Patnáctá GP sezony – Velká cena Indonésie

Po volném víkendu je v MS silničních motocyklů na programu trojice Grand Prix těsně po sobě – Indonésie, Austrálie a Thajsko. Je to skutečně náročný závěr sezony, jelikož jezdci jsou již značně unaveni. Samotná délka sezony s počtem dvaceti GP a s tím, že má MotoGP™ ještě o závod navíc, jezdcům v jejich počínání nijak nepomáhá. Může to být také klíčová část roku. Když se někdo zraní v Indonésii, ztratí spoustu důležitých bodů než se stačí vrátit zpět na trať. O to bude víkend v Indonésii napínavější, protože o titulech zatím rozhodnuto není.

Kapitoly článku

Pertamina Mandalika International Street Circuit (Indonésie)

Dráha nově vybudovaného areálu Pertamina Mandalika International Street Circuit měří celkem 4310 metrů s nejdelší rovinku dlouhou 507 metrů. V jednom kole jezdci projedou celkem 17 zatáčkami z toho 11 jich je pravých a jen 6 levých. Paddock nabízí až 40 garáží, pro fanoušky je 50 tisíc míst k sezení a tribuny podél trati pojmou dalších 138 tisíc lidí.

Koncem září zveřejnili předběžný kalendář MotoGP™ pro rok 2024, kde je uvedeno celkem 22 Grand Prix. Je to skutečně obrovská porce, protože tolik jich v kalendáři zatím nebylo a vzhledem k tomu, že jezdci královské kubatury mají v sobotu závod Tissot Sprint, je to pro ně celkem 44 klání v roce. Už v letošním roce můžeme se sprintovým závodem, jako součástí programu Grand Prix, vidět znepokojivá čísla ohledně pádů a zranění jezdců. Své obavy v tomto směru vyjádřili takoví jezdci jako Marc Márquez (Honda) nebo Fabio Quartararo (Yamaha).

Po indonéské premiéře MotoGP™ v roce 2022 došli všichni k závěru, že asfalt nebyl ideální, drolil se a odlétávající kousky létaly kolem jezdců jako projektily. Spásou byl tehdy deštivý den závodu, který trať ochladil a asfalt se při závodech již tolik nedrolil. Následně proběhla výměna povrchu položením nové vrstvy odolnějšího asfaltu, který si ale jezdci i Michelin poprvé vyzkouší až tento pátek.

„Velká cena Indonésie má letos pro Michelin mimořádný význam, protože vítěz závodu získá pro Bibenduma 500. vítězství v mistrovství světa FIM MotoGP™. Je to skvělý způsob, jak oslavit 50 let inovací v oblasti motocyklových Grand Prix od vítězství Jacka Findlaye v Senior TT 1973. Byl to první úspěch značky Michelin v kategorii do 500ccm, která v té době představovala tu nejprestižnější třídu,“ uvedl Piero Taramasso z Michelin Motorsport.

„Co se týče závodu v Indonésii, loňské zkušenosti nás poučily, jak velké horko může být na tomto okruhu. I po přesunu termínu pořádání GP z března na říjen, bude kombinace nového asfaltu, rychlého uspořádání trati a vysokých teplot, generovat v pneumatikách vysoké teploty. Letos zůstávají přední pneumatiky symetrické a jsou k dispozici v měkké, střední a tvrdé směsi se zesíleným pláštěm.  U zadních pneumatik jsme se rozhodli použít vyztuženou konstrukci pro všechny směsi, které jsou v asymetrickém provedení. Ve skutečnosti přinášíme tři specifikace zadních pneumatik místo obvyklých dvou, jenž jsou dány pravidly,“ dodal závěrem Piero Taramasso.

MotoGP™ - preview

Rekordy a informace MotoGP™ – Pertamina Mandalika Inter. Street Circuit (IDN)

Nejrychlejší kolo – Fabio Quartararo – Yamaha (2022) – 1'31,067
Rekord okruhu – Fabio Quartararo – Yamaha (2022) – 1'38,749
Kvalifikační rekord – Fabio Quartararo – Yamaha (2022) – 1'31,067
Maximální rychlost – Marco Bezzecchi – Ducati (2022) – 315,7 Km/h (Q1)

Délka závodu MotoGP™ - 27kol (116,1 km)
GP Indonésie – MotoGP™ 2022 (mokrý povrch):
Stupně vítězů - 1.Oliveira (KTM), 2.Quartararo (Yamaha), 3.Zarco (Ducati)
Pole position – Fabio Quartararo (Yamaha) – 1'31,067 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Fabio Quartararo (Yamaha) – 1'38,749 sekundy

Po čtrnácti Grand Prix sezony 2023 je na první pozici průběžného hodnocení Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team). Ital drží vedení, ale s každým dalším závodem ztrácí výhodu, takže je otázkou, zda bude první i po závodu v Indonésii. Bagnaia vede šampionát náskokem 3 bodů. Vzhledem k tomu, že jeho náskok měl v jednu chvíli víc jak šedesát bodů, je jeho aktuální výhoda rovna nule. Po závodech v Rakousku se jeho situace začala rapidně zhoršovat, když krkolomně havaroval v Barceloně a další nulu přidal v Indii. Během čtyř Grand Prix (Barcelona, Misano, Indie, Japonsko) nezůstalo z Italova 62 bodového náskoku téměř nic. Co to udělalo s jeho psychikou, zda ještě dokáže zabrat a titul obhájit, to je teď otázka za milion.

Na druhé pozici průběžného hodnocení MotoGP™ je Jorge Martin (Prima Pramac Racing), jezdce, jehož si Ducati nevzala do továrního týmu, když dali přednost Bastianinimu. Asi není třeba příliš přemýšlet nad tím, jak moc Martin chtěl vedení italské Ducati dokázat, že udělali chybu a nyní je hodně blízko, aby jim to dokázal, jak se patří. Naposledy v Japonsku získal třetí kompletní vítězství víkendu, když vyhrál jak sprint, tak rovněž hlavní závod. Ztrátu na vedení vymazal během velmi krátké době a nyní je připraven převzít vedení v průběžném hodnocení. Zda se mu to podaří, to je zatím s otazníkem, ale pokud si udrží nasazení a koncentraci z posledních čtyř závodů, nebude mít větší problém se před Bagnaiu dostat. Otázka, co na to Ducati. Martin na téma možné strategie výrobce a jeho "doporučení" uvedl, že na to kolik do něho investovali neobává se, že by ho chtěli nějak omezit ve prospěch Bagnaie, a pokud ano, neposlechl by. „Loni tam něco bylo,“ uvedl Martin pro španělský tisk. „Říkali nám, že si musíme dávat pozor, že ho nesmíme předjíždět ... . Od začátku sezony jsme si na něj dávali velký pozor, a to vás nakonec ovlivní v závodech. Letos jsme žádné varování nedostali. A i kdyby mi Ducati něco řekla, neposlechl bych.“

Třetí Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team) je jezdcem, který prvním dvěma rivalům dokáže zdatně sekundovat a umí je i porážet. Jeho ztráta na vedení v soutěži je nyní na 51 bodech a co hůř, během volna si při tréninku zlomil pravou klíční kost, kterou mu v sobotu operovali a Bezzecchi teď bude rehabilitovat. Není jisté, zda v Indonésii pojede, reálněji to vypadá až na Austrálii. Už byl zraněný jeho týmový kolega Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team). Testovací jezdec Ducati Michele Pirro ani jednoho z nich nenahradí, jelikož si o víkendu zlomil kotník, když v italském šampionátu superbiků CIV bojoval o titul. Měl tam kontakt s #87 Zanettim, s níž o titul bojoval, a z tohoto incidentu je dnes v Itálii žhavé téma (video). Zda bude závodit Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team), který si v Indii zlomil klíční kost, je nyní na hlavním lékaři šampionátu. Ital má každopádně pro závod penalizaci v podobě dlouhého kola. Ohledně Bezzecchiho odletu do Indonésie měli rozhodnout ve středu. Ital nakonec i přes zranění do Indonésie dorazí. „Bude to opravdový závod s časem, abychom se v pátek ráno dostali na trať v Mandaliku,“ řekl Bezzecchi. „Zranění přišlo v nevhodnou dobu, právě v této klíčové fázi sezony. Hned po operaci jsme viděli šanci zúčastnit se Grand Prix. Čekali jsme osmačtyřicet hodin a po posledních konzultacích s lékaři a intenzivním fyzioterapeutickém programu, jsme se s týmem rozhodli odcestovat do Indonésie a pokusit se získat zelenou pro závod.“

 
 

Celkem 118 bodů ztrácí na vedení čtvrtý Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing). Jihoafričan má nyní šanci snížit ztrátu na třetího Bezzecchiho, která je na 64 bodech. Pokud Ital v Indonésii nenastoupí, má Binder velmi dobrou šanci umazat potřebný počet bodů a získat tím šanci bojovat v závěru sezony o pozici v Top3. Španěl Aleix Espargaró (Aprilia Racing) je 30 bodů za čtvrtým Binderem, takže ten má své práce dost a může mu být jedno, že Bezzecchi na trati nebude. Espargaró potřebuje zabrat, dostat Aprilii co nejvýš a snížit ztrátu na čtvrtého. Je to v jeho silách a možnostech.

Jen 9 bodů ztrácí na pátou pozici šestý v pořadí Johann Zarco (Prima Pramac Racing). Francouz Zarco má podepsanou smlouvu s HRC a týmem LCR, jehož součástí bude v roce 2024. Nicméně s tím, že po Márquezově odchodu zůstane v továrním týmu Hondy jedno místo volné a jezdců není na výběr, právě takový Johann Zarco by se do továrního týmu HRC hodil. Jenže šéf LCR Hondy Cecchinello řekl, že má smlouvu s Francouzem a přes to vlak nejede. Uvidíme, zda Honda převálcuje svůj satelit a Zarca si vezme nebo si nebude chtít italský soukromý tým rozhněvat, protože jim s HRC končí příští rok smlouva a mohl by se dohodnout s jiným výrobcem, třeba KTM. Honda také loví u Aprilie, kde měli oslovit Mavericka Viňalese a Miguela Oliveiru. Šéf týmu Massimo Rivola ale se všemi čtyřmi jejich jezdci (tovární a satelitní tým) už dříve podepsal smlouvu do konce roku 2024 a všem ostatním vzkázal: „Máme smlouvy, takže nás přestaňte otravovat!“.

První týden v říjnu přišlo oficiální potvrzení HRC, že jejich spolupráce s Marcem Márquezem (Honda) skončí po sezoně 2023. Spolupráci ukončili rok před vypršením dlouholeté smlouvy, kterou Márquez podepsal. Honda nedokázala připravit motorku s níž by Márqueze dokázal vyhrávat závody, a proto je nyní Márquez opouští. Sponzor Repsol zatím s Hondou zůstává, příští rok by měli oslavit třicetileté výročí spolupráce, a zatím to nevypadá, že by ztráta Márqueze měla pro japonského výrobce znamenat i ztrátu dlouholetého partnera v zastoupení Repsolu. Kde Márquez zamíří ještě není oficiálně potvrzeno, ale jediné volné místo pro rok 2024 je u stáje Gresini, kde závodí jeho bratr Alex. Je také docela možné, že Marc Márquez má smlouvu pro rok 2025 a to s továrnou KTM.

U KTM v poslední době také řešili zapeklitý problém, protože měli pět závodníků a jen čtyři motorky. Pátou jim schválit nechtěli, nemohli mít ani nový soukromý tým, takže museli někoho z pětice závodníků poslat mimo hru. Nakonec jim podal pomocnou ruku sám jezdec, jimž byl Pol Espargaró. Španěl na úvod sezony havaroval s továrním prototypem GASGAS Factory Racing Tech3 a to tak těžce, že se ze zranění z Portugalska léčil dlouhou dobu. Přesto byl jeho návrat na trať překvapením, které nikdo nečekal. Espargaró souhlasil s tím, že bude pracovat pro KTM v jejich společnosti, kde se zaměří na výchovu mladší generace a zároveň bude i součástí vývojového týmu s tím, že by mohl využít startů na divokou kartu, kterých bude příští rok vyšší počet, než tomu bylo doposud. U KTM pracuje také Dani Pedrosa, ale ten vyššímu počtu startů na divokou kartu není příliš nakloněn. U týmu GASGAS Factory Racing Tech3 bude závodit dvojice Augusto Fernandez a Pedro Acosta, který aktuálně usiluje o titul mistra světa třídy Moto2™.

MotoGP™ - MS po GP Japonska:

1. Francesco Bagnaia Ducati Lenovo Team 319 bodů
2. Jorge Martin Prima Pramac Racing 316
3. Marco Bezzecchi Mooney VR46 Racing Team 265
4. Brad Binder Red Bull KTM Factory Racing 201
5. Aleix Espargaro Aprilia Racing 171
6. Johann Zarco Prima Pramac Racing 162
7. Maverick Viñales Aprilia Racing 139
8. Luca Marini Mooney VR46 Racing Team 135
9. Jack Miller Red Bull KTM Factory Racing 125
10. Fabio Quartararo Monster Energy Yamaha MotoGP 111
11. Alex Marquez Gresini Racing MotoGP 108
12. Franco Morbidelli Monster Energy Yamaha MotoGP 77
13. Miguel Oliveira CryptoDATA RNF MotoGP Team 69
14. Augusto Fernandez GASGAS Factory Racing Tech3 67
15. Marc Marquez Repsol Honda Team 64
16. Fabio Di Giannantonio Gresini Racing MotoGP 53
17. Alex Rins LCR Honda CASTROL 47
18. Takaaki Nakagami LCR Honda IDEMITSU 45
19. Raul Fernandez CryptoDATA RNF MotoGP Team 36
20. Dani Pedrosa Red Bull KTM Factory Racing 32
21. Enea Bastianini Ducati Lenovo Team 25
22. Joan Mir Repsol Honda Team 20
23. Pol Espargaro GASGAS Factory Racing Tech3 12
24. Lorenzo Savadori Aprilia Racing 9
25. Jonas Folger GASGAS Factory Racing Tech3 9
26. Stefan Bradl LCR Honda CASTROL 8
27. Michele Pirro Ducati Lenovo Team 5
28. Danilo Petrucci Ducati Lenovo Team 5
29. Cal Crutchlow Yamalube RS4GP Racing Team 3
30. Iker Lecuona LCR Honda CASTROL 0

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist