Čtrnáctá GP sezony – Velká cena Aragonie

Čas rychle ubíhá a je tu předposlední evropská Grand Prix sezony - Gran Premio Movistar de Aragón. Aragonie je letos třetím podnikem na území Španělska a na nějaký čas také poslední v Evropě, protože celý říjen je ve znamení závodní mise po Pacifiku. Supermoderní areál MotorLand Aragón je v kalendáři MotoGP nejmladším z okruhů a už tento víkend může odkrýt první díl tajenky, pod nímž je skryto jméno nového mistra světa jedné z tříd motocyklového šampionátu. Aragonie je rovněž místem posledních dvou závodů pohárové soutěže Red Bull Rookies Cupu.

Kapitoly článku

Stavbu závodního komplexu MotorLand Aragón, jehož dráhu projektoval Hermann Tilke, dokončili v roce 2009 a už v roce 2010 tam mistrovství světa absolvovalo první návštěvu. MotorLand byl nejdřív v roli náhradního okruhu, později se stal stabilní součástí kalendáře mistrovství světa. Dráha měří 5078 metrů, v nejširším místě má 15 metrů a nejdelší rovinka má necelý kilometr. V jednom kole jezdci projedou sedmnácti zatáčkami z čehož je deset levých a sedm pravých.

Bridgestone pro MotorLand Aragón:

Přední hladká pneumatika/směs: měkká, střední a tvrdá
Zadní hladká pneumatika/směs: měkká (symetrická), střední a tvrdá (asymetrická)
Pneumatiky do mokra/směs: měkká (hlavní), tvrdá (alternativní)

Z hlediska pneumatik je MotorLand Aragón poměrně náročný okruh, protože nabízí kombinaci proměnlivého, často chladného počasí, dlouhou rovinku s rychlými, ale také velmi pomalými zatáčkami. Dobrý výkon v rychlém zahřátí obutí je proto klíčový stejně jako stabilita na brzdách. Vzhledem k různé povaze zatáček je k dispozici v měkké směsi zadní pneumatika v symetrické verzi, směsi střední a tvrdé mají asymetrickou konstrukci. To znamená, že v případě dráhy v Aragonii na levou stranu pneumatiky působí větší síly, což generuje vysoké teploty, takže je vybavena tvrdší směsí. Opačně je tomu v případě pravé strany, kde je směs měkčí.

!!! Nezapomeňte, je tu tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2015 !!! - ZDE

Rekordy a informace MotoGP – MotorLand Aragón, Španělsko

Rekord okruhu – Dani Pedrosa – Honda (2013) – 1'48,565
Nejrychlejší kolo – Marc Márquez - Honda (2014) – 1'47,187
Kvalifikační rekord – Marc Márquez – Honda (2014) – 1'47,187
Maximální rychlost – Stefan Bradl – Honda (2013) – 341,6 Km/h

Délka závodu MotoGP - 23 kol (116,8 km)

Velká cena Aragonie MotoGP 2014:
Stupně vítězů - 1.Lorenzo (Yamaha), 2.A.Espargaró (Forward Yamaha), 3.Crutchlow (Ducati) .. DNF Abraham (Honda)
Pole position – Marc Márquez (Repsol Honda) – 1'47,187 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) – 1'49,107 sekundy

MotoGP – Preview

Do Aragonie přijíždí v pozici lídra Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP), italský závodník tovární stáje Yamahy a devítinásobný mistr světa. Letošní ročník je pro Rossiho vynikající v tom smyslu, že je stále velmi blízko zisku svého jubilejního světového triumfu. Úplně perfektní to ale není, protože bývaly problémy v kvalifikacích, které se od poloviny sezony zlepšily. Také v závodech Rossi někdy nedokáže ať už z toho či onoho důvodu udržet krok s Márquezem nebo Lorenzem. Každopádně poslední závod v Misanu byl pro Rossiho s hořko-sladkou příchutí, protože jednak neslavil před domácím publikem na stupních vítězů, nezískal pozici v Top3 poprvé od loňské Aragonie, kde nebodoval vůbec, ale na druhou stranu získal body na svého největšího soupeře v cestě za titulem. Fanoušci si po závodě Rossiho stejně vyžádali a ten jim poděkoval za podporu. Ital vede náskokem třiadvaceti bodů a ten bude chtít za každou cenu minimálně udržet. Aragonie ale nikdy nebyla jeho zemí zaslíbenou, takže to nebude mít snadné.

Španěl Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) přijíždí na domácí půdu, kde může počítat s podporou fanoušků a samozřejmě to je obrovská motivace odčinit Misano, porazit všechny své soupeře a ve finále slavit vítězství. Jenže k tomu je ještě dlouhá cesta a ono jak je vidět, pokud není totální sucho nebo jsou více méně podmínky tak napůl, kdy není ani sucho, ale dráha není také úplně mokrá, tak tam ta jistota Lorenzovi prozatím schází. Pokud ale Lorenzo chce bojovat o titul mistra světa bude muset využít každou možnost jak porazit svého týmového kolegu Rossiho. Ztráta není prozatím natolik velká, aby ji nebylo možné vymazat, ale podobná chyba jako v Misanu by už Lorenza mohla přijít draho.

Na třetí pozici je vítěz závodu v Misanu Marc Márquez (Repsol Honda Team), obhájce titulu mistra světa, který letos s nejvyšší pravděpodobností už nestihne obhájit. Ztráta na Rossiho je třiašedesát bodů, což je dost, nicméně do konce sezony je k dispozici stále 125 bodů, takže matematicky není nic ztraceno. Márquez má stejně jako jeho týmový kolega Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), který je v průběžném hodnocení sedmý, k dnešnímu datu na kontě celkem devětačtyřicet vítězství v závodech Grand Prix. Oba jezdci Hondy tak mají šanci v neděli zaznamenat své jubilejní padesáté vítězství, což také bude jejich cílem. Márquez je odhodlán vyhrát každý ze zbývajících pěti závodů sezony a Pedrosa, který byl naposledy na stupních vítězů v Německu, chce znovu patřit mezi jezdce, kteří jsou ve hře o pódiové pozice.

Na čtvrté příčce průběžného hodnocení je Andrea Iannone (Ducati Team), který v posledních třinácti závodech nasbíral 159 bodů a je prozatím nejlepším z jezdců Ducati. Ital není v ideální kondici po zranění levého ramene, které si v květnu vyhodil pádem v testu na okruhu v Mugellu a aby to neměl tak snadné, rameno si vyhodil minulý týden ještě jednou, když zakopl a spadl při tréninku. Už teď je jasné, že Iannone absolvuje krátce po skončení sezony operaci ramene a uvidí se, jak si poradí s rekonvalescencí, protože ta jak víme třeba na příkladu Valentina Rossiho není vůbec snadná.

Britský závodník Bradley Smith (Monster Yamaha Tech 3) má nyní šanci zabojovat o čtvrtou pozici, protože Andrea Iannone nebude v nadcházejících Grand Prix zcela v kondici. Oba jezdce teď dělí čtyřiadvacet bodů a o ty bude Smith zcela určitě bojovat. Základ je závod dokončit před Italem, což letos nebylo vůbec pravidlem, protože až na poslední dva závody v Británii a Misanu Iannone vždy Smithe porazil. Jezdec týmu Tech3 je nejlépe postaveným netovárním jezdcem a má našlápnuto na svoji prozatím nejlepší sezonu v MotoGP. Britův týmový kolega Pol Espargaró (Monster Yamaha Tech 3) byl zkraje sezony lepší, ale teď má z posledních dvou závodů dvě nuly a to je poměrně velká ztráta v jejich vzájemném souboji.

Nadcházející Grand Prix bude domácím podnikem pro jezdeckou dvojici týmu Suzuki, průběžně jedenáctého Mavericka Viňalese (Team Suzuki Ecstar) a Aleixe Espargara (Team Suzuki Ecstar). Oba jezdce dělí po třinácti kolech sezony jen tři body. Maverick Viñales jede prvním rokem v MotoGP a jeho premiéra je dá se říct úspěšná. Možná i proto dostal před závodem v Aragonii šanci si vyzkoušel ještě o něco rychlejší stroj než je jeho Suzuki GSX-RR. Španělovo jméno Maverick je stejné, jaké měl hlavní hrdina amerického filmu Top Gun (1986), což je film, který dnešní generace už možná ani nezná, ale před víc jak pětadvaceti lety to byl porevoluční trhák na VHS. Tom Cruise (Maverick) byl hlavním hrdinou, který měl létání na vojenských stíhačkách v malíčku a to byl i případ Mavericka Viňalese, který vyzkoušel top speed F-18 vzdušných sil španělské armády. Jak po přistání uvedl, tomuto zážitku se absolutně nic nevyrovná.

Dalším ze španělských závodníků je šestnáctý Álvaro Bautista (Aprilia Racing Team Gresini), který pomalu končí první rok u týmu Aprilie a má jistotu pokračování, protože loni podepsal dvouletý kontrakt. Bautista byl a momentálně stále je hlavním motorem vývoje, ale s novým týmovým kolegou Stefanem Bradlem je situace mnohem snadnější než tomu bylo s Marcem Melandrim. Dlouho média spekulovala, že Melandri půjde zátky do WSBK s Yamahou, ale nestalo se tak. Každopádně šance jet v MotoGP se Melandrimu nezamlouvala, tedy alespoň ne s Aprilii, čehož dokonale využil Bradl a už nyní má smlouvu pro rok 2016. Britský závodník Sam Lowes (Speed Up Racing) přestupuje do Gresiniho týmu Moto2 s tím, že v roce 2017 pojede s Aprilii v MotoGP. Otázkou teď zůstává, koho z dvojice Bautista – Bradl nahradí. Jenže to je ještě hodně daleko a do doby než to bude aktuální se ještě spousta věcí může změnit.

Domácí velkou cenu pojede také Hector Barberá (Avintia Racing). Ten v sedle Ducati Desmosedici bojuje o titul v kategorii Open a dlouho byl lídrem této kategorie. Jenže Loris Baz (Forward Racing) neuvěřitelně zabral, naposledy v Misanu byl čtvrtý a vedoucím jezdcem kategorie Open je nyní jezdec Forward Yamahy. Navíc je to Baz, kdo jedná s týmem Avintia o dalším pokračování v mistrovství světa prototypů. Kolumbijec Yonny Hernandez (Octo Pramac Racing), který byl s Avintii spojován, má zase jednat s týmem Aspar. Hodně se spekulovalo, zda Forward Racing po problémech majitele týmu vůbec dokončí letošní ročník a pokud ano, zda to třeba nebude jen evropská část. Švýcarský tým ale absolvuje všechny zbývající závody a navíc do svých služeb povolal Toniho Elíase, který rozšíří španělskou skupinu jezdců na celkem devět závodníků.

Český závodník Karel Abraham (AB Motoracing) letos zatím nebodoval a zranění nohy se ukazuje jako dost velký problém. Po závodu v Misanu v tiskové zprávě napsal, že se uvidí, jak to všechno bude, takže uvidíme. Doufejme, že sezonu dokončí a na konto si nějaký ten bod připíše.

MS silničních motocyklů – MotoGP:

1 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 247
2 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 224
3 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 184
4 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 159
5 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 135
6 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 128
7 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 109
8 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ducati - 93
9 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 81
10 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Honda - 79
11 - Maverick VIÑALES - SPA - Suzuki - 69
12 - Aleix ESPARGARO - SPA - Suzuki - 66
13 - Scott REDDING - GBR - Honda - 63
14 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 41
15 - Loris BAZ - FRA - Yamaha Forward - 28
16 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Aprilia - 23
17 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 23
18 - Jack MILLER - AUS - Honda - 16
19 - Nicky HAYDEN - USA - Honda - 12
20 - Stefan BRADL - GER - Aprilia - 11
21 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 8
22 - Eugene LAVERTY - IRL - Honda - 7
23 - Mike DI MEGLIO - FRA - Ducati - 7
24 - Hiroshi AOYAMA - JPN - Honda - 5
25 - Alex DE ANGELIS - RSM - ART - 2

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist