Téma: Enduro - v sedě nebo ve stupačkách?
 
20.9.2007 v 09:45
Jak je to "správně"?
Kolem sebe vidím většinou jezdit ve stupačkách, což považuju za oprávněné, když se maže rychle nebo když se jede po velkých hrbech. Taky je pravda, že když stojím ve stupačkách, tak skoro nevnímám, jak se motorka pode mnou mele a dokážu jet rychleji. V sedě je ten pocit daleko horší.
Ale když se proplítám mezi stromama, všude kde jedu pomaličku protože terén připomíná trial, je něco špatně na tom, když si sednu?
Motorka se mi tak líp vede a připadám si na ní jistější.
Nehledě na to, že si každou chvíli potřebuji odšlápnout a to se mi ze stoje moc nedaří....

Vím, že to chce pilovat rovnováhu, ale ve svejch letech jsem rád, že se vůbec do terénu odvážím a lepší už to asi moc nebude :)

1 reakcí na tento příspěvek Enduro - v sedě nebo ve stupačkách?

21.9.2007 v 19:09 | Nahoru | #1
http://leteckaposta.cz/770761419

Dovolil sem si malej nákres.
Abysme mohli vycházet z něčeho reálnýho, tak neberu potaz sil při rozjezdu nebo brždění. Nepatrnou sílu kterou působí ruce na řídítka pro jednoduchost taky vynechám - pokud jedu ve stupačkách, tak na nich stojim celou váhou a řídítka jenom vedu - neopírám se o ně - jízda třeba po polní cestě.
Na nákresu je viděl kola a jejich osa mezi nima, zhruba na té ose leží stupačky (žlutý terč), nad onou osou je motor nádrž a tak, takže těžiště celé soustavy je nad onou osou (modrá lajna). Začnu působit na stupačky (červená šipka) a težiště se díky síle působící skoro pod motorem posune blíže k modré ose (žlutá tlustá čára) a je vcelku jedno jestli budu působit na stupačky tyčí dlouhou kilometr a moje váha bude někde kilometr nad motorkou nebou budu viset pod motorkou - místo působení onou silou je pořád stejné - stupačky.
-
Případ druhý - sedím celou váhou na sedle (neberu v potaz pro zjednodušení váhu položených nohou na stupačkách) takže opět žlutý terč, tentokráte v místě sedačky a na něj působící síla, opět je lhostejno jestli budu na sedačce sedět nebo stát, nebo za ní viset pod motorkou - stále působím silou na stejné místo a tou je horní část motorky (vynechte kecy o stabilitě celé soustavy, bereme v potaz těžiště motorky) těžiště motorky se tak posune dost výše - tlustá žlutá čára.
Je to prostě jednoduchá fyzika. (vše je to jen jednoduše nakresleno pro pochopení.
-
Podstatná výhoda stání je v tom, že se snadno přenáší "zatížení" tělem tam kde je potřeba - na řídítka, nad zadní kolo,........... což se v sedě dělá tžko.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enduro - v sedě nebo ve stupačkách?

21.9.2007 v 19:56 | Nahoru | #2
Dingo> není třeba uvažovat polohu těžiště člověka ? Nesouvisí to s tim náhodu ? Nwení náhodou jenom další těleso se svýma vlastníma porametrama ? Podle mě to co tu píšeš by fungovalo pokud by bylo těřiště v místě spoje
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist