300 zatáček Gustava Havla – legenda pokračuje

Skvělí piloti, nádherná trať, dramatické souboje, adrenalin, luxusní počasí – co víc si mohli účastníci letošních Zatáček přát? Těžko říct, jestli šlo na letošním ročníku ještě něco vylepšit…

Nedělní program tradičně zahájili piloti produkčních „dvacek“, tedy třída Sportproduction 125. Závod musel být restartován, protože hned v úvodu havaroval David Polák a musel být transportován vrtulníkem do nemocnice s podezřením na zranění krku. Po restartu všem svým soupeřům suverénně ukázal záda Radek Lamich, který si dojel pro svoje šesté hořické vítězství s bezmála devítivteřinovým náskokem před druhým Martinem Sedlem. Třetí Petr Kolář na vítězného Lamicha ztrácel patnáct sekund, ale ve velmi těsném dojezdu se rozhodlo o čtvrtém místě, které pro sebe získal Miroslav Sedlo o pár centimetrů před pátým Markem Zimou.

Po zahřívacím závodě „dakšnů“ přišel na řadu první vrchol nedělního programu, a to závod do 600 ccm, tedy supersporty. Pohled do startovní listiny i sobotní tréninky slibovaly skvělou podívanou a nedělní klání tyto předpoklady beze zbytku potvrdilo. Během první části závodu se odehrávala bitva čtyřlístku, ve kterém byli dva domácí střelci a dva Němci - naše barvy reprezentovali Kamil Holán s Richardem Sedlákem, ty německé pak Wolfgang Schuster a Christian Schmitz. Během závodu se postupně z této čtveřice staly dva tandemy, přičemž Kamil Holán si na čele závodu postupně začal budovat náskok před pronásledujícím „Wolfim“ Schusterem. Toho však v sedmém kole zradil motor jeho Yamahy a namísto stupňů vítězů se dočkal předčasného konce závodu. Zatímco si Kamil Holán s náskokem devatenácti vteřin dojel pro suverénní vítězství, probíhala o druhé místo veliká bitva, kterou pro sebe o pouhopouhých třiadvaceti tisícin sekundy rozhodl Christian Schmitz. Na hořické stupně vítězů poprvé v kariéře vystoupil Richard „Riči“ Sedlák a ve dvou vteřinách dojeli i čtvrtý Michal Vecko, pátý Michal Dokoupil a šestý Němec Max Gaube.

Závod ostrých stopětadvacítek bývá vždycky ozdobou hořického závodu a jedním z nejnapínavějších klání, ale letos tomu bohužel tak nebylo. Do nedělního závodu nenastoupil Němec Stefan Grämer, stejně jako Michal „Komár“ Savinkov, který v nedělní kvalifikaci havaroval a výkon Patrika Koláře byl natolik suverénní, že z jeho soupeřů nemohl ani pomyslet na to, že by jeho cestu za vítězstvím jakkoliv ohrozil. Patrik si tak na svoje konto připsal osmé hořické vítězství a dotahuje tak dnes druhého domácího matadora Oldřicha Podlipného, který má svoji sbírku o jedno vítězství bohatší. Dva domácí střelce na stupních vítězů závodu GP125 doplnil Rakušan Christopher Eder na extovární KTM. Napínavější byl závod třídy CRR250, která jela spolu se stopětadvacítkami a v níž se nejvíce radoval Australan Eric Lenser, na něhož ztratil pouze jednu sekundu stříbrný Karel Matúš. Pro bronz si dojel Němec Franko Piesner.

Závod kubatury Twin má v případě, že startuje Michal Dokoupil, zcela jasného favorita a otázkou spíš zůstává to, kdo „Indiho“ doplní na stupních vítězů. Nejinak tomu bylo i v letošním ročníku, a i když závod musel být po prvním kole restartován, dojel si Indi s přehledem pro svoje páté vítězství na tohle legendárním okruhu. Závod byl zastaven z kuriózních důvodů, kdy se do stroje jednoho z pilotů namotala část ochranných balíků a ten ji tak táhnul za sebou jako dlouhou šálu. Otázku vyřčenou na začátku tohoto odstavce během celého závodu řešili Marek Stibor a Belgičan Joel Smolders, aby cílem projeli v tomto pořadí na druhém a třetím místě.

Většina fanoušků kolem tratě se nejvíc těšila na závod superbiků nad 600 ccm, který pravidelně bývá vrcholem Zatáček. Letos byly „litry“ okořeněny tím, že do téhle třídy definitivně přestoupil Marek Červený a také díky tomu, že Rico Penzkofer přivezl svůj velice silný tým s plně profesionálním zázemím. V sobotní kvalifikaci si místo na pole position zajistil právě domácí matador Marek Červený, který i nejrychleji odstartoval do závodu, následovaný Němcem Didierem Gramsem a Kamilem Holánem. Tohle trio sice během prvních kol drželo pohromadě, ale Červený postupně začal získávat metry náskoku a zbývající dva piloti se začali soustředit spíš na souboj o druhé místo. O něm se definitivně rozhodlo až v předposledním kole, kdy Kamil Holán za svoje záda odsunul mnohonásobného šampióna seriálu IRRC Didiho Gramse a dojel si pro stříbro se ztrátou 3,5 vteřiny na vítězného Marka Červeného, ale s náskokem 2,5 vteřiny před třetím Gramsem. Skvělé bitvy se odehrávaly ale i za stupněm vítězů, pod nímž zůstal čtvrtý Petr „Kimura“ Bičiště, následovaný bývalým pilotem Grand Prix Danielem Webbem, šestým Švýcarem Lukasem Maurerem a sedmým Pavlem Tomečkem – tyhle čtyři střelce od sebe dělilo pouze 2,5 sekundy. Za dvojicí týmu Penz13 Danielem Richardem Kneenem a Alessandrem Politou dojel Aleš Nechvátal, který tak uzavřel elitní desítku tohoto závodu.

Závodu litrů se zúčastnil také Ir Shaun Anderson, který poté, co v něm dojel na dvanáctém místě, přeskočil na speciál Krämer 690 a v tempu, které „chytil“ v superbicích, pokračoval i ve třídě Supermono. V ní zde dominoval už při svojí loňské premiéře a jeho letošní vítězství bylo ještě přesvědčivější – svoje soupeře doslova deklasoval a po deseti kolech měl v cíli náskok neuvěřitelných šestapadesáti sekund! Ze „zbytku světa“ byl nejrychlejším František Loučka, který si tak dojel pro stříbro a třetí místo pro sebe nakonec po těsném souboji získal Karel Kalina, jenž za svými zády udržel zle dotírajícího Libora Kamenického.

Pětapadesátý ročník legendárního závodu je za námi a opět potvrdil, že tamní závody patří k tomu nejlepšímu, co je u nás k vidění. Naštěstí nemusíme čekat dlouhý rok do dalšího ročníku, protože už v srpnu tady bude další závod Czech Tourist Trophy, jež je součástí mezinárodního šampionátu International Road Racing Championship!

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)
Miloš Rejman - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 1 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
sered přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist