Mistr světa WorldSBK 2023 – Álvaro Bautista Arce

Španěl Álvaro Bautista (Aruba.it Racing – Ducati) letos dotáhl své snažení o obhajobu titulu v MOTUL FIM Superbike World Championship do vítězného konce a v posledním podniku sezony, který se jel v Jerezu, vyhrál druhý titul mistra světa v třídě superbike. Titul tak Bautista mohl v Jerezu oslavit společně s přáteli, rodinou, manželkou a dcerami. Álvaro Bautista se stal prvním jezdcem, který obhájil titul s jedničkou na kapotě od doby, kdy to samé udělal v roce 1999 Carl Fogarty.

Španělský závodník Álvaro Bautista Arce se narodil 21.listopadu 1984 v Talavera de la Reina. Poprvé seděl na motorce ve třech letech, a to díky tomu, že jeho otec měl opravnu motocyklů a ten jeho mu komplet postavil sám. V osmi letech poprvé závodil a třikrát vyhrál madridský šampionát Minimoto. V roce 1997 také závodil v sérii Aprilia Cup do 50ccm, kde získal své první pódium. O rok později přidal v pohárové soutěži další dvě umístění na stupních vítězů a sezonu uzavřel třetí.

V roce 1999 si ho z několika tisíc uchazečů vybral Alberto Puig pro Movistar Activa Joven Cup. První sezonu dokončil na páté pozici před Danim Pedrosou, což mu zaručilo druhou sezonu v šampionátu a pozici náhradního jezdce pro španělský šampionát v třídě do 125ccm. V roce 2001 nastoupil do španělského šampionátu 125ccm s týmem Belart, který ale předčasně ukončil činnost. Bautistovi dal šanci Manuel Morente, který Bautistu angažoval pro zbytek sezony v týmu Atlético Madrid. V roce 2002 Bautista bojoval o titul španělského šampiona s Hectorem Barberou. Souboj prohrál a v třídě do 125ccm skončil tehdy druhý.

Rok 2002 byl pro Bautistu také premiérou v mistrovství světa silničních motocyklů do 125ccm, kde jel s týmem Atlético Madrid tři závody na divokou kartu. Od roku 2003 již byl stálým účastníkem světového šampionátu. V třídě do 125ccm Álvaro Bautista strávil celkem čtyři sezony. Až na jednu sezonu, kterou jel s Hondou (2005), vše odjel s motocykly Aprilia. Jeho nejúspěšnějším rokem byl rok 2006, protože to vyhrál s týmem Master-MVA Aspar titul mistra světa. Od roku 2007 Bautista závodil v třídě do 250ccm a všechny tři sezony, které tam absolvoval, měl spojené s týmem Mapfre Aspar. Jeho nejlepším umístěním bylo druhé místo a titul vicemistra světa z roku 2008.

Od roku 2010 závodil Álvaro Bautista v královské kubatuře MotoGP™. První dvě sezony byl jezdcem tovární stáje Rizla Suzuki MotoGP™ s níž obsadil dvě třináctá místa. S týmem Gresini závodil od roku 2012 celkem pět sezon a jejich nejlepším výsledkem bylo páté a šesté místo z let 2012 a 2013. Od roku 2017 jel Bautista znovu s týmem Aspar, kde o rok později uzavřel kariér jezdce MotoGP™.

Od roku 2019 je Álvaro Bautista jezdcem MOTUL FIM Superbike World Championship, kde zahájil novou éru a dnes můžeme konstatovat, že úspěšnou. Přitom to z začátku tak nevypadalo, protože první rok jel s továrnou Ducati a byl blízko vítězství. Jenže během sezony začal ztrácet půdu pod nohama, jistotu a náskok, který si vybudoval, což mělo za následek ztrátu vedení a šance získat v premiérové sezoně titul mistra světa. První ročník tak uzavřel s titulem vicemistra, ale bylo jasné, že všichni věřili ve víc.

Bautista následně podepsal smlouvu s Hondou, a to na dva roky 2020 a 2021. Pro Španěla to byla doba temna, jelikož se trápil a výsledky nebyly zdaleka takové, jaké si pamatoval z dob svého působení u Ducati. O zisku titulu nemohla být řeč, protože ani nebyl ve hře o jeho získání. Dvouletou zkušenost s HRC uzavřel na devátém a desátém místě průběžného hodnocení šampionátu WSBK.

V roce 2022 Bautista znovu zamířil k Ducati a tentokrát byl odhodlán svůj sen o titulu proměnit ve skutečnost. To se Bautistovi nakonec povedlo, když z 36 závodů byl ve 31 případech na stupních vítězů a z toho 16krát na nejvyšším stupni. Rok 2023 byl rokem obhajoby mistrovského titulu a Bautista to znovu dokázal, když odrazil útok Topraka Razgatliogla (Yamaha). Španěl byl znovu 31krát na stupních vítězů, ale ve srovnání s předchozím rokem slavil vítězství neuvěřitelných 27krát. Za jeho pětiletou éru v mistrovství světa superbiků Bautista startoval ve 169 závodech z nichž 59 vyhrál.

„Být mistrem světa v roce 2023 zní opravdu dobře, zejména proto, že je velmi těžké titul vyhrát, a ještě těžší ho obhájit,“ uvedl Álvaro Bautista. „Na začátku sezony jsem se rozhodl použít jedničku, protože jsem se cítil dostatečně silný na to, abych s ní titul obhájil. Obhajoba s jedničkou na motorce je vždy hodně příjemná a je pro mě potěšením být součástí historie. Své předchozí mistrovské tituly jsem získal v Austrálii v kubatuře 125ccm v roce 2006 a loni v Indonésii. S týmem jsme si ten okamžik hodně užili, ale vyhrát v Jerezu bylo úžasné. Mohl jsem se o všechny ty neuvěřitelné okamžiky podělit se svými přáteli a rodinou. Byl to splněný sen, že jsem měl možnost se všemi oslavit mistrovský titul. Byl jsem opravdu šťastný, že jsem se mohl o vítězství a titul podělit se svými dcerami. Pokaždé, když vidí srdce, říkají "srdce jako táta", takže moje první myšlenka byla udělat pro ně znak srdce. Slavily se mnou a bylo to naprosto úžasné.“

V roce 2024 Álvaro Bautista pokračuje v superbikovém šampionátu MOTUL FIM Superbike World Championship společně s týmem Aruba.it Racing – Ducati.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist