Šestá GP sezony – Velká cena Itálie

Necelý měsíc po páté Grand Prix sezony MS silničních motocyklů ve Francii, je na programu šestý podnik sezony Velká cena Itálie. Nadcházející tři týdny budou velmi intenzivní, jelikož se jede trojice Grand Prix v řadě. Vše začíná o nadcházejícím víkendu v Mugellu, pak následuje Velká cena Německa na Sachsenringu a sérii uzavře závod v nizozemském Assenu. Italská GP je domácím podnikem pro velký počet jezdců, týmů a personálu, který tvoří paddock MotoGP™, takže důležitý závod i z pohledu jejich sponzorů. Součástí závodního víkendu v Mugellu je také druhé kolo světové série elektromotorek FIM Enel MotoE™ World Championship 2023.

Kapitoly článku

Autodromo Internazionale del Mugello (ITA)

Závodní okruh Autodromo Internazionale del Mugello postavili v roce 1974 třicet kilometrů od Florencie. Díky charakteru dráhy a prostředí do něhož je zasazena patří mezi nejpopulárnější okruhy v kalendáři mistrovství světa jak z pozice fanoušků, tak jezdců a fotografů, kterým se nabízí nesmírně zajímavá panorama. První závody mistrovství světa tam pořádali v roce 1976. Od roku 1988 je okruh ve vlastnictví Scuderia Ferrari a pevnou součástí kalendáře mistrovství světa silničních motocyklů je po rozsáhlé rekonstrukci od roku 1991.

Dráha okruhu Autodromo Internazionale del Mugello měří celkem 5245 metrů, široká je 14 metrů a nejdelší rovinka má 1141 metrů. V jednom kole jezdci projedou 15 zatáčkami – 9 pravými a 6 levými.

Pro francouzského výrobce pneumatik Michelin představuje Mugello kombinaci rychlých a pomalých zatáček na dráze plné změn v převýšení s dlouhou rovinkou, která patří k těm vůbec nejrychlejším v celém seriálu s maximem kolem 350 kilometrů za hodinu. U zadních pneumatik je vyžadována přilnavost střední části, která dokáže přenést vysoký výkon při akceleraci z pomalejších zatáček a zároveň je potřebná perfektní přilnavost boční části pro rychlé průjezdy zatáčkami jako Arrabbiata 1 a 2, Palagio, Casanova a Savelli.

MotoGP™ – Preview

Rekordy a informace MotoGP – Autodromo Internazionale del Mugello (ITA)

Nejrychlejší kolo – Fabio Quartararo – Yamaha (2021) – 1'45,187
Rekord okruhu – Francesco Bagnaia - Ducati (2022) – 1'46,588
Kvalifikační rekord – fabio Quartararo - Yamaha (2021) – 1'45,187
Maximální rychlost – Jorge Martin – Ducati (2022) – 363,6 Km/h

Délka závodu MotoGP™ - 23 kol (120,6 km)
Velká cena Itálie – MotoGP™ 2022:
Stupně vítězů – 1.Bagnaia (Ducati), 2.Quartararo (Yamaha), 3.Espargaró A. (Aprilia)
Pole position – Fabio Di Giannantonio – Ducati – 1'46,156 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Francesco Bagnaia – Ducati – 1'46,588 sekundy

Lídrem průběžného hodnocení je Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team), jenž si do této chvíle připsal na konto 94 bodů a jeho zatím nejlepším výsledkem jsou dvě první místa z Portugalska a španělského Jerezu. Ital v barvách tovární Ducati má z třech hlavních závodů nulu, což není ideální v rámci jeho obhajoby mistrovského titulu. Naposledy to málem skončilo rvačkou s Viňalesem, ale k tomu nakonec nedošlo a oba vyvázli s napomenutím a zraněním kotníku. Bagnaia si bude muset dávat větší pozor na chyby, protože jinak titul neobhájí. Také si bude muset dávat pozor na to co říká před médii, protože po Francii řekl něco v tom smyslu, že by bezpečnost zlepšil rozdíl mezi továrními a soukromými motorkami MotoGP™. To vyvolalo ostrou debatu a kritiku třeba od jinak klidného Herve Poncharala, který roky bojoval o vyrovnání rozdílu mezi továrnami a satelity. Bagnaia pak uvedl, že jeho slova byla vytržena z kontextu a zástupci Ducati se podivovali nad tím, jak k rozvášnění emocí přispěly i oficiální stránky šampionátu.

Na druhé pozici průběžného hodnocení je Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team). Ital méně mluví, o to víc se snaží na trati a je to znát. Vyhrál závod ve Francii, což byl po Argentině jeho letos druhý triumf a díky tomu, a také díky tomu, že Bagnaia v Le Mans nebodoval, ztrácí na vedení v šampionátu jen jeden jediný bod. Nyní má před sebou domácí závod a stejně jako každý další Ital v poli, obrovskou motivaci být co možná nejúspěšnější.

Třetí je Jihoafričan Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing), jehož ztráta na vedení je na 13 bodech. Binder má na kontě dvě nuly, ale také jedno druhé místo z hlavního klání v Jerezu. Díky tomu, že ani jeho soupeři nebyli zvlášť úspěšní, je jeho ztráta tak nízká. Naopak jeho šance na postup nejsou nízké, ty jsou naopak poměrně vysoké, jen když dokáže správně využít chyb svých rivalů a přitom nechybovat.

Jediný bod ztrácí na třetí pozici průběžného hodnocení čtvrtý Jorge Martin (Prima Pramac Racing), jenž měl velmi úspěšný víkend ve Francii, kde vyhrál sprint a druhý skončil v hlavním závodu. To byl zatím jeho nejúspěšnější závodní víkend, protože v něm získal tolik bodů jak dohromady v Argentině a Jerezu. Také Martin má dva závody bez bodu, což zatím není takový problém, ale pokud by byl úspěšnější, mohl figurovat daleko víc vpředu.

První pětici nejúspěšnějších jezdců dosavadní části sezony uzavírá Johann Zarco (Prima Pramac Racing). Francouz má druhé místo z Argentiny a třetí z domácí GP v Le Mans. Na kontě má 66 bodů a na vedení mu jich chybí osmadvacet. Už jen na týmového kolegu Martina teď Zarco ztrácí 14 bodů. Zarco má tři závody bez bodu, a to je samozřejmě znát. Pokud výsledkovou konzistenci zlepší, půjde mnohem výš.

Dalším domácím závodníkem je šestý Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team), jenž může počítat s podporou domácího publika, ale také bratra Valentina Rossiho. Marini měl v Le Mans kontakt s pádem, když po jeho zpomalení na výjezdu ze zatáčky do něho bočně narazil Alex Márquez (Gresini Racing MotoGP). Ital to odnesl zraněním pravého zápěstí, které by nyní mělo být již v pořádku.

Stejného počtu bodů 49 dosáhli hned tři jezdci. Sedmý Maverick Viňales (Aprilia Racing), osmý Jack Miller (Red Bull KTM Factory Racing) a devátý Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP Team), jehož výsledková bilance je zatím skutečně hrozná. Vítěz závodu z Texasu Alex Rins (LCR Honda Castrol) uzavírá první desítku se ztrátou 47 bodů na vedení.

MotoGP™ - MS po GP Francie:

1. #1  Francesco Bagnaia IT Ducati Lenovo Team Ducati 94 b.
2. #72  Marco Bezzecchi IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 93
3. #33  Brad Binder ZA Red Bull KTM Factory Racing KTM 81
4. #89  Jorge Martin ES Prima Pramac Racing Ducati 80
5. #5  Johann Zarco FR Prima Pramac Racing Ducati 66
6. #10  Luca Marini IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 54
7. #12  Maverick Viñales ES Aprilia Racing Aprilia 49
8. #43  Jack Miller AU Red Bull KTM Factory Racing KTM 49
9. #20  Fabio Quartararo FR Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 49
10. #42  Alex Rins ES LCR Honda CASTROL Honda 47
11. #41  Aleix Espargaro ES Aprilia Racing Aprilia 42
12. #73  Alex Marquez ES Gresini Racing MotoGP Ducati 41
13. #21  Franco Morbidelli IT Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 40
14. #37  Augusto Fernandez ES GASGAS Factory Racing Tech3 KTM 30
15. #49  Fabio Di Giannantonio IT Gresini Racing MotoGP Ducati 25
16. #88  Miguel Oliveira PT CryptoDATA RNF MotoGP Team Aprilia 21
17. #30  Takaaki Nakagami JP LCR Honda IDEMITSU Honda 21
18. #26  Dani Pedrosa ES Red Bull KTM Factory Racing KTM 13
19. #93  Marc Marquez ES Repsol Honda Team Honda 12
20. #94  Jonas Folger DE GASGAS Factory Racing Tech3 KTM 7
21. #36  Joan Mir ES Repsol Honda Team Honda 5
22. #9  Danilo Petrucci IT Ducati Lenovo Team Ducati 5
23. #51  Michele Pirro IT Ducati Lenovo Team Ducati 5
24. #32  Lorenzo Savadori IT CryptoDATA RNF MotoGP Team Aprilia 4
25. #25  Raul Fernandez ES CryptoDATA RNF MotoGP Team Aprilia 3
26. #6  Stefan Bradl DE HRC Team Honda 2
27. #27  Iker Lecuona ES Repsol Honda Team Honda 0

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist