První GP sezony – Velká cena Kataru

Začíná nová sezona MS silničních motocyklů 2022 a to úvodním podnikem v katarském Losail. V roce 2020 tam kvůli covidu nejeli závod jezdci MotoGP, loni tam naopak uspořádali hned dvě úvodní GP, letos už sezona začíná tradičním způsobem. Svět sice není ani po covidu v normálu, ale vše nyní míří do Kataru, kde je už o nadcházejícím víkendu – Grand Prix of Qatar.

Kapitoly článku

Losail International Circuit (Katar)

Okruh Losail Intenational postavili v roce 2004. Na okruhu v poušti závodili do roku 2008 ve dne, ale pak nastala změna, která přinesla závody v noci pod umělým osvětlením. To se letos zásadně změní vzhledem k tomu, že nižší kubatury budou závodit za světla, jezdci MotoGP při západu slunce. Závodní dráha pouštního okruhu má délku 5380 metrů a tvoří ji celkem 16 zatáček – 10 pravých a 6 levých. Nejdelší rovinka měří 1068 metrů a nájezd do první zatáčky je velmi oblíbeným místem k předjíždění, kde jezdci často využívají větrných stínů svých soupeřů.

Rekordy a informace MotoGP - Losail, Katar:

Nejrychlejší kolo – Francesco Bagnaia - Ducati (2021) – 1'52,772
Rekord okruhu – Francesco Bagnaia - Ducati (2021) – 1'54,491
Kvalifikační rekord – Francesco Bagnaia - Ducati (2021) – 1'52,772
Maximální rychlost – Johann Zarco – Ducati (2021) – 362,4 Km/h

Délka závodu MotoGP 2021 - 20 kol (107,6 km)
Stupně vítězů – 1.Quartararo (Yamaha), 2.Zarco (Ducati), 3.Martin (Ducati)
Pole position – Jorge Martin (Ducati) – 1'53,106 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Francesco Bagnaia (Ducati) – 1'54,491 sekundy

 

MotoGP – Preview

Lenovo Ducati Team

Motocykl: Ducati Desmosedici GP22
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #63 Francesco Bagnaia (ITA) - 2021/ MotoGP – 2.místo
Jezdec: #43 Jack Miller (AUS) - 2021/ MotoGP – 4.místo

Loni Ducati získala titul v Poháru konstruktérů 2021 a v soutěži týmů, titul v soutěži jednotlivců jim tehdy unikl o 26 bodů. Přesně tolik ztrácel po závodu ve Valencii Francesco Bagnaia na první pozici celkového hodnocení. Bagnaia je jednička týmu a jeho cíl je jediný, být jezdcem bojujícím o pódium v každém závodě a usilovat znovu o titul místra světa. O vítězi rozhodl už jeho pád v Misanu, což byla velká škoda, ale pokud Bagnaia bude výsledkově konzistentní, šanci má velkou. Navíc má už nyní dvouletou smlouvi s Ducati, takže o to větší pohoda. Druhým jezdcem týmu je Jack Miller, s nímž se určitě počítalo výš ve výsledkové listině, ale Australan udělal pár chyb, které ho stály cenné body. Sezonu dokončil čtvrtý, což není špatné, ale jelikož je jezdcem tovární stáje Ducati, ta očekávání tam jsou větší. Kdo ví, jak to bude se smlouvou pro rok 2023, ale už se celkem nahlas hovoří, že by ho mohl nahradit Jorge Martin z Pramac Racingu.

Monster Energy Yamaha MotoGP

Motocykl: Yamaha YZR-M1
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #20 Fabio Quartararo (FRA) - 2021/ MotoGP - 1.místo
Jezdec: #21 Franco Morbidelli (ITA) - 2021/ MotoGP – 17.místo

U tovární stáje Yamahy nastupuje stejná sestava, která dokončila loňskou sezonu. Na prvním místě je to Fabio Quartararo, který loni vyhrál titul mistra světa a letos ho bude obhajovat. Nebude to snadná práce, ale na základě výkonů v testech rozhodně šanci má. V Sepangu byl Francouz sedmý nejrychlejší, ale necelé dvě desetiny za prvním, takže bude záležet na konzisteni, na každém závodu, který bude třeba dotáhnout až do úspěšného konce. Zlepšit postavení v šampionátu bude chtít druhý jezdec týmu Franco Morbidelli, jenž odstartuje první kompletní sezonu s továrním týmem tří ladiček. Loni až ve druhé polovině roku nahradil odchozího Viňalese, takže až teď má šanci ukázat, co v něm je.

Team Suzuki Ecstar

Motocykl: Suzuki GSX-RR
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #36 Joan Mir (SPA) - 2021/ MotoGP – 3.místo
Jezdec: #42 Alex Rins (SPA) - 2021/ MotoGP – 13.místo

V roce 2021 obhajoval titul mistra světa Joan Mir. Vyhrát podruhé šampionát nedokázal, ale skončil třetí a to ozhodně je výborný výkon. Španěl Mir je velmi nenápadný, výsledky nejsou někdy až tak výrazné, ale boduje pravidelně, boduje v dvojciferných číslech a v závěru roku mu pak součet dává dobrou pozici v celkovém hodnocení. Pro letošní rok mají u Suzuki nového šéfa týmu, jímž se stal Livio Suppo, který stál za úspěchy Casey Stonera u Ducati a Marca Márqueze u Hondy. To bude ideální impuls pro Mira a samozřejmě Alexe Rinse být vpředu co možná nejčastěji. Rins je zkušený závodník, žel často dělává chyby a to je v tak vyrovnané konkurenci velká ztráta. Pokud zlepší výsledkovou konzistenci, má techniku a zázemí na to, aby mohl bojovat o ty nejvyšší pozice.

Pramac Racing

Motocykl: Ducati Desmosedici GP22
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #5 Johann Zarco (FRA) – 2021/ MotoGP – 5.místo
Jezdec: #89 Jorge Martin (SPA) – 2021/ MotoGP – 9.místo

Francouz Johann Zarco měl velmi slabou druhou polovinu loňské sezony. Pokud by si v ní vedl stejně jak v první, mohl to dotáhnout mnohem výš. Zarco ale chce být jezdcem bojujícím o přední pozice, bývá někdy i tvrdší v soubojích, a letos potřebuje ukázat, že si své místo v týmu zaslouží. Loni byl Jorge Martin nováčkem roku, letos už bude myslet ne-li na titul, tak na umístění v Top3. Martin je velký talent, těžší motorka mu sedla a má velkou šanci se dostat do továrního týmu. Tým přišel o dlouholetého šéfa Francesca Guidottiho, jehož nahradil Claudio Calabresi, jenž vedl tým Pramac MotoE. Uvidíme, jak se tato změna podepíše na výkonech.

Repsol Honda Team

Motocykl: Honda RC213V
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #93 Marc Márquez (SPA) – 2021/ MotoGP – 7.místo
Jezdec: #44 Pol Espargaró (SPA) – 2021/ MotoGP – 12.místo

Pro Marca Márqueze je to v poslední době období spojené se zraněním, takže ne moc ideální. Posledně si pi tréninku mimo závodní okruhy zranil oční nerv, což byl velký problém a musel předčasně ukončit sezonu. Nakonec to vypadá, že Márquez je znovu v kondici, dvojí vidění zmizelo a on může bojovat o další titul mistra světa. Druhý jezdec týmu Pol Espargaró má rok zkušeností s Hondou, což je vidět i na jeho výkonech v testech. V Sepangu byl desátý, ale jen tři desetiny za prvním, takže pro Španěla spokojenost. Teď by to chtělo přidat výsledky v Top3 a může svému týmovému kolegovi dobře konkurovat.

Red Bull KTM Factory Racing

Motocykl: KTM RC16
Kategorie: MotoGP
Jezdec: # 33 Brad Binder (RSA) - 2021/ MotoGP – 6.místo
Jezdec: # 88 Miguel Oliveira (POR) - 2021/ MotoGP – 14.místo

Nedá se s jistotou říct, kdo bude jedničkou týmu. Každopádně celkově šestý uzavřel sezonu Brad Binder, což je ve srovnání s čtrnáctým místem Miguela Oliveiry podstatně lepší výsledek. Co se týče výsledků v závodech, tak Binder vyhrál v Rakousku a to bylo vše, zatímco Oliveira vyhrál v Barceloně a druhý skončil v Mugellu a Assenu. Oba závodníci letos chtějí mnohem víc dopředu. Má jim k tomu pomoci změna na pozici manažera týmu, kde je nyní nově Francesco Guidotti, bývalý šéf Pramac Racingu.

Team LCR Honda Idemitsu/Castrol

Motocykl: Honda RC213V
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #30 Takaaki Nakagami (JAP) – 2021/ MotoGP – 15.místo
Jezdec: #73 Alex Márquez (SPA) – 2021/ MotoGP – 16.místo

Japonec Takaaki Nakagami byl loni patnáctý a to není výsledek jaký by si on představoval. Jako jediný zástupce země vycházejícího slunce v MotoGP by rád bodoval výsledky daleko výš a o to se pokusí právě letos. Nakagami má dobrou kondici, pracoval s trenérem pro duševní rovnováhu a je na něm vidět ta snaha být mezi nejlepšími. Jeho krajané v nižších třídách už velmi dobře bodují a jednou královskou kubaturu ovládnou. Alex Márquez pokračuje s týmem LCR a jeho sponzorem Castrol. Ani on nemá za sebou sezonu, která by mu dávala možnost nějaké spokojenosti. Teď je přesně ten okamžik, kdy bude muset zabrat a ukázat, že si místo v MotoGP zaslouží, že tam není jen díky staršímu bratrovi.

Aprilia Racing

Motocykl: Aprilia RS-GP
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #41 Aleix Espargaró (SPA) - 2021/ MotoGP – 8.místo
Jezdec: #12 Maverick Viňales (SPA) - 2021/ MotoGP – 10.místo

První sezona Aprilie s čistě továrním týmem. Tým má také jako jediný úlevy, což se odráží v počtu motorů na sezonu v možnosti vývoje a testování. Letos to možná skončí, protože Aprilia a její jezdci jsou odhodlání atakovat přední příčky a vyhrát závody. V testech velmi rychlý Aleix Espargaró má k tomu vysoké předpoklady. Španěl je u Aprilie jako doma a letos by se to mělo projevit ve vší parádě. Prototyp Aprilie je na úrovni, kdy by mohl být vítězným strojem a je nyní otázkou, kdo s ním ten závod vyhraje. Možná to bude Maverick Viňales, nová posila týmu, který loni hodně divoce ukončil spolupráci s Yamahou. Viñales bude motivován na plný výkon a uvidíme, jak mu to hned od začátku půjde. Aprilia letos získá hodně nových příznivců, to je jisté už teď.

Tech 3 KTM Factory Racing

Motocykl: KTM RC16
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #87 Remy Gardner (AUS) - 2021/ Moto2 – 1.místo (NOVÁČEK)
Jezdec: #25 Raul Fernandez (SPA) - 2021/ Moto2 – 2.místo (NOVÁČEK)

Tým Herve Poncharala má v boxech dva nováčky z Moto2. Oba loni až do konce bojovali o titul mistra světa, který nakonec získal Remy Gardner. Australan přestoupil do královské kubatury, kde dříve závodil jeho otec, takže pro něho velký okamžik a obrovská motivace něco dokázat. Gardner loni o titul málem přišel, protože ztrácel nervy v momentě, kdy se jeho týmovému kolegovi dařilo. Nakonec to pro něho dopadlo dobře a on teď muže myslet na další bitvu a to o titul pro nováčka roku. Raul Fernandez byl loni smutný, bitvu o titul prográl, skončil druhý a po sezoně jednou řekl, že tým Aki Aja nahrával Gardnerovi. Kdo ví jak to bylo, ale jeho ambicí bude Gardnera porazit teď v MotoGP. Takže titul pro nováčka roku věřím bude mezi oběma jezdci bitvou jako by šlo o vše. Pokud jim to půjde, protože nováčků máme letos víc. Fernandez je velký talent, tak uvidíme, jak si povede.

Gresini Racing MotoGP

Motocykl: Ducati Desmosedici GP21
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #23 Enea Bastianini (ITA) – 2021/ MotoGP - 11.místo
Jezdec: #49 Fabio Di Giannantonio (ITA) – 2021/ Moto2 - 7.místo (NOVÁČEK)

Návrat do role privátní stáje letos absolvuje tým Gresini Racing, který nyní vede maželka zesnulého Fausta Gresiniho, Nadia Padovani a její synové. Tým má k dispozici motocykly Ducati a dvojici italských jezdců, takže kompletní italská sestava. Zkušenějším je Enea Bastianini, který jel v MotoGP premiérový ročník loni a letos už nastupuje s jistýmu zkušenostmi. Ty velmi dobře prodal v testech, když byl třeba v Sepangu ze všech nejrychlejší. Nováčkem v MotoGP je Fabio Di Giannantonio, který přichází z Moto2. Pro Itala to bude náročný rok učení a uvidíme, zda pro něho bude přestup znamenat změnu k lepšímu nebo naopak.

WithU Yamaha RNF MotoGP

Motocykl: Yamaha YZR-M1
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #4 Andrea Dovizioso (ITA) – 2021/ MotoGP – 24.místo
Jezdec: #40 Darryn Binder (RSA) – 2021/ Moto3 – 7.místo (NOVÁČEK)

Bývalý tým Petronas Yamaha letos nastupuje pod novým jménem a s pozměněnou jezdeckou sestavou. Zůstal Andrea Dovizioso, který teď pro tým představuje jezdce, který bude jezdit bodované výsledky a pokud by to jen bylo možné tak figuroval v první desítce průběžného hodnocení. Sponzoři potřebují výsledky, stejně tak nový tým a v neposlední řadě i samotný Dovizioso. Ital měl možnost se na sezonu náležitě připravit, motorku už poznal loni a třebaže výsledky testů nebyly nijak ideální, samotné závody ukáží, zda je stále tím jezdcem, za něhož ho máme. Nováčkem v MotoGP je Darryn Binder, který přichází z Moto3. Tam působil v roli jezdce, který má hodně ostré lokty, někdy až příliš ostré a uvidíme, jak bude přistupovat k závodům MotoGP. Tam bude zcela určitě pod drobnohledem a nějaký větší přehmat by se mu nemusel vyplatit. Jak si povede v sedle litrového prototypu teprve uvidíme. Každopádně po Márquezech a Espargarech tu máme aktuálně další bratrskou dvojici Binderů.

Mooney VR46 Racing Team

Motocykl: Ducati Desmosedici GP22
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #10 Luca Marini (ITA) – 2021/ MotoGP - 19.místo
Motocykl: Ducati Desmosedici GP21
Jezdec: #72 Marco Bezzecchi (ITA) – 2021/ Moto2 – 3.místo (NOVÁČEK)

Italský závodník Valentino Rossi letos bude poprvé chybět, což bude pro jeho příznivce, kterých není málo, dost smutná sezona. Malou útěchou může být ten fakt, že na startu letošního ročníku bude Rossiho tým s dvojicí italských závodníků. Tím zkušenějším je Rossiho bratr Luca Marini, který už loni jel u Avintie v barvách SKY VR46. Pro letošní ročník má mít nejmodernější verzi Desmosedici, takže dobrá příležitost ukázat potenciál. Nováčkem bude Marco Bezzecchi, který loni skončil třetí v Moto2. Ital je talentovaný jezdec, jednu dobu byl týmovým kolegou Jakuba Kornfeila, dnes už je jezdcem MotoGP. Na otázku jak si povede je teď těžké odpovědět, ale v testech byl rychlý, tak uvidíme. Máme se každopádně na co těšit.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist