Vzpomínka na Jardu – 25 let

Na začátku letošní sezony kdekdo připomněl, že je to 25 let, kdy se objevil Valentino Rossi na startu svého prvního mistrovství světa. Hezké jubileum. Bylo to 31. března 1996 v Malajsii, v Shah Alamu. A s Valentinem Rossim tam tehdy stál na startu i první český stálý jezdec silničního mistrovství světa od dob Františka Šťastného a Gustava Havla – Jaroslav Huleš.

Shodou šťastných náhod a díky Marlboru jsem byl tenkrát v Malajsii i já coby novinář. Jarda měl za sebou skvělou sezonu mistrovství Evropy 1995, když na domácí půdě neměl konkurenci a dvakrát porazil Valentina Rossiho: v Mostě mu nadělil 12,5 sekundy, v Brně 14,5 sekundy. Jarda byl v Brně tehdy nejrychlejší už v kvalifikaci a zajel i nejrychlejší kolo závodu. Mistrem Evropy 125 se v tom roce stal Lucio Cecchinello, který vyhrál z 11 závodů osm, v Mostě ale skončil až pátý a v Brně nedojel do cíle. Jarda skončil v ME čtvrtý.

Jarda se svým otcem na začátku kariéry a s legendárním Františkem Šťastným při setkání u mistra
 

Díky svým výkonům v ME 1995 získal Jarda pro následující sezonu místo v týmu Paola Pileriho a podporu tehdy ještě nezakázaného sponzora Marlboro. Velká cena Malajsie byla prvním závodem sezony 1996 a Jarda Huleš se zde opět sešel se svým soupeřem Valentinem Rossim. To už měl ale Rossi tovární Aprilii, kdežto Jarda stále jen produkční Hondu… To se nutně projevilo i na výsledku. Vyhrál Stefano Perugini, Rossi dojel se ztrátou sedmi sekund šestý, Jarda ztratil minutu deset a za 14. místo získal své první dva světové body. Podobně to vypadalo i později v sezoně při domácí české GP v Brně – zatímco Rossi zde poprvé v kariéře vyhrál GP, Jarda zůstal na 17. místě bez bodu, na Rossiho mu chybělo 45 sekund…

Jarda po jednom z mosteckých vítězství. Vpravo Jarda při ME předjíždí vnějškem Valeho
Krátce po startu Velké ceny Malajsie 1996, Huleš s č. 24, Rossi s již tradičním č. 46 daleko za ním...
Huleš 24 před týmovým kolegou Tessarim 37, Rossi 46 ujíždí k hvězdné kariéře

Jarda Huleš získal ve své první sezoně 12 bodů a osadil konečné 23. místo. Nejlepší sezonu měl o pět let později, kdy skončil 15. s 62 body. Nejzářnější okamžik své kariéry zažil v Japonsku, kde v silném dešti vedl půl kola velkou cenu, než havaroval. Jezdil pak i ve třídě 250, ale většího úspěchu už nedosáhl. V den svých 30. narozenin si kvůli nevyřešeným osobním problémům vzal život…

Výsledek závodu ME v Brně – Huleš jasně před Rossim. Vpravo na startu GP s budoucí manželkou Evou. Paolo Pileri ten třetí vzadu
 

Původně jsem tuto vzpomínku chtěl směrovat k letošní Velké ceně Malajsie, ta se ale nakonec nejela. Tak si Jardu připomeňme alespoň v tento čas vánoční, který je vhodný pro nostalgické vzpomínky.

Informace o redaktorovi

Petr Hájek - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 12 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Honzis přispěl 3 Kč
IronDave přispěl 3 Kč
rožnau přispěl 3 Kč
liň přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist