Žádná nová jména, zřejmě žádné nové týmy
Text: Jiří Mikšík | Foto: Libor Bedřich , Vladimír Rejda | Zveřejněno: 13.9.2012 | Zobrazeno: 2 861x
Po závodě na Nürburgringu se opět trochu více vyjasnilo, jak by mohl vypadat startovní rošt superbiků 2013. Bohužel se zdá, že v následující sezóně se neobjeví žádná nová jména a ani žádné nové týmy.
Tým potřebuje řádově 1,5 milionu Euro na jednu sezonu pro jednoho jezdce, tedy bez budgetu pro jezdcovu gáži a s tím, že už vlastní týmový truck s návěsem, dílnu, hospitality atd. V případě dvou jezdců se částka skoro zvojnásobí. Jen test na okruhu Phillip Island stojí 60 000 Euro, stejný test v Evropě vyjde na pouhou třetinu - to jsou výchozí parametry pro superbikový šampionát 2013.
Není tedy divu, že se s největší pravděpodobností neobjeví v paddocku WSBK 2013 žádný nový tým, neřku-li nějaká hvězda z MotoGP (Moto2) či nezavane čerstvý vítr třeba z mistrovství světa supersportů či z národních šampionátů BSB nebo IDM.
Aktuální situaci vystihl velmi dobře Michael Galinski, šéf superbikového týmu Yamaha Deutschland, za který jezdí náš Matěj Smrž: "Matej by velmi rád jel s námi MS. Yamaha by určitě nebyla žádný špatný motocykl. Ovšem na něm jsou nalepeny sponzoři, kteří pocházejí z Německa a ti nemají pochopitelně vůbec žádný zájem. Navíc náklady pro závodění v MS jsou obrovské".
V zásadě si můžeme shrnout největší změny: Chaz Davies nahradí Leona Haslama, John Hopkins bude bez angažmá a BMW je schopna nasadit až 5 závodních motorek.
Startovní pole 2013 nabírá svou podobu. Althea Ducati chce jet i nadále s Carlosem Checou a Davidem Giuglianem. Kromě tohoto týmu se z dosavadních stájí Ducati pouze Red Devils Roma zajímá vážně o účast v šampionátu příštího roku. Effenbert sice mluví o dvou jezdcích, ale...Superstockový tým Barni Ducati si sice dovede představit postup o level výše, ale motocykly objednány nemá! Pata Racing - tedy ex-D.F.X. v šampionátu končí a chce svůj sponzorský příspěvek raději věnovat některému továrnímu týmu, buď Hondě nebo Aprilii.
Honda World Superbike se rozhodne po GP Misana, ev. Aragonu a vše záleží na výkonech a výsledcích Jonathana Rey - vítěze letošní 8-hodinovky v Suzuce, který zde pojede jako náhradník za Caseyho Stonera. Pokud by se mu nepodařilo přesvědčit bosse u HRC svým výkonem, tak musí zůstat i další rok v seriálu WSBK. Nejlepší výchozí pozici na druhé místo vedle něho má Leon Haslam. Závodní oddělení HRC v Japonsku ale uvažuje svěřit dodatečný třetí motocykl Hiroshi Aoyamovi - je histioricky poslední mistr světa dvěstěpadesátek a to se pochopitelně v Japonsku nezapomíná, zatímco Honda Europe by ráda viděla "Hira" v supersportech u týmu Ten Kate společně s Lorenzem Zanettim.
Kawasaki pojede s Tomem Sykesem, zůstat by mohl i Loris Baz, který je hodně laciný. Pedercini Kawasaki nastoupí i nadále se dvěma piloty, Švéd Alexander Lundh má na své straně movitého sponzora “Cresto Guide", takže může bez problémů zůstat.
Aprilia má platnou smlouvu s Eugene Lavertym, Max Biaggi stále jedná o výši gáže na příští rok, kterou mu chce Aprilia v důsledku celkové ekonomické situace v paddocku WSBK snížit.
Crescent Suzuki naštěstí zůstává, motory budou i nadále od ladičské firmy Yoshimura. Leon Camier je kandidátem číslo jedna, má ale nabídku i od Hondy. Zájem je celkem pochopitelně o letošního dvojnásobného vítěze Sylvaina Guintoliho. Představy o penězích po katastrofální sezoně Johna Hopkinse těžko nějaký tým naplní, takže se jen těžko udrží v tomto šampionátu, pouze kdyby "Hopper" hodně slevil.
BMW GoldBet má jasno, když pojede s Marcem Melandrim a s vítězem z Nürburgringu Chazem Daviesem. Co se týká zákaznických týmů této německé továrny, tak ze současného týmu Italia se v roce 2013 stane tým tovární a tým, který má doposud stanovistě ve Stephankirchenu, už nebude existovat. Pokoušel se sice znovu o závodění v MotoGP jako CRT, ale nezbylo na něho startovní místo a je na čekací listině. Zájem o satelitní motocykly BMW projevily týmu Supersonic, Grillini, ParkinGO a Asia: "Ano máme zájemce jak ze seriálu WSBK, tak z některých národních šampionátů. Už v tomto roce jsme měli tým Supersonic v BSB a také jsme spolupracovali s italským CIV. Je hodně zájemců, ale zatím žádná podepsaná smlouva. My na to totiž nemáme vůbec strukturu. V první řadě se musíme starat o tovární tým a teprve potom o motocykly, personál a materiál pro satelity. Musíme také zjistit, na co naše kapacita vůbec stačí", říká Andrea Buzzoni, obchodní ředitel BMW Italia s tím, že maximální počet biků BMW by byl pět.
ParkinGO chce jet s továrním materiálem, který těžko od Buzzoniho a od BMW dostane. Zákaznické motocykly pro Guilana Rovelliho - maijtele týmu ParkinGO - by tak měly horší motory a především žádnou elektroniku od BMW, nýbrž pouze Motec či Magneti: "Pokud nedostanu od BMW tovární motocykl, zůstanu raději u Aprilie", říká Rovelli.
S vlastním týmem by chtěl nastoupit příští rok Max Neukirchner. Šéfem týmu by měl být Mario Rubatto. Tento návrh se setkal u Infrontu s velkým nadšením, ačkoliv zatím chybí motocykl. Německý jezdec se od svého těžkého zranění v Monze 2009 a následujícího odchodu od Suzuki nachází na strmé cestě směrem dolů, rok závodění v superbicích u Ten Kate byl doslova katastrofou a stejně i dva roky v kubatuře Moto2 u MZ a u Kieferu. Sponzory prý populární Sasík má, jistě by mu pomohlo, kdyby se jeden ze závodů místo na Nürburgringu konal na Lausitzringu, to je celkem jasné.
Tučně vytištěné už je potvrzeno smlouvou.
A co se týká kalendáře WSBK na rok 2013, tak ten má tuto provizorní podobu: Maximálně se pojede 15 podniků, když nově přibude pouze Indie. Ta by se měla konat 14 dní po úvodu na Phillip Islandu. Místo Milleru se americký závod pojede v Laguna Sece. Itálie jeden závod ztratí, vypadne Monza a zůstanou Imola a Misano. Španělský Jerez je připraven jako náhradní okruh v případě vypadnutí portugalského Portimaa. Našemu Brnu sice končí smlouva, ale pokud dostane Masarykův okruh peníze na zalistovací poplatek - letos činil řádově 6-7 milionů CZK, tak by se v Brně opět mělo závodit, i když v jiném termínu, neboť Brno bude muset uhnout Moskvě. Ta se totiž kvůli počasí stěhuje více do léta a nepojede se tak jak letos, tedy koncem srpna. Nürburgring bude možná nahrazen Lausitzringem, ovšem musí zlepšit infrastrukturu (boxy, paddock etc.), což požaduje promotérská firma Infront. Jinak vše zůstává beze změn: Phillip Island, Assen, Donington a Silverstone, Magny Cours či problematický Aragon - všechny okruhy jsou v předběžném kalendáři zapsány!
Není tedy divu, že se s největší pravděpodobností neobjeví v paddocku WSBK 2013 žádný nový tým, neřku-li nějaká hvězda z MotoGP (Moto2) či nezavane čerstvý vítr třeba z mistrovství světa supersportů či z národních šampionátů BSB nebo IDM.
Aktuální situaci vystihl velmi dobře Michael Galinski, šéf superbikového týmu Yamaha Deutschland, za který jezdí náš Matěj Smrž: "Matej by velmi rád jel s námi MS. Yamaha by určitě nebyla žádný špatný motocykl. Ovšem na něm jsou nalepeny sponzoři, kteří pocházejí z Německa a ti nemají pochopitelně vůbec žádný zájem. Navíc náklady pro závodění v MS jsou obrovské".
V zásadě si můžeme shrnout největší změny: Chaz Davies nahradí Leona Haslama, John Hopkins bude bez angažmá a BMW je schopna nasadit až 5 závodních motorek.
Startovní pole 2013 nabírá svou podobu. Althea Ducati chce jet i nadále s Carlosem Checou a Davidem Giuglianem. Kromě tohoto týmu se z dosavadních stájí Ducati pouze Red Devils Roma zajímá vážně o účast v šampionátu příštího roku. Effenbert sice mluví o dvou jezdcích, ale...Superstockový tým Barni Ducati si sice dovede představit postup o level výše, ale motocykly objednány nemá! Pata Racing - tedy ex-D.F.X. v šampionátu končí a chce svůj sponzorský příspěvek raději věnovat některému továrnímu týmu, buď Hondě nebo Aprilii.
Honda World Superbike se rozhodne po GP Misana, ev. Aragonu a vše záleží na výkonech a výsledcích Jonathana Rey - vítěze letošní 8-hodinovky v Suzuce, který zde pojede jako náhradník za Caseyho Stonera. Pokud by se mu nepodařilo přesvědčit bosse u HRC svým výkonem, tak musí zůstat i další rok v seriálu WSBK. Nejlepší výchozí pozici na druhé místo vedle něho má Leon Haslam. Závodní oddělení HRC v Japonsku ale uvažuje svěřit dodatečný třetí motocykl Hiroshi Aoyamovi - je histioricky poslední mistr světa dvěstěpadesátek a to se pochopitelně v Japonsku nezapomíná, zatímco Honda Europe by ráda viděla "Hira" v supersportech u týmu Ten Kate společně s Lorenzem Zanettim.
Kawasaki pojede s Tomem Sykesem, zůstat by mohl i Loris Baz, který je hodně laciný. Pedercini Kawasaki nastoupí i nadále se dvěma piloty, Švéd Alexander Lundh má na své straně movitého sponzora “Cresto Guide", takže může bez problémů zůstat.
Aprilia má platnou smlouvu s Eugene Lavertym, Max Biaggi stále jedná o výši gáže na příští rok, kterou mu chce Aprilia v důsledku celkové ekonomické situace v paddocku WSBK snížit.
Crescent Suzuki naštěstí zůstává, motory budou i nadále od ladičské firmy Yoshimura. Leon Camier je kandidátem číslo jedna, má ale nabídku i od Hondy. Zájem je celkem pochopitelně o letošního dvojnásobného vítěze Sylvaina Guintoliho. Představy o penězích po katastrofální sezoně Johna Hopkinse těžko nějaký tým naplní, takže se jen těžko udrží v tomto šampionátu, pouze kdyby "Hopper" hodně slevil.
BMW GoldBet má jasno, když pojede s Marcem Melandrim a s vítězem z Nürburgringu Chazem Daviesem. Co se týká zákaznických týmů této německé továrny, tak ze současného týmu Italia se v roce 2013 stane tým tovární a tým, který má doposud stanovistě ve Stephankirchenu, už nebude existovat. Pokoušel se sice znovu o závodění v MotoGP jako CRT, ale nezbylo na něho startovní místo a je na čekací listině. Zájem o satelitní motocykly BMW projevily týmu Supersonic, Grillini, ParkinGO a Asia: "Ano máme zájemce jak ze seriálu WSBK, tak z některých národních šampionátů. Už v tomto roce jsme měli tým Supersonic v BSB a také jsme spolupracovali s italským CIV. Je hodně zájemců, ale zatím žádná podepsaná smlouva. My na to totiž nemáme vůbec strukturu. V první řadě se musíme starat o tovární tým a teprve potom o motocykly, personál a materiál pro satelity. Musíme také zjistit, na co naše kapacita vůbec stačí", říká Andrea Buzzoni, obchodní ředitel BMW Italia s tím, že maximální počet biků BMW by byl pět.
ParkinGO chce jet s továrním materiálem, který těžko od Buzzoniho a od BMW dostane. Zákaznické motocykly pro Guilana Rovelliho - maijtele týmu ParkinGO - by tak měly horší motory a především žádnou elektroniku od BMW, nýbrž pouze Motec či Magneti: "Pokud nedostanu od BMW tovární motocykl, zůstanu raději u Aprilie", říká Rovelli.
S vlastním týmem by chtěl nastoupit příští rok Max Neukirchner. Šéfem týmu by měl být Mario Rubatto. Tento návrh se setkal u Infrontu s velkým nadšením, ačkoliv zatím chybí motocykl. Německý jezdec se od svého těžkého zranění v Monze 2009 a následujícího odchodu od Suzuki nachází na strmé cestě směrem dolů, rok závodění v superbicích u Ten Kate byl doslova katastrofou a stejně i dva roky v kubatuře Moto2 u MZ a u Kieferu. Sponzory prý populární Sasík má, jistě by mu pomohlo, kdyby se jeden ze závodů místo na Nürburgringu konal na Lausitzringu, to je celkem jasné.
Team | Pilot |
Honda World Superbike Team | Jonathan Rea, Leon Haslam |
Kawasaki Racing Team | Tom Sykes, Loris Baz |
Pedercini Kawasaki | Alexander Lundh? |
Crescent Suzuki | Leon Camier, Sylvain Guintoli? |
Aprilia Racing Team | Eugene Laverty, Max Biaggi? |
ParkinGO Aprilia nebo BMW | Luca Scassa? nebo Danillo Petrucci? |
BMW Motorrad GolBet | Marco Melandri, Chaz Davies |
Grilini BMW | Norino Brignola? |
Supersonic BMW? | Ayrton Badovini? |
Asia BMW? | Ayrton Badovini? |
Althea Ducati? | Carlos Checa, Davide Giugliano |
Red Devils Roma Ducati? | Michel Fabrizio |
Effenbert Liberty Racing? | ? |
Barni Ducati? | ? |
? | Max Neukirchner |
Tučně vytištěné už je potvrzeno smlouvou.
A co se týká kalendáře WSBK na rok 2013, tak ten má tuto provizorní podobu: Maximálně se pojede 15 podniků, když nově přibude pouze Indie. Ta by se měla konat 14 dní po úvodu na Phillip Islandu. Místo Milleru se americký závod pojede v Laguna Sece. Itálie jeden závod ztratí, vypadne Monza a zůstanou Imola a Misano. Španělský Jerez je připraven jako náhradní okruh v případě vypadnutí portugalského Portimaa. Našemu Brnu sice končí smlouva, ale pokud dostane Masarykův okruh peníze na zalistovací poplatek - letos činil řádově 6-7 milionů CZK, tak by se v Brně opět mělo závodit, i když v jiném termínu, neboť Brno bude muset uhnout Moskvě. Ta se totiž kvůli počasí stěhuje více do léta a nepojede se tak jak letos, tedy koncem srpna. Nürburgring bude možná nahrazen Lausitzringem, ovšem musí zlepšit infrastrukturu (boxy, paddock etc.), což požaduje promotérská firma Infront. Jinak vše zůstává beze změn: Phillip Island, Assen, Donington a Silverstone, Magny Cours či problematický Aragon - všechny okruhy jsou v předběžném kalendáři zapsány!
Informace o redaktorovi
Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Libor Bedřich - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)
Jak se Vám líbil tento článek?