Vybírám alternativu pro zadní tlumiče a standardní osazení pružin tam je 46-17-25-200, nebo případně jen 17-25. Co je těch 46 a 200 vím, vnitřní průměr a délka. Ale těch 17-25? Předpokládám, že to má něco společnýho se zátěží, resp. charakteristikou při určitém zatížení. Ale netuším, co ty dvě čísla vyjadřujou...
1 reakcí na tento příspěvek Charakteristika / značení pružin
Je to tuhost pružiny někde na začátku a na konci zdvihu, když má proměnné stoupání.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Charakteristika / značení pružin
pokud teda konkrétně, tak se mi jedná o tohle: RZ362-360TRL-54-B
už jsem našel, že to vyjadřuje tuhost 1 / tuhost 2. ale stejně vím prd, co to znamená.
V katalogu je to popsané, co ty kódy znamenají. YSS Odkaz pdf.
Naposledy editováno 29.04.2020 22:33:54
1 reakcí na tento příspěvek Charakteristika / značení pružin
Stejne tak s tou hmotnosti, nezalezi jen na nakladu, ale i na hmotnosti toho stroje. co se tyka vetsiho zatizeni - napriklad se spolujezdcem, tak idealne by to chtelo na jizdu se spolujezdcem jinak tuhou pruzinu, coz neni mozne, takze se to resi vetsim predpetim, ale je to kompromisni reseni.
ja treba mam ve vidlici na sportu pruziny s tuhosti 10N/mm
jo ted koukam, ze to resis u zadnich tlumicu - tam jde jeste o prepakovani - mechanickej prevod od zdvihu kola na zdvih tlumice. v tvem pripade jde nejspis o nejakou starou motorku, kde jsou dva tlumice a primo ukotvene na kyvce. tam je prevod danej tim v jakem miste na kyvce je tlumic upevnen. kdyz bude v pulce tak prevod bude cca 1:2 tzn pokud ma tlumic zdvih 50mm zadni kolo bude mit zdvih 100mm .. stejne to pak funguje se silama. srovnavat se supersportem nemuze, protoze uz dlouho maji supersporty jen jeden tlumic a navic trochu komplikovanejsi prepakovani na nej pro dosazeni vetsi progresivity ke konci zdvihu. ten mechanickej prevod se meni v prubehu zdvihu tlumice… muze za to sinus, cosinus….. to se tedy deje i u tlumicu klasicky pridelanejch na kyvce a zalezi i na umistneni jejich horniho uchytu - jakej uhel sviraji s kyvkou.
tipnout tuhost pruziny od oka jde spatne. jde to spocitat a castecne je potreba ten vypocet korigovat empirickymi zkusenostmi, co se odpruzeni tyka, nejde vse spocitat, protoze nejde ciste jen o mechaniku - tlumeni kmitajici soustavy, ale i pocity jezdce a ty se do vypoctu zahrnuji dost obtizne.
firmy co se specializuji na vyrobu podvozku maji pro tyhle ucely sestavene kalkulatory, kam nasypes dulezite parametry a ono ti to vyplivne tuhost pruziny.
U pruzin na centralni tplumice se caasto hodnota tuhosti udava v librach potrebnych na stlaceni pruziny o jeden palec… takze tam najdes cisla ala 500 … jen abys v tom mel jeste vetsi gulas
Naposledy editováno 30.04.2020 13:30:26
jo, jde o párový zadní tlumiče. ale ne na ničem starým. i když... no, prostě RE Interceptor 650, ani ne rok starý. Obecně to s těma pružinama samozřejmě chápu, jen nevím, co si prostě mám představit pod údajem 17 N/mm. O čem ta hodnota vypovídá?
V principu mi jde o to, že originály jsou tak nějak indicky měkký a houpavý, zvlášť při jízdě ve dvou. Chci je nahradit YSS, viz výše. V katalogu je ten typ udáván pro tuhle motorku. To je OK. Teď mi jde o to, jestli ty YSS pružiny náhodou nebudou mít stejně houpavou indickou charakteristiku. A jak se budou chovat v tandemu. Ono obecně se asi moc nepočítá u týhle motorky s jízdou ve dvou. Nerad bych vyhodil 12 litrů a pak zjistil, že mi to stejně nevyhovuje....
A pochybuju, že tady najdu někoho, kdo je na týhle motorce má a podal by reference. Takže budu muset udělat pokusnýho králíka. A nerad bych šel cestou Cimrmanových slepých uliček "Tudy ne, přátelé!". Ostatně, to už jsem udělal s tlumiči TEC.
je to pomerne easy vypocet. empiricky je zjistene jak velky sag (stlaceni) ma byt vlastni vahou motorky + a jak velke s vahou jezdce. zmeris to u pruzin jake mas ted a jelikoz znas vse potrebne - hmotnosti i geometricke rozmery, tak se dopocitas ke spravne pruzine.
seriozni dodavatele pruzin ti pro tvuj stroj, hmotnost a styl jizdy nabidnou spravnou pruzinu. obavam se ale, ze RE je dost okrajova zalezitost a ze bude muset pocitat nebo zkouset.
jinak mekka pruzina se projevuje tak, ze jde na doraz. pokud to nechodi po dorazech, ale "houpe se to" bude to spis o tlumici. Obavam se, ze svoje na tomhle projevu bude delat i tuhost ramu/vidlice, tyn je potreba nejdriv prijit na to, jestli ti dela problem tlumic nebo pruzina - na coz je idealni zacit merenim toho SAGu ktere ti rekne, jestli mas spatnou pruzinu nebo ne.
Naposledy editováno 30.04.2020 13:59:18
1 reakcí na tento příspěvek Charakteristika / značení pružin
ad easy: Akú rečú ste terazky hovorili, Kefalín?
njn, v tom katalogu YSS maj uvedenou jen tu jednu, bez alternativy.
E: originály jdou jak na doraz (tandem), tak se houpou.
Naposledy editováno 30.04.2020 14:05:45
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Charakteristika / značení pružin
ad easy, trosku prznim cestinu anglictinou, to je dobou vypocet je docela snadnej
predpokladam, ze ta YSS pruzina bude o neco tuzsi nez original.
Naposledy editováno 30.04.2020 14:07:24
sem ani tak nemyslel tu angličtinu, jako že vůbec netuším, o čem jsi mluvil. na tohle jsem prostě blbej....
v to doufám. ovšem je to víra bratru za 12.
ještě mne napadlo - zkoušel jsem tlumiče od britské firmy TEC. Charakterem by mi vyhovovaly. Tam vím, že jsou pružiny 18-25-30. Co znamená 30 netuším, ale 18-25 by mohla být tuhost. Šlo by teda z toho usoudit, že YSS by mohly mít +- stejný projev?
1 reakcí na tento příspěvek Charakteristika / značení pružin
Na zadním kole je váha motorky 100kg, plus něco jezdec, palivo, cca 180kg. Tlumiče mají 80-90mm zdvih. Statické propružení má být 1/3, t.j. 25-30mm při těch 180kg. Půlka váhy dělá 900N na 30mm, to je 30N/mm. Jenže je tam předpětí, řekněme 10mm, to zmamená, že pružina je stlačená už o 40mm. Takže budu počítat 900N / 40mm = 25N/mm
Při této tuhosti je na konci zdvihu tlumiče 25N/mm x 100mm = 2500N. Nebo 500kg od zadního kola. Jestli je to moc, nebo málo, to se musí zkusit, jak píše Assasin. Ale pro představu, jaké pružiny má člověk chtít. V tom samém provedení by pružina s tuhostí 30N/mm umožňovala 600kg na zadním kole při max stlačení.
Když se podívám do YSS katalogu, co mají třeba Hondy, tak 1984 CBX 650 má tvrdé 46-25-35-200, protože jsou skloněné, ale hlavně proto, že to tak někdo chtěl, pořádně tvrdé, možná kvůli poloze kardanu. CBX 1000 má měkčí(!) 46-20-30-200, CG 125 má 46-13-18-200. A tvoje 46-17-25-200 jsou na CM400T. Tak si vyber.
Edit - koukám, že 46-17-25-200 tam má YSS i pro jejich tlumiče na Jawu 350 634/638.
Naposledy editováno 30.04.2020 14:30:15
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Charakteristika / značení pružin
no, ony ty 46-17-25-200 jsou v katalogu docela často uváděný. taky jsem se díval, kde všude se používají. takže by nemuselo být tak zle...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Charakteristika / značení pružin
Naposledy editováno 30.04.2020 14:46:04
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Charakteristika / značení pružin
Poněkud jsem ztratil důvěru v TEC, nemíním se zabít, natož zrakvit i ženu. Už to s nima řeším, výsledek pak dám do profilu a asi i do fóra. Každopádně se už bojím na nich jezdit. Proto řeším (další) změnu.
1 reakcí na tento příspěvek Charakteristika / značení pružin
1 reakcí na tento příspěvek Charakteristika / značení pružin
Ta vule je slusna, to vypada na vydrene vodici pouzdro. Nebo spis vypadle
Ty cisla u TEC budou vsechny tri tuhost, na začátku, uprostred a na konci zdvihu - pruzina je evidentne progresivni a u tech se udava tuhost takhle.
Naposledy editováno 30.04.2020 16:34:20
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Charakteristika / značení pružin
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Charakteristika / značení pružin
JJ, chci. Resp. je jiná možnost? V téhle cenové relaci a určením pro RE INT?
čísla tec byly dokonce 18/25/33, blbě jsem si to pamatoval. Čili, dá se z toho usoudit podobný chování u YSS? Pokud možno ale bez vůlí. Já nevím, jak to zjistit. Prodejce v eshopu mi asi moc neporadí... Jedině zkusit napsat přímo výrobci...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Charakteristika / značení pružin
sardel píše: assassin> čísla tec byly dokonce 18/25/33 ...
YSS pružiny 20-30, pokud ti tuhostí TEC vyhovovaly?
K originál tlumičům - jdou ti demontovat pružiny, abys tam případně vrazil TEC pružiny? Nebo koupil jenom YSS pružiny a ty indické k tomu nechal repasovat, přeplanžetovat? Nebo kdyby jsi sehnal na bazaru jiné, rozměrově vhodné?
Nejde. To mě samozřejmě napadlo jako první. Jiný rozměry.... tec je hubenější... dost výrazně...
Možná zkusit do Inda dát yss pružiny. Jenže to je furt experimentování... Těch 46 je tuším shodných i u inda. Dýlku teď nevím, musel bych to jít změřit.. Taky je otázka, o kolik maj bejt delší, resp. kolik má být předpětí na montáž. Cenťák?
E: Beru zpět, už jsem to jednou měřil, mám to dokonce na stole napsaný. Ind má v namontovaným stavu při nejmenším předpětí 240 mm.
Naposledy editováno 30.04.2020 17:36:34
1 reakcí na tento příspěvek Charakteristika / značení pružin
yss je rovnou asijskej brand, spis kopiruji cizi vyrobky mi prijde, ale za ty prachy asi ok.
ja mam co se tyka podvozku slbost pro anglany, K-tech dela moje spratelena dilna, takze ti muzu zjistit, jestli bysme ti nedokazali udelat cenu. pruzinu si tam muzes zvolit -
obyc:
https://store.ktechs...ite-360mm-24633.html
s nadobkou:
https://store.ktechs...zor-360mm-24609.html
ja mam na svoji motorce K-tech vnitrky, spousta kamaradu ma na mx/Enduro motorkach preplanzetovano podle K-tech a vetsina si to pochvaluje.
Hele, ten K-tech už je trochu mimo rozpočet. S nádobkou už je na ceně Ohlinsů... Navíc nitro atd. Chápu, že pro závodní enduro účely dobrý, ale na obyč výletní roadster? Asi bych to ani nedocenil. Mě stačí, když se to po nastoupení spolujezdce nepropadne na dorazy a nebude houpat tak, že ostřejší najetí do zatáčky mě odskáče do protisměru. Je fakt, že montáž Tec mi značně zrychlila průjezd zatáčkama, zlepšila stabilitu, ubyly poserpruhy ... (teda, dokud jsem neviděl ty fotky a videa a nenahmatal vakl, teď už se bojím.)
Mám těch 12 jako strop, i tak je to víc, než jsem chtěl dávat. Do toho se asi K-Tech nevejdem... Jako průser taky vidím dobu dodání. Když čtu 4-8 týtnů. Jsem si výměnu naplánoval na zimu, abych hned na jaře mohl jezdit, v únoru tam byly Tec, odfajfkoval jsem si "splněno" - teď je květen a já jsem zas na začátku. kuapáce!
1 reakcí na tento příspěvek Charakteristika / značení pružin
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Charakteristika / značení pružin
sardel.smugmug.com/Video/V2/i-bK3qDMQ/A
Najeto necelých 500 km. Protože jsem jim už nevěřil, před každou jízdou je kontroloval. Tohle vzniklo během nějakých 40 km. Když jsem vyjížděl do práce, tak bez vůle, po návratu se to jebe hůř jak kejvačka.
1 reakcí na tento příspěvek Charakteristika / značení pružin
"This is not a fault. The centre bush and seal is of the floating cartridge type and is supposed to be like this, this is not wear.
You have to have this clearance with this type of shock/mounting or the damper rod would have excessive side force during travel and could bind or even bend."