Před 10 roky zemřel Barry Sheene

Dnes je tomu přesně 10 let, co těžké nemoci podlehl britský legendární motocyklový závodník Barry Sheene. Připomeňme si tuto velkou jezdeckou osobnost několika vzpomínkami, jak na něho vzpomíná šéfredaktor Speedweeku Günther Wiesinger a i moje maličkost.

Přesně před deseti roky zemřel po těžké nemoci Barry Stephen Frank Sheene MBE (nar. 11 září 1950) ve věku pouhých 52 let.

Barry Sheene byl první motocyklovou celebritou, převedeme-li to do současné terminologie. On zaplňoval stránky nejen motocyklových novin a časopisů, ale psalo se o něm i v bulvárních časopisech tehdejší doby. Ostatně společně s jeho kamarádem ze světa Formule 1 Jamesem Huntem.
Byl prvním, který se na stránkách tehdejších magazínu objevoval po boku šaramantní přítelkyně, v jeho případě to byla Stephanie McLean, tedy «Pet of The Year» z časopisu Penthouse.
Barry Sheene se jako první objevil na závodní trati v barevné kožené kombinéze, tehdy doslova nepředstavitelná "drzost", neboť mít na sobě během tréninků či závodů GP něco jiného, než hnědou koženou kombinézu, si nikdo nedokázal představit. 

Vzpomínám, že jsem, ačkoliv já opravdu nevynechal ani jeden rok závodu "Družby Národů" při GP v Brně, tak Sheena na trati mockrát v královské kubatuře neviděl. Tehdy platilo bodové pravidlo, že se nejhorší výsledky prostě škrtaly a tak brněnské publikum o něho prostě přicházelo. Ostatně jeho výraz: "Je to nejrychlejší motokros světa", o nově zbudovaném "padáku" od Myslivny směrem dolů k tehdejšímu prostoru startu a cíle je i nyní nezapomenutelný. A Barry Sheene brněnskou Velkou cenu opravdu bojkotoval a to pravidelně, což mě hodně štvalo. Ostatně nebýt této jeho stávky, tak by v Brně 1976 nikdy nevyhrál svůj první závod GP půllitrů Brit John Newbold, tedy s vypůjčenou motorkou Suzuki, kterou si do Brna dovezl ve vypůjčeném kamiónu...

Barry už tehdy žil životem "celebrity", z prvních vyhraných peněz si pořídil nejen automobil Rolls Royce, ale nechal si na něho namontovat i SPZ «4BSR». Začala se i prodávat trička "For Barry Sheene Racing". Ostatně hodně úzké texasky a cigarety Gauloises, které kouřil ještě na startovním roštu, byly rovněž symbolikou Barryho Sheena.
Jeho týmový kolega a velký kamarád Steve «Stavros» Parrish byl nejen jeho závodním kolegou. Při jednom závodě GP-Silverstone musel Barry závod vzdát, ale Stavrose povzbudil na boxové zdi s nápisem «Gas it, wanker» (volně přeloženo: "Přidej plyn ty z....)...Bohužel ubohý Stavros v posledním kole jako vedoucí jezdec havaroval a přišel tak o své jediné vítězství v GP!

Tehdy ještě nebyly zvykem nějaké tiskové zprávy od jezdců a právě Sheene s nimi vlastně začal!
Nikdy si nebral před ústa servítky: Ostatně si jako Brit dovolil opravdu hodně, když označil Tourist Trophy jako nebezpečnou a pro závody GP za zcela nevyhovující a také na ni nikdy svou závodní stopu nezanechal. A díky své popularitě v 70.-létech se postaral i o vymazání nebezpečných tratí z tehdejšího kalendáře Grand Prix: jugoslávskou Opatií počínaje, přes brněnský Masarykův okruh až po finskou Imatru, či třeba starý okruh na Nürburgingu.

Určitě svým vlivem zachránil mnoho pilotů od nebezpečných zranění, stačí vzpomenout na GP-Salzburgring 1977 (Braun, Cecotto, Fernandez a Uncini zraněni, Stadelmann bohužel zemřel), kdy se pro rok 1978 naštěstí hodně změnily bezpečnostní pravidla.

Kouzlo Barryho Sheena se dvěma tituly v letech 1976 a 1977 sice odčaroval Kenny Roberts - trojnásobný mistr světa 1978-1980, ovšem Sheene je i nadále posledním Angličanem, který vyhrál závod GP v královské kubatuře - 1981 GP Švédska.
V rámci GP-Donington 2002 - těsně po koupi helikoptéry MV Agusta - dokázal vyhrát dva závody "Classic", aby se o dva týdny později dozvěděl lékařskou diagnózu: rakovina jícnu. 

Odmítl jakoukoliv operaci se slovy: "Narodil jsem se s kompletním tělem a s kompletním tělem chci i zemřít".

V říjnu 2002 ještě přiletěl helikoptérou k závodu GP-Phillip Island, ačkoliv jeho zdravotní stav už byl hodně špatný. A dokonce se odmítl setkat se svým největším kamarádem Stevem Parrishem, neboť nechtěl, aby ho Stavros viděl z očí do očí v takovém stavu...

Barry byl opravdovým mužem, který vždy dodržel slovo a který smrtelné nemoci prostě hleděl vstříc přímo do očí!

Ne vždy to ale pro pozdější celebritu bylo úplně jednoduché: Jako totálně chudý privátní jezdec skončil druhý v Barceloně 1970 v kubatuře do 125 ccm. O rok později po GP Německa na Hockenheimu nevěděl, zda dojede kvůli nedostatku peněz s naftou k dalšímu závodu do Salzburgu...Tehdy spal Sheene v obývacím autě a na snídani chodil do hotelu "Motodrom", kde si vymýšlel obsluhujícímu personálu imaginární číslo pokoje...
Tento britský motocyklový jezdec byl skvělým závodníkem, který udělal z čísla «7» a jména Barry Sheene navždy nesmrtelnou dvojici!

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist