Protože mi na ostatních fórech nedokázali poradit, měl bych tu jeden dotaz. Dotaz se týká motocyklových brzd na motokole (pokud vadí, že nejde přímo o motorku, tak se omlouvám). Řešil jsem už brzdy cyklistický a tam se do mýho rozpočtu vešly brzdy o kterejch říkali, že nebudou tak úplně stačit. Tak mě napadlo, že bych mohl použít brzdu ze slabší motorky nebo skútru. Úchyt na třmeny by nebyl úplně problém. Problém je uchycení kotoučů. Tak mě napadlo. Bude vadit těmhle brzdám, když k nim použiju jen 2mm kotouče namísto 4mm kotoučů?
odkaz na brzdu: https://www.scootla...-pumpa-trmen-predni/
Moto brzdy bych tam nebastlil
Kolo to zvládne? Výplety většinou nejsou problém, limit bývá vidlice - s velkým kotoučem odchází kluzná pouzdra a rám - praská zadní stavba.
a) Jak již tady kolega výše naznačil, nejde jen o brzdu jako celek, ale taky o zákon akce a reakce. Ono mít "jedovatou" brzdu je fajn, ale pokud to bude trhat výplet v kole nebo ohýbat vidlici, tak je to celkem k ničemu.
Přesně toto kolega taky řešil, protože na dvoukole měnil a měnil vidlici za lepší a lepší, až vyměnil za nejlepší a stejně se kroutí. A není to problém jen kol, ale i některé motorky mají problémy s tuhostí vidlice vůči kvalitě brzdy. Stejný problém provázel vývoj kotoučové brzdy pro Škodovky 1000 a později 100... aneb na dlouhé zimní večery příběh, proč Š 100 a další mají licenční brzdy ze západu, když námi vyvinoutou brzdu nakonec provozoval Wartburg nebo 1203 a nikoli původně zamýšlená Škodovka.
b) Pokud chceš, aby brzda dobře brzdila, tak z hlediska fyzikálního je brzda "měnič" energe (já bych řekl spíše mařič), kde se mechanická energie přeměňuje na tepelnou. Pokud chceš, aby to dobře brzdilo, tak z hlediska fyziky to znamená, že potřebuješ z této soustavy odvést hodně energie a zároveň za malý čas, tedy s velkým výkonem. Z hledista tepla to znamená, že přeměnuješ energii s velkým tepelným výkonem. A kam odchází tento výkon? Primárně do brzdového kotouče a destiček, a až sekundárně z těchto dvou součástí dále do vzduchu (aby mě nikdo nenapadl, tak samozřejmě že odchází i do tělesa brzdy, brzdové kapaliny atd.). Teď to kouzlo... pokud chceš ten výkon přenést za rozumných teplot, pak musíš mít zejména ten kotouč dobře dimenzovaný a to jak z hlediska "množství" materiálu, tak z hlediska následné pevnosti. Ber to tak, že ten kotouč je vlastně chladič a to lepší jak destičky. Kotouč totiž je vlastně chladič, do kterého teplo vchází v místě styku s destičkami a odchází ve všech ostatních místech. Pokud tedy budeš mít kotouč málo hmotný, pak podle primitivní kalorimetrické rovnice se bude hodně a hodně ohřívat, protože do něj budeš tlačit hodně tepelného výkonu (to se týká spíše krátkodobého procesu ohřevu, což by u brzdy na kole mělo odpovídat). Jiný případ pak je trvalé brzdění jako třeba u některých jeřábů apod., kde se pak řeší i kotouč z povahy chladiče pro trvalý provoz.
c) Pokud ale kotouč hodně zahřeješ, tak krom změny koeficinetu tření přichází ten druhý problém a tím jsou tepelné deformace a tepelné degradace materiálu kotouče. To je další důvod, proč by kotouč měl být nějak tlustý, protože zajišťuje při nějakém ohřevu i další mechanickou tuhost. Problém u kol i u motorek je třeba i to, že se na kotouče používá nerez, což zrovna není hitparáda ve vedení tepla.
d) Jako konstrukční problém u kombinace tenkého kotouče a motobrzdiče bych viděl i to, že ten brzdič na to není uzpůsoben vzhledem k tlouštce obložení destiček. Destička je v brzdiči vedená za tu plechovu část a vlastně je v tom brzdiči opřená. Pokud dáš tenký kotouč a nové destičky, opřené budou pořád, ale už u kraje. Pokud se pak desky trochu sjedou, už hrozí, že se ten plech dostane mimo ty opěrné plochy a destička vyletí ven, jako když jí v klasické aplikaci sjedeš až na plech. Ano, dá se to řešit úzkostlivou kontrolou opotřebení a včasnou výměnou, ale zrovna u skútřích brzd jsou už tak ty destičky tenké, že by to mohlo znamenat výměnu i každých opravdu pár kilometrů (jako pojistka, že nevylítne).
A pokud jde o kotouče jako takové, tak na danou aplikaci by se dal použít třeba komplet brzd z nějaké malé čtyřkolky (díly z čínských stojí prdlajs), případně nechat kotouč udělat na míru (například v motokotoučích). Tam by pak mohla být řeč třeba o modifikaci té upínací části z důvodů prostorových apod... protože po pravdě úplně nechápu, v čem vidíš problém v uchycení kotoučů... prosím specifikuj.
Howgh!
Zdravím,
Vím, že to někoho asi bude provokovat, ale mám otázku týkající se motokola. Zároveň jsem nikde nemohl najít porovnání těhle dvou brzd. Stavím poměrně výkonný motokolo a hledam nějakou hydrauliku, která by to tak nějak zvládala, ale nebyla drahá. Viděl jsem i borce, který maj na takhle rychlejch kolech i klasicky Včka, což mi příjde jako bláznovství. Kolo bude mít bohužel jen přední brzdu, protože v zadu bude rozeta. Maximální teoretická rychlost by měla bejt max kolem 70kmh a běžná cestovní někde kolem 40kmh. Potřebuju aby brzda zvládala zastavit nějak realně z těch 70 a aby opakovaně dlouhodobě dokázala zastavovat z těch 40kmh. Odhaduju, že semimetalický destičky jsou nutností, protože organický by byly asi měkký jako křída a byly by hned pryč. Tahle úvaha dost zůžila seznam kandidátů. Dva mý hlavní kandidáti jsou 4pístek BR-MT420 a DEORE M6000. Oba můžou mít semimetalický destičky, ale M6000 má tu výhodu, že může mít i Icetechy. Na druhou stranu MT420 je zas 4-pístek. Rád bych znal nějáký porovnání těhle dvou. Pokud vás napadaj nějaký alternativy do cenový hladiny těhle dvou, tak se tomu nebráním. Klidně i něco co není od shimana.
Díky za odpověď
Brzdí se i z větších rychlostí než 70km/h
Naposledy editováno 29.05.2020 12:06:57
Když se staví třeba těžší elektrokola, což bývá 50-70kg kolo s výkonem přes 10kW s maximálkou blížící se 100km/h, tak 203mm kotouč vepředu také stačí. Ale každý si představuje super brždění jinak., obvykle podle toho nejlepšího stroje se kterým jezdil a podle toho hodnotí.
Dál se dají koupit náboje pro duální brzdy, na které lze namontovat ty kotouče dva a to už musí být velmi slušné brždění na předek, ale s tím jsem zatím neměl tu čest na kole, a je k tomu potřeba vidle s úchytama brzd na obou stranách ještě.
Dost oblíbené jsou třeba čtyřpístek Magura MT5 nebo MT5e se spínačema pro brždění/rekuperaci motorem. Bez spínačů Shimana XT.
Spíš na motokolo je potřeba kvalitní odolná kola, stavět něco co pojede 70kmh a pak si namlít držku v té rychlosti když selže ráfek, výplet, uchycení ve vidli, nebo cokoliv, protože to bylo čínské bláto určené pro prodej v baumaxu.... to necheš prostě
1 reakcí na tento příspěvek Brzdy na motokolo
PS: Jestli máš vzadu návarky, tak tam nech Včka. Absence zadní brzdy bude případný problém pro pomáhače a chrániče a je lepší mít vzadu alespoň něco než nic.
Ony i tak ty Shimano IceTech jsou slušnej ranec.
Něco můžu doporučit, protože elektrokola specifikuju pro seriovou výrobu, což je dost podobný. Ale potřeba vědět jak to má vypadat, protože variant je mraky a mělo by to na sebe pasovat.
Pravdu mají ti, kdo tvrdí že nejlepší je použít starý DH kolo a na tom to postavit. Starý 15 let znamená odolnější než nový, řekněme Specialized Big, nebo něco od RB... Aby tam nebyly double butted trubky. Nemají rády vibrace od motoru. Komponenty od RaceFace, například, dobrou vidli, tlumič...
Ale teda, za vložený prachy máš motorku a stejně to bude jebka, na to bych se vykašlal zvysoka... ( já osobně)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdy na motokolo
akula píše: CMcG> ...Destičky rozhodně sintrovaný, organiky bych na tohle použití ani nezkoušel. ..
Tohle svoje tvrzení bys měl podložit nějakým faktem.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdy na motokolo
Organika má sice svoje výhody jako jemnější nástup, jsou tišší, za mokra neřvou (ale taky moc nebrzdí) a nežerou tolik kotouč. Obecně bych řekl, že na běžnou cyklistiku jsou organické destičky vhodnější. Nemají ale rády opakované brzdění z vyšší rychlosti, což podle mě na motokole hrozí a navíc bude brzdit jen jednou brzdou. Jakmile se přehřejou, tak rychle vadnou a když je nenecháš vychladnout, tak změknou a kotouč je pak bere jak struhadlo.