Kolem sebe vidím většinou jezdit ve stupačkách, což považuju za oprávněné, když se maže rychle nebo když se jede po velkých hrbech. Taky je pravda, že když stojím ve stupačkách, tak skoro nevnímám, jak se motorka pode mnou mele a dokážu jet rychleji. V sedě je ten pocit daleko horší.
Ale když se proplítám mezi stromama, všude kde jedu pomaličku protože terén připomíná trial, je něco špatně na tom, když si sednu?
Motorka se mi tak líp vede a připadám si na ní jistější.
Nehledě na to, že si každou chvíli potřebuji odšlápnout a to se mi ze stoje moc nedaří....
Vím, že to chce pilovat rovnováhu, ale ve svejch letech jsem rád, že se vůbec do terénu odvážím a lepší už to asi moc nebude :)
1 reakcí na tento příspěvek Enduro - v sedě nebo ve stupačkách?
?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? :lol:
Klasika > Není nic špatnýho si sednout - když jedeš 5-10km/h tak tě těžko nějakej hrb setřese. na rovině (polňačka, asfalt...) sedím téměř furt, jednak v kilu stát - tak to mám co dělat se držet (a potom když fouká vítr to je teprv sranda) a taky si člověk musí odpočnout. Taky 90% zatáček se jezdí v sedě je to mnohem rychlejší než ve stupačkách
1 reakcí na tento příspěvek Enduro - v sedě nebo ve stupačkách?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enduro - v sedě nebo ve stupačkách?
Já bych naopak z fyziky řekl, že těžiště bude ve stoje výše, ale s tím těžištěm se dá lépe pracovat a měnit jej ve stoje. A vzhledem k nataženým nohám se větší část hmoty přesune do odpružené hmoty nežli v sedě. Jo... teorie ta by mi šla, ale praxe je nějak jiná :/
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enduro - v sedě nebo ve stupačkách?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enduro - v sedě nebo ve stupačkách?
nesnáším fyziku *no*
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enduro - v sedě nebo ve stupačkách?
ZbyneKTM píše: Ivanhorse>těžiště jezdce bude opravdu výše, ale těžiště soupravy bude posunuto níž...
nesnáším fyziku *no*
Těžiště soustavy je součtem těžišť jednotlových částí soustavy a tudíž bude VÝŠE. Ale práce s těžištěm soustavy ve stoje je jednodušší a v dalece větším rozsahu nežli v sedě. To vyšší těžiště umožní též snadnější postavení motorky jak píše Vana/on to ví prakticky , já teoreticky/- pokud podélné umístění těžiště je shodné s jízdou vsedě. Síla která působí při akceleraci má totiž větší páku. Ale stějně tak mohu pomoci zvednutí tím, že posunu těžiště dozadu a tím zmenším páku zvedání těžiště a tudíž "pomohu" zvednutí. Jinak z fyziky a mat jsem měl za 2/ protože učitelka neunesla moje neustálé opravování jejícj chyb/ z moto praxe zatím propadám / nebo spíše padám/, ale snažím se zlepšit
opravdu se totiž jedná o to, který težiště máš na mysli jak vyhodnotíš celou soustávu, taky se musí brát na zřetel, že ve stupačkách je soustava volná, protože na pevnou bych určitě neměl sílu...proto je třeba mít motorku mezi koleny, a balancovat vlastním těžištěm na těžiště motorky, při vychýlení od osy jízdy, tak právě díky výše položenému těžišti těla, jsi schopen líp ovládat motorku....pokud vezmu v úvahu celou soustavu jako pevný celek, tak díky přenosu váhy přes nohy do stupaček místo na sedlo je těžiště níž...wow, úplně se mi kouří z hlavy, asi skočím na pivo :thmubup:
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enduro - v sedě nebo ve stupačkách?
1 reakcí na tento příspěvek Enduro - v sedě nebo ve stupačkách?
Dovolil sem si malej nákres.
Abysme mohli vycházet z něčeho reálnýho, tak neberu potaz sil při rozjezdu nebo brždění. Nepatrnou sílu kterou působí ruce na řídítka pro jednoduchost taky vynechám - pokud jedu ve stupačkách, tak na nich stojim celou váhou a řídítka jenom vedu - neopírám se o ně - jízda třeba po polní cestě.
Na nákresu je viděl kola a jejich osa mezi nima, zhruba na té ose leží stupačky (žlutý terč), nad onou osou je motor nádrž a tak, takže těžiště celé soustavy je nad onou osou (modrá lajna). Začnu působit na stupačky (červená šipka) a težiště se díky síle působící skoro pod motorem posune blíže k modré ose (žlutá tlustá čára) a je vcelku jedno jestli budu působit na stupačky tyčí dlouhou kilometr a moje váha bude někde kilometr nad motorkou nebou budu viset pod motorkou - místo působení onou silou je pořád stejné - stupačky.
-
Případ druhý - sedím celou váhou na sedle (neberu v potaz pro zjednodušení váhu položených nohou na stupačkách) takže opět žlutý terč, tentokráte v místě sedačky a na něj působící síla, opět je lhostejno jestli budu na sedačce sedět nebo stát, nebo za ní viset pod motorkou - stále působím silou na stejné místo a tou je horní část motorky (vynechte kecy o stabilitě celé soustavy, bereme v potaz těžiště motorky) těžiště motorky se tak posune dost výše - tlustá žlutá čára.
Je to prostě jednoduchá fyzika. (vše je to jen jednoduše nakresleno pro pochopení.
-
Podstatná výhoda stání je v tom, že se snadno přenáší "zatížení" tělem tam kde je potřeba - na řídítka, nad zadní kolo,........... což se v sedě dělá tžko.
2 reakcí na tento příspěvek Enduro - v sedě nebo ve stupačkách?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enduro - v sedě nebo ve stupačkách?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enduro - v sedě nebo ve stupačkách?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enduro - v sedě nebo ve stupačkách?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enduro - v sedě nebo ve stupačkách?
Jedeš po polní hrbolaté cestě, stojíš celou váhou ve stupačkách a rukama pouze vedeš řídítka. Pokud budeš mít kilometr dlouhý nohy a pojedeš po polní hrbolaté cestě a rukama řídítka pouze povedeš- TĚŽIŠTĚ MOTORKY BUDE FURT STEJNÉ A STEJNĚ SE TA MOTORKA BUDE PO PŘEJEZDU NEROVNOSTI CHOVAT.
Tototéž platí o sedění v sedel.
-
-
Jakmile ale pojedeš terén, zatáčky a musíš přenášet váhu na různý místa, už jde dost složitou věc a tam už platí to že je důležité jak těžistě motorky, tak aj těžiště a stabilita celé soustavy -tj. jezdec-motorka.
To samozřejmě nepopírám, z logigi celé věci to vyplývá. Ale jakmile se začneš bavit JEN O TĚŽIŠTI MOTORKY tak na stupačky můžeš působit kilometrovou tyčí svou váho, tak prostě těžiště motorky bude furt stejné PROTOŽE PŮSOBÍŠ SILO POŘÁD NA STEJNÉ MÍSTO. kua tady asi někdo nedává pozor nebo nechodil do školy.
--
--
Nicméně teorie je dobrá do hospody k pivu a praxe je prostě praxe a tu nic nenahradí :thmubup:
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enduro - v sedě nebo ve stupačkách?
Každopádně se schodnem že sou prostě místa kde je stoj ve stupačkách nezbytností a sou místa, kde sezení není žádnej prohřešek
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enduro - v sedě nebo ve stupačkách?
Jezi píše: Dingo> ok - možná máš pravdu - takhle by to i mohlo platit, ale v momentě, kdy se začnou točit kola už je všechno tatam - mimochodem dneska sem lítal v kolejích po hárvestoru a to byl tělocvik.
Každopádně se schodnem že sou prostě místa kde je stoj ve stupačkách nezbytností a sou místa, kde sezení není žádnej prohřešek
No to je dalsi, jedes v treba 15 cm koleji jak ji projedes lip?Ja teda ve stupackach to projedu mnohem vetsi rychlosti nez v sede.ale je to porad o teoretizovani. Porste praxe je praxe a kazdej si to pojede tak jak chce ;)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enduro - v sedě nebo ve stupačkách?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enduro - v sedě nebo ve stupačkách?
To nefunguje,dneska sem to zkousel. :lol:
1 reakcí na tento příspěvek Enduro - v sedě nebo ve stupačkách?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enduro - v sedě nebo ve stupačkách?
Zkuste si to, funguje to. Zadní kolo jde v terénu při brždění velmi rychle do smyku a jízda je nestabilní.
Zatáčky v sedě, posed co nejvíc vpředu, vnitřní noha natažená dopředu, loket vnější ruky nahoru, váha na vnější noze / stupačce.
Někde mám video kde to Marko předvádí naživo, ale musím to zkusit někde vystavit nebo mi dejte email do PM, pošlu vám to. Není to velký.
http://leteckaposta.cz/274116439
Užijte si to. :D
Karel
edit: link na video
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enduro - v sedě nebo ve stupačkách?
no ja nevim ale pri podrazovani v kroskach dycky nohu zvedam celou a tuknu spickou dolu. bez zvedani ze stupacky sem podrazoval v teniskach.