzce, kde je mensi tlak a prostor k uniknuti. A vse je to podmineno casem, jelikoz jsou rozdily v tlacich diky male hloubce (vysce) male je zapotrebi proste dele casu :)
hm ?
Naposledy editováno 05.02.2012 15:53:10
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zmacknuta brzda pres noc - odvzdusneni.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zmacknuta brzda pres noc - odvzdusneni.
Naposledy editováno 05.02.2012 20:01:57
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zmacknuta brzda pres noc - odvzdusneni.
Floo píše: pylot> no heled nejsem zadny fyzik! znam pojem z letectvi, kde je vztlak definovan jako rozdil mezi tlaky pod a nad kridlem letadla. Coz se v pripade bubliny asi da rict ze je to rozdil mezi tlakem uvnitr, a okolim. Tudiz jak to tak pisu tak asi mas recht. Nicmene jsem tim chtel rict ze tlak co je okolo bubliny je promenny vzhledem k vysce a tim padem ji vytlacuje. Asi tak ! Dik za opravu .
Mas to cely pomotany. Tlak unitr bubliny a v jejim okoli je stejnej. Vztlak je zapricinenej rozdilnou hustotou bubliny vzduchu a brzdovy kapaliny. Cim vetsi tlak tam bude, tim mensi bude bublina a pri predpokladu konstantni hmotnosti bubliny se zvetsi jeji hustota. Proto pri zvysenym tlaku bude vztlak mensi. Tlak bublinu vubec nikam netlaci. Ani nahoru a ani dolu. Ten ji jenom stlacuje.1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zmacknuta brzda pres noc - odvzdusneni.
pylot píše: Mas to cely pomotany. Tlak unitr bubliny a v jejim okoli je stejnej. Vztlak je zapricinenej rozdilnou hustotou bubliny vzduchu a brzdovy kapaliny. Cim vetsi tlak tam bude, tim mensi bude bublina a pri predpokladu konstantni hmotnosti bubliny se zvetsi jeji hustota. Proto pri zvysenym tlaku bude vztlak mensi. Tlak bublinu vubec nikam netlaci. Ani nahoru a ani dolu. Ten ji jenom stlacuje.
to bych řekl žes to moc nevylepšil. Vzduchová bublina nestoupá vzhůru kvůli vztlaku, ale kvůli nižší hustotě než má brzdovka (stejně jako třeba olej ve vodě). Vztlak bude ovlivňovat rychlost stoupání a závisí jen na velikosti bubliny a ne na hustotě. Proti vztlaku potom působí tíha bubliny.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zmacknuta brzda pres noc - odvzdusneni.
Stev píše: to bych řekl žes to moc nevylepšil. Vzduchová bublina nestoupá vzhůru kvůli vztlaku, ale kvůli nižší hustotě než má brzdovka (stejně jako třeba olej ve vodě). Vztlak bude ovlivňovat rychlost stoupání a závisí jen na velikosti bubliny a ne na hustotě. Proti vztlaku potom působí tíha bubliny.
Tady moc nesouhlasim. Tak kdyz uz tak poradne. Vzduchova bublina stoupa protoze na ni pusobi nejaka sila. Tu silu ja pojmenovavam vztlakova a porad mam za to ze se tak jmenuje i obecne. Sila je spocitatelna podle archymedova zakona. Sem predpokladam ze se schodnem. Co se tyce rychlosti stoupani bubliny tak tam nevim a muzu jen spekulovat. Cim vetsi bublina, tim vetsi sila na ni pusobi(tim vetsi tihu ma voda bublinou vytlacena), ale tim vetsi ji klade kapalina odpor. Nebo ne? Kdyz jsou dve stejny bubliny, ale v jedny ma plyn vetsi hustotu, tak vztlakova sila na obe bubliny bude stejna, ale ta s vetsi hustotou ma vetsi hmotnost tudiz ji bude brzdit vetsi tihova sila. Ale tihova sila je v tomhle priklade zanedbatelna. Predpokladem je samozrejme stejnej plyn v obou dvou. Uz se shodnem?1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zmacknuta brzda pres noc - odvzdusneni.
pylot píše: Tady moc nesouhlasim. Tak kdyz uz tak poradne. Vzduchova bublina stoupa protoze na ni pusobi nejaka sila. Tu silu ja pojmenovavam vztlakova a porad mam za to ze se tak jmenuje i obecne.
A když nějaký těleso v kapalině klesá tak na ní vztlaková síla nepůsobí?
no ja jsem chtel jen nahodit nazor pro diskusi, a to ten: ze se domnivam, ze v prostredi kde se meni tlak vzhledem k hloubce se objekt bude presunovat do prostredi, kde na nej pusobi mensi tlak. Viz pocasi, tlakove vyse a nize. Mraky atd. to vse jde tam kde je tlakova nize. viz. synopticke mapy. Tak vlastne vznika vitr, presunem vzduchove castice z vyssiho tlaku do nizsiho.
Naposledy editováno 05.02.2012 23:00:23
doufam ze to dopadne jak v tomto prislovi "veni vidi vici"
1 reakcí na tento příspěvek Zmacknuta brzda pres noc - odvzdusneni.
bublina v kapaline je nadnasena vztlakovou silou, stejne jako kterekoliv jine teleso. Je to popsane zminenym archimedovym zakonem, jeho odvozeni je pomerne jednoduche. v kapaline je hydrostaticky tlak ktery stoupa s hloubkou - je to zpusobene vlastni vahou te kapaliny... kdyz se potopim do 10ti metru je nade mnou vyssi "sloupec" vody nez kdyz se potopim do 2metru...
archimeduv zakon se obvykle odvozuje na "krychlicce" - bocni steny jsou z hlediska tlaku na tom stejne, na horni stenu pusobi ale jinej tlak nez na spodni stenu - na spodni stenu pusobi o to vetsi tlak o kolik je hloubeji nez vrchni stena (tzn o vysku te krychle) Fvz= V x ro x g
objem teles, ro kapaliny, g - gravitacni zrychleni.
pokud kapalinu uzavru do nadoby a stlacim ji, tak v kazdem miste kapaliny bude tento tlak + ten hydrostatickej. tzn pro vztlak tam plati porad stejny vzorec, diky tomu tlaku navic se ale bublinka zmensi - ma mensi objem a tudiz na ni pusobi mensi vztlak.
Floo: to budou mit na mechanice z tebe radost s dotazem na archimeduv zakon, komu konkretne si tam psal? byl to muj domovsky ustav, v jejich laboratorich sem stravil celkem dost casu.
Naposledy editováno 06.02.2012 10:44:28
1 reakcí na tento příspěvek Zmacknuta brzda pres noc - odvzdusneni.
1 reakcí na tento příspěvek Zmacknuta brzda pres noc - odvzdusneni.
Nechápu.
p.s. kontaktoval jsem Jiriho Nozicku