Rád bych Vás znalé poprosil o radu.Tenhle rok, konkrétně v lednu jsem si koupil
motorku BMW F650. Motorka vypadala v pohodě, sice pár šrámu a nějaké odřeniny, ale co čekat
od motorky s rokem výroby 1997.Motorku jsem projel a vše vypadalo ok. Sice to nebyla pořádná
projížďka, ale aby jsem zjistil zda to netáhne na nějakou stranu či něco podobného to stačilo.Motor i startování vypadalo v pohodě.
Včera jsem si řekl, že bych ji mohl konečně pořádně vyzkoušet a project.Bohužel, co se mne nestalo.. Najel jsem asi 35km a chtěl jsem za to trochu víc vzít na dálnici. Jel jsem asi 130-140km/h. Spadly otáčky, mezi tím jsem zpomalil a jel cca 80 až mi chcípla motorka a kouslo se mi zadní kolo. Naštěstí sem rychle vymáčknul spojku a dojel ke krajnici.Když jsem zkusil nastartovat ještě jednou, začal motor vyluzovat opravdu šílenosti, tak jsem ho rychle chcípnul.Po pár hodinách co jsem za pomoci kamarádu dostal i s motorkou domů jsem volal bazar, od kterého jsem dostal číslo na předchozího majitele. Popsal jsem mu co se stalo a jak jsem na tom.Že po celkových 120km mám motorku za 5Otáců nepojízdnou.
Ten přijel dneska se mnou do servisu kde se omlouval, ale že za nic nemůže atd. Vypadalo to, že se s ním dá dohodnout, ale co když by nastal nějaký problém. Co s ní je budu vědět příští týden.
Nerad bych teď investoval do motorky dalších cca 15-20 a více tisíc.
Jak tedy postupovat? Máte někdo nějakou podobnou zkušenost?
Dle zákona co jsem zjišťoval mám půl roku na odstoupení od smolouvy, z důvodu skryté vady.Mám tedy nějakou naději?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Odstoupení od kupní smlouvy
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Odstoupení od kupní smlouvy
odhlidneme od tohoto BMW (ktereho se to uz beztak davno netyka). Pokud prodam ostrej motokros, do smlouvy uvedu, ze ma najeto 40mth po vymene pistu, v kazdem manualu a servise mi reknou, ze se ma menit po 50ti mth, kupujici ho nevymeni, rozskubne se mu pist a on ma pak pravo mi to hodit na hlavu? To prece ne!
A v tomto duchu mluvim - ano, jsou motorky, ktere navrcej 200 000km, pak ten samej typ motorky pod nekym jinym navrci jen 50 000km. Co je tedy v tomto pripade to "obvykle opotrebeni"?
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Odstoupení od kupní smlouvy
Naposledy editováno 01.03.2010 16:42:33
Pokud se motor zastavi z duvodu, ze byla zanedbana udrzba (ventily atd), tak ano - at to prodejce sezere. Pokud tam neco prasklo (viz trebas ta ventilova pruzina), tak bych rekl, ze to je proste unava materialu a "bezne" opotrebeni...
Priklad (mam tak rad priklady): jsem prodaval motorku a rekl kupujicimu, ze jsou tam nova kolecka v prevodovce tretiho a pateho rychl. stupne, pac byla opotrebena. Zbytek se jevil v poradku, ale ze nevim, kdy se vymelou i ta ostatni. Pokud by za mnou prisel za mesic, tak bych ho asi poslal do pryc - v den prodeje byla kolecka jistojiste v poradku...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Odstoupení od kupní smlouvy
biker_man>mateSAS> Znovu, toto máš úplně jiný případ. Ty mu to prodáš na 40 mth - v okamžik prodeje je to bez vad, jen opotřebeno běžným provozem. Takže v tu dobu se ta vada nevyskytuje, nemá to nic co dočinění s tím, co tu celou dobu řešíme. Musíš jednoduše rozlišovat, co je opotřebení, a co je vada. Prostě jde o to, kdy se to "rozletí". Jako prodávající bys za to odpovídal, pokud by se to třeba tobě již "rozletělo", ale nějakým způsobem jsi to zakamufloval a zprovoznil, nicméně v okamžik prodeje by to "rozletění" ještě řádně opraveno nebylo a vada se v okamžik prodeje (třeba díky tomu zakamuflování v menší míře) ještě stále vyskytovala.
Dobře, tak já napíšu, že mám na pístu 40mth a přitom může mít třeba už 60mth a rozletí se, potom by byl kupující napálen, ale prakticky by neměl možnost spor vyhrát a nepoctivý prodejce by byl z obliga ne?
Nebo mě napadá další případ, upozorním prodejce, že motor je přidřený, on mi řekne, že to nevadí, že to da opravit. Ovšem na opravu se vykašle a motor zadře a může se na mě hojit no ne? A jka já dokážu, že jsem ho na to upozornil? I když budu mít ve smlouvě napsáno, "že jsem ho pravdivě seznámil se stavem...." V tomhle případě, bych zaje já, byt i jako poctivý prodejce prohrál ne?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Odstoupení od kupní smlouvy
- prumerna spotreba oleje
- stav pneu
- doba od posledni vymeny oleje a filtru
- vsechny nove dily (spojka, loziska v krku, rozvodak)
- nefunkcni tacho, ohla hridel radicky, vrzajici prepakovani, pocet strzenych zavitu atd...
***
proste mnou znamy skutecny stav (at ty dobre veci, nebo spatne) a nikdy se mi neozval zadnej kupec zpatky, ze by to a to bylo nepravdive. Chapu, ze si tim jako prodejce trebas podrezavam vetev, pac motorka pak vypada neprodejna, ale ja mam aspon dobrej pocit, cili s jakoukoliv reklamaci bych ho hnal ...
Pokud teda bazar nebude vstřícný a neveme ji zpět.
1 reakcí na tento příspěvek Odstoupení od kupní smlouvy
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Odstoupení od kupní smlouvy
Př.č.1 - na podzim koupíš moto, která při předvedení bezvadně funguje, že má prasklou hlavu nezjistíš (a neví to ani prodávající), na jaře ji vytáhneš, uvaříš, zjistíš příčinu. Pokud znalec bude schopnej dokázat stáří tý praskliny, máš vyhráno.
Př.č.2 - Koupíš moto, co byla přidřená, jakž takž funguje, ale není to ono, při prodeji to nepoznáš. Po chvilce se ti začne zdát, že nemá výkon, špatně startuje apod... Dáš do servisu a tam zjistěj čím to je. Nepotřebuješ znalce, stačí svědek, kterej potvrdí, že předchozí majitel moto přidřel a nekvalitně opravil a opět máš vyhráno.
To jsou jen 2 příklady co mě teď narychlo napadly. Určitě jich bude spousta. Ve většině případů se nevyplatí soudit a to bývá stejně nakonec rozhodující faktor.
1 reakcí na tento příspěvek Odstoupení od kupní smlouvy
Asi jsem měl vážně štěstí na tenhle stroj.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Odstoupení od kupní smlouvy
Dave81>Př.č.2 - Koupíš moto, co byla přidřená, jakž takž funguje, ale není to ono, při prodeji to nepoznáš. Po chvilce se ti začne zdát, že nemá výkon, špatně startuje apod... Dáš do servisu a tam zjistěj čím to je. Nepotřebuješ znalce, stačí svědek, kterej potvrdí, že předchozí majitel moto přidřel a nekvalitně opravil a opět máš vyhráno.
Jakej svedek? Jak to dokazes? To by me zajimalo...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Odstoupení od kupní smlouvy
edit: samozřejmě jsem nepopsal všechny náležitosti rozhodčí doložky dle zákona, ale to už si každý snad dohledá sám.
Naposledy editováno 02.03.2010 12:55:27
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Odstoupení od kupní smlouvy
Dave81>mateSAS> Jakej svědek? Třeba opravář, kterej to dělal, soused, kterej to viděl....prostě svědek. Ty nevíš, kdo to je svědek?? A jeho svědectví to dokáže. Co k tomu chceš víc napsat?
Celou dobu se bavime o tom, ze prodejce o ZADNE zavade nevi a prodava motorku s cistym svedomim, do motoru NIKDY NIKDO nesahal. Kde pak vezmes svedka, kterej proste neni?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Odstoupení od kupní smlouvy
mateSAS>Celou dobu se bavime o tom, ze prodejce o ZADNE zavade nevi a prodava motorku s cistym svedomim, do motoru NIKDY NIKDO nesahal. Kde pak vezmes svedka, kterej proste neni?
Nikdo se tu nebaví o úmyslné škodě na motoru jeho modifikací či špatnou opravou. To je zcela irelevantní, ty jako prodejce za ty závady co existovaly v době prodeje odpovídáš objektivně. Vztekej se, stav se na hlavu, dovolávej se toho žes zrovna o tomhle nevěděl jak chceš, ale nic na tom nezměníš. Jak jsem jednou napsal, pokud věci někdo nerozumí natolik, že není schopen posoudit že prodává ludru co se může vysrat, tak ať ji radši neprodává vůbec, když není schopen nést následky.
Je něco jiného když se mašina zadře díky tomu, že únavou materiálu se rozletí vrtule olejového čerpadla a přestane tlak oleje, o tom prodávající prostě nemohl tušit, čerpadlo je v tomhle nevyzpytatelné. Ale pravděpodobnost, že mašina z ničeho nic 50km po koupi odejde na klice, když je v ní olej a majitel s ní od nastartování netočil v kuse omezovač na ledovém motoru je limitně blízká nule. A to už si předchozí majitel musí sáhnout do svědomí, nakolik on dodržoval intervaly výměny oleje, zahříval atd...
mateSAS>Celou dobu se bavime o tom, ze prodejce o ZADNE zavade nevi a prodava motorku s cistym svedomim, do motoru NIKDY NIKDO nesahal. Kde pak vezmes svedka, kterej proste neni?
Sorry, já to chápal, že diskuse je o obou případech - tzn. že prodávající ví, i neví. Ono často hlavně vědet nechce. Ale doufám, žes pochopil, že je jedno zda ví, nebo neví. Protože rozhodující neni jestli o závadě ví, ale to, zda ta závada (nebo její příčina) v tu chvíli existuje, či nikoliv.
Naposledy editováno 02.03.2010 14:05:25
1 reakcí na tento příspěvek Odstoupení od kupní smlouvy
Ano - ja jakozto prodejce budu dobre vedet co prodavam (starou vranu), stejne tak bude kupujici vedet ze kupuje starou ludru.
Dle vasich rad tedy koupim valecnyho Harleye, behem pul roku se na tom cokoliv vysere (a za to dam ruku do ohne ze se to stane), tak mam pravo jit za prodavajicim at mi uhradi opravu? Protoze motorka mela najeto 100 mil
***
To prece ani vy, jakozto znali lide nemuzete myslet vazne! :D Pevne verim, ze v tom pripade by se mi prodejce, znalec i soudce vysmali - prece jsem koupil starou vec, tak jsem prece mohl predpokladat, ze se neco rozbije...
Jakej je teda rozdil mezi 50 let starou motorkou s najetym 1 000km a 14let starou motorkou s nalitanymi 80 000km?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Odstoupení od kupní smlouvy
Je úplně jedno, jestli kupuješ zánovní leštěnku, nebo starej vyrachtanej krám. Důležitý je, jak tě prodávající informuje o stavu stroje při prodeji. Pokud žádnou závadu výslovně neuvede, považuje se motorka jako bez závad. Jiná věc je opotřebení, to se uvažuje přiměřené stáří. Pokud se během půl roku něco vysere, a ty, jako novej majitel máš pocit, že ta závada tam byla už v době prodeje, máš právo dožadovat se jejího odstranění, slevy apod. Pokud ovšem prodávající nesdílí tvé přesvědčení (většinou), může to dospět až k soudu. A ten rozhodne na čí straně je pravda. Už to chápeš, nebo na to půjdem pojedenáctý?
Naposledy editováno 02.03.2010 14:23:58
Dave81>mateSAS> tak tedy jak píšeš, podesáté a dokola.
Je úplně jedno, jestli kupuješ zánovní leštěnku, nebo starej vyrachtanej krám. Důležitý je, jak tě prodávající informuje o stavu stroje při prodeji
pojdme na to jeste jednou - jsem hrozne naruzivej chlap :D
Pokud Te prodejce bude informovat, ze stav odpovida stari a najetym km?! Pokud ti rekne (nebo napise), ze na ventily sral a olej menil naposledy pred 20 000km, tak mas porad podle vsech tvrzeni, zde uvedenych, narok na vraceni, pripadne na opravu? :D
***
A o to mi celou dobu jde - kdyz koupis ludru a jen doufas, ze bude OK a ona opravdu OK nebude, Ty si to pak cele rozmyslis, ze jsi sice vedel ze to je ludra, ale ze jsi doufal, ze vydrzi vic, tak se pak budes vozit po prodejci, kterej ti to jako ludru prodal? To prece neeeeeeeeeee :)
Pokud ovšem do smlouvy uvedeš že moto není v pořádku, že motor vyžaduje G.O. tak je situace naprosto jiná. Tím se kryješ, ale zas kupujícímu ukazuješ, že motorka pravděpodobně není úplně košér - což je v tomto případě asi pravdivá informace.
Už si rozumíme, nebo bude další kolo?
E:
Jinak určitě víš, že existujou právní formulace, které, když uvedeš do kupní smlouvy, tak tě zbaví jakékoli další odpovědnosti, ale dost vypovídají o tvé solidnosti a minimálně dost srazej cenu prodávaný motorky
Naposledy editováno 02.03.2010 14:49:00
Naposledy editováno 02.03.2010 15:14:42