Bagnaia je pro, aby tovární motorky měly výhodu před soukromými. Blbost, říká Poncharal

Úřadující mistr světa Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) neměl ideální den závodu v Le Mans, protože klání nedokončil po kolizi s Maverickem Viňalesem (Aprilia Racing). Navíc si těsně po pádu šli oba jezdci dost po krku a měli štěstí, že vše včas ukončili traťoví komisaři. Bagnaia poté vyslovil názor, že závody královské kubatury jsou díky vyrovnanosti strojů tak na limitu, že proto dochází k častým nehodám. Podle jeho mínění by mohlo pomoci, kdyby tovární stroje získaly náskok šesti až sedmi desetin.

V rozhovoru pro média v Le Mans, Francesco Bagnaia na dané téma uvedl: „Podle mého názoru je to poslední dva nebo tři roky tak, že se snažíte vyhrát v prvních kolech. Jezdec, který je vzadu a možná nemá ten potenciál, se snaží předjet šest jezdců v jednom kole. Tak to ale nefunguje. Všichni jsme na limitu, všichni jdeme za jediným cílem. Když například brzdím na limitu a cítíte to, je špatné se o to snažit ještě víc, zejména v první fázi závodu. Je vidět, že v úvodních fázích dochází k více nehodám, protože je tam asi příliš adrenalinu. Je třeba se nad tím zamyslet a udělat něco pro zlepšení situace. Není to bezpečné.“

„Od prvního do posledního kola může vyhrát každý. Už není těch šest až sedm desetin, které dříve dělily tovární motorku od soukromé. 'Fantastická čtyřka' vznikla proto, že byli absolutně nejsilnější, ale měli také tovární motorky. Ostatní byli dost daleko, protože neměli potenciál být vpředu, také i z technického hlediska. Nyní je úroveň extrémní, aerodynamika a všechno se pohybuje na hranici možností a každý má šanci vyhrát.“

„Augusto Fernandez skončil v neděli čtvrtý. Je to mistr světa, ale v MotoGP™ je nováčkem. Určitě tempo závodu v neděli, kromě Bezzecchiho, nebylo příliš rychlé, proto byla skupina hodně vyrovnaná. Z mého pohledu by bylo třeba se vrátit do bodu, kdy je mezi továrními a soukromými motocykly malý odstup, nebo najít jiné řešení, abychom se určitým věcem vyhnuli,“
dodal Bagnaia.

Když si Italův názor, ohledně nutné cesty dělat rozdíl mezi tovární motorkou a motorkou soukromé či satelitní stáje, přečetl šéf týmu Tech 3 (GASGAS Factory Racing Tech3 v MotoGP™ a Red Bull KTM Tech3 v Moto3™) Herve Poncharal, který je zároveň prezidentem asociace týmů IRTA, reagoval na to pro francouzskou verzi Paddock GP. „Před spaním čtu všechno, co se píše na všech národních a mezinárodních webových stránkách, a narazil jsem na italskou webovou stránku, kde byl rozhovor s Peccem Bagnaiem, který trochu mluvil o svém problému s Maverickem Viňalesem,“ uvedl Poncharal. „A když jsem to tak četl dál, byl jsem hodně překvapený od úřadujícího mistra světa, od člověka, který je respektovaný, mám k němu velký respekt a obdiv, a on je vždy ve svých komentářích docela klidný, číst tak obrovskou věc, dokonce bych mohl říct tak obrovskou blbost, protože Pecco Bagnaia, jako každý jezdec přišel z Moto3™, prošel Moto2™ a do MotoGP™ přestoupil k nezávislému týmu, který můžete nazvat soukromým nebo satelitním.“

„Můžete tomu říkat jak chcete, třeba měl třeba štěstí na výkonnou motorku, která mu umožnila, aby si ho všimli. A pak, jak postupoval v třídě MotoGP™, dostal nabídku jet továrnu, což je tak trochu něco, co je snem každého talentovaného jezdce. A jaké bylo moje překvapení, když z tohoto systému těžil, mohl mít výkonné motorky v nezávislých týmech, abych se nakonec dočetl, že by bylo dobré, aby tam o šesti nebo sedmi desetinách na kolo rozhodovali technici výrobců, kteří jsou na roštu MotoGP™. To je zhruba deficit, který by jim rád vnutil, aby se mohli bavit mezi bohatými a mocnými. Dokonce si všiml fantastické čtyřky, což byl Rossi, Stoner, Lorenzo a Pedrosa v době, kdy tovární motorky byly mnohem výkonnější než motorky nezávislých týmů, a že to byla hezká doba.“

„A pak, když víme, co jsme udělali proto, abychom měli slušný startovní rošt, my nezávislé týmy, společně s Dornou, FIM a MSMA, se nám podařilo přesvědčit výrobce, že nás musí vybavit výkonnými stroji, že je v jejich zájmu podporovat mladé jezdce, mít sportovní politiku hodnou toho jména a mít více zpětné vazby, které říkáme informační zpětná vazba od více jezdců. Nakonec jsme skončili s tím, že téměř všechny motorky, které byly na trati, byly tovární motorky. S výjimkou několika Ducati, které jsou rok staré, ale velmi kvalitní, každopádně u Hondy a ve skupině Pierer Mobility, máme motorky, které jsou specifikace 2023, a myslím, že je to skvělé.“

„Jak jste si určitě všimli, na prvních čtyřech místech Velké ceny Francie byl jezdci nezávislých týmů a je skvělé vidět, že závod o titul je otevřený. Jediný bod mezi Bezzecchim, který je mladý jezdec, který vyhrává na motocyklu soukromého týmu Ducati, jenž je jen jediný bod za Bagnaiem, který jede tovární motorku stejného výrobce. Je to skvělé pro všechny, je to skvělé pro sport, je to skvělá emulace a nám, nezávislým týmům, to umožňuje přesvědčit naše partnery, které můžeme nazvat i sponzory, aby se k nám přidali, protože jim říkáme, že tu nejsme jen proto, abychom zaplnili startovní rošt, ale že jsme tu také proto, abychom podávali výkony! Můžeme vyhrávat závody a případně si jít pro titul,“
dodal Herve Poncharal.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist