I po přečtení vybrané kapitoly z knihy Dokonalá jízda na motocyklu a následném zkoušení mám dotaz:
Jedu do zatáčky - předem mám zařazený vhodný rychlostní stupeň, ohřáté pryže a správný tlak v nich, v zatáčce není štěrk. Najíždím z vnější strany a v průběhu zatáčení se držím u vnitřní. Jenže zhruba v 1/2 zatáčky s hrůzou zjistím, že se vracím je středové čáře na silnici a vynáší mě to do protisměru ..a co teď?
Takže buď zvětšit náklon nebo snížit rychlost. Jenže při snižování rychlosti..(brzdím teda oběma brzdama zároveň)..se mi motorka narovná a je to ještě horší. Je to asi celé o tom, že sem nepřizpůsobil rychlost průjezdu dostatečně už před zatáčkou.
Co se spojkou a plynem? Spojku vymáčknout nebo ne? Plyn nechávám zavřený.
Do téhle situace sem se dostal párkrát s batůžkem, což je ještě horší..protože motorka se chová jinak že..a vždycky se mi (ale už v zatáčce) podařilo zabrzdit tak abych se přes středovou čáru nedostal.
Tak poraďte prosím, co v téhle situaci dělat a opravte případné chyby v teorii, co jsem napsal. Díky
Jako urcite tam bylo dost veci i pro me novych a dobrych....ale nektere veci mi proste nesedeli.Otazka je kdo ma v tomto pripade pravdu,kdyz to pisou taky zkuseny motorkari.....
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
2LEKO>moc to nechci rozebírat,nevím kdo a jak jezdí a co komu vyhovuje........ja potvrzuji teorii i praxi No Fíra a Dolíka.........normálně brzdím /teda spíše přibržďuji/ i v zatáčce i v náklonu!........kdybych to nepoužíval,tak někdy ,někde,to nevytočím/třeba typické jsou nepravidelné rádiusy nájezdů a sjezdů z dálnice apod./......a prakticky každou jízdo tento systém "přibržďování" musím použít!.........jo,když pojedu "kochačku", tak to často není potřeba!
..pardon 2x
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
-HAD->Cooker>Nejde o žádné ego, pohybovat se z bodu A do bodu B co největší rychlostí je možná adrealín pro jedny, ale druhým nejde o rychlost a rádi si prohlédnou krajinu. Co vidíš, když jedeš 200km/hod.? Musíš se hlavně věnovat silnici. Zkusil jsi někdy vést kolonu 60 motorek za sebou. Taky to má něco do sebe
.....no,nevím co to má do sebe,.....mimo nervů a zmatků!
1 reakcí na tento příspěvek Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
Je ještě někdo, kdo používá do zatáčky přední brzdu? (na předchozích stránkách jsem jeden příspěvěk zaregistroval). Jaké jsou výhody nebo je to špatně... Já jsem o tom nikdy nepřemýšlel
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
Diamonds_T.>
Je ještě někdo, kdo používá do zatáčky přední brzdu? (na předchozích stránkách jsem jeden příspěvěk zaregistroval). Jaké jsou výhody nebo je to špatně... Já jsem o tom nikdy nepřemýšlel
V zatacce kdyz brzda, tak vzdycky predni. Ve vetsine zatacek nez abych sel na brutus pred zatackou a pak jel zatacku bez plynu tak brzdim na rovine na fest, a pak pomalu uvolnuju brzdu (ale porad pribrzduju az k apexu) a ve zlomu jdu z brzdy na plyn. Musim rict ze vazne zalezi hodne na gumach, s BT021ckama to jde upne snadno, s BT020kama to byl trosku souboj a staveci moment predku byl hrozne silnej a moc sem to kvuli tomu nedelal. Sportovni gumy verim ze jsou v tomhle jeste jinde a jde to jeste lip.
PS: Pak se divim ze mam predni gumu ohoblovanou po krajich a stred netknuty, hehe.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
co víš třeba to dělájí všichni ostatní dobře a my jsme sebevrazi
Diamonds_T.>Ozzy_> diky za informace, už jsem si myslel, že jsem úplný magor, když brzdím přední... Praxe mě tak sama naučila. Když jsem četl ty příspěvky, tak to byla jenom zadní ... zadní ... Sice by mě pud sebezáchovy nedovolil šlápnout v zatáčce na zadní... ale asi bych si myslel, že dělám něco špatně.
co víš třeba to dělájí všichni ostatní dobře a my jsme sebevrazi
Ono zas je zatacka a zatacka. Neco jinyho je vingl kde masinu lames, neco jinyho dalnicni sjezd o 270 stupnu kde jedes ve stejnym radiusu 10 minut, tam clovek nebrzdi zeano ... :)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
Naposledy editováno 31.03.2010 23:25:47
Odpoved: jak kdy :) kdyz je to cik cak, tak ve vzduchu, kdyz si s tim hraju na citovku tak opreny .) tak nejak je to i na ty masine, spoustu veci bych si musel prehrat nazivo, delam to citem (at uz dobrym, nebo blbym) a vlastne to nevnimam.
Viz tlaceni do protirejdu riditek, kdyz sem se to prvne dozvedel tak sem si rikal jaka je to kravina. A pak sem si overil ze to delam, jen o tom nevim :) :) :)
Naposledy editováno 31.03.2010 23:30:00
Brzdit taky pomuze, ale je to rizikovejsi :)
duke>Me to proste neda. 1)Brzdeni - brzdit pred zatackou, veskerou vahu tela drzet nohama to znamena ze mas uvolneny ruce. pri tomhle ukonu podrazujes na spravnou rychlost.
2)vyber stopy - zvolit sirsi stopu na najezdu (pokud je to mozne)
3)zatacka - spicky nohou na stupacky zadek ven ne vic jak 50 procent vnejsi nohu zaklesnout o nadrz (opet cela vaha na noze a ruce uvolneny, kontra do riditek (jediny zpusub jak z motorkou zatocit, delame to podvedome i kedyz o tom nevime),hlavu natocit do smeru jizdy, plynule pridavat plyn (jemne, konstatne). Jakekoli jine chovani v zatacce narusuje rozlozeni vahy mezi prednim a zadnim kolem i jemne ubrani plynu na toz brzdy, pokud se tedy narusi vyvazeni tak tim trpi i stabilita a nakonec i trakce.
Jakekoli zavahani nebo bloky jak tu nekteri pisou se jmenujou survivor errors ktere telo vyvolava samo stejne jako kdyz se riznes tak ti chvilku netece krev. je to proste jen obrana reakce tveho mozku. Ktera je v tomhle pripade nezadouci, bohuzel ale bezna. je az neuveritelny ze behem jednoho prujezdu jich muzes nasekat az 10. Takze s toho plyne "neposlouchat" mozek
Pokud vsechny tyhle body dodrzis tak stratis na najezdovy rychlosti +- 10 km/h ale ziskas 20 a vice km/h na vyjezdu
Jakekoli nesouhlasy mailujte rovnou na california superbike school.
Já mám ty dvd doma, i obě knížky. Obojí je super. Jen doporučuje.Ale yas je dobré toho sehnat víc, a nečerpat jen z jednoho materiálu aby si člověk udělal přehled. Navíc u každého zafunguje nejlíp různá věc.
Jen bych možná doplnil ještě další info který z těhle materiálů zaujalo mě:
bod dva výběr trasy - vždy je lepší být do zatáčky delší, jet širší stopu a udělat si přehled o tom jak to vypadá. Čím dál se dostanete, tím dál do je do tý šikany vidět-víc času na korekce a větší klid.
bod 3) poloha je důležitá, prakticky většinu chyb který způsobí pád řidič kumuluje - čím méně zásahů do stabilní polohy tím líp - příliš strnulá pozice, přenosy nevhodných sil do řízení a ovlivnění trakce a rozkládání váhy.takže... takže hezky lidově: když nevim co s tim, seru magi a hnědim trenky, NEzaklapavam plyn, klopim, čumim po únikovym směru a jedu tam!
A ještě věc co mi už zachránilo od klouzání se po zadku: Nefixovat pohled, vždy se dívat tam kam chci stroj vést ještě předím než tam jedu. Pohled mě musí provést skrze zatáčku a ne se fixovat na místo kam míříte,nebo na místo kam NECHCI jet - ať jsou to svodidla či díra v silnici... tohle mi hrozně pomáhá asi ze všeho nejvíc...
Kudlu nejezdim, tak mě nakamenujte, snažim se jen podělit o fígle který u mě fungujou a nějak to moje ježdění zlepšili - stabilita, plynulost, bezpečnost... možná i rychlost,ale to nevim, já se rychle bojim :D
Poly mas naprostou pravdu ja se jen snazil nepsat roman a neopisovat celou knihu tak sem to napsal jen heslovite.
kazdopadne je tam mnohem vic nez to co tu pisu takze www.superbikeschool.co.uk pro original a LukynRR pro radu kde to stahnout.
mariano>Johny89> to klidně můžeme, ale ááá letos jsem ještě nevyjel (tedy jen na enduru) a béé mám víceméně plný víkendy do konce června céé kolem prahy nejsou (nebo neznám) pěkný silnice (video je chuchle - slivenec, ne?)
na vymetání pojedu s očima v itineráři, ale až se budeme v neděli vracet, se můžeš přidat
Naposledy editováno 01.04.2010 09:18:09
Kaspery> Tu zadni jen jemne prislapnes spis solichas (taky podle toho jak komu zabira) malinko si samo pomuzes u brzdeni a zadek by se mel lip zahryznout + lip to padne do zatacky i kdyz jsi treba krapet delsi ja nevim jak to popsat snad to nekdo sesmoli srozumitelneji, ja mam pocit ze to v zacinajicim naklonu tu motorku jakoby podsekne, neni to hasan ale proste do ty zatacky lip zapadnes. Nevim jak to popsat hodne veci jedu citem a proste clovek na masine zkousi lecos a neco mu sedi neco ne a podle toho jezdi. Nekomu prijde divny pouzivat obe brzdy me to prijde zase normalni
Je to normální a popsal si to správně. Nejdůležitější instinkt je právě cit. Špatně se popisuje, ale je to "něco", co dělá z dobrého řidiče lepšího. Říká se, že počáteční smyk cítíme zadkem. A je jedno jestli je to na motorce nebo v autě. A následuje cit pro reakci. Jestli bude jemná nebo důraznější vychází ze situace ve které se ocitneme a instinktivně vyhodnotíme rychlost, náklon, povrch, rádius zatáčky a bůhví co ještě. Každý si to musí vyzkoušet a obecná pravidla aplikovat na tu svou motku. S tím souvisí použití všech technických prostředku (brzdy, plyn a někdy i spojku) k úspěšnému zvládnutí krizovky.
Poly> ....A ještě věc co mi už zachránilo od klouzání se po zadku: Nefixovat pohled, vždy se dívat tam kam chci stroj vést ještě předím než tam jedu. Pohled mě musí provést skrze zatáčku a ne se fixovat na místo kam míříte,nebo na místo kam NECHCI jet - ať jsou to svodidla či díra v silnici... tohle mi hrozně pomáhá asi ze všeho nejvíc...
Absolutní souhlas
Ale jinak klopit a brzdit motorem
3 reakcí na tento příspěvek Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
Páni policajti ho polekali
Naposledy editováno 01.04.2010 10:53:23
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
-HAD->Cooker>Nejde o žádné ego, pohybovat se z bodu A do bodu B co největší rychlostí je možná adrealín pro jedny, ale druhým nejde o rychlost a rádi si prohlédnou krajinu. Co vidíš, když jedeš 200km/hod.? Musíš se hlavně věnovat silnici. Zkusil jsi někdy vést kolonu 60 motorek za sebou. Taky to má něco do sebe
Z čehopak usuzuješ že se přemisťuju z bodu A do bodu B co nejvyšší rychlostí a z čehopak usuzuješ, že jezdím 200 a nerad si prohlédnu krajinu a z čehopak usuzuješ,že nevím,jaký je vést kolonu motorek za sebou ???? .... Hodnotíš mě a nevíš o mě nic ... Kategorii chopperů a cruiserů hodnotím z mého subjektivního pohledu,protože jsem měl možnost si jich hodně vyzkoušet a vím, že mě tyhle motorky fakt neoslovujou a z mého pohledu jsou k hovnu (opakuji, že z mého pohledu), ale nikomu je nevymlouvám, každýmu vyhovuje něco jinýho.
Jinak kolonu jsem v životě vedl už několikrát a jelikož kolik motorek, tolik možností nepředvídatelnýho jednání (vždycky se tam najdou blbci), tak promiň, ale nic do sebe to nemá .... (to říkám z mýho pohledu, jestli si někdo při tomhle připadá jako "vůdce národa", tak mu to rozhodně neberu, ale za mě rozhodně ne.)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
a k tématu: když do zatáčky pojedeš zhruba tolik, kolik bys tam najel autem, tak budeš v pohodě. Teda když nebudeš chtít závodit.
3 reakcí na tento příspěvek Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
Přišlo vám někdy, že se motorka v zatáčce rovná při brždění?? Já jsem snad nejel na mašině, u které bych něco takové pociťoval Bych řekl, že to "rovnání" mašiny je spíš záležitost jezdce než stroje....