trochu off topic, ale pořídil jsem si lodní elektromotor minn Kota na 12V, který má 5 stupňů regulace pro jízdu vpřed s výkonem od cca. 100 po 400W. Pro napájení mám připravenou trakční baterii z motucka 12V/22Ah, kde je možné opakovaně cyklovat na 50% kapacity, takže nějakých 130Wh. To je v podstatě na hranici mého zamýšleného použití s tím, že si musím ručně hlídat napětí baterie.
Mimo tuto olověnou trakční baterii mám ale doma celkem dost Lidl X 20V, dohromady v tom mám dalších 22Ah, tentokrát ale prakticky 400Wh. Zde je celá řada výhod:
- mnohem lehčí
- lze bezpečně vybít prakticky do 0
- interní balancery baterek hlídají Aku proti hlubokému vybití automaticky (nemusím hlídat ručně). Použití těchto baterek by mě podstatně zlepšilo akční rádius a pro příležitostné použití by ani nevadila složitější manipulace.
Otázka na chytré hlavy: Jak jednoduše a cenově dostupne udělat z 20V těch 12V@35A ? Regulátory co jsem našel jsou docela za hodně peněz. Ono by mě i stačila možná 20A, prostě bych jen motor nehnal na max.
Máte někdo nějaké typy na cenově dostupné regulátory/stavebnice (nemám problém si to pospajet sám), třeba i co já vím regulátory z aut/motorek atd. ?
Děkuji
Naposledy editováno 07.06.2022 00:35:44
1 reakcí na tento příspěvek Regulátor z 20V na 12V/400W
2 reakcí na tento příspěvek Regulátor z 20V na 12V/400W
Výkonější regulátor má jen větší tranzistor a tlumivku vynutou silnějším drátem. Není důvod aby byl dražší než více menších. Kromě toho, jeho výstupní napětí může jít regulovat (nahradit odpor v odporovém děliči potenciometrem) a tím řídit výkon motoru přímo.
Mě dává větší smysl prohlédnout ten regulátor výkonu, zda by mohl běžet na 20V rovnou. Když už to chce takto bastlit.
2 reakcí na tento příspěvek Regulátor z 20V na 12V/400W
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W
Ano, bylo by fajn, kdyby se všechny Aku dali zapojit paralelně dohromady, ale nejsem si jistý jestli by to ve finále nepřinášelo více problémů, takže počítám i s variantou, že nacvaknu Aku, jezdím s motorem, než to zdechne (elektronika baterky pohlídá aby to nešlo do 0) a pak Aku odpojíme a nacvaknu další. Úplně stejně jako třeba u akuflexy. akorát tady se bavíme o lodním motoru
1 reakcí na tento příspěvek Regulátor z 20V na 12V/400W
Johny_Servis píše: možná jsem nepoužil přesnou terminologii. Fakticky nepotřebuju regulátor (změna výkonu se děje přímo na lodním motoru), ale pouhý stabilizátor, kde na vstupu je 20V Li-on Aku z nářadí a na výstupu to dává 12V pro lodní motor. Něco jako úplně obyčejná 7812, ale aby to umelo 35A, nebo alespoň 20A a nestalo to raketu.
Myslel jsem třeba něco takovýho, na všech nastavit stejný výstupní napětí a pro sichr do společnýho výstupu propojit přes diody. Moc taky nevěřím tomu, že ty baterky jsou dělaný na trvalej odběr 20A, proto bych jich použil raději několik paralelně, pro každou vlastní regulátor. A něco jako 7812 by mělo ztráty jako prase, proto spínanej, step-down
Naposledy editováno 07.06.2022 12:39:27
Johny_Servis píše: možná jsem nepoužil přesnou terminologii. Fakticky nepotřebuju regulátor (změna výkonu se děje přímo na lodním motoru), ale pouhý stabilizátor, kde na vstupu je 20V Li-on Aku z nářadí a na výstupu to dává 12V pro lodní motor. Něco jako úplně obyčejná 7812, ale aby to umelo 35A, nebo alespoň 20A a nestalo to raketu.
Lineární regulátor na 35A Spočtěme si to 20V-12V=8V krát 35A je 280W ztrátového tepla, které bez užitku vybíjí baterku a ještě je potřeba ho uchladit. Lineární regulároty se z dobrého důvodu používají jen na odběry pod 1A, dnes už spíše jen pod 10mA.
Step down to řeší pulzním proudem skrz indukčnost - feritovou cívku s co nejmenším odporem vinutí.
Edit: Dodatek: v tom regulátoru lodního motoru bude také pulzní spínač. Jako cívka bude přímo indukčnost motoru, kondík na integraci napětí netřeba. Výkon bude regulován střídou. Pokud ten regulátor navrhoval někdo normální, nedovedu si představit, že by vymyslel něco podstatně jiného.
Naposledy editováno 07.06.2022 12:59:00
1 reakcí na tento příspěvek Regulátor z 20V na 12V/400W
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W
kerut píše: a potrebujes ty baterky jeste k necemu jinymu ? pokud ne tak je rozeber a preboduj na rozumejsi pack, pokud jo tak na ne nejezdi a na lodni motor holt udelej pack rovnou novej..
Tedy předpokládáš, že k těm baterkám nevlastní příslušné nářadí a koupil si je jen proto, aby je podle tvý rady mohl rozebrat a přebastlit ?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W
Hornetyk píše: Tedy předpokládáš, že k těm baterkám nevlastní příslušné nářadí a koupil si je jen proto, aby je podle tvý rady mohl rozebrat a přebastlit ?
doporucuju zopakovani prvni tridy, tam se uci cist
kerut píše: a potrebujes ty baterky jeste k necemu jinymu ? pokud ne tak je rozeber a preboduj na rozumejsi pack, pokud jo tak na ne nejezdi a na lodni motor holt udelej pack rovnou novej ..
pokud chce ty baterky pouzivat jeste i normalne jinak, bude to cely muset poskladat jako uplne silenej sundavaci a zastamdaci bastl, a to pak nema zadnej smysl.. akorat se mu to pri trose smuly jeste nekde slusne a cely tohle "predratovani" shori..
https://www.aliexpre...tem/32518056747.html
Vstup 8-36 voltů, výstup 12 voltů. Max 25 ampér. Umí regulaci nahoru i dolů, takže cokoli v rozmezí na vstupu, na vystupu 12 voltů. Cena s dopravou cca 50 dolarů. Pohledej stejný produkt i u jiných prodejců. Ceny se liší. Liší se i cena dopravy. Doporučuji nechat poslat Aliexpress Standard. Nemusíš řešit proclení.
Pokud už jednu baterku máš, tak bych jen dokoupil druhou a použil propojovač baterií třeba Cyrix
Naposledy editováno 07.06.2022 14:21:45
1 reakcí na tento příspěvek Regulátor z 20V na 12V/400W
Baterky mám samozřejmě do nářadí, takže kuchat je zatím nebudu. Varianta připojit baterku přímo na motor se také nabízí, na nějakých zahraničních fórech už něco podobného řešili a snad by to ten motor měl vydržet, ale to musím ještě prozkoumat.
Jinak vidím že to tedy nebude úplně jednoduchá záležitost, nejblíže k jednoduchosti má řešení od jandaxxe, případně si v práci vypujcim akupak z UPSky, to by také šlo...
Jde o to, že to mám opravdu jen pro sezónní hobby použití, takže investovat do doporučené 140Ah baterky, ačkoliv je to nejlepší řešení, se mě zatím neoplati. Nicméně do budoucna budu řešit záložní zdroj doma, takže tam by nějaká taková baterka mohla být a pak bych si ji vždy vypůjčil do lodě a zase vrátil zpět
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W
Naopak olovo, to už chce trakční baterku a i ta snese dlouhodobě vybíjení max. 50% kapacity. Automobilní baterka je pak skoro pasé
A ještě se vrátím k těm tvejm baterkám - jestli motor může žrát až kolem 35A, pochybuju, že to nějaký akec do vrtačky zvládne. Jedině s dalšíma kamošama v paralelním provozu
1 reakcí na tento příspěvek Regulátor z 20V na 12V/400W
2 reakcí na tento příspěvek Regulátor z 20V na 12V/400W
Technologii nabíjení na max 80, 90%, aby se prodloužila životnost a zvětšil počet nabíjecích cyklů používá mnoho výrobců.
Driver v akupacku, nebo třeba u LED svítilny většinou reguluje tak, že tahá maximální proud téměř až do vybití. Je mu tedy skoro jedno, jestli má na vstupu 4,2 nebo 3,6 voltu.
Motor v akumulátorové vrtačce při zátěži bere desítky ampér. Akupacky s tím počítají. Takže akupack s výstupním napětím 20 voltů má serioparalelní zapojení akumulátorů. IMR Akumulátory 18650 zvládají vybíjecí proud až 30 ampér. Třeba VTC od Sony. Podobně i od Samsung, LG.
Já použití liionek vidím obecně jako lepší řešení, než olovo.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W
assassin píše: 35A zas neni tolik ne?
Trvale a na baterku z Lídlu ?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W
jandaxx píše:
Motor v akumulátorové vrtačce při zátěži bere desítky ampér. Akupacky s tím počítají.
Ale asi nepočítaj s tím, že je někdo vrazí do lodě a pojede 20 minut na plnej knedlik doprostřed rybníka