Osmnáctá GP sezony – Velká cena Malajsie

Po týdenní přestávce je tu poslední série tří Grand Prix v řadě, která letošní ročník MS silničních motocyklů definitivně uzavře. O titulech zatím není rozhodnuto v žádné z třídy, nicméně Malajsie již o nadcházejícím víkendu může minimálně jednu z trojice neznámých vyřešit.

Kapitoly článku

Sepang International Circuit (MAL)

Sepang International Circuit postavili v roce 1998 přibližně padesát kilometrů jižně od hlavního města Kuala Lumpur. Dnes je místem, kde závodí nebo závodila většina prestižních světových šampionátů. Sepang je také tradičním místem předsezonních testů královské kubatury seriálu Grand Prix, takže nyní následuje srovnání jak moc se týmy během roku zlepšily.

Okruh Sepang International měří celkem 5543 metrů a v jednom kole jezdci projedou celkem 15 zatáčkami – 10 pravými a 5 levými. Nejdelší rovinka je dlouhá celkem 920 metrů.

 

MotoGP™ – preview

Rekordy a informace MotoGP™ – Sepang International Circuit (MAL)

Nejrychlejší kolo – Jorge Martin – Ducati (2022) – 1'57,790
Rekord okruhu – Jorge Martin – Ducati (2022) – 1'59,634
Kvalifikační rekord – Jorge Martin – Ducati (2022) – 1'57,790
Maximální rychlost – Andrea Iannone – Ducati (2015) – 339,6 Km/h

Délka závodu MotoGP™ - 20kol (110,9 km)
GP Malajsie – MotoGP™ 2022:
Stupně vítězů – 1.Bagnaia (Ducati), 2.Bastianini (Ducati), 3.Quartararo (Yamaha)
Pole position – Jorge Martin (Ducati) – 1'57,790 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Jorge Martin (Ducati) – 1'59,634 sekundy

Do konce sezony zbývají tři Grand Prix s maximem 111 bodů. Vzhledem k tomu, jaký rozdíl dělí první dva jezdce průběžného hodnocení není ohledně titulu mistra světa zatím zcela nic rozhodnuto. Šampionát vede Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team), jehož náskok je nyní na 13 bodech. Úřadující mistr světa nicméně vede jen díky tomu, že jeho největší rival v boji o titul dvakrát závod nedokončil. Bagnaia je samozřejmě kvalitní jezdec, jelikož je i letos ve hře o titul mistra světa, přesto můžeme vidět, že není úplně ve své kůži. Sprint pro něho není zcela ideální záležitost, a to především kvůli tomu, že má v poslední době problém se kvalifikovat do předních řad startovního roštu. Uvidíme, jak hru nervů Bagnaia zvládne a zda titul obhájí. Před cestou do Malajsie Bagnaia řekl: „Jsem nadšený, že jsem zpátky v Sepangu! Je to jedna z mých oblíbených tratí, kde jsem v minulosti dosáhl důležitých výsledků. V poslední GP Thajska, zejména v nedělním závodě, jsme dokázali najít rychlost a správný cit s motorkou, abychom byli konkurenceschopní. Jsem přesvědčen, že to samé budu schopen nalézt i zde. Klíčové bude být opět silný v kvalifikaci, abychom mohli v závodě startovat z předních pozic. Počasí bude jako vždy nepředvídatelné, ale to mi starosti nedělá.“

Druhý Jorge Martin (Prima Pramac Racing) je viditelně nabitý energií a nepůsobí zlomeně ani v případě, že závod nedokončí. Stalo se mu to teď v Indonésii a Austrálii. Naposledy v Thajsku zaznamenal už čtvrté kompletní vítězství za víkend (sprint+hlavní závod) a to je něco, co může letos rozhodnout. Jeho nasazení je obrovské, jeho motivace uspět je obrovská, stejně jako touha porazit továrního jezdce Ducati, tedy výrobce, který dodává stroje i jeho týmu. Třináct bodů ztráty je za této situace nic a závody v Malajsii můžou jen naznačit, jakým směrem se bitva o titul může vyvíjet. Pokud by Martin nebo Bagnaia chyboval tak, že by ze Sepangu odjížděl někdo z nich s nulou, jedině to by asi mohlo rozhodnout, jinak bude tato bitva pokračovat až do posledního závodu sezony ve Valencii.

Třetí Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team) matematicky může dosáhnout na titul mistra světa, prakticky to reálné není. Přesto jeho třetí místo je něco, co lze považovat za velký úspěch. Bezzecchi je jezdec soukromého týmu, nemá Top techniku Ducati, jako jeho rivalové, přesto dokáže bojovat s nejlepšími a vyhrávat závody. Na první pozici ztrácí 79 bodů, což je dost, ale jeho náskok na čtvrtého má hodnotu 61 bodů, a to také není málo. Italský závodník má pro zbytek sezony jediný cíl, udržet třetí místo a pokud možno výrazně snížit ztrátu na vedoucí závodníky.

Čtvrtým jezdcem v pořadí průběžného hodnocení je Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing). Jihoafričan ztrácí na třetího 61 bodů, což je pro něho meta, kterou bude chtít v následujících třech závodních víkendech dosáhnout. Bezzecchi by ale musel hodně chybovat, aby Binder na třetí místo dosáhl.

Pátý v pořadí je Aleix Espargaró (Aprilia Racing), který na Bindera ztrácí 51 bodů, což je rovněž pořádná porce. Rozdíly mezi jezdci Top5 jsou až na první dva tak vysoké, že můžeme mluvit o tom, že alespoň v případě Bezzecchiho a Bindera je zřejmě jejich pozice jistá. U Espargara nic jisté není, jelikož jen 4 body za ním je šestý Johann Zarco (Prima Pramac Racing), vítěz hlavního závodu na Phillip Islandu. Francouz měl sice nepovedené závody v Thajsku, ale kdo ví, zazářit může třeba v Malajsii, Kataru nebo Valencii. Příležitostí je stále ještě dost.

Do závodního víkendu nenastoupí Alex Rins (LCR Honda Castrol), který letošní sezonu kvůli zranění skutečně promarodí. Párkrát to zkoušel, ale pokaždé musel z víkendu předčasně odstoupit. Za Španěla tentokrát HRC postaví Ikera Lecuonu, jezdce jejich továrního týmu v mistrovství světa superbiků, který pojede jak v Malajsii, tak rovněž v Kataru.

Zajímavostí víkendu v Malajsii bude jezdec na divokou kartu Álvaro Bautista (Aruba.it Racing – Ducati). Španěl jen nedávno vyhrál druhý titul mistra světa WorldSBK a řekněme za odměnu má nyní možnost jít na start závodů MotoGP™. Bautista byl dlouhá léta členem paddocku MS silničních motocyklů, nicméně po svém přestupu do superbikového šampionátu slaví zasloužené úspěchy. Uvidíme, jak si Bautista povede ve srovnání se současnou světovou elitou MotoGP™.

MotoGP™ – MS po GP Thajska:

1. Francesco Bagnaia Ducati Lenovo Team 389 bodů
2. Jorge Martin Prima Pramac Racing 376
3. Marco Bezzecchi Mooney VR46 Racing Team 310
4. Brad Binder Red Bull KTM Factory Racing 249
5. Aleix Espargaro Aprilia Racing 198
6. Johann Zarco Prima Pramac Racing 194
7. Maverick Viñales Aprilia Racing 170
8. Luca Marini Mooney VR46 Racing Team 164
9. Fabio Quartararo Monster Energy Yamaha MotoGP 145
10. Jack Miller Red Bull KTM Factory Racing 144
11. Alex Marquez Gresini Racing MotoGP 117
12. Fabio Di Giannantonio Gresini Racing MotoGP 93
13. Franco Morbidelli Monster Energy Yamaha MotoGP 84
14. Marc Marquez Repsol Honda Team 81
15. Miguel Oliveira CryptoDATA RNF MotoGP Team 76
16. Augusto Fernandez GASGAS Factory Racing Tech3 67
17. Alex Rins LCR Honda CASTROL 54
18. Takaaki Nakagami LCR Honda IDEMITSU 52
19. Enea Bastianini Ducati Lenovo Team 45
20. Raul Fernandez CryptoDATA RNF MotoGP Team 40
21. Dani Pedrosa Red Bull KTM Factory Racing 32
22. Joan Mir Repsol Honda Team 24
23. Pol Espargaro GASGAS Factory Racing Tech3 12
24. Lorenzo Savadori Aprilia Racing 9
25. Jonas Folger GASGAS Factory Racing Tech3 9
26. Stefan Bradl LCR Honda CASTROL 8
27. Michele Pirro Ducati Lenovo Team 5
28. Danilo Petrucci Ducati Lenovo Team 5
29. Cal Crutchlow Yamalube RS4GP Racing Team 3
30. Iker Lecuona LCR Honda CASTROL 0

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist