Křesla se dala do pohybu

Podívejme se společně, jak by mohl vypadat startovní rošt 2013 královské kubatury MotoGP prototypových motocyklů.

Samozřejmě, že jako výchozí pozice pro změnu závodních sedaček na rok 2013 jsou brány následující tři hodně podstatné skutečnosti: Ukončení činnosti Caseyho Stonera, prodloužení smlouvy Jorge Lorenza v továrním týmu Yamaha, a předpokládaný odchod Valentina Rossiho od Ducati.
Dále je téměř jasná strategie Hondy, dobře totiž u HRC vědí, že Stonera jezdecky nikdo nenahradí a tak se Honda pokusí vytáhnout proti Lorenzovi na Yamaze co nejvíce jezdců s továrními motocykly HRC, což bývala japonská taktika už v době nedávno minulé, kdy se kralování Rossiho s Yamahou pokoušela postupně zastavit celá armáda s motocykly Honda: Biaggi, Barros, Gibernau, Melandri, Stoner, Hayden či Pedrosa.

Okolo rozhodnutí Valentina Rossiho se momentálně točí úplně vše. Po závodě v Silverstone se ostatně devítinásobný mistr světa vyjádřil hodně zřetelně: "Současný výkon mého motocyklu je jediným důvodem, proč jsem ještě neprodloužil smlouvu s Ducati". Že Italové nabízejí Rossimu ty nejlepší ekonomické podmínky je úplně jasné, ale bude Pan Závodník Rossi i nadále upředňostňovat peníze na úkor závodění o přední místa? Řada expertů, počínaje jeho bývalým týmovým manažérem Davidem Briviem, manažérskou legednou Carlo Pernatem či dřívějším mistrem světa Lucou Cadalorou je následujícího jednotného názoru: Pro Rossiho už není u Ducati budoucnost! Ale kam s ním? Ostatně Rossi se nechal nedávno slyšet, že pokud by jezdil u Hondy, tak by se i "uskromnil", hlavně že by měl k dispozici motocykl na vyhrávání!

Za námi je šest závodů, tedy třetina této sezóny. A smlouvy všech Top pilotů končí koncem tohoto kalendářního roku.
Začneme mistrovským týmem Repsol Honda: Pokud bude zrušeno pravidlo o "rookie" (což se dá předpokládat), tak by se v týmu zcela jistě objevil Marc Marquez. Kombinace dvou Španělů Pedrosa-Marquez je nepředstavitelná, ale duo Rossi-Marquez by možná bylo řešením, i když: "Nikdo nemůže říci, zda bude Rossi lepší než Pedrosa, který vloni vyhrál stejně závodů jako Lorenzo. Valentino u nás jel naposled v roce 2003 a od té doby už uplynulo hodně času. Pokud ale Rossi u nás nebude vyhrávat, tak fanoušci a média řeknou, že je za to zodpovědná Honda" zamýšlí se nad touto jezdeckou variantou Livio Suppo, marketingový ředitel Hondy.

CEO Dorny Carmelo Ezpeleta chce za každou cenu vidět závodit Rossiho znovu o podiová místa, to je celkem logické. Zvláště, když se Rossi sám vyjádřil, že ještě minimálně 2013 a 2014 chce jezdit v MotoGP. Proto tento Španěl - ostatně muž s hodně velkou mocí - dělá vše proto, aby Valemu obstaral Hondu RC 213V  a to nejlépe u Repsolu. Jistě byl by to už pátý motocykl této značky, ale ostatní továrny nebudou proti, zvlášť když o odchodu Pramacu (firma je v konkursu řádově mínus 100 milionů Euro) a Cardionu od Ducati píšou skoro všechna zahraniční motocyklová média a berou to jako hotovou věc!

Není vyloučena ani varianta tří motorek Repsol, když na tuto otázku odpověděl vice-HRC Shuhei Nakamoto následovně: "Proč ne! Vloni jsme potřebovali peníze na vývoj litrové Hondy, ty si můžeme na rok 2013 ušetřit a navíc budeme mít k dispozici část budgetu po Stonerovi".

Kdyby se nepodařila integrace Rossiho do španělského Repsolu, tak jsou zde ještě dva italské týmy, které rovněž závodí už několik sezón s Hondou: LCR a Gresini. Pokud by Vale dal přednost LCR, tak by "Dovi" s italským sponzorem "San Carlo" v zádech mohl zakotvit právě u Gresiniho, samozřejmě že s plnou tovární podporou jako nešťastník Marco Simoncelli v roce 2011.

A Pedrosa? "To že Lorenzo podepsal u Yamahy ještě vůbec neznamená, že já zůstanu u Hondy", říká trojnásobný mistr světa Dani Pedrosa, který má nabídku i od Tech3 Yamaha.
Kdo místo Rossiho? Pokud dá Vale Ducati opravdu vale, tak by ho mohl nahradit Cal Crutchlow, nebo dle GPone i Pol Espargaro, jehož velkou výhodou je skutečnost, že nikdy nejezdil na žádném japonském motocyklu a proto je nepopsaným bílým papírem a tedy nezatížen předsudky ala Rossi&Yamaha. Současný pilot Nicky Hayden pak doufá, že mu bude smlouva obnovena, jinak bude muset sestoupit o level níž do superbiků, což ale není vůbec vyloučeno...

U Yamahy se očekává příchod Monstera jako hlavního sponzora, v tom případě by vedle Jorge Lorenza mohl zůstat i Ben Spies - pokud tedy nezůstane jeho 5. místo v Silverstone jeho nejlepším výsledkem, jinak si celkem oprávněné naděje dělají jak Dovizioso, tak Crutchlow. Jinak to bude pro Spiese hodně tvrdé, dle Hervé Poncharala by návrat k Tech3 znamenal krok nazpět, takže spíše se dá uvažovat - v případě odchodu z Yamaha Factory - s comebackem do superbiků, kde se ostatně management tohoto Američana už poohlíží po eventuálním angažmá a to hodně blízko českých luhů a hájů...

Stefan Bradl? "Má u nás smlouvu i na rok 2013, takže na 99% zůstane. To 1% je v případě, že by si ho HRC vytáhla do továrního týmu, což je zakotveno i ve smlouvě", upřesňuje Lucio Cecchinello.

Yamaha Tech3 má pod smlouvou na rok 2013 Bradleyho Smithe, na místo jeho týmového kolegy jsou nejvážnějšími kandidáty oba současní piloti Cal Crutchlow (zatím 4. v MS), Andrea Dovizioso (5.) či Dani Pedrosa (3.).

Honda a Yamaha zlevní leasingové ceny na rok 2013! Tovární prototypy pro satelitní týmy by se dle Carmela Ezpelety měly na rok 2013 dostat na úroveň 1 milionu Euro. Týmy by byly ochotny dát maximálně 1,5 milionu, když letošní Honda stojí třeba 3,8 milionu a Ducati "pouze" 3,5 milionu, ovšem v každém případě by to bylo zlevnění o více než 60%. Přesné finanční návrhy obou továren by měly být vyloženy na stůl příští závodní víkend v Assenu.

BMW - S plnou účastí továrny se dá počítat až v roce 2014, příští rok jsou ale plánovány starty s wild card.

Suzuki - "Prototyp, který v současné testuje v Japonsku Nobu Aoki, je vybaven řadovým motorem o objemu 1000 ccm", potvrdil v Silverstone Paul Denning, až do listopadu 2011 týmový šéf Rizzla Suzuki v MotoGP. Ten ostatně počítá s tím, ačkoliv sám neví jestli se tohoto projektu zúčastní (je dle něho potřeba tým, který má rozpočet okolo 6 milionů Euro), že Suzuki pojede v příští sezóně některé závody s wild card, pokud se tedy chce vrátit v roce 2014 naplno do seriálu MotoGP.
CEO Dorny Carmelo Ezpeleta potvrdil v Silverstone, že v roce 2013 počítá ještě s menším počtem protypových motocyklů, než v tomto roce: "Můj názor je, že uvidíme čtyři Hondy, čtyři Yamahy a dvě Ducati. Možná pojede ještě Abraham třetí motocykl Ducati", říká pro 'MotorCycleNews' španělský boss a hned vysvětluje: "Nemyslím si totiž, že by za současnou cenu si chtěl ještě někdo jiný pronajmout tovární motocykl, když CRT je k mání za daleko méně peněz a není o mnoho méně konkurenceschopná."

Ačkoliv by tedy na startovním roštu 2013 chyběly dva protytypy, tak na celkový počet motocyklů v MotoGP by to nemělo mít vliv. Ezpeleta počítá v roce 2013 s minimálně 21 motocykly. Zároveň má radost, že v roce 2014 by se měly objevit Honda Production Racer: "Máme nabídky od továren, které chtějí od roku 2014 nasadit Production Racer, které by stály okolo jednoho milionu Euro.", když za RC213V musí satelitní týmy zaplatit přes 3 miliony.

Ačkoliv někteří škarohlídové předpokládali, že se CRT budou plést ostatním jezdcům, že tedy budou chytat jednu až dvě rundy za závod, tak opak je pravdou, předjíždění o celý jeden okruh bylo naštěstí doposavad spíše bílou vránou.

Jistě, CRT nestačí normálním továrním prototypům, to ale snad ani nikdo neočekával. Ovšem uskutečnění tohoto projektu do praxe donutilo továrny Hondu a Yamahu, aby se zamyslely nad svou dosavadní cenovou politikou - což se určitě podařilo. Právě kvůli CRT se musela nyní za nos chytnout i japonská Honda a aby zabránila ještě větší expanzi ART, tak přichází se svým staronovým projektem.

Ačkoliv týmy CRT se sice zatím konkrétně nevyjádřily, panuje mezi nimi ale velká spokojenost (ostatně Dorna přispívá na 1 jezdce čáskou 500 000 Euro na sezónu) a je zde i řada zájemců ze současné kubatury Moto2, čímž museli další adepti třeba z WSBK pokorně couvnout a vrátit se raději nazpět do stávajícího seriálu.

PB Motorsport - Rozšíření na dva jezdce v roce 2013 plánuje britský milionář Paul Bird. A hlavně, už v konci této sezóny by se měl objevit současný jezdec James Ellison s vlastním prototypovým šasím.
Power Electronics Aspar - Tým Aspara Martineze určitě nelituje svého kroku, když přestoupil ze satelitní Ducati s jedním jezdcem na motocykly CRT - za menší cenu! a se dvěma piloty: S jezdeckým duem Aleix Espargaro - Randy de Puinet má tedy více televizní reklamy, než vloni s Hectorem Barberou - letos jezdícího za Pramac Ducati - a výsledkově je rozdíl pouze minimální (Barbera 2011 - celkově 11., Aleix Espargaro 2012 - zatím 12.)!

Navíc, ačkoliv se říká, že se historie neopakuje, tak jsme se pouze vrátili do 90. let minulého století, kdy se nikdo nepozastavoval nad jmény motocyklů v kubatuře půllitrů: Harris-Yamaha či ROC-Yamaha, tedy motocyklů s různým šasím vybavenými stejnými motory Yamaha. A dnes to jsou prostě ART-Aprilia, Ioda-Aprilia, FTR-Honda, Suter-BMW či třeba BQR-Kawasaki.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):



TOPlist