I po přečtení vybrané kapitoly z knihy Dokonalá jízda na motocyklu a následném zkoušení mám dotaz:
Jedu do zatáčky - předem mám zařazený vhodný rychlostní stupeň, ohřáté pryže a správný tlak v nich, v zatáčce není štěrk. Najíždím z vnější strany a v průběhu zatáčení se držím u vnitřní. Jenže zhruba v 1/2 zatáčky s hrůzou zjistím, že se vracím je středové čáře na silnici a vynáší mě to do protisměru ..a co teď?
Takže buď zvětšit náklon nebo snížit rychlost. Jenže při snižování rychlosti..(brzdím teda oběma brzdama zároveň)..se mi motorka narovná a je to ještě horší. Je to asi celé o tom, že sem nepřizpůsobil rychlost průjezdu dostatečně už před zatáčkou.
Co se spojkou a plynem? Spojku vymáčknout nebo ne? Plyn nechávám zavřený.
Do téhle situace sem se dostal párkrát s batůžkem, což je ještě horší..protože motorka se chová jinak že..a vždycky se mi (ale už v zatáčce) podařilo zabrzdit tak abych se přes středovou čáru nedostal.
Tak poraďte prosím, co v téhle situaci dělat a opravte případné chyby v teorii, co jsem napsal. Díky
Takovyhle zatacky a serpentynky, kde by se to dalo za pouziti rozumu aspon trosku zkoušet, mám od baráku cca 30km. To je guma podle me zahrata uplne v pohode a kdyz sem ji zkousel ochmatat po takove vzdalenosti...tak neprisla mi na krajich studenejsi nez veprostřed...nebo ma teda po takovéto ujeté vzdálenosti smysl předtím ještě nejak esíčkovat po silnici, nebo se to dela jenom když potrebuju rychle zahrat okraj bez predchozi jizdy?
Naposledy editováno 30.03.2010 10:58:05
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
Mat_666>Sphere ti to napsala správně a za mě dodám:
1) Jdi na okruh a uč se to tam a proboha hlavně bez baťůžku.
2) Když už pojedeš s baťůžkem, tak se na takové náklony a průjezdy vykašli, protože riskuješ svůj i její/jeho život.
3) V žádném případě nepoužívej obě brzdy, to tě pak v zatáčce rovná a to je špatně
4) zatáčku musíš vždy projíždět mírně po plynem a na výjezdu, až budeš na úrovní ohybu přidej plyn a to tě vytáhne
5) Pracuj tělem, přenášej váhu, motorka půjde za tvým tělem víc do náklonu
6) Když se tohle naučíš, tak se seber a jeď někam na okruh a proboha to nezkoušej tam, kde jsou svodidla, co tě zabijí, nebo ti amputují končetiny..
Někde jsem ještě slyšel o tom pod plynem a přišlápnout zadní brzdu, to narovná mašinu a bude níž těžiště
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
Romeo.GSXR>Někde jsem ještě slyšel o tom pod plynem a přišlápnout zadní brzdu, to narovná mašinu a bude níž těžiště
Nenarovná, naopak ji to ještě víc položí. Ale ANO, to je dobrá metoda, akorát to chce mít v té zadní brzdě cit. Reakce od zadní brzdy totiž stlačí zadní pérování, sníží se těžiště a moto je stabilnější...
Romeo.GSXR>Tak tohle jsem udělal jednou na Simsonu. Do pravoúhlé zatáčky jsem vlítl v cca 50km/h a ono to nějak nevyšlo, tak jsem šel po zadní brzdě (přesně tak jak to dělám na kole, když to přepálím - silničním), abych se dostal do požadovaného smyku. Problém je v tom, že silniční kolo nemá vzadu tlumiče. Toho Simála jsem v tom smyku naklopil jak jezdec na ploché dráze, ale když jsem pustil brzdu, tak jsem dostal takovou prdu do prdele (když se to zadní kolo chytlo a tlumiče mě vyhodily), že jsem prdelí plachtil tak půl metru nad mašinou až jsem nakonec hodil držku a Simák salto
Na YouTube je video, o kterým mluvíš, ale nemůžu to najít. Týpek celý v černým na černým CBR600RR si dává kolínko za kolínkem, pohoda pohoda, no a jednou to moc naklonil, skoro spadl, leknutím zmáčknul brzdy a vyhodilo ho to ze sedla a CeBRo na kaši Kdyby to video někdo našel, tak ho sem flákněte
1 reakcí na tento příspěvek Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
Švagr>Myslím, že za tu vteřinu a půl, co tě dělí od katastrofy toho moc nevymyslíš. Já bych to viděl na sešlápnutí zadní brzdy, což tě hodí do potřebného smyku k vytočení motorky ve směru zatáčky, a pak rychle odjet ze zatáčky pryč
No a estli se dostaneš jen do první fáze (tedy do smyku kdy budeš ve směru zatáčky), tak aspoň spadneš bokem a né čelně, tzn. menší škody
e:chybějící slovíčko
Občas mě nějaký kokotiny fakt dokážou pobavit
1 reakcí na tento příspěvek Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
navíc každá taková situace je dost individuelní a dalo by se říct, že žádná neni úplně stejná, tak že je to taky trochu o štěstí...
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
Romeo.GSXR>Někde jsem ještě slyšel o tom pod plynem a přišlápnout zadní brzdu, to narovná mašinu a bude níž těžiště
Ty ale nepotřebuješ rovnat mašinu, potřebuješ projet zatáčku....když ji narovnáš, tak jsi v háji, zvláště v zatáčce a zvláště v takové jako na fotce, tkerá se hodně utahuje...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
FiZzeR>Nenarovná, naopak ji to ještě víc položí. Ale ANO, to je dobrá metoda, akorát to chce mít v té zadní brzdě cit. Reakce od zadní brzdy totiž stlačí zadní pérování, sníží se těžiště a moto je stabilnější...
Normálně tak to asi máme oba jiné zkušenosti Ale možné to je, je to jiný typ motorky než kterou mám já a tím že je cestovní se možná chová i jinak...
2 reakcí na tento příspěvek Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
- základem je koukat co nejdál do zatáčky - jedeš, kam koukáš. když koukáš na patník, tak ho trefíš
- do doby, než vídíš konec zatáčky se drž na vnější straně (celkem defenzivní rada, ale funguje...v praxi se snažím zatáčku odhadnout a nechat si trochu fóra - štěrk, louže, utaženější)
- vhodně podřazeno znamená, že 99% korekcí můžeš provést plynem (ubrat/přidat) a náklonem = pět tisíc otáček je dost snad jen u choperů, které víc netočí, a sportovních 2v
takže přiletíš k zatáčce, odhadneš, podřadíš, koukneš se nejdál, kam lze vidět, držíš se na vnější straně, koriguješ plynem a náklonem a když vidíš konec, zatáhneš za to
když to neklapne - uděláš chybu a jdeš k vnějšku i se zavřeným plynem - můžeš:
- podřadit (s meziplynem, aby neklouzl zadek), aby jsi měl větší brzdný moment motoru (nevýhoda - chvíli to trvá)
- lehce brzdit, víc zadní (když budeš brzdit lehce, nenarovná se ti)
- v praxi tyhle dvě věci kombinuju - přibrzdím, abych neztratil metry strávené podřazením, pak brzdy pustím
když jsi úplně mimo (nebo uděláš chybu, že koukáš na patník, strom, atp. a letíš do něj):
- narovnat, plný brzdy a doufat, že tě nesejme nic v protisměru (většinou se po snížení rychlosti koukneš správným směrem a z nižší rychlosti to znovu sklopíš...když ti tam nic nejede)
PRETORIAN88>já mám takový situace pravidelně, vůbec neřešim, zklopim to na hranu a když začně ujíždět guma tak přidám, to je pak průjezd zatáčkou panečku, ale na SS biku bych to nedělal radši nevim proč jezdíte na motorkách který nejdou ovládat
Přesně tk, plyn je to jediné, co tě zachrání...klasická okruhová škola...aještě si zadriftuješ, když teda nedostaneš hajcáka
špilas>Švagr> Ale teda nepochopil sem...proč ten borec ve videu, jak si sem na zacatku daval jútub , když viděl, že už se to řítí do prdele, ještě přidal plyn?? Nechca nebo tím neco sledoval,,jakože ho to výtáhne"?
Ano, to tím sledoval, ale když jsi za hranou, kdy to už guma nepobere, tak je over tak jako tak...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
Mat_666>Normálně tak to asi máme oba jiné zkušenosti Ale možné to je, je to jiný typ motorky než kterou mám já a tím že je cestovní se možná chová i jinak...
To neni o typu motorky myslim Ale spíš o základech fyziky... kolo se točí, žeáno... brzda drží na zadní vidlici, žeáno... teď brzda začne brzdit, a tímpádem má vidlice tendenci otáčet se s kolem, žeáno študenti jenže je co? přišroubovaná (visí na čepu) ale ta otáčivá reakce tam je... a stlačuje ti zadní pérování...atd.
chápenzí?
mariano>jako deadman...stane se mi to párkrát za rok a vždycky bych si nakopal
- základem je koukat co nejdál do zatáčky - jedeš, kam koukáš. když koukáš na patník, tak ho trefíš
- do doby, než vídíš konec zatáčky se drž na vnější straně (celkem defenzivní rada, ale funguje...v praxi se snažím zatáčku odhadnout a nechat si trochu fóra - štěrk, louže, utaženější)
- vhodně podřazeno znamená, že 99% korekcí můžeš provést plynem (ubrat/přidat) a náklonem = pět tisíc otáček je dost snad jen u choperů, které víc netočí, a sportovních 2v
takže přiletíš k zatáčce, odhadneš, podřadíš, koukneš se nejdál, kam lze vidět, držíš se na vnější straně, koriguješ plynem a náklonem a když vidíš konec, zatáhneš za to
když to neklapne - uděláš chybu a jdeš k vnějšku i se zavřeným plynem - můžeš:
- podřadit (s meziplynem, aby neklouzl zadek), aby jsi měl větší brzdný moment motoru (nevýhoda - chvíli to trvá)
- lehce brzdit, víc zadní (když budeš brzdit lehce, nenarovná se ti)
- v praxi tyhle dvě věci kombinuju - přibrzdím, abych neztratil metry strávené podřazením, pak brzdy pustím
když jsi úplně mimo (nebo uděláš chybu, že koukáš na patník, strom, atp. a letíš do něj):
- narovnat, plný brzdy a doufat, že tě nesejme nic v protisměru (většinou se po snížení rychlosti koukneš správným směrem a z nižší rychlosti to znovu sklopíš...když ti tam nic nejede)
Správně napsáno, souhlasím....a výsledek, v provozu to nezkoušej
1 reakcí na tento příspěvek Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
FiZzeR>To neni o typu motorky myslim Ale spíš o základech fyziky... kolo se točí, žeáno... brzda drží na zadní vidlici, žeáno... teď brzda začne brzdit, a tímpádem má vidlice tendenci otáčet se s kolem, žeáno študenti jenže je co? přišroubovaná (visí na čepu) ale ta otáčivá reakce tam je... a stlačuje ti zadní pérování...atd.
chápenzí?
hezky
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
[img]
Naposledy editováno 30.03.2010 11:23:08
1 reakcí na tento příspěvek Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
1 reakcí na tento příspěvek Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
2 reakcí na tento příspěvek Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
Naposledy editováno 30.03.2010 11:23:54
FiZzeR>Jinač já mám jinej problém...když jdu do zatáčky na brzdách, tak mám občas takovej zkrat, že místo abych ty brzdy začal se zvětšujícím náklonem povolovat, tak je ještě víc zahamstnu a jedu rovně furt se mi nedaří tohodle pitomýho reflexu zbavit, takže občas zatáčku, která se dá projet jen s lehkým přibržděním nebo úplně bez brzd, ustojím s vlající motorkou a vočima navrch hlavy na krajnici na štěrku co s tim?
Zavzdušnit brzdu????
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
špilas>Cooker> MNO! jako vim ze sem vzdycky mohl klopit este tak o pulku vic..ale strach
Strach tam bývá, ale ještě větší rezerva na to s tím něco udělat, jen to v sobě překousnout...
wrtule>Hlavně tady neraďte nějake pičoviny typu brzdit v zatáčce zadní atd. to už je vyšší škola tak možná okruhového ježdění,a na silnici to spíš přidá pár horkých chvil než zachrání. jedinej význam zadní brzdy je při prudkém přímém brždění aby se kolo trochu zatížilo, stabilizovalo a nezačalo odskakovat, má tam v profilu GS 500e a s baťůžkem takže asi žádná extra střelba to nebude a problém bude strach křečovitost. Takže abys to rychle poklopil, ťuknout kontra do řidítek, ev. zatlačit do stupačky, nechat uvolněné řízení, ubrat plyn, ale pořád ho tam trochu nechat a pořád se dívat kam chceš jet né těsně před sebe, né do škarpy nebo svodidel kam jedeš, nebo tam skončíš, a pak už tě buď pneumatiky udržej nebo ne. Varianta dvě ubrzdit co nejvíc před zatáčkou napřímo a pak to sklopit co to jde a pokusit se to vybrat
naprostej souhlas