1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kdo vyhraje v roce 2011 MGP? Anketa.
666S999> nebavime se o tom, jestli je rychlejsi tezsi nebo lehci system jezdec+stroj (je jasne, ze lepe zrychluje ten lehci - tim zodpovidam tvoji otazku "proc se posazujou skrckove na karbonovej ram"), ale o tom, jak se zmeni vyhoda, kterou soucasni lehci jezdci maji, po prechodu na system tezsi stroj + soucasni jezdci.
ale uz nevim, jak to napsat jinak, abys to pochopil
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kdo vyhraje v roce 2011 MGP? Anketa.
ne, nekterym lidem nelze ukazovat elementarni fyzikalni poznatky
ANO, jsi excelentní a brilantní fyzik!
Smekám, vyhráls!
1 reakcí na tento příspěvek Kdo vyhraje v roce 2011 MGP? Anketa.
(ktery zde zacal prispevky #34 a #35):
na uvod: pripominam, ze se tu bavime o smeru trendu - o tom jake je znamenko zavislosti mezi "relativni vyhodou" pro lehci jezdce (v porovnani s tezsimi) a zvysujicim se objemem+hmotnosti motocyklu - jeste jinak receno zvysuje-li se jejich vyhoda spolu se zvysujicim se objemem+hmotnosti nebo snizuje-li se.
Jelikoz resime jen znamenko, muzeme si dovolit pouzit jednoduchou analyzu pomoci mechaniky na urovni SS. Pokud bychom hledali konkretni cisla nebo provadeli nejake vypocty pro prakticke vyuziti nebo jakkoliv jinak zvysovali ambice naseho odhadu, situace by pochopitelne vyzadovala daleko slozitejsi model i vypocetni aparat. Toto podotykam proto, aby to nekdo v zapeti neshodil ze stolu poznamkou "ale v praxi tam bude jeste to a to" - neni treba uvazovat, protoze resime jen smer trendu a na to nam staci i jednoducha uvaha.
Samozrejme by se to dalo resit i ciste symbolicky (bez cisel), ale protoze je tu neustaly problem s chapavosti, volim radeji ilustrativni priklad s konkretnimi hodnotami. Hodnoty jsou voleny odhadem a minimalne radove odpovidaji skutecnosti (opet nepotrebujeme exaktni udaje - resime pouze smer trendu):
motorka A: 800 ccm, 1000 Nm (na kole (*)), 140 kg
motorka B: 990 ccm, 1200 Nm (na kole (*)), 160 kg
(*) polomer kola je 1/3 m
jezdec X: 50 kg
jezdec Y: 70 kg
vzorec pro vypocet zrychleni (pouzivam konvencni oznaceni velicin):
a = F/m = M/(r*m) [m/s^2]
vypoctene hodnoty pro kombinace motorka+jezdec:
A+X ... {a_AX} = 15.789 (**)
A+Y ... {a_AY} = 14.286
B+X ... {a_BX} = 17.143
B+Y ... {a_BY} = 15.652
(**) tyto hodnoty znamenaji zrychleni z 0-100 km/h < 2 sec. O neco vyssi nez ve skutecnosti jsou napr. proto, ze predpokladame konstantni tocivy moment (max.), nepocitame odpor vzduchu, zanedbavame hmotnost benzinu v nadrzi apod. Tyto nepresnosti si muzeme dovolit - pripominam, ze resime pouze smer trendu.
pomer zrychleni na motorce X:
a_AX/a_AY = 1.105 = 1 + 10.5 %
(rozdil je 1.503)
pomer zrychleni na motorce Y:
a_BX/a_BY = 1.095 = 1 + 9.5 %
(rozdil je 1.491)
Cili v nasem prikladu na slabsi motorce A zrychluje lehci jezdec X o faktor 10.5 % vic nez tezsi jezdec Y. Na silnejsi motorce B zrychluje lehci jezdec o faktor 9.5 % vic nez ten tezsi. Zmena faktoru je -1 % a tudiz se zapornym znamenkem, cili jak jsem psal uz v #58: "po prechodu na tezsi a vykonnejsi stroj se vyhoda lehcich jezdcu zmensi". V nasem prikladu (a nejspis i v praxi) je to zmena docela mala; neshody zde ale probihaly uz ohledne jejiho znamenka a v teto otazce jeji absolutni hodnota roli nehraje.
Pro zajimavost dodavam, ze pokud bychom hybali jen s vykonem stroje (resp. s momentem) a nikoliv s jeho hmotnosti (jen s hmotnosti jezdcu), podil zrychleni by zustaval konstantni a jejich rozdil by rostl s rostoucim rozdilem momentu (oba jedou rychleji/pomaleji o stejny faktor). Pokud bychom hybali naopak jen s hmotnosti stroje, podil i rozdil by klesal s rostoucim rozdilem hmotnosti (vliv hmotnosti tezsiho jezdce se projevuje mene s rostouci hmotnosti motorky a naopak). Pri aplikaci obojich zmen se rozdil zrychleni castecne kompenzuje, ale podil pro vetsi stroj neustale klesa. Zajemci o presne zavislosti necht si raci prislusne vzorce odvodit uz sami...
PS: jsem zvedavej, kolik lidi (aspon z tech, kteri se tu o tomhle podtematu hadali) si to precte
1 reakcí na tento příspěvek Kdo vyhraje v roce 2011 MGP? Anketa.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kdo vyhraje v roce 2011 MGP? Anketa.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kdo vyhraje v roce 2011 MGP? Anketa.
Skalda píše: speedy_cz> dneska me castecne omlouva to, ze konkretni cisla me taky trochu zajimala
ještě Trojčlenku!!!Klub Honda VFR 800 má dnes pravdu: 2 teoretici, zdravím!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kdo vyhraje v roce 2011 MGP? Anketa.
EDIT: jo a ze 750tkou asi nebudu v klubu VFR 800, vid
Naposledy editováno 13.12.2010 22:28:51
Skalda píše: 666S999> jezis marja jakou trojclenku zase? to jako narazis na to, ze jsem tam mel mit misto 1200 Nm 1237.5 (990/800 * 1000) ?? (to je ale uplne jedno a pro jistotu jsem to v tom textu 3x opakoval)
S šípkovou, v kůži, řetěz mýt v petroleji. Ukaž kozy!
BTW Skaldu klub Honda VFR 800 bohuzel prijmout nemuze, protoze Hondu VFR 800 nevlastni.
Edit: aha, tak podle posledniho prispevku je problem uplne jinde. A pokud plati uvedeny vek, tak s tou skolou to bude spis tak, ze je to vsechno hrozne davno... Marna snaha, dosly argumenty, pres to vlak nejede
Naposledy editováno 13.12.2010 22:38:59
1 reakcí na tento příspěvek Kdo vyhraje v roce 2011 MGP? Anketa.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kdo vyhraje v roce 2011 MGP? Anketa.
666S999 píše: AHA! E=m.v2 neplatí???
Ne, skutecne neplati.
Samozřejmě fandím outsiderům, čili těm hmotnějším!
start.číslo / příjmení / rok narození / výška / váha/ pořadí dle výšky jezdce (X stejná udaná váha, řazeno dle výšky : Y stejná výška, řazeno dle váhy)
11____________Spies______1984___________180cm___72,5_kg____3._Y1_chlapák
58____________Simoncelli_1987___________183cm___72,0_kg____1._
17____________Abraham____1990___________180cm___70,0 kg____4._Y1
69____________Hayden_____1981___________173cm___69,0 kg____6._
35____________Cruthlow___1985___________170cm___68,0 kg____9._
46____________Rossi______1979___________182cm___67,0 kg____2._
05____________Edwards____1974___________179cm___66,0 kg____5._
01____________Lorenzo____1987___________172cm___65,0 kg____7._
04____________Dovizoso___1986___________168cm___63,0 kg___11._Y2
14____________dePuniet___1981___________169cm___62,0 kg___10._
40_X__________Barbera____1986___________168cm___59,0 kg___12._Y2
19_X__________Bautista___1984___________167cm___59,0 kg___13._
65_X__________Capirossi__1973___________165cm___59,0 kg___14._Y3
27____________Stoner_____1985___________171cm___58,0 kg____8._
24____________Elias______1983___________163cm___57,0 kg___16._
07____________Aoyama_____1981___________165cm___55,0 kg___15._Y3
26____________Pedrosa____1985___________160cm___51,0 kg___17._trpaslík
Naposledy editováno 14.01.2011 18:37:44