1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) plná x polo synt.
Skalda>to jsem se zase docetl nesmyslu... tak predne, od doby, kdy si vyrobci oleju vysoudili moznost psat na etiketu "plna syntetika" i u oleju, ktere nejsou ciste syntetickeho puvodu, je zcela irelevantni diskuze na tema "plna syntetika vs. polosyntetika". Minimalne z toho duvodu, ze jako spotrebitel nezjistite, co je co. V soucasnosti budou asi vsechny "full synthetic" oleje (do nejake miry) polosynteticke (podle intuitivni, nikoliv marketingove terminologie) a to v takove kvalite, ze "plnou syntetiku" by se asi nevyplatilo vyrabet (tyka se to bezne dostupnych oleju; o specialnich/zavodnich, apod. olejich nemluvim). Dale pak nevim, proc by se nemohlo zajizdet na (polo)synteticky olej... ucelem kazdeho oleje je (predevsim) mazat, a to i mineralniho... a ne, ze mineralni "nemaze tak dobre" a tim se to driv zabehne. Pokud se pouziva mineralni olej jako prvonapln, tak proto, ze ho fabrika koupila na vyhodnou smlouvu. Pri dalsich vymennach si tam muzete lit co se vam zlibi (pokud dodrzite specifikaci vyrobce, coz je vetsinou pouze vykonostni trida; viskozitu volite z nejakeho intervalu dle podminek provozu) - s misitelnosti neni u (soucasnych) oleju problem (ale nefunguje to tak, ze byste slili SAE 30 a SAE 50 v ocekavani, ze vznikne SAE 40 - aby me nekdo nechytal za slovo)
z toho jsem si vyvodil, že nemá cenu kupovat plnou syntetiku, ale bohatě mi stačí ten polo syntetický od Valvolinu... Sice v tom rozdíl bude, ale né až tak velký? Co tedy radíš?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) plná x polo synt.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) plná x polo synt.
1100Virago>Mazivářské mýty - Mýtus třetí: minerál, polosyntetika, syntetika
"Rozdělování olejů na minerální, polosyntetické a syntetické je přežitek ze 70. a 80. let minulého století. Tehdy to mělo i svůj praktický význam. V dnešní době to již nic neříká a tyto termíny by se neměly už vůbec používat. Ostatně i respektované instituce API, SAE a ACEA je také na začátku 90. let minulého století vyřadily ze svého slovníku. Povede se to i nám?
Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie,VŠCHT Praha"
Tolik asi k problému "plná x polo".
I když jsem u tohohle pána studoval, tak s tímhle s ním nesouhlasím a to z pohledu spotřebitele.
Spotřebitel je často klamán a rozdíl v ceně minerální polo a plná syntetika je často velmi výrazný. V současnosti navíc výrobce nemusí udávat na bezpečnostním listu celé složení ale jen ty látky co řekněme škodí (REACH atd.), tj. někdo může prodávat olej, který v době prodeje splňuje předepsané normy, kvalita jde ale s časem rychle dolů. Nechci to tady dále rozebírat. Spotřebitel proto nemá moc informací za co platí. Nejde o to, že by každý musel být chemik, aby to poznal, ale nějaké základní dělení nutné je. Jsou i další aspekty k tomuhle tématu - strojní, proč má podobné dělení význam.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) plná x polo synt.
babuka>... Spotřebitel proto nemá moc informací za co platí. Nejde o to, že by každý musel být chemik, aby to poznal, ale nějaké základní dělení nutné je....
vsak ma na obalu vykonnostni tridu a dalsi certifikace ci splnene normy, ne
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) plná x polo synt.
Skalda>vsak ma na obalu vykonnostni tridu a dalsi certifikace ci splnene normy, ne
Prosím, ještě jednou si přečti co jsem napsal...
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) plná x polo synt.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) plná x polo synt.
e: nicméně asi je rozumnější držet se osvědčených značek než koukat na tohle značení.
Naposledy editováno 14.04.2010 16:32:46
Skalda>babuka> precetl jsem si to pro jistotu jeste 5x a nic (zrejme je tam neco, co lze interpretovat vicero zpusoby)
Ne jen jedním ... je nutná nějaká ochrana proti podvodníkům a specifikace na obalu ti je také k ničemu, když to za pár km už nemusí platit. Když ale známý výrobce napíše full synthetic a k tomu specifikace, tak jsem v klidu. Vím, že to nebude nějaká přeaditivovaná srágora. To nic moc.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) plná x polo synt.
EDIT: a tusim, ze se kvuli tomu tenkrat soudil Mobil s Castrolem (ale to neni problem dohledat), takze oba "renomovani vyrobci"
Naposledy editováno 14.04.2010 16:35:01
Stev>Skalda> asi mu jde o to, že polosyntetika - parametry jsou vyhnaný vším možným ale v motorce jde ten olej rychle do kopru, syntentika - parametry drží kvalitní základový olej a provozem se neztrácí vlastnosti. Prostě že na papíře maj nový parametry všechny stejný, ale v době vylití z motoru už se můžou hodně lišit. Aspoň tak jsem to pochopil já, píšu to jako laik.
e: nicméně asi je rozumnější držet se osvědčených značek než koukat na tohle značení.
Díky.
Skalda>Stev> jenze problem je ten, ze z etikety se nedozvis "procento synteticnosti", protoze oni tam klidne napisou "full synth", ackoliv to neni pravda
To je také možné a bohužel nově platí to s tím bezpečnostním listem - to už jsem psal!, že si to nemáš jak ověřit. To se mi nelíbí. Je to tuším novinka z minulého roku. A spotřebitel ostrouhá.
1 reakcí na tento příspěvek plná x polo synt.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) plná x polo synt.
1 reakcí na tento příspěvek plná x polo synt.
1 reakcí na tento příspěvek plná x polo synt.
Share>Dotaz, proc bych nemohl zajizdet na plnou syntetiku? Nedávno jsem dělal píst a válec a zajíždím to na olej Motorex cross power 2t. Mam najeto zhruba +-800km a zatim(tuk tuk) žadný problém.
Už jsi někde viděl, aby bylo v manuálu napsáno, že prvních XX tisíc kilometrů po koupi motocyklu se musí jezdit na olej XY a po zajetí přejít na olejYY???
Klidně si na ni zajížděj, nic se nestane. 90 procent příspěvků, nejen v této diskuzi, jsou stejně nesmysly........
Do auta liju plnou, protože v zimě často jen popojíždím a motor se nestačí, za dobu co jezdím, kolikrát ani zahřát. Plná by PRÝ měla nechávat na povrchu mazaných ploch tenký film, což by mělo usnadnit ty moje věčné studené starty.
Pokud se začne dávat plná do zajetého motoru, tak PRÝ víc ubývá olej a musí se častěji dolívat. Plná by měla být řidší, tak proteče rychleji tama,kde se polo nedostane(bráno v mikro-měřítku). Nemám to za své hlavy, ale věřím tomu. Jakousi logiku v tom vidím.
Nějak hlouběji jsem to neřešil a pokud se tu dočtu něco nového,budu jen rád. Jak budu mít chvilku čas, tak to tu pročtu.
Lolík>M2T tam dej
Jeden koumák ze Zlína kdysi poradil synovi, že do dvoutaktu stačí jen obyčejný olej pro dvoutakty. Syn koupil ,,něco" na benzince za pár kaček,nalil to do NSR 125, která měla asi 2000km po nikasilu a najel s tím 80km než to zadřel! Říká se tomu škola života a stálo ho to 12tisíc. Takže není dvoutakt jako dvoutakt. Čím víc otáček, tím lepší benál musí mašinka papat.
Naposledy editováno 15.04.2010 12:14:21
1 reakcí na tento příspěvek plná x polo synt.
Naposledy editováno 15.04.2010 16:22:53
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) plná x polo synt.
... v souvislosti s oleji jsem delku molekuly videl zohlednovat jen u modifikatoru viskozity (resp. VI) a tam to funguje tak, ze pri ohrati se meni prostorova struktura molekuly (z klubka na linearni) a tim se zvysuje viskozita (resp. ohrati ji tolik nemeni - je vyssi VI). Problem dlouhych molekul je ale to, ze kontaktni plochy (napr. zuby v prevodovce) je strihaji a VI se diky tomu postupne zhorsuje - proto obecne oleje s vyssim podilem modifikatoru viskozity (napr. pri vyrobe oleje s velkym rozdil zimniho a letniho cisla, navic treba na mineralni bazi) maji po nejake dobe horsi parametry (nizkou viskozitu pri vyssi teplote) nez oleje s nizsi aditivaci tohoto druhu...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) plná x polo synt.
Skalda>lordKakacek> Mohu vedet, jak se prijde na to, ze "plna syntetika" ma delsi molekulovy retezec a ze to znamena kvalitnejsi film?
... v souvislosti s oleji jsem delku molekuly videl zohlednovat jen u modifikatoru viskozity (resp. VI) a tam to funguje tak, ze pri ohrati se meni prostorova struktura molekuly (z klubka na linearni) a tim se zvysuje viskozita (resp. ohrati ji tolik nemeni - je vyssi VI). Problem dlouhych molekul je ale to, ze kontaktni plochy (napr. zuby v prevodovce) je strihaji a VI se diky tomu postupne zhorsuje - proto obecne oleje s vyssim podilem modifikatoru viskozity (napr. pri vyrobe oleje s velkym rozdil zimniho a letniho cisla, navic treba na mineralni bazi) maji po nejake dobe horsi parametry (nizkou viskozitu pri vyssi teplote) nez oleje s nizsi aditivaci tohoto druhu...
Molekula u mazivostní přísady, resp. u syntetického oleje (řekněme že syntetický olej je pro jiné mazivostní přísadou), tak ta molekula by měla být opravdu dlouhá, ale ne moc, ale co hlavně jeden konec musí být polární (ten se poutá ke kovu, třeba OH skupiny) a potom vlastní uhlovodík a ten tvoří mezný mazací film a jakoby plová a vlaje v olejovém filmu. Tam se potom dá hodnotit pevnost mazacího filmu atd.
To co píšeš o tom střihu je fakt. Otázkou je co je dlouhá. Otázkou ale je co má větší vliv na oxidační stabilitu a potažmo na zhoršování VI. Jestli právě třeba přítomnost OH skupin atd. Každopádně moc dlouhý řetězec = pevná látka a o tom asi řeč není.
Špickové syntetické oleje jsou na bázi esterů pentaerytritolu. Myslím, že už se používali v US za 2 sv. války u leteckých motorů.
Naposledy editováno 15.04.2010 19:56:55
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) plná x polo synt.
Spousta lidi si pak priplati za nalepku "full synth" pro jejich dobry pocit; ja osobne si radsi prectu nejakej test, ve kterym meri parametry oleju na zacatku i na konci vymennyho intervalu... nejen ve VI, ale treba i ve volny alkalite se to muze dost lisit. Odtud prameni moje preference vyse uvedenych znacek, ale samozrejme i tak je to amatersky pohled - resim to ciste jen z vlastniho zajmu
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
padina na AM Derbi Senda 50, Rieju RR 50, Rieju RS1 Evolution, Ri... | scaryrider | 7 | 24.7.2016 v 20:24 motograf |
přestavba z 50cm na 75cm Rieju RS1 Evolution | Lojza123 | 10 | 11.7.2012 v 15:53 dvořákjakub |
Vyměnit olej ? Rieju RS1 Evolution | kanoista | 8 | 11.3.2012 v 10:21 VlastíkPlamínek |
Laděný výfuk 2T Rieju RS1 Evolution | jetofuk | 27 | 5.1.2011 v 20:51 seča |
Tak sem Přidřel musim Zajíždět ? Rieju RS1 Evolution | Lojza123 | 26 | 18.9.2010 v 23:57 _Shane_ |