Zarco: Trest jako motivace

Dvakrát se už Johann Zarco cítil vítězem závodu Grand Prix, ale vždy byl nakonec prohlášen poraženým. To však pro něho byla jen dodatečná motivace a nyní v Motegi se konečně dočkal svého prvního vítězství ve své kariéře pilota Grand Prix.

Největším překvapením sezóny kubatury do 125 ccm je rozhodně francouzský jezdec finského týmu Avant-AirAsia-Ajo Johann Zarco. V tomto týmu jezdí kromě Zarca ještě Španěl Efren Vazquez - oba na Derbi RSA a Malajsijec Zulfahmi Khairuddin s verzí Derbi RSW. Ovšem druhou části týmu manažera Aki Aja je ještě stáj Red Bull Ajo Motorsport s Němcem Jonasem Folgerem a Britem Dannym Kentem, když Folger má k dispozici variantu RSA a Kent pak RSW.

Francouzský jezdec Zarco zůstal po Motegi jediným soupeřem španělského jezdce Nicolase Terola v boji o světový titul posledního historického šampiona dvoutaktů. Johann Zarco, jehož matka pochází z Maďarska, jede v šampionátu stopětadvacítek třetí sezónu a může poděkovat právě Maďaru Gáboru Talmacsimu, že vůbec závody Grand Prix jezdí. Po vítězství v juniorské Red Bull Cupu 2007 po něm doslova "neštěkl" ani pes a tak se v roce 2008 Zarco na závodech v sedle silničního motocyklu vůbec neobjevil! Potom ho ale do šampionátu doslova dotlačil už zmiňovaný Talmacsi a Zarco skončil jako 20., o rok později pak celkově 11., když jezdil za tým WTR San Marino a nejlepším umístěním byla dvě šestá místa.

Tento Francouz se sice narodil v Cannes a bydlí současně v Avignonu, ale právě v Maďarsku má velké fanoušky, což nakonec jistě zaregistrovali návštěvníci naší Grand Prix v Brně, kdy se svými maďarskými fanoušky Zarco slavil své druhé místo v závodě. 
Bilance 21-letého jezdce je obdivuhodná, dokončil letos všechny závody a nejhůře dojel jako 6. hned v úvodu v Kataru a později ještě v Barceloně. Jinak do japonského závodu na okruhu Twin Motegi skončil 6x druhý a 2x třetí. A v Motegi pak konečně vyhrál!

Zajímavé ale bylo, že obě dvě porážky, kdy se už cítil vítězem, ale nakonec nevyhrál, nesl celkem klidně: "V prvních momentech jsem byl pochopitelně zklamán, ale pak mně to dodalo jen dodatečnou motivaci do dalších závodů", řekl po prohře na Sachsenringu Zarco, když o vítězi rozhodlo až rychleji zajeté kolo Hectora Faubela.

Stejná byla i porážka Zarca v Barceloně, tak sice projel cílem jako první, ale později byl časově potrestán 20 sekundovou penalizací za "naremplování" Terola na cílové rovince a nakonec byl klasifikován jako šestý. "Dle mě to byl čistý manévr, bojovali jsme mezi sebou a já využil šance na vítězství v závodě", říká o tomto trestu Johann Zarco.

K tomuto potrestání se ostatně vyjádřil na jednání bezpečnostní komise Grand Prix i Valentino Rossi, který řekl, že to byl zbytečně tvrdý trest a že stačilo posunout Zarca na místo druhé...
Johann Zarco oslavil své 21. narozeniny právě během GP Německa na Sachsenringu a je tedy ve věku, kdy ranní sledování Facebooku či novinky na Twitteru jsou někdy víc důležité, než čištění zubů. Ovšem Zarco je úplně jiný, což ostatně potvrzuje i jeho týmový šéf Aki Ajo. Samotný francouzský pilot říká: "Nemám čas na Facebook či na Twitter, dokonce se ani moc nedívám na televizi. Žiji u svého manažera Laurenta Fellona a myslím si, že i jeho malý syn Laurent má větší přehled o těchto médiích, než já. Nemám moc volného času, pokud mám nějaké volno, tak jdu jezdit na kole nebo na supermotu. To jsem si schválně obstaral, tedy čtyřtaktní Yamahu 125. Nemá sice moc poweru, ale zase mohu použít úplně stejné pneumatiky, jako na mé GP-Derbi a to mně dává hrozně dobrý jezdecký pocit". 

Na otázku, zda mají španělští jezdci v šampionátu Grand Prix výhodu "domácího prostředí", odpovídá Zarco následovně: "Nic by to nezměnilo, kdybych si něco takového myslel nebo dokonce řekl. Jistě ztratil jsem tím několik bodů, ale tyto tresty mě dělají agresivnějším a motivují mě o to více do dalších závodů".
Velkou výhodou pro Zarca je jeho předchůdce v týmu Aki Aja Marc Marquez, jehož motorku letos Zarco jezdí. Ostatně Marquez je v boxu stále virtuálně přítomen: "Loňská nashromážděná data od Marca nám opravdu hodně pomáhají, přičemž schéma je úplně jednoduché. Já jedu první trénink sám a potom analyzujeme mé časy proti Marcovým loňským a vidím, že jsem třeba ztratil sekundu. Potom vše porovnáme a zjistíme jako nastavení měl on vloni. A také například, že při výjezdu ze zatáčky xy dříve akceleroval. A tak jasně vím, kde se mám zlepšovat", doslova básní o svém o 3 roky mladším ex-týmovém kolegovi Johann Zarco.

Ostatně Zarco má k dispozici i skvělého šéfmechanika, Němce Stefana Kurfisse, který má na svém kontě v této funkci už dva tituly mistra světa: Mike di Meglia a Marca Marqueze.

Hodně mnoho musí ale Zarco děkovat právě Gaboru Talmacsimu, který mu pomohl ke vstupu do seriálu Grand Prix. Po vítězství v Red Bull Cupu 2007 stál najednou Zarco v hluboké "jámě", neboť se nepohodl se všemocným Albertem Puigem, za jehož tým měl jet v roce 2008 španělský šampionát. A rok tak vůbec nezávodil. Všiml si ho ale právě Talmacsi při fun-závodech supermota a doporučil ho do seriálu Grand Prix.

Co se týká příštího roku, tak Zarco doposud neví, co bude dělat, tedy zda pojede Moto3 či Moto2? Jeho manažer Laurent Fellon ale jedná s řadou týmů o co nejlepší angažmá pro svého svěřence na rok 2012.
A proč má francouzský jezdec na své helmě design "kamikadze"? Odpověď je hodně jednoduchá: "Laurent pracuje v branži Grand Prix už od konce devadesátých let. A tehdy zde jezdilo hodně Japonců jako Harada, Sakata, Abe, Azuma či třeba Ueda. Japonci jsou vždy totálně motivováni a to mě fascinuje. Současné závody stopětadvacítek vyžadují stejné vlastnosti a proto jezdím tento design helmy".

Mimochodem správně se jeho jméno vyslovuje: Schohann Ssargo.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist