Žádná nová jména, zřejmě žádné nové týmy

Po závodě na Nürburgringu se opět trochu více vyjasnilo, jak by mohl vypadat startovní rošt superbiků 2013. Bohužel se zdá, že v následující sezóně se neobjeví žádná nová jména a ani žádné nové týmy.

Tým potřebuje řádově 1,5 milionu Euro na jednu sezonu pro jednoho jezdce, tedy bez budgetu pro jezdcovu gáži a s tím, že už vlastní týmový truck s návěsem, dílnu, hospitality atd. V případě dvou jezdců se částka skoro zvojnásobí. Jen test na okruhu Phillip Island stojí 60 000 Euro, stejný test v Evropě vyjde na pouhou třetinu - to jsou výchozí parametry pro superbikový šampionát 2013.

Není tedy divu, že se s největší pravděpodobností neobjeví v paddocku WSBK 2013 žádný nový tým, neřku-li nějaká hvězda z MotoGP (Moto2) či nezavane čerstvý vítr třeba z mistrovství světa supersportů či z národních šampionátů BSB nebo IDM.
Aktuální situaci vystihl velmi dobře Michael Galinski, šéf superbikového týmu Yamaha Deutschland, za který jezdí náš Matěj Smrž: "Matej by velmi rád jel s námi MS. Yamaha by určitě nebyla žádný špatný motocykl. Ovšem na něm jsou nalepeny sponzoři, kteří pocházejí z Německa a ti nemají pochopitelně vůbec žádný zájem. Navíc náklady pro závodění v MS jsou obrovské".
V zásadě si můžeme shrnout největší změny: Chaz Davies nahradí Leona Haslama, John Hopkins bude bez angažmá a BMW je schopna nasadit až 5 závodních motorek.

Startovní pole 2013 nabírá svou podobu. Althea Ducati chce jet i nadále s Carlosem Checou a Davidem Giuglianem. Kromě tohoto týmu se z dosavadních stájí Ducati pouze Red Devils Roma zajímá vážně o účast v šampionátu příštího roku. Effenbert sice mluví o dvou jezdcích, ale...Superstockový tým Barni Ducati si sice dovede představit postup o level výše, ale motocykly objednány nemá! Pata Racing - tedy ex-D.F.X. v šampionátu končí a chce svůj sponzorský příspěvek raději věnovat některému továrnímu týmu, buď Hondě nebo Aprilii.
Honda World Superbike se rozhodne po GP Misana, ev. Aragonu a vše záleží na výkonech a výsledcích Jonathana Rey - vítěze letošní 8-hodinovky v Suzuce, který zde pojede jako náhradník za Caseyho Stonera. Pokud by se mu nepodařilo přesvědčit bosse u HRC svým výkonem, tak musí zůstat i další rok v seriálu WSBK. Nejlepší výchozí pozici na druhé místo vedle něho má Leon Haslam. Závodní oddělení HRC v Japonsku ale uvažuje svěřit dodatečný třetí motocykl Hiroshi Aoyamovi - je histioricky poslední mistr světa dvěstěpadesátek a to se pochopitelně v Japonsku nezapomíná, zatímco Honda Europe by ráda viděla "Hira" v supersportech u týmu Ten Kate společně s Lorenzem Zanettim.

Kawasaki pojede s Tomem Sykesem, zůstat by mohl i Loris Baz, který je hodně laciný. Pedercini Kawasaki nastoupí i nadále se dvěma piloty, Švéd Alexander Lundh má na své straně movitého sponzora “Cresto Guide", takže může bez problémů zůstat.

Aprilia má platnou smlouvu s Eugene Lavertym, Max Biaggi stále jedná o výši gáže na příští rok, kterou mu chce Aprilia v důsledku celkové ekonomické situace v paddocku WSBK snížit.

Crescent Suzuki naštěstí zůstává, motory budou i nadále od ladičské firmy Yoshimura. Leon Camier je kandidátem číslo jedna, má ale nabídku i od Hondy. Zájem je celkem pochopitelně o letošního dvojnásobného vítěze Sylvaina Guintoliho. Představy o penězích po katastrofální sezoně Johna Hopkinse těžko nějaký tým naplní, takže se jen těžko udrží v tomto šampionátu, pouze kdyby "Hopper" hodně slevil.

BMW GoldBet má jasno, když pojede s Marcem Melandrim a s vítězem z Nürburgringu Chazem Daviesem. Co se týká zákaznických týmů této německé továrny, tak ze současného týmu Italia se v roce 2013 stane tým tovární a tým, který má doposud stanovistě ve Stephankirchenu, už nebude existovat. Pokoušel se sice znovu o závodění v MotoGP jako CRT, ale nezbylo na něho startovní místo a je na čekací listině. Zájem o satelitní motocykly BMW projevily týmu Supersonic, Grillini, ParkinGO a Asia: "Ano máme zájemce jak ze seriálu WSBK, tak z některých národních šampionátů. Už v tomto roce jsme měli tým Supersonic v BSB a také jsme spolupracovali s italským CIV. Je hodně zájemců, ale zatím žádná podepsaná smlouva. My na to totiž nemáme vůbec strukturu. V první řadě se musíme starat o tovární tým a teprve potom o motocykly, personál a materiál pro satelity. Musíme také zjistit, na co naše kapacita vůbec stačí", říká Andrea Buzzoni, obchodní ředitel BMW Italia s tím, že maximální počet biků BMW by byl pět. 

ParkinGO chce jet s továrním materiálem, který těžko od Buzzoniho a od BMW dostane. Zákaznické motocykly pro Guilana Rovelliho - maijtele týmu ParkinGO - by tak měly horší motory a především žádnou elektroniku od BMW, nýbrž pouze Motec či Magneti: "Pokud nedostanu od BMW tovární motocykl, zůstanu raději u Aprilie", říká Rovelli.

S vlastním týmem by chtěl nastoupit příští rok Max Neukirchner. Šéfem týmu by měl být Mario Rubatto. Tento návrh se setkal u Infrontu s velkým nadšením, ačkoliv zatím chybí motocykl. Německý jezdec se od svého těžkého zranění v Monze 2009 a následujícího odchodu od Suzuki nachází na strmé cestě směrem dolů, rok závodění v superbicích u Ten Kate byl doslova katastrofou a stejně i dva roky v kubatuře Moto2 u MZ a u Kieferu. Sponzory prý populární Sasík má, jistě by mu pomohlo, kdyby se jeden ze závodů místo na Nürburgringu konal na Lausitzringu, to je celkem jasné. 

TeamPilot
Honda World Superbike TeamJonathan Rea, Leon Haslam
Kawasaki Racing TeamTom Sykes, Loris Baz
Pedercini KawasakiAlexander Lundh?
Crescent SuzukiLeon Camier, Sylvain Guintoli?
Aprilia Racing TeamEugene Laverty, Max Biaggi?
ParkinGO Aprilia nebo BMWLuca Scassa? nebo Danillo Petrucci?
BMW Motorrad GolBetMarco Melandri, Chaz Davies
Grilini BMWNorino Brignola?
Supersonic BMW?Ayrton Badovini?
Asia BMW?Ayrton Badovini?
Althea Ducati?Carlos Checa, Davide Giugliano
Red Devils Roma Ducati?Michel Fabrizio
Effenbert Liberty Racing??
Barni Ducati??
?Max Neukirchner

Tučně vytištěné
už je potvrzeno smlouvou.
A co se týká kalendáře WSBK na rok 2013, tak ten má tuto provizorní podobu: Maximálně se pojede 15 podniků, když nově přibude pouze Indie. Ta by se měla konat 14 dní po úvodu na Phillip Islandu. Místo Milleru se americký závod pojede v Laguna Sece. Itálie jeden závod ztratí, vypadne Monza a zůstanou Imola a Misano. Španělský Jerez je připraven jako náhradní okruh v případě vypadnutí portugalského Portimaa. Našemu Brnu sice končí smlouva, ale pokud dostane Masarykův okruh peníze na zalistovací poplatek - letos činil řádově 6-7 milionů CZK, tak by se v Brně opět mělo závodit, i když v jiném termínu, neboť Brno bude muset uhnout Moskvě. Ta se totiž kvůli počasí stěhuje více do léta a nepojede se tak jak letos, tedy koncem srpna. Nürburgring bude možná nahrazen Lausitzringem, ovšem musí zlepšit infrastrukturu (boxy, paddock etc.), což požaduje promotérská firma Infront. Jinak vše zůstává beze změn: Phillip Island, Assen, Donington a Silverstone, Magny Cours či problematický Aragon - všechny okruhy jsou v předběžném kalendáři zapsány!

 

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Libor Bedřich - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist