Česká Tourist Trophy se jede už tento víkend

Srpen je pro fanouška silničních motorek mimořádně nabitý, vždyť jsme ještě nestačili vstřebat všechny zážitky z brněnské Grand Prix a už se chystáme na Českou Tourist Trophy. Na legendární přírodní trati v Hořicích nás opět čeká skvělý mix závodů moderních motocyklů závodících v seriálu International Road Racing Championship spolu se zápolením motocyklových klasiků a vše navíc okoření atraktivní sajdkáry.
 

Časový harmonogram

Dříve byla Česká Tourist Trophy doménou pouze veteránských motorek, a navíc se jezdila těsně po proslulejších Zatáčkách. Od roku 2013 ale byl zaveden nový koncept těchto závodů, který je divácky mnohem atraktivnější. Termín konání se přesunul na srpen, o pořadí klasiků rozhoduje rychlost namísto pravidelnosti, přibyly závody moderních motorek a od roku 2014 se ČTT stala součástí prestižního seriálu International Road Racing Championship. Ten je v podstatě neoficiálním mistrovstvím Evropy na přírodních okruzích a v Hořicích nabídne čtyři závodní jízdy ve dvou třídách (Superbike a Supersport). V pátek proběhnou nejenom tradiční technické a administrativní přejímky, ale od 15.30 hodin bude opět v budově Muzea Czech road racingu pro všechny fanoušky připravená autogramiáda, které se zúčastní hvězdy jak dob minulých, tak i ty dosud aktivní (například Rolf Blatter, Paul De Doncker, Vítězslav Vyhnálek, Jiří Švihnos, nebo Dušan Petr) a od 16.00 hodin je doplní další střelci, kteří za svými fanoušky přijedou na svých motocyklech z parkoviště závodních motocyklů. V sobotu se v ranních hodinách s tratí seznámí piloti seriálu IRRC ve volných tréninkových jízdách (08.30 – 09.15 hod.) a hned vzápětí budou probíhat kvalifikace všech kategorií, které ukončí sobotní program krátce před osmnáctou hodinou. V neděli je start prvního závodu (první jízda supersportů) naplánován už na 9.00 hodin a start posledního klání (sidecarů) by měl být v 17.10 hodin. Veškeré podrobné a aktuální informace najdete na webu AMK Hořice.

Startovní listiny

Drtivá většina diváků se určitě nejvíc těší na závod třídy Superbike, která bude doslova nabitá roadracingovými hvězdami. Tou nejzářivější bude loňský šampión IRRC Danny Webb z Velké Británie, který zcela opanoval loňský šampionát a i když se letos věnuje hlavně vytrvalostnímu závodění, tak v Hořicích bude pravděpodobně nejžhavějším kandidátem na vítězství. Tamní trať už velmi dobře zná, vloni si na ní nejenom zajistil celkové vítězství v šampionátu, ale zároveň ustanovil rekord okruhu, který má nyní hodnotu 2:14,294 sekundy. Jeho týmový kolega a krajan Davey Todd stejným způsobem dominuje letošnímu ročníku, z osmi odjetých jízd dokázal sedmkrát zvítězit, jednou dojet na druhém místě a zcela suverénně se tak umístil v čele tabulky. Hořice jsou ale hodně specifická trať a bude zajímavé sledovat to, jak si s ní současný leader porozumí. Jako svoje boty ji naopak už zná domácí hvězda Marek Červený, jenž si důvěrně tyká i s tamním stupněm vítězů a bude mít kolem trati určitě také největší počet fanoušků, kteří jej podpoří v boji o nejvyšší příčky. Čtvrtým mušketýrem týmu Wepol bude Patrik Vostárek, jenž v minulosti patřil mezi největší naděje české silnice, v evropském šampionátu štoků sváděl naprosto vyrovnané bitvy o titul šampióna s Lorisem Bazem a nyní se po dlouhé pauze opět vrátil do sedla závodního motocyklu. K velkým favoritům určitě patří také Fin Erno Kostamo, který je jediným pilotem, jenž suverénního Todda letos připravil o body, když jej v Těrlicku odsunul na druhé místo. Neméně rychlý bude ale dozajista i německý matador Didier Grams, který v minulosti tomuto šampionátu kraloval a i na téhle trati svedl skvělé bitvy s Markem Červeným. Právě trojka Kostamo, Grams a Červený je v tabulce seřazena v těsných rozestupech a za suverénním Toddem si to bude hodně tvrdě rozdávat o stříbrnou příčku v šampionátu. Už jen tato jména slibují skvělou podívanou a vydala by na skvělé závody, ale nesmíme zapomínat na dva domácí piloty, kteří se v minulosti postavili na nejvyšší post stupňů vítězů a to Kamila Holána a Aleše Nechvátala, stejně jako Pavla Tomečka a Tomáše Borovku, kteří patří do elitní desítky letošní tabulky superbiků.

Další třídou seriálu International Road Racing Championship jsou supersporty. Ty sice nejsou tak hvězdně zastoupené jako litrová kubatura a ani naše zastoupení není tak výrazné, ale docela určitě to bude stejně skvělá podívaná. V roli leadera do Hořic přijede Francouz Matthieu Lagrive, který si právě v loňském závodě v Hořicích zajistil titul šampióna IRRC, jenž přidal do početné sbírky titulů světových vytrvalců. Lagrive je sice největší hvězdou téhle třídy a má také letos nejvyšší počet vítězství, ale jeho náskok na čele tabulky před Belgičanem Laurentem Hoffmanem je šestadvacet bodů a tak ještě zdaleka není nic rozhodnuté – vždyť do konce sezóny zbývají ještě čtyři jízdy a rozdává se stovka bodů! Hoffman tak samozřejmě nemůže v Hořicích chybět, stejně jako třetí muž tabulky, kterým je Němec Christian Schmitz. Nováčkem je naopak Fin Anssi Koski, který je na průběžném čtvrtém místě před Italem Lucou Gottardim. Ten se v předcházejícím závodě v belgickém Chimay představil ve skvělé formě, když si v první jízdě připsal první vítězství italského jezdce v seriálu IRRC a ve druhé jízdě jej v cestě za dalším vítězstvím zastavila technická porucha. Když ještě připočteme Nizozemce Ilju Caljouwa, Slováky Miroslava Slobodu a Davida Hanzalíka, Němce Sebastiana Frotschera, David Datzera nebo Wolfganga Schustera, je jasné, že ani šestikila za litry přiliš zaostávat nebudou – a to jsme ještě nezmínili naše střelce! Největší naděje budeme určitě vkládat do stálého účastníka Kamila Holána, který je sice v seriálu zatím až na dvanácté příčce, ale hlavně proto, že kvůli zranění ze Zatáček odjel pouze polovinu závodů. Hořickou trať ale zná doslova nazpaměť a tak se bude určitě rvát o stupně vítězů! Jako doma je v Hořicích i Michal Vecko, vloni se dvěma šestými místy blýsknul Petr Wiesenberg a do desítky se budou určitě chtít podívat například i Karel Brandtner, Luboš Koňák nebo Petr Najman, který zde předváděl skvělé výkony při letošních Zatáčkách.

Česká Tourist Trophy je samozřejmě také o historických motorkách, které se divákům představí v pěti kategoriích, které pojedou „na rychlost“ a o jejich pořadí tedy bude rozhodovat pořadí v cíli. Ve společném závodě pojedou motocykly kubatur Klasik 175 ccm a Klasik 250 ccm, přes dvě klání tradičních tříd Klasik 350 ccm a Klasik 500 ccm až po čtyřtaktní velkoobjemové předchůdce současných superbiků ve třídě Klasik 750 ccm.

K nejatraktivnější podívané celého víkendového klání budou určitě patřit sidecary. O vítězi bude sice rozhodovat pravidelná jízda a ne pořadí v cíli, ale na jízdu motocyklových akrobatů a jejich mitfárů je vždycky skvělá podívaná. K vidění budou bezmála tři desítky těchhle pekelných strojů, od devadesát let starých veteránských skvostů (BSA, Rudge) až po stroje, které svým pojetím neliší od těch současných tříkolových raket.

Autor článku obdržel prémii 2 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist