Dík za případné odpovědi.
1 reakcí na tento příspěvek Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.
Sání musí zavřít 75 st. po HU.Pokud si s tím poradíš, budeš muset trošku doladit karbec.
Ale jede to !
2 reakcí na tento příspěvek Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.
Upravit šoupě a dát větší karbec je úplně k hovnu
a) stator má průměr 20mm a zvětšit se dá na max 22 a to je dost technicky náročný
b) karbec na vertikální osu difusoru, to se jen tak jinej nedělá.
1 reakcí na tento příspěvek Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.
Sojky píše: Hele dá se to převrtat na 125 ccm do origo válce, pak se trochu jinak natočí rotační šoupě a ejhle a je tam 15 koní
to by muselo bejt vrtání 57, to do origo vložky prostě nenacpeš. Mám válec, co je přebroušenej na 51,5 a je to podle mě maximum, už teď je ta vložka jak šlupka
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.
Výkon 90tky bych dál nezvedal, úplně bude stačit, když ji naučíš jezdit tak jak má. Problém té motorky není ani tak v motoru jako v podvozku, v 80 a dál se vlní jak had a je to dost nepředvídatelné.
Jinak základní předpoklad pro úpravy je solidní klikovka, která je dost na hraně už v sérii a spojka ti taky moc nepoděkuje. Radši dopras 516, té taková škoda nebude narozdíl od 90 není v ničem technicky zajímavá.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.
Nevím kolik jsi těch motorů dělal nebo viděl.To co jsem řekl platí.Mám ověřenou úpravu s válcem ČZ175 ale k tomu je potřeba i jiná ojnice a odlehčený píst.To jsem sem nechtěl tahat.
Ale vysvětli mně co s tím má společnýho stator a co to je karbec na vertikální osu???
Rád se poučím.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.
Jumbo3 píše: mi-psi>
Nevím kolik jsi těch motorů dělal nebo viděl.To co jsem řekl platí.Mám ověřenou úpravu s válcem ČZ175 ale k tomu je potřeba i jiná ojnice a odlehčený píst.To jsem sem nechtěl tahat.
Ale vysvětli mně co s tím má společnýho stator a co to je karbec na vertikální osu???
Rád se poučím.
hele motorů sem viděl všehovšudy asi 12, dělal sem jich asi 5. Jestli mě chceš zkoušet, tak to s tebou nemíním ztrácet čas. Jestli nevíš, co je vertikála, osa a difusor, tak už vůbec ne.
To cos napsal je blbost. Takový otevření šoupěte je doporučovaný u motorů, co točej kolem 12tis otáček a to bez úpravy kanálů nedáš ani omylem. Ty sériový kanály točej tak do 7 tisíc, podle toho, jak se poved motor. A větší karbec nemá smysl, jestliže neupravíš stator TEČKA
czechino píše: mi-psi> Válec z tatrana,ale nějakého soutěžního,ne? Jinak ke karbecu se dá udělat zahnutá příruba do vodorovna.Neznáš ten typ tý MZy?
Ty jo, jestli si takhle línej hledat na netu, tak jak chceš upravovat válec? řikám veteránforum, popřípadě něco málo mám u sebe (neaktualizovaný stránky)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.
Změna časování má okamžitý efekt v každých otáčkách.Pokud změníš aspoň trysky je to znát.
První a nejméně náročná úprava pro zlepšení výkonu.Jestli chceš dělat ramena, tak k tomu nemůžeš přistupovat způsobem "co nevím je blbost a nebo to neexistuje".V provedení na silniční 125ku to mělo karbec 26 přímo na blok,zapalování pouze baterie.
Provedení cros mělo jiné zapalování.Jezdil i motor s vodou chlazeným válcem.Problémy se spojkou nebo převodovkou nebyly.Nemusíš se mnou ztrácet čas.Já pojmy osa a difusor znám.
Jenže ty si pleteš pojem s průjmem !Karbec na vertikální osu difuzoru už radši nikde neopakuj.To je technický blábol a na tohle téma si si s tebou budu dopisovat donekonečna.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.
Chápu, že to není průkazné.Tyhle motory běhaly v roce 1978 - 1980 a nikdo neměl mobil nebo digitál.V té době to ještě nebyli vetráni, bylo spoustu součástek a byl to jedinný 5tikvalt dostupný všem.A opravdu nemám potřebu se tady předvádět.Chtěl jsem pomoci tomu, kdo o to stojí.
Jinak moc dobře vim, co jezdilo a jak se co upravovalo, o tom mi řikat nemusíš. Větší karbec ke stávajícímu stavu motoru je prostě blbost. Za tim si stojim a stát budu. Jinak chce motor pro silnici, takže magneto (nebo cokoliv jinýho) tam bejt musí - denní svícení.
Jo a změna časování má samozřejmě vliv na celej průběh, ale to cos napsal ti nahoní nějakou zdánlivou špičku, to je tak všechno. Pojede to o dost hůř, za tim si taky stojim.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.
Hodně jich jezdilo jako 100vky, ale o plném objemu 125 jsem nikdy neslyšel a ani si to nedokážu se sériovou klikou představit zdvih objem kolem 125 to při zdvihu 49mm vychází na vrtání 56,9mm což kromě toho, že se tam pravděpodobně nevejde je už hrozně podčtvercový motor. Pro srovnání např. 516 má vrtání 55mm na zdvihu 54mm nebo Honda RS 125 (gp speciál) 54mm vrtání 54,5mm zdvih.
Moc nevěřím na to, že by tak extrémní podčtverec fungoval. Jinak si rád popovídám o tom co se jezdilo dřív a jak to fungovalo.
Tak jako tak takhle masivní úprava je při dnešních možnostech pro někoho kdo má dost známých i peněz a chce si hrát. Jiný význam to nemá, navíc 90tek na pokusy už tak moc není...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.
Neexistuje extrémní podčtverec při asymetrickém rozvodu.Tohle bylo 1,18 a dnes běžně jezdí motory 1,13 - 1,15.Tohle dávalo dokonce skoro 130ccm, naštěstí to tenkrát nikdo neřešil.
Ale já tohle vlákno opravdu opouštím, protože s takovými "dravci"nebojuji.
Někdy někde jinde a jinak.
Skutečně se mi tehle poměr vrtání zdvih zdá dost extrémní a nenapadá mě součastný motor podobné kategorie, který byl tak podčtvercový. Naopak všechny výkonné 2t motory jsou čtvercové nebo mírně nadčtvercové.
Časování sání je možné pomocí šoupátka nastavit v podstatě jak je potřebné a vhodné, každopádně zrovna na časování šoupátka není až tolik s čím laborovat. Horší je to už s tím zbytkem, předpokládám, že jste jezdili i jiné klikovky, aby vám vyšlo vyvážení vůči těžší pístní skupině.
Měli jsme v 70. letech závodní motokáru a závodní silniční motocykl 125 ccm. Stroje měly upravený motor z Jawy 90. Vrtání / zdvih byl 56/50, válec otočený - výfuk dozadu, karburátor Mikuni 28 - 32, chlazení vzduchem i vodou. Válec měl 5 - 7 přefukových kanálů, jedna verze měla i oddělené mazání kliky, nahoru pak vrtanou ojnicí. Motor točil 13 - 15 tis. otáček, výkon jsme odhadovali na 16 - 18 koní. Motory byly dost nespolehlivé, často se zadírala klika nebo písty. Zažili jsme s tím hodně, hodně zábavy, všechno se dělalo na koleně, to byly časy. Pokud by k těmto úpravám měl nějaké doplňující info, prosím na mail - star31@seznam.cz
Tady je na ten motor klika, kerů sem onehdá prodal na Slovensko:
Když se z toho dělala stovka, muselo tomět vrtání 50mm. Píst z Tatrana nešel použít, Tatrman má vrtání 52. Používali jsme odlitky z jawského čtyřválce a kruhy z Tatrana stovky, ale skútru.
I tak se musela upravit spojka, převodovka, použít jiná ojnice a samozřejmě jiné ložisko dole na ojnici.
Všecko se dělalo.
I klec na to ojniční ložisko...
Dnes se sice dá všechno koupit, ale postavit něco funkčního néni žádná sranda a schopnosti současných mladíků jsou více než nedostatečné.
Protože je potřebné míti nemalé znalosti jednak ze stavby motocyklů, ale také z mnoha jiných oborů...
A kdo je nemá, podle toho to taky dopadne.
Obávám se tedy, že k takovému výsledku už asi těžko někdo dospěje:
Teoreticky se dá na blok motoru jakéhokoliv stroje nabastlit cokoliv, ale jezdit se s tím obvykle nedá a o závodění na nejaké slušné úrovni ani nemluvě.
Důvod, proč se takové stroje stavěli byl ten, že na našem území nebyl jiný použitelný základ dostupný.
Krosová Zetka 125 byla úplně k ničemu, z té se nedalo bez astronomických investic udělat nic použitelného (dobrý pětikvalt měl mladý Zavrc a prototyp soutěžní dvácy 511 jezdil Marek z Prostějova, později na takovéto motorce jezdil Jirka Macháček).
Ve třídě do 100ccm bývalo na startu přes šedesát lidí, ve stopětadvacítkách tak do deseti a ani jedna ČZ...
Kamoši, kteří si postavili silničku 125ccm z ní vyloudili neco málo přes 25 koní (skutečně odbrzděných), ale stroj byl tak poruchový, že s ním toho moc nenajeli...
Kolik měla ta stovka - těžko říct, ale motor měl lepší charakteristiku, než Tatran (u toho se říkalo, že má 17 koníků), takže v těžkém terénu a nebo když zapršelo byla výhoda na naší straně .
Sranda byla, že aby sériová devadesátka jela rychleji, musel se tam dat pomalejší převod (až o šest zubů víc na rozetě).
Pokud bych dostal do pazourů opravitelnů devadesátku, dal bych tam lepší ojniční ložisko, VAPE a dával si bacha na karbec, aby fungoval správně.
A byla by z toho motorka...
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Číslo rámu Jawa 90 Cross/Trail | loguran | 11 | 16.5.2023 v 20:40 Kohlstein |
Jawa 90 Bastl - předstih 38mm Jawa 90 Cross/Trail | Čermáček | 25 | 13.11.2021 v 14:23 Čermáček |
Náhon tachometru jawa 90 cross Jawa 90 Cross/Trail | Zenda11 | 7 | 4.4.2021 v 19:39 Doctoropulos |
JAWA 90 zapalování [1, 2] Jawa 90 Cross/Trail, Jawa 90 Roadster | FiZzeR | 33 | 28.3.2021 v 17:08 FiZzeR |
Jawa 90 štart páka Jawa 90 Cross/Trail | Rakúsy | 5 | 21.3.2021 v 19:16 pepek47 |