Sezona FIM EWC 2017/18 vrcholí 8H závodem v Suzuce

Už v neděli startuje osmihodinový závod v Suzuce, kterým zároveň vrcholí sezona Mistrovství světa závodů vytrvalostních motocyklů 2017/2018. Ve hře je titul světového šampiona, nicméně především pro japonské týmy je závod v Suzuce vysoce prestižní záležitostí, i když o titul vůbec nebojují. Kvalifikace je na programu v pátek, bitva o pole position na startu (Top10 Trial) v sobotu a samotný závod je v neděli 29.července 2018. Česká republika má zastoupení v podobě týmu Mercury Racing s jezdeckou sestavou tvořenou dvěma brněnskými závodníky Karlem Hanikou a Ondřejem Ježkem plus Francouzem Sylvainem Barrierem.

Kapitoly článku

Pokud se na závod v Suzuce podíváme očima týmů bojujících o světový titul, tak nejblíž mají k celkovému vítězství jezdci stáje F.C.C. TSR Honda France. Tento tým Hondy je se 146 body lídrem průběžného hodnocení a do závodu nastupuje v sestavě Freddy Foray (FRA), Josh Hook (USA) a Alan Techer (FRA).

Na druhé pozici průběžného hodnocení je vítěz loňského ročníku tým GMT94 Yamaha. Tým na vedení v soutěži ztrácí jen deset bodů, přičemž jich je v Suzuce k dispozici jen za vítězství pětačtyřicet. Do posledního závodu sezony a tím pádem do poslední bitvy o vítězství nastupuje francouzský tým v sestavě Mike Di Meglio (FRA), Niccoló Canepa (ITA) a David Checa (SPA).

Sedmatřicet bodů schází na první pozici třetímu v průběžném pořadí MS týmu Honda Endurance Racing. Britská stáj jede v sestavě Yonny Hernandez (COL), který nahradil zraněného Gregory LeBlanca (FRA), Sebastien Gimbert (FRA) a Erwan Nigon (FRA). Tým Hondy je připraven bojovat o nejvyšší pozice, ale aby soutěž vyhrál musí počítat s tím, že jeho největší rivalové budou mít velké problémy.

V pozici nejlepšího týmu BMW přijíždí do Suzuky česká stáj Mercury Racing, pátý tým v pořadí šampionátu. Češi dosud nasbírali sedmdesát bodů a budou usilovat o postup na čtvrté místo, na které jim chybí jedenáct bodů. Každopádně konečné umístění v Top5 bude skvělým výsledkem jejich měření sil s elitou světa. Do Japonska tým přijíždí v sestavě Karel Hanika (CZE), Sylvain Barrier (FRA) a Ondřej Ježek (CZE). S týmem úvodní část roku absolvoval Matěj Smrž a Jakub Smrž, který se zranil v trénincích na osmihodinovku v Německu. Bohužel také Karel Hanika jen nedávno prodělal operaci zlomené klíční kosti. Novou posilou týmu je Ondřej Ježek, jehož právě Hanika v Laguně Seca nahradil v sedle Yamahy Gaundalini Racing WorldSBK.

Šestý tým NRT48 má rovněž techniku BMW a na pátou pozici ztrácí jen dva body, takže v Suzuce jednoznačně bojuje o lepší pozici v tabulce mistrovství světa a status nejlepšího týmu BMW. Do Suzuky nastupují v sestavě Kenny Foray (FRA), Peter Hickman (GBR) a Julien Da Costa (FRA). Společně s Mercury Racing je NRT48 jediným evropským týmem BMW, dalších sedm stájí s německou technikou je mimoevropských.

Okruh Suzuka (JAP)

Závodní okruh v Suzuce otevřeli v roce 1962. Je jedním z mála, který nabízí uspořádání dráhy ve tvaru osmičky. V roce 1978 pořádali v Suzuce historicky první vytrvalostní závod 8H Suzuka, který vyhráli Američané Wes Cooley a Mike Baldwin v barvách stáje Suzuki Yoshimura. Prvními Japonci, kterým se závod v Suzuce podařilo vyhrát, byli v roce 1982 Shigeo Iijima a Shinji Hagiwara (Honda). Tenkrát závod kvůli nepřízni počasí museli zkrátili na šest hodin.

V roce 2017 závod vyhrál tým Yamaha Factory Racing (Yamaha R1) v sestavě s Katsuyuki Nakasuga, Alex Lowes a Michael van der Mark. Celkem zajeli za osm hodin 216 kol.

Délka okruhu – 5821 metrů

Rekord na kolo v závodu:
- 2’06.932 - Yamaha Factory Racing, Yamaha R1 - Alex Lowes (2017)

Rekord na kolo v kvalifikaci:
- 2'06.000 - Yamaha Factory Racing, Yamaha R1 - Pol Espargaró (2015)

Co se týče vlajkových týmů jednotlivých výrobců ze země vycházejícího slunce, můžeme jako první jmenovat tři ladičky, protože je to Yamaha, jenž od roku 2015 nepoznala v Suzuce pocit z porážky. Týmem obhajujícím vítězství je Yamaha Factory Racing Team v sestavě – Katsuyuki Nakasuga, Alex Lowes a Michael van der Mark. V tomto složení tým vyhrál jubilejní čtyřicátý ročník osmihodinovky v Suzuce a cílem je pochopitelně vyhrát i ten letošní jednačtyřicátý. Letos  Yamaha YZF-R1 slaví dvacetileté jubileum, takže tovární tým Yamaha Factory Racing a továrně podporované týmy GMT94 Yamaha a YART Yamaha (Broc Parkes, Marvin Fritz, Takuya Fujita), nastupují do osmihodinovky ve speciální bíločervené kombinaci.

Dle výsledků testů má velké ambice vyhrát závod v Suzuce tovární tým Kawasaki - Kawasaki Team Green, kde závodí lídr průběžného hodnocení WorldSBK Jonathan Rea, lídr průběžného hodnocení britské série BSB Leon Haslam a několikanásobný mistr Japonska Kazuma Watanabe. V sedle stroje značky Kawasaki bude závodit dalších sedm týmů jako například Bolliger Team Switzerland nebo Eva RT Webike Trick Star.

S jediným cílem vyhrát osmihodinový závod v Suzuce nastupuje Honda, jenž má na startu dvaadvacet z celkem čtyřiašedesáti motocyklů. Vlajkovou lodí Hondy je tým Red Bull Honda with Japan Post s jezdci Takumi Takahashi, Takaaki Nakagami a Patrick Jacobsen, který nahradil Leona Camiera, který si zranil záda pádem v testech. Tým HRC se do boje vrací po dlouhých deseti letech. Každopádně o celkové vítězství v šampionátu FIM EWC 2017/2018 bojuje tým F.C.C. TSR Honda France, třetí v pořadí průběžného hodnocení je  tým z Velké Británie Honda Endurance Racing.

Suzuki má na startu celkem devět strojů a nasazuje těžký kalibr v podobě týmu Yoshimura Suzuki Motul Racing a Team Kagayama. Tým Yoshimura Suzuki má na kontě čtyři triumfy z let 1978, 1980 a 2007, 2009. Jezdecká sestava pro víkendový závod je Takuya Tsuda (JAP), Sylvain Guintoli (FRA), Bradley Ray (GBR) nebo Kasuki Watanabe (JAP). Manažerem týmu Kagayama je Američan Kevin Schwantz, který s týmem získal třetí místo v roce 2013. Letos tým nastupuje v sestavě Yukio Kagayama (JAP), Naomichi Uramoto (JAP) a Joe Roberts (USA). Tým závodí jako jeden z mála japonských sestav na pneumatikách Dunlop. Nejlepším týmem Suzuki v mistrovství světa vytrvalostních závodů je průběžně sedmý Suzuki Endurance Racing Team, jemuž to letos na vítězství nevyjde.

Pokud srovnáme jezdecké soupisky, tak část pole jezdců má značné zkušenosti z MotoGP, WorldSBK a BSB. Jediný ze šampionátu prototypů MotoGP je v Suzuce jezdec LCR Hondy Takaaki Nakagami (Red Bull Honda with Japan Post), Švýcar z prostředí šestistovek Dominique Aegerter (HARC-PRO Honda), Američan Joe Roberts (Team Kagayama) a Španěl Isaac Vinales a domácím jezdcem Tetsuta Nagashimou (au & Teluru MotoUP Racing Team).

Z prostředí WorldSBK závodí v Suzuce trojnásobný šampion Jonathan Rea (Kawasaki Team Green), jezdci Yamahy Alex Lowes, Michael VD Mark (Yamaha Factory Racing Team), továrním jezdcem Hondy je v Suzuce Patrick Jacobsen (Red Bull Honda with Japan Post), Kolumbijec Yonny Hernandez nastupuje s týmem Honda Endurance Racing, jemuž patří průběžná třetí příčka v MS, a nechybí ani Češi Karel Hanika a Ondřej Ježek (Mercury Racing), oba ve FIM Superbike závodili s Yamahou Guandalini Racing. Ze šampionátu supersportů uvidíme závodit známou tvář Anthony Westa (EVA RT Webike Trick Star) a jezdce Puccetti Racing Kawasaki Hikari Okuba (Arm Girl Team MF & Kawasaki), který má šanci ukázat své kvality před domácím publikem.

Bohaté zastoupení má soupiska závodu v Suzuce také z řad jezdců britské superbikové série BSB. Nechybí lídr šampionátu Leon Haslam (Kawasaki Team Green), měl závodit Dan Linfoot (Moriwaki Honda), ale ten si o víkendu v Brands Hatch zlomil zápěstí, takže tým bude muset hledat náhradu. Do Suzuky míří Michael Laverty, Christian Iddon (BMW Financial Services 135), Peter Hickman (Team NRT48 BMW), Sylvain Barrier (Mercury Racing BMW), což je jezdec českého týmu FIM EWC, Tommy Bridewell (S-Pulse Dream Racing IA Suzuki) a pozvánku dostal nováček Bradley Ray (Yoshimura Suzuki Motul Racing).

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 4 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 2 Kč
FloweRR přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist