Šestá GP sezony – Velká cena Itálie
Text: Petr Czyž | Zdroj: motogp.com | Foto: Yamaha Racing, Repsol Media, Ducati Media, Aprilia Racing, KTM Racing, Red Bull KTm Ajo, Gresini Racing, Honda Team Asia, Miche | Zveřejněno: 8.6.2023 | Zobrazeno: 9 478x
Necelý měsíc po páté Grand Prix sezony MS silničních motocyklů ve Francii, je na programu šestý podnik sezony Velká cena Itálie. Nadcházející tři týdny budou velmi intenzivní, jelikož se jede trojice Grand Prix v řadě. Vše začíná o nadcházejícím víkendu v Mugellu, pak následuje Velká cena Německa na Sachsenringu a sérii uzavře závod v nizozemském Assenu. Italská GP je domácím podnikem pro velký počet jezdců, týmů a personálu, který tvoří paddock MotoGP™, takže důležitý závod i z pohledu jejich sponzorů. Součástí závodního víkendu v Mugellu je také druhé kolo světové série elektromotorek FIM Enel MotoE™ World Championship 2023.
Kapitoly článku
Autodromo Internazionale del Mugello (ITA)
Závodní okruh Autodromo Internazionale del Mugello postavili v roce 1974 třicet kilometrů od Florencie. Díky charakteru dráhy a prostředí do něhož je zasazena patří mezi nejpopulárnější okruhy v kalendáři mistrovství světa jak z pozice fanoušků, tak jezdců a fotografů, kterým se nabízí nesmírně zajímavá panorama. První závody mistrovství světa tam pořádali v roce 1976. Od roku 1988 je okruh ve vlastnictví Scuderia Ferrari a pevnou součástí kalendáře mistrovství světa silničních motocyklů je po rozsáhlé rekonstrukci od roku 1991.
Dráha okruhu Autodromo Internazionale del Mugello měří celkem 5245 metrů, široká je 14 metrů a nejdelší rovinka má 1141 metrů. V jednom kole jezdci projedou 15 zatáčkami – 9 pravými a 6 levými.
Pro francouzského výrobce pneumatik Michelin představuje Mugello kombinaci rychlých a pomalých zatáček na dráze plné změn v převýšení s dlouhou rovinkou, která patří k těm vůbec nejrychlejším v celém seriálu s maximem kolem 350 kilometrů za hodinu. U zadních pneumatik je vyžadována přilnavost střední části, která dokáže přenést vysoký výkon při akceleraci z pomalejších zatáček a zároveň je potřebná perfektní přilnavost boční části pro rychlé průjezdy zatáčkami jako Arrabbiata 1 a 2, Palagio, Casanova a Savelli.

MotoGP™ – Preview
Rekordy a informace MotoGP – Autodromo Internazionale del Mugello (ITA)
Rekord okruhu – Francesco Bagnaia - Ducati (2022) – 1'46,588
Kvalifikační rekord – fabio Quartararo - Yamaha (2021) – 1'45,187
Maximální rychlost – Jorge Martin – Ducati (2022) – 363,6 Km/h
Délka závodu MotoGP™ - 23 kol (120,6 km)
Velká cena Itálie – MotoGP™ 2022:
Stupně vítězů – 1.Bagnaia (Ducati), 2.Quartararo (Yamaha), 3.Espargaró A. (Aprilia)
Pole position – Fabio Di Giannantonio – Ducati – 1'46,156 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Francesco Bagnaia – Ducati – 1'46,588 sekundy
Lídrem průběžného hodnocení je Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team), jenž si do této chvíle připsal na konto 94 bodů a jeho zatím nejlepším výsledkem jsou dvě první místa z Portugalska a španělského Jerezu. Ital v barvách tovární Ducati má z třech hlavních závodů nulu, což není ideální v rámci jeho obhajoby mistrovského titulu. Naposledy to málem skončilo rvačkou s Viňalesem, ale k tomu nakonec nedošlo a oba vyvázli s napomenutím a zraněním kotníku. Bagnaia si bude muset dávat větší pozor na chyby, protože jinak titul neobhájí. Také si bude muset dávat pozor na to co říká před médii, protože po Francii řekl něco v tom smyslu, že by bezpečnost zlepšil rozdíl mezi továrními a soukromými motorkami MotoGP™. To vyvolalo ostrou debatu a kritiku třeba od jinak klidného Herve Poncharala, který roky bojoval o vyrovnání rozdílu mezi továrnami a satelity. Bagnaia pak uvedl, že jeho slova byla vytržena z kontextu a zástupci Ducati se podivovali nad tím, jak k rozvášnění emocí přispěly i oficiální stránky šampionátu.
Na druhé pozici průběžného hodnocení je Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team). Ital méně mluví, o to víc se snaží na trati a je to znát. Vyhrál závod ve Francii, což byl po Argentině jeho letos druhý triumf a díky tomu, a také díky tomu, že Bagnaia v Le Mans nebodoval, ztrácí na vedení v šampionátu jen jeden jediný bod. Nyní má před sebou domácí závod a stejně jako každý další Ital v poli, obrovskou motivaci být co možná nejúspěšnější.
Třetí je Jihoafričan Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing), jehož ztráta na vedení je na 13 bodech. Binder má na kontě dvě nuly, ale také jedno druhé místo z hlavního klání v Jerezu. Díky tomu, že ani jeho soupeři nebyli zvlášť úspěšní, je jeho ztráta tak nízká. Naopak jeho šance na postup nejsou nízké, ty jsou naopak poměrně vysoké, jen když dokáže správně využít chyb svých rivalů a přitom nechybovat.
Jediný bod ztrácí na třetí pozici průběžného hodnocení čtvrtý Jorge Martin (Prima Pramac Racing), jenž měl velmi úspěšný víkend ve Francii, kde vyhrál sprint a druhý skončil v hlavním závodu. To byl zatím jeho nejúspěšnější závodní víkend, protože v něm získal tolik bodů jak dohromady v Argentině a Jerezu. Také Martin má dva závody bez bodu, což zatím není takový problém, ale pokud by byl úspěšnější, mohl figurovat daleko víc vpředu.
První pětici nejúspěšnějších jezdců dosavadní části sezony uzavírá Johann Zarco (Prima Pramac Racing). Francouz má druhé místo z Argentiny a třetí z domácí GP v Le Mans. Na kontě má 66 bodů a na vedení mu jich chybí osmadvacet. Už jen na týmového kolegu Martina teď Zarco ztrácí 14 bodů. Zarco má tři závody bez bodu, a to je samozřejmě znát. Pokud výsledkovou konzistenci zlepší, půjde mnohem výš.
Dalším domácím závodníkem je šestý Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team), jenž může počítat s podporou domácího publika, ale také bratra Valentina Rossiho. Marini měl v Le Mans kontakt s pádem, když po jeho zpomalení na výjezdu ze zatáčky do něho bočně narazil Alex Márquez (Gresini Racing MotoGP). Ital to odnesl zraněním pravého zápěstí, které by nyní mělo být již v pořádku.
Stejného počtu bodů 49 dosáhli hned tři jezdci. Sedmý Maverick Viňales (Aprilia Racing), osmý Jack Miller (Red Bull KTM Factory Racing) a devátý Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP Team), jehož výsledková bilance je zatím skutečně hrozná. Vítěz závodu z Texasu Alex Rins (LCR Honda Castrol) uzavírá první desítku se ztrátou 47 bodů na vedení.
MotoGP™ - MS po GP Francie:
1. | #1 Francesco Bagnaia | IT | Ducati Lenovo Team | Ducati | 94 b. |
2. | #72 Marco Bezzecchi | IT | Mooney VR46 Racing Team | Ducati | 93 |
3. | #33 Brad Binder | ZA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 81 |
4. | #89 Jorge Martin | ES | Prima Pramac Racing | Ducati | 80 |
5. | #5 Johann Zarco | FR | Prima Pramac Racing | Ducati | 66 |
6. | #10 Luca Marini | IT | Mooney VR46 Racing Team | Ducati | 54 |
7. | #12 Maverick Viñales | ES | Aprilia Racing | Aprilia | 49 |
8. | #43 Jack Miller | AU | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 49 |
9. | #20 Fabio Quartararo | FR | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 49 |
10. | #42 Alex Rins | ES | LCR Honda CASTROL | Honda | 47 |
11. | #41 Aleix Espargaro | ES | Aprilia Racing | Aprilia | 42 |
12. | #73 Alex Marquez | ES | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 41 |
13. | #21 Franco Morbidelli | IT | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 40 |
14. | #37 Augusto Fernandez | ES | GASGAS Factory Racing Tech3 | KTM | 30 |
15. | #49 Fabio Di Giannantonio | IT | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 25 |
16. | #88 Miguel Oliveira | PT | CryptoDATA RNF MotoGP Team | Aprilia | 21 |
17. | #30 Takaaki Nakagami | JP | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 21 |
18. | #26 Dani Pedrosa | ES | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 13 |
19. | #93 Marc Marquez | ES | Repsol Honda Team | Honda | 12 |
20. | #94 Jonas Folger | DE | GASGAS Factory Racing Tech3 | KTM | 7 |
21. | #36 Joan Mir | ES | Repsol Honda Team | Honda | 5 |
22. | #9 Danilo Petrucci | IT | Ducati Lenovo Team | Ducati | 5 |
23. | #51 Michele Pirro | IT | Ducati Lenovo Team | Ducati | 5 |
24. | #32 Lorenzo Savadori | IT | CryptoDATA RNF MotoGP Team | Aprilia | 4 |
25. | #25 Raul Fernandez | ES | CryptoDATA RNF MotoGP Team | Aprilia | 3 |
26. | #6 Stefan Bradl | DE | HRC Team | Honda | 2 |
27. | #27 Iker Lecuona | ES | Repsol Honda Team | Honda | 0 |